Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зростання державного боргу.

КК

КК

К-К 5.2.

КК

КК

С. Янковський

ВСТУП.

Продовжуємо вивчення окремих ланок державних фінансів. Одною з основних ланок державних фінансів є бюджет.

“Якщо ми не хочемо утримувати медицину й освіту, то завтра нам нікого і нічим буде годувати”.

ТЕМА 5. БЮДЖЕТ. БЮДЖЕТНА СИСТЕМА

Мета:Визначитироль і місце бюджету в економічній системі держави та засвоїти основи розбудови бюджетної системи України.

ПЛАН ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ (8 год.)

Лекція 8.

1. Бюджет як економічна категорія, його функції і призначення.

 

2. Джерела і методи формування доходів бюджету.

 

3. Склад видатків бюджету та чинники, що його визначають

1. Бюджет як економічна категорія, його функції і призначення

Розглядаючи питання, пов’язані з вивченням даної теми слід відзначити, що спочатку дамо визначення таких понять як Бюджет, Державний бюджет.

За формою:

Бюджет(англ. переклад СУМКА ) – таблиця, відомість доходів і видатків економічного суб’єкта за певний період часу.

За економічним змістом бюджет відноситься до категорії фінансів, тому:

Бюджет –фінансові (грошові) відносини, пов’язані з формуванням і використанням основного централізованого фонду грошових коштів держави.

Державний бюджет –кошторис щорічних доходів і видатків держави, розроблений урядом і затверджений законом.

Зважаючи на те, що державний бюджет є дуже складним і багатогранним явищем у суспільстві, його розглядають з трьох сторін.

1. Як правова категоріяД.Б. виступає як фінансовий план – документ, що затверджується у формі закону.

Складовими бюджету як фінансового плану є :

- загальний фонд бюджету – акумулює кошти, які мають загальнодержавний характер і в подальшому перерозподіляються;

- спеціальний фонд бюджету – у ньому зосереджуються кошти бюджетних установ та спеціальні державні цільові фонди, які не підлягають перерозподілу і використовуються за цільовим призначенням.

 

2. За матеріальним змістомД.Б. являє собою централізований грошовий фонд держави. Він перебуває у постійному русі. Щоденно до нього надходять кошти і проводиться фінансування видатків.

3. Як економічна категорія Державний бюджет являє собою сукупність грошових відносин між державою, з одного боку і юридичними та фізичними особами, з іншого.

Суб’єктамибюджетних відносин виступають, з одного боку держава, а з іншого – юридичні і фізичні особи.

 

Об’єктомбюджетних відносин є ВВП і національне багатство.

Призначення бюджету – забезпечити фінансовими ресурсами потреби економічного і соціального розвитку на основі розподілу і перерозподілу ВВП в державі.

 

Сутність державного бюджету як економічної категорії реалізується через його функції. На сьогодні державний бюджет виконує дві основні функції:

- розподільну;

- контрольну;

Розподільна функція –пов’язана з формуванням та використанням централізованого фонду грошових коштів держави. Розміри фонду залежать від кількості функцій котрі на себе бере держава.

Чим більше функцій тім більше коштів. Через розподільну функцію проходить процес концентрації грошових коштів в руках держави і їх використання з метою задоволення загальнодержавних потреб. Розподіляючи майже половину всього ВВП, бюджет формує численні фонди різноманітного цільового призначення.

 

Контрольна функція діє за двома напрямами і полягає у здійсненні контролю державою за формуванням і використанням централізованого фонду грошових ресурсів.

При формуванні доходів контроль здійснюється за процесом сплати податків, мобілізації інших джерел доходів.

При використанні бюджетних коштів контролюється ефективність їх використання, відповідність цільовому призначенню.

До основних принципів бюджету належать:

- реальність;

- гласність;

- повнота;

- рівність між доходами і видатками.

2. Джерела і методи формування доходів бюджету

Державні доходи –це сума коштів, що мобілізується державою, з метою їх подальшого використання.

 

Доходи держави– це сукупність державних і недержавних доходів, які створюються фізичними і юридичними особами.

Основним об’єктом мобілізації - є ВВП.

 

Процес мобілізації супроводжується відносинами:

 

1. Між державою і підприємницькими структурами у процесі мобілізації доходів.

2.Між державою і населенням у процесі розподілу і перерозподілу ВВП.

3.Між ланками бюджетної системи при бюджетному регулюванні.

4.Між державою і підприємствами та організаціями у процесі фінансування з бюджету.

Джерела державних доходів можна поділити на внутрішні і зовнішні. К-К 5.1

До внутрішніх джерел державних доходів відносять ВВП і національні природничі багатства.

Характерною ознакою цих категорій є наступне:

ВВПє результатом діяльності людей і тому його зростання теоретично і практично не обмежено. Більш того людство приречено на його зростання.

 

Національні природничі багатства - включають такі складові, які мають обмеження. Наприклад – ліса, корисні копалини. Тобто це той накопичений потенціал, який має держава на сьогодні і його кількість обмежена. Безумовно діють процеси відтворення, але вони дуже тривалі по часу.

 

До зовнішніх джерел державних доходів належать фінансові ресурси інших країн.

Залучення таких ресурсів залежить від багатьох

причин. Основні з них:

1. Політична ситуація.

2. Економічна стабільність.

3. Міжнародна політика.

4. Рівень міжнародних стосунків.

 

В залежності від економічної та соціальної політики держави формується бюджет розвитку або бюджет споживання.

