Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні поняття теорії соціального навчання Джуліан Роттер

Тема 14. Сучасні біхевіористичні теорії

Питання лекції

1. Основні поняття теорії соціального навчання Джуліан Роттер

2. Цілеспрямованість і потреби

3. Локус контролю теорії соціального навчання

4. Соціально-когнітивна психологія Альберта Бандури

 

Теорія соціального навчання - це спроба пояснити, як індивід навчається певній поведінки, взаємодіючи з іншими людьми. Автором теорії соціального навчання вважається Джуліан Роттер. Свою теорію він розробив у 40-50-і роки, коли в психології панували фрейдизм і біхевіоризм. Роттер вважав, що обидві ці теорії мають певні слабкі місця, тому головним своїм завданням він бачив у побудові такої концепції, яка б мала чітко визначені терміни та гіпотези, які можна перевірити.

Згідно Роттеру основним типам поведінки можна навчитися в соціальних ситуаціях. Ці типи поведінки пов'язані з потребами, які вимагають задоволення у взаємодії з іншими людьми. Розглянемо головні поняття теорії Роттера.

Потенціал поведінки. Під цим терміном розуміється ймовірність даної поведінки у зв'язку з підкріпленнями. Наприклад: обрахували в магазині - варіантів реакції багато, але людина вибирає тільки одну реакцію гніву, так як потенціал такої поведінки сильніший, ніж в інших видах людської активності.

Очікування - суб'єктивна ймовірність того, що певний комплекс підкріплень буде мати місце в результаті специфічної поведінки. Наприклад: перед тим, як привести друга або подружку до себе на ніч ви з одного боку оціните ймовірність того, що отримаєте задоволення, з іншого боку ймовірність настання різних неприємних наслідків. З точки зору Роттера сила очікування може змінюватися від 0 до 100% і заснована на попередньому досвіді індивіда в таких або подібних ситуаціях. Так, якщо ви в перший раз привели когось на ніч, то очікування сприятливого результату мало. З іншого боку, якщо ви, замість того, щоб дурницями займатися, вдень і вночі вчилися, то ймовірність (або очікування) отримати хорошу оцінку на іспиті збільшується. Концепція очікування ясно підтверджує, що якщо за подібну поведінку люди в минулому отримували позитивне підкріплення, вони найчастіше повторюють свою поведінку. Якщо людині необхідно продемонструвати свою поведінку вперше, то її очікування засновані на досвіді, отриманому в схожій ситуації. Наприклад, якщо людина в школі / університеті була працьовитою і отримувала за це хороші оцінки, то очікує, що працьовитість на роботі також буде винагороджено. Таким чином, очікування формує постійні типи поведінки, незмінні в часі. Фактично приклади такого стабільного очікування і формують стійкі риси особистості.

Роттер розглядав два типи очікування:

а) специфічні очікування - відображають досвід однієї конкретної ситуації і не застосовуються до прогнозу поведінки;

б) генералізовані очікування - відображають концентрований досвід різних ситуацій і фактично складають структуру особистості.

Цінність підкріплення. Роттер вважав, що різні типи підкріплення мають різну цінність для людини. Цінність підкріплення - ступінь вірогідності надання переваги при виборі підкріплення. При чому цінність одного і того ж підкріплення різна для різних індивідів. Для когось, наприклад, визнання колег важливіше, ніж матеріальний достаток, для іншої людини гроші - це все, заради них людина готова відмовитися від соціально-значимих стимулів.

Як і очікування, цінність підкріплення заснована на попередньому досвіді. Більше того, цінність підкріплення певної реакції може змінюватися залежно від ситуації і з плином часу. Наприклад, їжа для голодної людини має набагато більшу цінність, ніж для ситої. Тим не менш, існують відносно стійкі індивідуальні відмінності. Наприклад: деякі люди вважають за краще сходити на футбольний матч, ніж у кіно. Так само основні форми поведінки можна простежити в основних емоційних і когнітивних реакціях, які зазвичай і підкріплюються.

Важливо, що цінність підкріплення ніяк не впливає на його очікування. Студент прекрасно знає, що хороша успішність має високу цінність, але це ніяк не впливає на його очікування через відсутність здібностей чи упередженого ставлення викладача. За Роттером цінність є мотиваційним процесом , а очікування - когнітивним.

Психологічна ситуація - суб'єктивне сприйняття індивідом конкретних умов місця і часу. Роттер стверджує, що зовнішній світ у суб'єктивній свідомості індивіда. Ситуація є для індивіда такою, якою він собі її уявляє. Так, студентка може очікувати, що погано виступивши на семінарі, вона отримає від викладача погану оцінку і батьки не відпустять її на канікули з бойфрендом. Отже ми можемо припускати, що вона або кине навчання, або зробить якісь інші дії, спрямовані на те, щоб запобігти неприємного результату.

Формула прогнозу поведінки. Для того, щоб передбачити потенціал певної форми поведінки Роттер запропонував таку формулу P = W (очікування) + С (цінність підкріплення).

Наприклад: людина (студент) стоїть перед дилемою на святі залишитися вдома і займатися вищою математикою або відправитися з друзями на природу. Приблизно передбачити поведінку ми зможемо, якщо розглянемо і цінність підкріплення, пов'язану з кожною потребою, так і очікування від специфічної реакції.

Насправді формула, запропонована Роттером підходить тільки для передбачення поведінки в експериментальних, ретельно контрольованих умовах.

 


Читайте також:

  1. Cплата єдиного соціального внеску - 2013
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. II. Поняття соціального процесу.
  4. V Засоби навчання
  5. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  6. А .Маршалл - основоположник неокласичної теорії.
  7. А/. Поняття про судовий процес.
  8. Адаптації та навчання
  9. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  10. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  11. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  12. Аксіоматичний метод у математиці та суть аксіоматичної побудови теорії.




Переглядів: 1087

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Концепція Еріха Фромма | Локус контролю теорії соціального навчання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.