Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Слово – найтонше доторкання до серця

КЛАС: 8 клас

ТЕМА: Написання твору в публіцистичному стилі на морально-етичну тему

МЕТА: удосконалити вміння учнів складати монологічні висловлювання відповідно до заданого стилю й типу мовлення, добирати відповідні мовні засоби з метою розкриття теми й основної думки твору; знаходити й виправляти недоліки в змісті власного висловлювання; розвивати вміння аналізувати й оцінювати текст з погляду його змісту, форми, задуму й мовного оформлення; переконати восьмикласників, що творити добро словом і ділом – обов’язок кожної людини, виховувати любов і повагу до рідного слова.

ТИП УРОКУ: розвитку зв’язного мовлення

МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: бесіда, слово вчителя, метод вправ, конструювання, аналіз прикладів, словникова робота, аналіз тексту, робота з таблицею, складання плану

ОБЛАДНАННЯ: тексти з художньої літератури, приказки і прислів’я, схема, таблиця.

ЛІТЕРАТУРА:

1. Довга О.М. Як писати твір: Методичний посібник для вчителя-словесника.– К., 1997.

2. Голуб Н.Б. та ін. Технологія сучасного уроку рідної мови.– Черкаси., 1999.

3. Глазова О. Рідне слово. Посібник з розвитку зв’язного мовлення. 9 клас.– К., 1999.

4. Збірники диктантів і переказів.

Хід уроку:

1. Оголошення теми і мети уроку.

Доброго дня! Перевірте, будь ласка, чи у всіх на партах є зошити, ручки, підручники і щоденники. Молодці! Усі добре підготувалися до проведення уроку. Сьогодні на уроці ми працюватимемо над написанням твору в публіцистичному стилі на морально-етичну тему.

2. Вступна розповідь вчителя.

Сьогодні я стала свідком прикрого випадку: у шкільному коридорі спілкувалися кілька старшокласників. Вони ділилися враженнями від перегляду цікавого кінофільму і думали, що ніхто не чує їхньої розмови. Мене вразило те, що серед більшості слів, які вони використовували, приблизно 15% було нормативної лексики. А коли повз них пройшла прибиральниця і зробила їм зауваження, вони СЛОВОМ образили її так, як не можна образити вчинком. Мені стало боляче, бо зараз багато говориться про гуманність, доброту, любов і пошану до рідної мови.

3. Запитання для бесіди.

1. Як ви розумієте поняття мораль і етика?

2. Які, на вашу думку, одвічні людські якості є ознаками моральної поведінки?

3. Чи спирається мораль на традиції і звичаї, які вироблялися народом протягом багатьох століть?

4. Як ви гадаєте, чи може високоморальна людина використовувати в мовленні лайливі слова, ображати словом?

Отже, ви правильно визначили (і це є підтвердженнями ваших ґрунтовних знань з історії), що мораль – це система поглядів, уявлень, норм і оцінок, які регулюють поведінку людей, а етика – наука, що вивчає мораль. Так, я погоджуюсь з вами в тому, що високоморальна людина, яка зважає на духовний досвід своїх пращурів, ніколи не використає у своєму мовленні ненормативних і лайливих слів, адже словом, як говорить народна мудрість, можна образити сильніше, ніж ділом.

Пригадайте з уроків української літератури, хто з українських письменників проповідував ідеї високої моральності? Давайте пригадаємо їх вислови.

Молодці! Але ви не згадали висловлювання Г.С.Сковороди “Добросердечне слово лиш може врятувати”. Саме воно і стане темою вашого твору в публіцистичному стилі.

4. Виконання підготовчих вправ.

Завдання 1. У зв’язку з тим, що ми будемо писати твір публіцистичного стилю, давайте пригадаємо його основні ознаки.

Отже, ми з’ясували особливості публіцистичного стилю. А тепер скажіть, чим тексти публіцистичного стилю відрізняються від текстів художнього стилю?

Завдання 2. Твір публіцистичного стилю може бути написаний у формі розповіді або роздуму. Давайте пригадаємо особливості побудови твору-розповіді і твору-роздуму.

Завдання 3. Прослухайте приказки і прислів’я. Визначте, які з них відповідають темі твору й можуть бути використані як цитати.

1. Не хочеш почути поганих слів, не кажи їх сам. 2. Краще недоговорити, ніж переговорити. 3. Умій сказати, умій і змовчати. 4. Шабля ранить голову, а слово – душу. 5. Рана загоїться, але слово – ніколи. 5. Слово не горобець: випустиш – не впіймаєш. 6. Слово – не стріла, а глибше ранить. 7. Удар забувається, а слово пам’ятається. 8. Гостре словечко коле сердечко. 9. Від теплого слова і лід розмерзає. 11. Добре слово варто завдатку (Народна мудрість).

Завдання 4. Прослухайте текст. Визначте в ньому головну думку. Запишіть слова і словосполучення, які б ви використали під час написання твору.