 

Бюджет розвитку- передбачає асигнування на інноваційну і інвестиційну діяльність, пов'язану з капітальними вкладеннями в соціально-економічний розвиток регіону, на соціальні програми, інші витрати на розширене відтворення.

 

Бюджет споживання – у ньому зосереджені усі витрати, обумовлені діючими нормами і сформованим рівнем соціальної забезпеченості.

Склад доходів Державного бюджету визначається Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет на відповідний рік. Починаючи з 2000 року Державний бюджет поділено на дві складові частини: загальний фонд і спеціальний фонд.

 

До доходів загального фонду Державного бюджету належать ті, що призначені для забезпечення фінансовими ресурсами загальних видатків і не спрямовуються на конкретну мету.

 

Доходи спеціального фонду Державного бюджету призначені лише для фінансування конкретних заходів.

 

Вибір методів мобілізації грошових коштів до бюджету залежить від: КК

1. Умов господарювання.

2. Методів господарювання.

3. Завдань, які вирішує суспільство.

4. Стану економіки.

 

 

Всі методи формування доходів бюджету поділяються на загальні і специфічні.

 

№ з/п Метод Вид доходів Джерело
Продуктивна діяльність: підприємницька; державні послуги Частина прибутку державних підприємств; державне мито; компенсаційні доходи ВВП ВВП ВВП
Від майна і майнових прав Постійні (від здавання в оренду і корпоративних прав держави); разові (від реалізації майна); ВВП національне багатство
Від державних угідь Платежі за ресурси концесії Національне багатство
Податковий Податки ВВП, зовнішні
Позичковий Внутрішні позики; зовнішні позики ВВП, зовнішні
Емісійний Емісійний дохід -

 

Схема 5.1. Методи формування доходів бюджету

 

За функціональною будовою державний бюджет містить дохідну і видаткову частини. К-К 5.3.

Основними видами доходів державного бюджету є:

1. Офіційні трансферти. Від Урядів інших країн і міжнар. орган.

2. Податкові надходження.

3. Неподаткові надходження.

4. Доходи від операцій з капіталом.

5. Бюджетні трансферти. З місцевих бюджетів.

6. Цільові бюджетні фонди.

 

До основних факторів, що негативно впливають на формування доходів Державного бюджету України належать:

1. Стан економічної кон’юнктури.

2. Недосконалість податкового законодавства.

3. Низька фінансова дисципліна.

4. Наявність значних пільг в оподаткуванні.

5. Криміналізація економічної діяльності.

6. Низька конкурентоспроможність продукції.

7. Нестабільність національної валюти.

8.Віртуальний перерозподіл власності.

Таким чином процес формування доходів Державного бюджету залежить від політичних, економічних, соціальних, правових, військових, природних, біологічних, психологічних, національних факторів суспільного життя в Україні.

 

 

3. Склад видатків бюджету та чинники, що його визначають

Видатки Державного бюджету –сума коштів, що витрачається державою в процесі здійснення її фінансової діяльності.

 

Класифікація видатків здійснюється за такими ознаками: КК –5.4.

1. За роллю у відтворенні виробництва.

-поточні – на утримання підприємств;

-капітальні – на створення нових підприємств, установ, закладів.

2. За суспільним призначенням видатки................... відображають функції держави.

-економічну – на економічну діяльність і науку;

- соціальну – на соцзахист і соцкультурну сферу

- оборону;

-управлінську.

 

3. За галузями економіки і соціальної сфери......... видатки бюджету розрізняються відповідно до різних галузей.

-промисловість;

- будівництво;

- транспорт;

-освіта.

4. За цільовим призначеннямвідокремлюють видатки

-на капітальне виробництво;

- на капітальний ремонт;

- на оплату праці.

До основних напрямів використання видаткової частини відносяться:

1. Економічна діяльність держави.

2. Соціальна сфера і соціальний захист.

3. Державне управління, правоохоронна діяльність.

4. Національна оборона.

5. Зовнішньоекономічна діяльність.

6. Обслуговування державного боргу.

На формування видатків бюджету в Україні в сучасних умовах впливають:

 

1. Економічна криза, яка спричиняє:

 

- зростання видатків на соціальний захист населення;

- зростання видатків на фінансову підтримку підприємств державного сектору від банкрутства.

-зростання видатків на підтримку соціальної сфери.

 

2.1. Зростання монетизованого державного боргу,..... який зумовлює:

- зростаннявидатків на покриття державного боргу;

- витіснення інвестицій із сфери виробництва.

2.2. Зростання немонетизованого державного боргу.

Спричиняє виділення коштів на покриття заборгованостей, що виникли у попередні роки по заробітній платі працівників бюджетної сфери.

3. Дефіцит бюджетів усіх рівнів. Передбачає жорсткий режим економії коштів, скорочення видатків.

4. Залучення зовнішніх ресурсів для покриття бюджетного дефіциту призводить до зростання платежів по відсотках.


Читайте також:

  1. X Впровадження Зростання Зрілість Спад Час
  2. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  3. Аналіз використання прибутку та резервів його зростання
  4. Апарат державного управління як система органів виконавчої влади.
  5. Аргументи на користь і проти державного регулювання аграрної сфери
  6. Бюджетне повноваження Державного казначейства України.
  7. Бюджетні кредити, надані за рахунок загального фонду державного бюджету
  8. Взаємодія з органами державного управління
  9. Вибудовування ДС зв’язків зі споживачами як фактор зростання
  10. Видатки державного бюджету
  11. Видатки державного бюджету
  12. Видатки державного бюджету




Переглядів: 749

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | П Л А Н

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.