Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Романський стиль

План

1. Художні стилі середньовічної Європи:

1.1.Романський стиль.

1.2. Готичне мистецтво та архітектура.

2. Середньовічна музика та театр.

 

Література

1. Історія світової і вітчизняної культури:Курс лекцій. − Тернопіль, 2005.- 164 c.

2. Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура: Підручник. Видання 2-ге, стереотипне − Київ: Центр учбової літератури, 2007. − С.166-189.

 

1.Середніми віками культурологи називають тривалий період в історії Західної Європи між Античністю і Новим Часом. Цей період охоплює понад тисячоліття V-XV ст.

Середні віки — це доба зародження націй, активізації їхнього суспільного й культурного життя, становлення літератури національними мовами.Усередині тисячолітнього періоду Середніх століть прийнято виділяти, щонайменше, три періоди. Це:

- Раннє Середньовіччя, від початку епохи до 900 або 1000 років (до Х - XI ст.);

- Високе (Класичне) Середньовіччя. Від X-XI століть до приблизно XIV ст.;

- Пізніше Середньовіччя, XIV і XV ст.

Раннє Середньовіччя − час, коли в Європі відбувалися бурхливі і дуже важливі процеси, перш за все, це − вторгнення так званих варварів (від латинського barba – борода), які вже з II ст. н. е. постійно нападали на Римську імперію і селилися на землях її провінцій. Ці вторгнення закінчилося падінням Риму.

Характерною особливістю життя в ранньому середньовіччі були постійні грабежі і спустошення, яким піддавалися жителі Священної Римської імперії. І ці грабежі і набіги істотно уповільнювали економічний і культурний розвиток.

У період класичного, або високого Середньовіччя Західна Європа почала долати ці труднощі і відроджуватися. З Х століття співробітництво з законам феодалізму дозволило створити великі державні структури і збирати досить сильні армії. Завдяки цьому вдалося зупинити вторгнення, істотно обмежити грабежі, а потім і перейти поступово в наступ. Західні християни завоювали панування над Середземним морем і його. островами. Численні місіонери принесли християнство в королівства Скандинавії, Польщі, Богемії, Угорщини, так що ці держави увійшли в орбіту західної культури.
Наступила відносна стабільність забезпечила можливість швидкого підйому міст та загальноєвропейської економіки.

Життя в Західній Європі сильно змінювалося, суспільство швидко втрачало риси варварства, в містах розцвітало духовне життя. У цілому європейське суспільство стало набагато більш багатим і цивілізованим, ніж за часів античної Римської імперії. Визначну роль у цьому відігравала християнська церква, яка теж розвивалась, вдосконалювала своє вчення та організацію.

На базі художніх традицій Стародавнього Риму та колишніх варварських племен виникло романське, а потім блискуче готичне мистецтво, причому поряд з архітектурою та літературоюрозвивалися всі інші його види − театр, музика, скульптура, живопис, література. Саме в цю епоху були створені, наприклад, такі шедеври літератури як «Пісня про Роланда» і «Роман про Розу».

Пізніше Середньовіччя продовжило процеси формування європейської культури, що почалися в період класики. Однак, перебіг їх аж ніяк не гладким. У XIV - XV століттях Західна Європа неодноразово переживала великий голод. Численні епідемії, особливо бубонної чуми («Чорна смерть»), теж принесли невичерпні людські жертви. Дуже сильно уповільнила розвиток культури Столітня війна. Проте, в кінці кінців міста відроджувалися, налагоджувалося ремесло, сільське господарство і торгівля. Люди, вцілілі від мору і війни, отримували можливість влаштовувати своє життя кращим, ніж у попередні епохи. Феодальна знати, аристократи, стали замість замків будувати для себе чудові палаци як у своїх маєтках, так і в містах. Нові багатії з «низьких» станів наслідували їм у цьому, створюючи побутовий комфорт і відповідний стиль життя. Виникли умови для нового підйому духовного життя, зокрема мистецтва, особливо в Північній Італії.

Першим самостійним, специфічно європейським художнім стилем середньовічної Європи був романський, яким характеризуються мистецтво та архітектура Західної Європи приблизно з 1000 року до виникнення готики, в більшості регіонів приблизно до другої половини і кінця XII століття, а в деяких і пізніше. Він виник в результаті синтезу залишків художньої культури Риму і варварських племен.

Архітектура V-VIII століть зазвичай проста, за винятком будинків в Равенні, (Італія), зведених за візантійським правилами. Будинки часто створювалися з елементів, вилучених зі старих римських споруд, або декорувалися ними. У багатьох регіонах такий стиль був продовженням ранньохристиянського мистецтва.

Круглі або багатокутні соборні церкви, запозичені з візантійської архітектури, будувалися протягом пра-романського періоду; пізніше вони зводилися в Аквітанії на південно-заході Франції і в Скандинавії. Найбільш відомі і найкраще опрацьовані зразки цього типу − собор Сан-Віта візантійського імператора Юстиніана в Равенні (526-548) і восьмикутна палацова капела, побудована між 792 і 805 рр. Карлом Великим в Ай-ля-Капелі (Німеччина), прямо інспірована собором Сан-Віта. Одним з творінь каролингских архітекторів став вестворк, багатоповерховий вхідний фасад, фланкованому дзвіницями, який стали пристроювати до християнських базиликам. Вестворки були прототипами фасадів гігантських романських і готичних соборів.

