МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||
Будова збірки«Ши Цзін» був результатом довгого періоду розвитку пісенної поезії. Створений безіменними творцями, пам'ятник складається з чотирьох розділів: «Го фен» («Звичаї царств»), «Сяо я» («Малі оди»), «Та я» («Великі оди»), «Сун» («Гімни»), створення якого було нерозривно пов'язане з музикою, до нас не дійшов. Володіючи неповторною своєрідністю, кожен розділ «Ши Цзін» був самостійною книгою зі своїми темами і визначеними мелодіями, особливою емоційною атмосферою і засобами художньої виразності. «Го фен» Найбільшу літературну цінність представляє «Го фен», що містить 160 ліричних народних пісень 15 царств епохи Чжоу (ХІ — ІІІ ст. до н. е.).[2] У цю частину пам'ятника увійшли ліричні, любовні пісні, з їх чарівністю і радісними почуттями молодості, з їх задушевністю; трудові пісні, глибоко йдуть своїм корінням в народну творчість. «Го фен» відтворює яскраву колоритну картину суспільного життя і побуту китайського народу в епоху його раннього розвитку. З цих, реально відображаючих життя пісень, деякі дослідники датують часом реалістичних традицій китайської літератури.[4] Кожна пісня цілеспрямована, має закінчений сюжет, відрізняється цілісністю, єдиністю внутрішньої теми — людина та її ставлення до явищ природи, навколишнього світу, людей. І в руслі цієї теми відчуття зв'язку таких понять, як краса, добро, правда, щирість і людяність, відтворюючи почуття хліборобів, скотарів, мисливців. Читач може відчути себе так, ніби він живе в цьому світі. Глибокого соціального звучання наповнена пісня «Удари звучать далекі, далекі …» (I, IX, 6), в якій викриваються гнобителі та їх життя за рахунок простих трудівників:
Привертає увагу пісня «Велика миша» (I, IX, 7), в якій, ймовірно, вперше в китайській поетичній творчості застосовується іносказання. Ненависні народу сили, його жорстокі поневолювачі алегорично зображуються у вигляді великої миші, яка жадібно пожирає всі плоди праці хліборобів. Лейтмотив пісні просякнутий оптимістичною вірою в торжество народної справедливості, в таке життя, в якому не буде «жодних мишей».[4] Деяким пісням цій частині пам'ятника властива певна сатирична направленість. Їх думки настільки ж гострі, як і сміливі. У творців цієї пісенної поезії немає пишномовних слів. Подібно багатьом іншим пісням «Ши Цзіна», вони прославляють працю простих людей і засуджують знать, висловлюють невдоволення долею безправних і незалежних. Цікава в цьому відношенні пісня «Вийшов я з північних воріт …» (I, III, 15)[4]:
В наступній пісні зображено безвихідну тугу землероба, який змушений іти на війну:
Значне місце в розділі «Го фен» належить пісням праці, які присвячені землеробським роботам — головному заняттю древніх китайців, зокрема, це: «Пісня про сьомий місяць» (I, XV, 1), «Подорожник» (I, I, 8). Чільне місце у збірці займають пісні на любовну й весільну тему. Ліризмом і урочистістю сповнена пісня про дівчину, яка стала нареченою і здійснює весільний обряд(«Виїзд нареченої», I, II, 1).[4] Зворушливо звучить тема любові в пісні «Чжуна просила я слово мені дати …» (I, VII, 2). Нездоланною перешкодою встали на шляху юних сердець традиції сімейного укладу. Дівчина боїться порушити волю батьків, боїться, що її засудять брати, страшиться «недоброї в народі поголоски», тому вона змушена схилитися перед невблаганністю домоустрою і це звучить, як докір безсердечності патріархальних сімейних канонів.[4] «Сяо я» Друга частина «Сяо я» («Малі оди») містить близько 80 ліричних творів, створених головним чином придворними поетами. Твори «Сяо я» нерідко важко відрізнити від пісенно-поетичного фольклору «Го фен», а частина їх має напівфольклорний характер. Однак у цілому вони написані більш «високим стилем», а саме слово «я» стало вживатися для позначення всього витонченого.[2] «Сяо я» — форма ліричної поезії для вираження захоплення з приводу якого-небудь урочистого випадку, для схвалення заслуг і чеснот, оспівування подвигів древніх правителів, полководців, героїв. Поезію розділу «Малі оди» важко інколи відрізнити від пісенно-поетичного фольклору з розділу «Звичаї царств». Частина має напівфольклорний, напівлітературний характер. Ймовірно, спочатку вона виникла в усній формі, а потім була закріплена ієрогліфами.[4] Серед творів придворної поезії значне місце займають оди на тему відданої службі царю, про вірнопіддані почуттях наближених царя, славослів'я верховному правителю («Славослів'я царю», II, I, 6); пісні про ратні подвиги в походах проти гунів; про царське полювання, де панувала манірна обрядовість, ієрархічний церемоніал:
