МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||
Планування і вибір життєвого шляхуПеріодизація психічного розвитку за Д.Ельконіним
Як бачимо, дані концепції при всій своїй різноманітності досить близькі у виділенні періодів розвитку. Ймовірно, що в подальшому будуть розроблятися класифікації, дедалі більше наближені до об’єктивного змісту та рушійних сил людського розвитку. Проблема життєвого шляху людини була сформульована в психології у зв’язку з тим, що сама людина почала розглядатися двояко: і як суб’єкт, і як об’єкт життя. Вперше ця проблема була поставлена Ш. Бюлер на початку ХХ ст., але більш повно досліджувалася пізніше. Як об’єкт життєвого процесу, особистість підлягає впливу умов життя, певних подій, соціальних відносин, культурних традицій та моральних законів. Як суб’єкт, вона організує і структурує своє життя, регулює його хід, вибирає і йде за обраним напрямком. У зв’язку з цим набуває актуальності низка категорій, що ми їх розглянемо нижче. Життєвий шлях – процес розвитку людини в якості суб’єкта власного життя, в ході якого відбувається регуляція життєвого процесу і формування стійкої та водночас пластичної структури особистості. Стратегія життя – спосіб організації життєвого процесу. Життєва перспектива – сукупність обставин і умов життя, які забезпечують ефективність особистісного зростання. Життєва мета – уявлення про основні результати чи події, які повинні відбутися в житті, інтегруючи окремі події та виправдовуючи людське існування. Структурним утіленням життєвого процесу та його позитивної частини – життєвої перспективи – стає життєвий план,який являє собою стратегію життя. Сукупність життєвих тактик утворює життєвий сценарій. У вітчизняній традиції (С.Л. Рубінштейн, Б.Г. Ананьєв й інші) прийнято вважати, що особистість свідомо, за допомогою батьків, формує цей сценарій. Зарубіжні дослідники (А. Адлер, К. Роджерс, Е. Берн та інші) розглядають життєвий план як прогнозування власного життя і його реалізацію в уявленнях та відчуттях, а сценарій життя – як життєвий план, що поступово розгортається, обмежуючи і структуруючи життєвий простір особистості. На вибір життєвого сценарію впливає ціла низка факторів: порядок народження дитини в сім'ї, вплив старших, прийняття дитиною свого імені та прізвища, випадкові екстремальні події тощо. Сценарій запускається в дитячому віці, у підлітковому «доопрацьовується», набуває визначеної структури. Пізніше він використовується дорослою людиною для структурування життєвого простору, оптимальної взаємодії з оточуючим світом і прогнозування найближчого й віддаленого майбутнього. Основними складовими сценарію є: - герой, із яким ідентифікує себе дитина; - антигерой, що втілює риси, які дитина відкидає; - ідеальний герой, риси характеру якого поки що відсутні в дитини, але саме він визначає напрям особистісного зростання; - сюжет – модель подій; - інші персонажі, що беруть участь у життєвому процесі; - кодекс моральних норм. Особистість здатна вибирати різні сценарії чи моделі поведінки. Одні з них можуть сприяти успіху, інші – призводити до невдач, але всі вони дозволяють дитині чи дорослому структурувати життя, задавати йому певний напрям, що здатен привести до життєвої мети.
Читайте також:
|
||||||||||||||
|