Важливі будівлі конструювалися також у монастирському стилі. Монастирі, характерне релігійне та соціальне явище тієї епохи, вимагали величезних будинків, який поєднував у собі як житла монахів, так і каплиці, приміщення для молитов і служб, бібліотеки, майстерні.

Видатним досягненням архітекторів романського періоду була розробка будинків з кам'яними вольтами (арочними), що підтримують конструкції).

Скульптура прикрашала не тільки інтер'єр, а й зовнішні поверхи, в основному західний фасад: рослинним чи геометричним різьбленим візерунком, зображенням чудовиськ, тварин чи фігурок людей.

Більшість романських скульптур було інтегровано в церковну архітектуру і служило як структурним, конструктивним, так і естетичним цілям. Тому важко говорити про романської скульптурі, не торкаючись церковної архітектури. Малорозмірне скульптура пра-романської епохи з кістки, бронзи, золота виготовлялася під вплив візантійських моделей. Інші елементи численних місцевих стилів були запозичені з ремесел країн Близького Сходу, відомих за імпортованим ілюстрованим рукописів, різьбленим виробам з кістки, золотим предметів, кераміці, тканинам.

Живопис. Існуючі зразки романської живопису включають в себе прикраси архітектурних пам'яток, такі як колони з абстрактними орнаментами, а також прикраси стін із зображеннями висячих тканин. Живописні композиції, зокрема оповідні сцени за біблійними сюжетами і з життя святих, також зображувалися на широких поверхнях стін. У цих композиціях, які переважно йдуть візантійського живопису та мозаїці, фігури стилізовані і плоскі, так що вони сприймаються радше як символи, ніж як реалістичні зображення.

Мозаїка, точно так само як і живопис, була в основному візантійським прийомом і широко використовувалася в архітектурному оформленні італійських романських церков, особливо в соборі Св. Марка (Венеція) і в сіцілійському церквах в Рефалу і Монреалі.

Декоративне мистецтво. Пра-романські художники досягли найвищого рівня в ілюструванні рукописів. В Англії важлива школа ілюстрування рукописів виникла вже в VII столітті в Холі Айленді (Ліндісфарн). Твори цієї школи, експонуються у Британському музеї (Лондон), відрізняються геометричнимпереплетенням візерунків у заголовних буквах, рамках і ними густо покриваються цілі сторінки, які називаються килимовими. Малюнки заголовних букв часто пожвавлюються гротескними фігурами людей, птахів, чудовиськ.

Регіональні школи ілюстрування рукописів у південній та східній Європі розвивали різні специфічні стилі, що помітно, наприклад, по копії Апокаліпсису Беати (Париж, Національна бібліотека), виготовленої в середині XI століття в монастирі Сан-Північ в Північній Франції. На початку XII століття ілюстрування рукописів у північних країнах набуло загальні риси подібно до того, як те саме сталося в той час зі скульптурою. В Італії продовжувала домінувати візантійський вплив, як у мініатюрного живопису, так і в настінних розписах, і в мозаїці.

Пра-романська і романська обробка металів − широко поширена форма мистецтва − використовувалися, головним чином, для створення церковного начиння для релігійних ритуалів. Багато з таких творів до цього дня зберігаються в скарбницях великих кафедральних соборів за межами Франції; французькі собори були пограбовані під час Французької революції. Інші металеві вироби цього періоду − ранні кельтські філігранні ювелірні прикраси та срібні предмети; пізні вироби німецьких златокузнецов та срібні речі, інспіровані привізними візантійськими металевими виробами, а також чудові емалі, особливо перебірчасті і виїмчасті, виготовлені в районах річок Мозеля і Рейну. Двома знаменитими майстрами по металу були Роже з Гельмар-схаузена, германець, відомий своїми бронзовими виробами і французький емальєр Годфруа де Клер.

Найвідомішим прикладом романського текстильного твору є вишивка XI століття, звана «Гобелен з Байя». Збереглися й інші зразки, такі як церковні облачення і драпірування, однак найбільш цінні тканини в Романської Європі були ввезені з Візантійської імперії, Іспанії та Середнього Сходу і не є продукцією місцевих майстрів.


Читайте також:

  1. Види текстильних волокон.
  2. Вимоги до мастильних матеріалів
  3. Вторинне покриття вивороту килима текстильним матеріалом
  4. Детермінанти ефективності менеджера як лідера зі змін: особистість лідерів зі мін, загальна ситуація, стиль лідерства та управління
  5. Життєвий культурний стиль
  6. Загально-літературний стиль
  7. Зародження ” М. Стельмаха як письменника. Риси творчості та стильові пошуки.
  8. Індивідуальний стиль Григора Тютюнника
  9. Індивідуальний стиль трудової діяльності
  10. Індивідуальний стиль управління.
  11. Коучинг як новий стиль менеджменту персоналу, сутність та сенс коучингу
  12. Методологічна свідомість. Методи та стиль мислення в сучасному управлінні.




Переглядів: 1820

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 10 | Готичне мистецтво та архітектура

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.