Є оди гостинного господаря, що не поскупився на щедре частування (II, II, 3); тривалий бенкет в царських покоях (II, II, 10). Символом веселощів, урочистої трапези, славного бенкету стала відома ода «Зустріч гостей» (II, I, 1). Окремі твори зображують зверхнє ставлення до жінки (насамперед в аристократичному середовищі). Ось як це виражено в придворній оді «Новий палац» (II, IV, 5):
Але в деяких одах, зокрема у «Оді благородного Цзя Фу, який викриває царя і царського радника» звучить критика панівного режиму, відкрите невдоволення пасивністю правителя, що перестав правити країною, Схожі думки виражені в «Оді тим, що пішли від смути в винні землі» (II, IV, 10): Прекрасним зразоком поетичного мистецтва є «Ода про дружбу» (II, I, 5), яка побудована в значній мірі у відповідності з принципами народно-пісенної поетичної творчості. В оді «Велике поле» (II, VI, 8) славиться землеробська праця, порушуються питання суспільних відносин, що має явно фольклорне походження. У тому ж ключі написані сумні строфи про похід людей через пустелю — «То гуси летять» (II, III, 7):
Скорботою пронизана поема про воїна, в очікуванні якого «тугою вражене серце дружини». Сумні почуття навіює ода «В очікуванні чоловіка, який пішов в похід» (II, I, 9). Соціальний протест, протест проти нероб, що жадібно юрбляться біля царського трону, вчувається в «Скарзі воїнів, занадто довго задержаних на службі царя» (II, IV, 1) та в «Оді про несправедливість» (II, IV, 1).[4] «Так я» Зразком придворної поетичної творчості вважається третя частина «Книги пісень» — «Так я» («Великі оди»), що налічує 31 оду і є, по суті, книгу поетичних творів племені чжоу. Їм властива досить багата словесна орнаментація, що підсилює враження урочистості, пишномовності, захопленості. В них оспівуються служіння государю, вірнопіддані почуття його наближених, містяться славослів'я царської династії. Але і в цьому розділі є оди, що піднімають соціальні питання, які засуджують бездарність правителів та їх наближених.[2] «Великі оди» проливають світло на відомі історичні події, важливі факти. Так, кровопролитна битва чжоусців з шан-іньцями, яка супроводжувалась рукопашними боями, запеклими зіткненнями, стала невичерпним джерелом героічних сказань, трагічних легенд, натхненних переказів. Мова про це йде в «Оді про царів Вень-ване і У-ване і про підкорення царства Інь-Шан» (III, I, 2) та «Оді про переселення племені чжоу» (III, I, 3).[4] Частина з «Великих од» прославляє древніх государів — У-вана (царя войовничого, його батька Вень-вана (царя освіченого), Хоу-цзи (государя Зерно); засуджують бездарних правителів та їх наближених. Прикладом є «Ода і повчання безпечному правителю» (III, II, 10), та «Народ страждає» (III, II, 9):
Грізне попередження про те, що в країні «світу не стало і смута народиться», що «всюди лише горе і попіл помітиш!», Звучить в «Оді безчесним правителям» (III, III, 3). В «Оді про посуху» (III, III, 4) розповідь ведеться від імені самого царя. У дусі конфуціанського вчення він бере на себе відповідальність за страшні нещастя, що обрушилися на країну і народ. Він вважає, що причина всіх бід в ньому самому, в його невмінні правити. Втім, визнання провини має скоріше умовний, виправдувальний характер: «Усім духам я моління підносив, жертв не шкодуючи»; «Я жертви невпинно підношу, переходячи з благанням з храму в храм». Найсуворіший вирок виноситься злочинним сановникам в «Оді безчесним радникам царя» (III, III, 11), що завершує книгу «Великих од».[4] «Сун» Четверту частину «Ши Цзін» складають «Гімни» («Сун») — сорок древніх урочистих і хвалебних храмових співів і культових гімнів у честь духів, предків і мудрих царів китайської давнини.[2] До них входить перечислення чудесних подвигів і доброчесних вчинків стародавніх правителів, царствених ванів, особливо засновника Чжоуської династії Вень-вана. Тексти насичені хвалебними епітетами, порівняннями і уособленнями, в рядки вплітаються урочисті вигуки і молитовні заклинання. Твори цієї заключної частини пам'ятника в більшості своїй були складені придворними поетами на честь «доблесті царя освіченого» (Вень-вана), якому «будемо з усіх сил наслідувати», в честь його мудрого правління:
