Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Дискурси та концепції техніки і технології

План

1. Дискурси та концепції техніки і технології.

2. Криза традиційної інженерії.

3. У пошуках виходу із кризи техногенної цивілізації.

а) Технократичий дискурс

Аналіз концепцій техніки показує, що можна говорити про три головних дискурси техніки – технократичний, природознавчий і соціокультурний.

Вихідною посилкою технократичного дискурсу є переконання в тому, що сучасний світ – це світ технічний (техногенний), а техніка являє собою систему засобів, яка зумовлює головні цивілізаційні проблеми та задачі, не виключаючи і ті, котрі породжені самою технікою. „Найбільш модною і поширеною тезою сьогодні, – справедливо відмічає В. Рачков у книзі „Техника и ее роль в судьбах человечества”, – є: „Відтепер усе залежить від техніки, оскільки, безумовно, ми знаходимося в суспільстві, яке утворене пов­ністю технікою і для техніки”. Будь-яке досягнення в галузі науки і техніки повинно розв’язувати визначену кількість проблем. Або, точніше, перед загрозою небезпеки люди обов’язково знаходять адекватне технічне розв’я­зання. Це виходить із того, що це – сам рух техніки; це відповідає глибокому переконанню.., що все може бути зведено до технічних проблем. Англійський футуролог Д. Гейбор сформулював закон техногенної цивілізації: „Що може бути зроблено, обов’язково буде зроблено, крім того шкода, яку породжує техніка, може бути компенсована знову технікою”.

У межах технократичного дискурсу „технічно” тлумачаться всі головні сфери людської діяльності: наука, інженерія, проектування, виробництво, освіта, влада. Наука розуміється як безпосередня виробнича сила, яка дозволяє оволодіти природою. Інженерія і проектування призначені для утворення інженерних та технічних проектів. Освіта – це інститут, покликаний готовити спеціалістів, які потім будуть працювати на виробництві. Виробництво – це техніка і технічні системи. Вона повинна підтримувати розвиток техніки. З розвитком техніки пов’язують подолання всіх проблем і труднощів, досягнення загального процвітання й щастя. Технічно орієнтована свідомість блокує всі думки, які загрожують існуванню технічної реальності, намагається прикрити дійсний стан речей.

На думку В. Рачкова, технократичний дискурс підтримує і прискорює процес, який веде нашу цивілізацію прямо до катастрофи. Розвиток сучасної техніки породжує лавиноподібні неконтрольовані негативні наслідки, занурює людину у світ ілюзій і абсурду, робить цивілізацію крихкою та незахищеною. Поширення технократичного мислення є тиранією й тероризмом одночасно або насильством, яке ефективно доповнює зачарованість людини індустріального суспільства і яке ставить його в абсолютну залежність від науково-технічного прогресу.

б) Природознавчий дискурс

Представники точних наук розглядають техніку як природне явище, що підкоряється природним законам. Відкриття таких законів дало б можливість прогнозування, а в перспективі й управління технічним розвитком. Б. Кудрін стверджує, що „технічна реальність не тільки стала загальною, але її сутність являє собою природний процес”. Техніка розглядається як природне утворення, подібне біологічним ценозам, і підлягає подібним законам. Техноеволюція є творчим процесом, який здійснюється шляхом проб і помилок, інновацій, спеціалізації. Б. Кудрін розглядає техніку як частину технічної реальності, а технологію – як процесуальну сторону техніки. „Таким чином, – підкреслює Б. Кудрін, – техніка утворює каркас, структуру техноценозів, а технологія забезпечує процеси функціонування й окремих машин, агрегатів і техноценозу в цілому. Технологія – матеріалізована душа техніки. Основа її – одиничний документований технологічний процес, акт руху”. Він уключає природу в якості матеріалів технологічного виробництва, інформацію, технічні вироби і відходи до складу технічної реальності. А людина розглядається як необхідна суб’єктивна умова становлення технічної реальності. Технічна реальність породила людину, яка стала мутаційно особливою, здатною усвідомити можливості знарядь праці, які вона виготовляє як тварина, примушувати їх працювати на себе. В деяких своїх роботах Б. Кудрін указує на неминучість розвитку подій у сучасній техногенній цивілізації, який зробить людину щасливою. В інших роботах він прогнозує крах нашої цивілізації.

в) Соціокультурний дискурс

Соціокультурне розуміння техніки зводить її до різних нетехнічних онтологій: діяльності, форм раціональності, цінностей. Техніка розглядається як засіб досягнення цілей або як особливий вид людської діяльності. В подібних визначеннях техніка як специфічна реальність мовби зникає. Вона підміняється різними формами знання, цінностей, діяльності і т. п. На думку представників цього підходу, техніка не є щось самостійне, а виступає як аспект або інобуття інших реальностей. Тому на розвиток техніки практично немає можливості впливати.


Читайте також:

  1. D і 3D технології креслення в AutoCAD
  2. OLAP-Технології
  3. PR-ІНСТРУМЕНТАРІЙ І МАНІПУЛЯТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ
  4. PR-технології у виборчій кампанії.
  5. PR-технології.
  6. V Суттю Я-концепції стає самоактуалізація в межах моральних правил і більше значимих особистісних цінностей.
  7. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  8. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  9. Web-технології
  10. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  11. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  12. Асортимент оргтехніки




Переглядів: 826

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 15. Техногенна цивілізація | У пошуках виходу із кризи техногенної цивілізації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.