Слово – найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розжареним залізом, і брудом. Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити і оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу і безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльозу, породити віру в людину і заронити невіру, надихнути на працю і скувати сили душі... Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину (В.Сухомлинський).

1. Поясніть написання слів нерозумний, необдуманий, нетактовний, невіра, приголомшити, безнадія.

2. Наведіть кілька прикладів з власного життя, коли добре слово допомогло оживити, вилікувати або одухотворити людину.

Молодці! Ви добре попрацювали і тепер, я впевнена, можете почати складати власні твори. Але перед тим давайте запишемо орієнтовний план.

5. Складання плану.

Чому я кажу орієнтовний план? Адже скільки тут у класі працює учнів, стільки буде думок, стільки й буде різних творів. Тому я не буду наполягати на тому, щоб ви під час написання твору користувалися цим планом, можете скласти власний.

Орієнтовний план твору

1. “Ну що б, здавалося, слова... Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється-ожива, Як їх почує!” (Т.Шевченко).

2. Доброзичливе слово – найкраща підтримка.

1. “Нема просто слова. Воно або привітання, або краса, або біль, або бруд, або світло, або темрява” (Р.Гамзатов).

2. Уміння відчути чужий біль і допомогти словом.

3. Чи дійсно слово може врятувати?

3. Добре слово – один із шляхів врятування від хвороб суспільства.

Давайте охарактеризуємо пропонований план. Правильно, він цитатний і складний. Мені хотілося б, щоб і плани, які ви, можливо, складете самостійно були цитатними і складними, адже ви учні 8 класу, і це для вас нескладне завдання.

6. Написання твору в публіцистичному стилі на морально-етичну тему.

Завдання виконані, план складений, певні нотатки для майбутнього твору ви вже зробили. Отже, починайте працювати над вашими творами.

7. Редагування творчої роботи.

Я бачу, що більшість із вам уже закінчили працювати над орієнтовним змістом твору. Тому пропоную вам зачитати уривки своїх творів для того, щоб ми змогли їх проаналізувати і відредагувати.

(Учні зачитують уривки власних творів, аналізують їх щодо наявності стилістичних, мовленнєвих, орфографічних та інших помилок)

Звичайно, я теж, як і ви, працювала над написанням такого твору-роздуму. Ось тепер, коли ви прочитали свої уривки, я зачитаю уривок із власного твору, а саме із основної частини.

Я розкажу про випадок з власного життя, який переконав мене в тому, що добре слово, сказане людині у важку хвилину її життя, дійсно може підтримати й допомогти. Це сталося, коли я тільки-но розпочала працювати вчителем. У класі була дуже гарна, вихована й принципова дівчина. На жаль, її інтереси не збігалися з інтересами “лідерів” класу (звичайних двієчників і хуліганів). Вони постійно її ображали не лише вчинками, а найболючішими і найгіршими словами. Я не втручалася, а тільки спостерігала. Але тоді, коли дівчину довели до нервового зриву і вона вирішила забирати документи зі школи й перейти до іншого навчального закладу, я почала діяти. Перше, що зробила, – це переговорила з дівчиною. Під час розмови підтримала її звичайними словами, сказала, що вона непохитна, принципова і впевнена в собі, і це не до вподоби, бо вона завжди має про все власну думку і, найголовніше, не соромиться її висловлювати. Я сказала їй: “Якщо ти підеш, то ці хулігани зрозуміють, що словом можна роздавити людину”. Це подіяло. “Лідери”, побачивши, що їхні образи не діють, почали прислухатися до думок цієї дівчини і з часом стали її поважати.

Цей випадок на все життя переконав мене в тому, що добре слово, сказане в потрібну хвилину, завжди допомагатиме людині.

Ви можете продовжувати роботу над написанням твору.

8. Підсумок уроку.

Закінчуйте, будь ласка, свою роботу і здавайте зошити. Отже, тепер пригадаємо:

1. Над написанням якого твору ми сьогодні працювали?

2. Назвіть особливості тексту публіцистичного стилю.

3. Які морально-етичні цінності ви можете назвати?

4. Чи дійсно добре і мудре слово, сказане людині в складну хвилину її життя, може допомогти і врятувати?

5. Чи будете ви тепер думати над тим, що говорите своїм близьким людям або навіть і незнайомим?


Читайте також:

  1. Адгезиви на основі латексів у взуттєвій промисловості
  2. Аналіз словосполучення
  3. Аналізоване слово.
  4. Англійський сад - нове слово в європейській парковій культурі.
  5. Безруслового стоку
  6. Будова серця і судин
  7. Будова системи синхронічного словотворення
  8. Будова стінок серця
  9. Варіанти проведення промислової політики для України
  10. Вибір тривалості бюджетного періоду. Типи бюджетів по ступеню тривалості. Поточне і стратегічне бюджетування в промисловості
  11. Види виробничої структури промислового підприємства
  12. Види молочнокислих бактерій, які мають важливе значення для промисловості




Переглядів: 5294

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ІІІ варіант проведення цього структурного компонента. | Урок аудіювання в 9 класі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.