. Гімни оспівували також заслуги його сина, царя Войовничого — У-вана:
Серед гімнів і пісень на інші теми — «Веління царя наглядачам за польовими роботами» (IV, I, 2), «Привітання гостям» (IV, II, 3), «Приготування до жертви» (IV, III, 7). виділяються яскраві, фольклорного походження з пізнішої літературної обробкою, гімни «Урожай» (IV, III, 5) та «Подяка за урожай» (IV, III, 6). Художні образи цих двох творів свідчать про знання конкретних особливостей польових робіт і характерних прикмет часу різних трудових процесів, живо, реалістично відображених тут поетичними засобами:
Значення «Ши Цзін» «Ши Цзін» мала величезний вплив на подальший розвиток китайської поезії. Примітно, що в китайській мові саме слово «поет» («шіжень») етимологічно означає «людина ши» або «людина Ши Цзін». В історію китайської літератури увійшли імена багатьох поетів, але важко назвати навіть одного з них, який би прямо або побічно не відчув на собі впливу «Ши Цзін». Перші два його розділи стали джерелом створення «Чуських строф» Цюй Юаня (340–278 рр.. до н. е.) та його поеми «Лісао», яка, в свою чергу, мала вплив на подальший розвиток поезії в Китаї. В Танську епоху поет Чень Цзіан зазначав, що п'ятсот років художня література йде «поганим шляхом» і поети не пишуть віршів, подібних пісням «Ши Цзін». Пізніше Лі Бо з жалем говорив, що «давно вже не творяться великі оди». Таким чином, дванадцять століть після оформлення «Ши Цзін» в єдиний звід вірші його розглядалися видатними китайськими поетами як зразок досконалої, змістовної і близької до життя художньої творчості. Помітний вплив стародавнього пам'ятника і на поезію пізніших епох. Конфуціанський канон (Тринадцятизаконня, або Ши сань цзин). Конфуціанська традиція представлена великим поруч першоджерел, які дозволяють реконструювати власне вчення, а також виявити способи функціонування традиції в різних формах життя китайської цивілізації. Конфуціанський канон складався поступово і розпадається на два набору текстів: " П'ятикнижжя "і" Четверокніжіе ". Другий набір остаточно став канонічним вже в рамках неоконфуціанства в XII столітті. Іноді ці тексти розглядаються в комплексі ("四书五经"Sshū Wŭjīng). З кінця XII століття стало публікуватися і" Тринадцатикнижия "("十三经"shsānjīng). Термін "П'ять канонів" ("Пятіканоніе") з'явився в правління ханьського імператора У-ді (汉 武帝, 140 - 87 рр.. До н. Е..). До того часу більшість автентичних текстів було втрачено, а реконструйовані по усній передачі тексти були записані "статутним листом" (隶书 lshū), введеним Цинь Шихуанді. Особливе значення для школи Дун Чжун-шу, яка вважає ці тексти канонічними, придбав коментар 左氏 传 (zuǒ sh zhun) до літопису 春秋 (Chūnqiū). Вважалося, що її текст містить безліч алегорій, а коментар акцентує "великий сенс" (大义 dy) і допомагає виявити "потаємні мови" (微言 wēiyn) з точки зору конфуціанської морально-політичної доктрини. Школа Дун Чжун-шу також широко користувалася апокрифами (纬书 wěishū) для ворожіння по текстах канонів. У I ст. до н. е.. ситуація різко змінилася, бо конкуруюча школа канону стародавніх знаків (古文 经 学 gǔwn jīngxu) заявила, що автентичними є тексти, написані стародавніми знаками, які нібито виявлені при реставрації будинку Конфуція замурованими в стіні (壁 经 bjīng, "Канони зі стіни"). На канонізації цих текстів наполягав Кун Ань-го (孔安国), нащадок Конфуція, але отримав відмову. У 8 р. на престол імперії зійшов узурпатор Ван Ман (王莽, 8 - 23 рр..), Що проголосив Нову династію (дослівно: 新). З метою легітимації власної влади він став присуджувати звання ерудита (博士) знавцям "канонів стародавніх знаків". Ця школа оперувала поняттям 六 经 (lijīng), тобто "Шестіканоніе", до складу яких входили тексти "П'яти канонів" плюс втрачений ще в давнину "Канон музики" ("乐 经" yu jīng). Тексти, записані старими і новими знаками, різко відрізнялися один від одного не тільки в текстологічної відношенні (різна розбивка на глави, склад, зміст), але і з точки зору ідеології. Школа канонів стародавніх знаків числа своїм засновником не Конфуція, а засновника династії Чжоу - Чжоу-гуна (周公). Вважалося, що Конфуцій був істориком і вчителем, який сумлінно передавав давню традицію, не додаючи від себе нічого. Знову суперництво шкіл старих і нових знаків спалахне в XVIII в. на зовсім інший ідеологічній основі. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||
|