Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

НАВЧАЛЬНА МЕТА

Знати:кількість, склад, властивості та функції крові, основ­ні фізіологічні константи систем крові; групи крові і резус-на­лежність; гемостаз та гемокоагуляцію, зміни показників крові при анемії, зміни кількості лейкоцитів та тромбоцитів.

Уміти:на таблицях, мікропрепаратах знаходити клітини крові, визначати групи крові, давати оцінку загальному аналі­зу крові людини.

Кров(sanguis) — різновид сполучних тканин. Вона стано­вить 1/13, або 5—9%, маси тіла людини, що в дорослої людини масою 70 кг дорівнює приблизно 5,0—5,5 л. Об'єм циркулю­ючої крові (ОЦК) у судинному руслі є однією з констант орга­нізму, проте цей об'єм не є постійною величиною, він залежить від віку, статі, функціонального стану органів конкретної люди­ни. Так, наприклад, у новонароджених ОЦК — понад 10% ма­си тіла; у жінок у судинному руслі циркулює трохи менше крові, ніж у чоловіків; у людей, які ведуть малорухомий спо­сіб життя, ОЦК нижчий від середнього рівня, у спортсменів він може становити понад 10% маси тіла.

Кров складається з рідкої частини — плазми, яка стано­вить 55—60% її об'єму, і формених елементів, об'єм яких ста­новить 40—45%.

Функції крові різноманітні, але всі вони пов'язані з цирку­ляцією її кровоносними судинами. Завдяки цьому кров вико­нує загальну транспортну функцію:

дихальна забезпечується шляхом переносу кисню і вуг­лекислого газу;

трофічна полягає у перенесенні поживних речовин;

екскреторна пов'язана з транспортом продуктів метабо­лізму до органів виділення;

гуморальна забезпечується шляхом транспорту гормонів та інших біологічно активних речовин;

терморегуляторна: кров переносить тепло від енергоєм­ких органів та зігріває органи, що втрачають його;

забезпечення водно-електролітного обміну: в артеріаль­ній частині більшості капілярів рідина й електроліти надхо­дять у тканини, у венозній — вони повертаються в кров;

гомеостатична полягає у підтриманні сталості внутрі­шнього середовища організму;

захисна визначається забезпеченням гуморального і клі­тинного імунітету.

Оскільки кров бере участь у здійсненні різноманітних функ­цій, діяльність органів впливає на її склад, за яким можна су­дити про стан цих органів.

Фізико-хімічні властивості крові

В'язкість кровізумовлена наявністю білків і формених елементів крові, порівняно з водою більша в 5 разів, а з в'язкі­стю плазми — у 1,7—2,2 разу. Вона підвищується при згущенні крові, наприклад, при проносах, посиленому потовиділенні, збільшенні кількості еритроцитів.

Густина кровідещо більша, ніж води, за рахунок розчине­них речовин і становить 1,050—1,060г/см3.

Реакція крові (рН)зумовлена співвідношенням вмісту в ній водневих (Н+) та гідроксильних (ОН-) іонів. Реакція крові має важливе значення, оскільки нормальна діяльність клітин може здійснюватися тільки при певній реакції.

За нормальних умов життєдіяльності навіть у разі досить великих кількостей основ і кислот, які надходять у кров, її ре­акція суттєво не змінюється. Сталість реакції підтримується на відносно постійному рівні завдяки буферним властивостям крові, діяльності нирок, потових залоз і легенів. Буферні влас­тивості крові забезпечуються наявністю в ній так званих буфер­них систем. Вони перешкоджають зсуву реакції крові у разі надходження в кров кислот та основ і тим самим підтримують реакцію крові на одному рівні (рН артеріальної крові стано­вить 7,4, венозної — 7,36).

До буферних систем крові належать:

бікарбонатна (вугільна кислота і натрію бікарбонат);

буферна система гемоглобіну — на її частку припадає понад половину буферної ємкості крові (буферні властивості гемоглобіну зумовлені співвідношенням відновленого гемогло­біну і його калієвої солі);

фосфатна, яка утворена неорганічними фосфатами кро­ві (NaH2PO4 — Na2HPO4);

буферна система білків плазми крові (у кислому середо­вищі реагують як основи, зв'язуючи кислоти, в основному — навпаки, реагують як кислоти, зв'язуючи основи).

Буферний ефект зумовлений зв'язуванням і нейтралізацією іонів, які надходять у кров, відповідною сполукою буфера. Не­зважаючи на буферні властивості крові, зсуви її реакції можуть спостерігатися при деяких фізіологічних (наприклад, у разі по­силеної фізичної роботи) і особливо при патологічних станах. Зсув реакції крові в кислий бік має назву ацидоз, а в основ­ний — алкалоз.

Максимально можливі межі коливання рН — від 7,0 до 7,8, але ці коливання не повинні бути тривалими, бо порушен­ня рН може призвести до загибелі організму.


Читайте також:

  1. III. Повторення вивченого матеріалу.
  2. III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  3. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  4. IV. Вивчення нового матеріалу.
  5. IV. Вивчення нового матеріалу.
  6. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  7. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  8. IV. Подання нового матеріалу
  9. IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
  10. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  11. L2.T4/1.1. Засоби періодичного транспортування штучних матеріалів.
  12. L2.T4/1.2. Засоби безперервного транспортування матеріалів. Транспортери.




Переглядів: 654

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ | Осмотичний та онкотичний тиск крові

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.