МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Економіка природокористування та її основні завдання
Економіка природокористування – це спільний підрозділ економіки та екології, що вивчає виробничі відносини людей у процесі взаємодії суспільства і природи і займається економічними аспектами гармонізації цієї взаємодії. Об’єктами вивчення економіки природокористування є еколого-економічні (еконологічні) системи, що охоплююсь виробництво і ту частину природного середовища, на яку це виробництво впливає. Щоб подолати важку екологічну ситуацію, необхідно повсюдно перебудувати природокористування за соціоекологічним принципом, який дає змогу обмежувати господарську діяльність, виходячи із реального стану природних та антропогенно-природних територіальних комплексів – геоекосистем. Відповідно до цього основним завданням економіки природокористування на сучасному стані її розвитку стає розробка економічного механізму його оптимізації. У свій час американський економіст А.Ніз переконливо показав, що економічні важелі є значно ефективнішими, ніж адміністративні методи регулювання використання природних ресурсів. В умовах зламу адміністративно-командної системи і переходу України до ринкової економіки ці положення набувають особливої ваги. Головним економічним важелем, спроможним перетворити нераціональне природокористування на раціональне, треба вважати не спорадичні штрафи, а постійну обов’язкову плату за природні ресурси та пошкодження навколишнього природного середовища. Ця плата невинна бути достатньо високою, щоб економічно змушувати підприємства впроваджувати у виробництво ресурсозберігаючі, маловідходні технології, ефективні очисні споруди і пристрої тощо. Протягом останніх років в Україні продовжувалась робота з вдосконалення економічного механізму природокористування та природоохоронної діяльності. Не менш важливим напрямом роботи було забезпечення фінансування природоохоронної сфери, головним чином, за рахунок впроваджених зборів за забруднення довкілля та спеціальне використання природних ресурсів. Зокрема, впроваджено базові нормативи плати за користування надрами за видобування корисних копалин та нормативи плати за спеціальне використання водних ресурсів, які затверджені постановами Кабінету Міністрів. Укрити від 12 вересня 1997 р. № 1014 та від 8 лютого і 997р. №164. До цього часу в Україні діяли Тимчасовий порядок справляння плати за спеціальне використання надр при видобуванні корисних копалин та Тимчасові нормативи плати за спеціальне використання прісних поверхневих та підземних водних ресурсів. Розвиток економічної реформи в Україні та недосконалість діючого Тимчасового порядку, зокрема, єдиного для всіх видів корисних копалин нормативу в розмірі 1 % ціни реалізованої мінеральної сировини (для вугільної промисловості застосовувався коефіцієнт 0,5), вимагав створення механізму, який відповідав би міжнародним стандартам. Розроблені нормативи плати за користування надрами для видобування корисних копалин, диференційовані залежно від їх видів, є мінімальною величиною плати, яку користувачі надр мають вносити незалежно від умов і результатів господарювання. Вони розглядаються як базові і в подальшому мають диференціюватися залежно від геологічних особливостей родовищ та умов їх експлуатації. Зміни в ціноутворенні з часу введення в дію Тимчасових нормативів плати за спеціальне використання водних ресурсів та аналіз практики застосування цих нормативів вимагали запровадження нових постійних нормативів плати. Сьогодні впроваджені і діють чотири категорії нормативів плати за використання водних ресурсів: – для поверхневих водних об’єктів, які диференційовані по басейнах рік, включаючи притоки всіх порядків; – для підземних джерел, які диференційовані по регіонах України, Автономна Республіка Крим, області, райони; – для потреб гідроенергетики; – для потреб водного транспорту. Аналіз діючої в Україні системи плати за спеціальне використання природних ресурсів, зокрема водних і надр, свідчить про те, що в порівнянні з зарубіжними це достатньо розвинуті системи. Проте міністерство продовжує роботу з розвитку і вдосконаленню платежів, зокрема по розробленню: а) нормативів плати для річок у басейнах основних рік України та їх притоках; б) нормативів плати за користування надрами для видобування корисних копалин, диференційованих залежно від геологічних особливостей родовищ та умов їх експлуатації; в) нормативів плати за користування надрами, яке не пов’язане з видобуванням корисних копалин (наприклад, підземні нафто-газосховища, склади та ін.). Що стосується фінансування природоохоронної діяльності, то з метою встановлення єдиного порядку формування видатків, що передбачаються у державному та місцевих бюджетах на природоохоронні заходи, та їх ефективного використання Кабінет Міністрів України за поданням Мінекобезпеки затвердив постанову 9 липня 1997 р. № 732 Порядок формування головного розділу «Охорона навколишнього природного середовища та ядерна безпека» державного бюджету та фінансування з нього видатків на здійснення природоохоронних видатків. Цією ж постановою Раді Міністрів Автономної Республіки Крим, обласним. Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям доручено розробити та затвердити порядок формування головного розділу «Охорона навколишнього природного середовища та ядерна безпека» місцевих бюджетів та фінансування з них видатків на здійснення природоохоронних заходів. Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначено, що ресурсні платежі є цільовими і повинні повертатись на відновлення та підтримання цих ресурсів у належному стані. Важливим джерелом доповнення до фінансування природоохоронної діяльності із Державного бюджету стали Державний, республіканський АР Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. З метою забезпечення повноти надходжень коштів до фондів охорони довкілля досягнуто домовленості, що контроль за своєчасністю справляння зборів за забруднення довкілля спільно із місцевими природоохоронними органами здійснюватиме і Державна податкова адміністрація. Саме збори за забруднення довкілля становлять головне джерело формування цих фондів. Складовими елементами госпрозрахункового механізму природокористування мають бути: – плата за спеціальне використання природних ресурсів (платежі за право користування природних ресурсів; плата за відтворення та охорону природних ресурсів; рентні платежі за експлуатацію кращих джерел сировини; штрафні платежі за понаднормоване використання природних ресурсів;компенсаційні платежі за вибуття природних ресурсів з цільового використання або погіршення їхньої якості, спричинені їх використанням; плата підприємств за використання середовища для розміщення відходів виробництва); – плата за забруднення навколишнього природного середовища та інші види шкідливого впливу на довкілля; – система фінансування і кредитування природоохоронних заходів (державних і місцеві бюджети, природоохоронні фонди, банки, кошти підприємств, іноземні надходження, інвестиції, екологізація податкової і цінової системи); – підтримка становлення і розвитку екоіндустрії; – відшкодування затрат на відтворення природних ресурсів тощо.
5.2. Сплата збору за забруднення довкілля Плата за забруднення навколишнього природного середовища встановлюється за: – викиди й атмосферу забруднюючих речовин (полютантів) стаціонарними і пересувними джерелами забруднення; – скиди забруднюючих речовин у поверхневі води, територіальні та внутрішні морські води, а також підземні горизонти, в тому числі скиди, що провадяться підприємствами через систему комунальної каналізації; – розміщення відходів у навколишньому природному середовищі. Платежі за викиди, скиди полютантів і розміщення відходів у навколишньому природному середовищі стягуються з підприємств незалежно від форм власності і відомчої приналежності. Стягнення платежів не звільняє підприємства від відшкодування збитків, заподіяних порушеннями природоохоронного законодавства. Розміри вказаних платежів встановлюються обласними, міськими держадміністраціями на підставі лімітів викидів і скидів забруднюючих речовин і розміщення відходів та нормативів плати за них. Розміри платежів за викиди в атмосферу пересувними джерелами встановлюються на підставі нормативів плати за ці викиди та кількості використаного пального. Ліміти викидів або скидів забруднюючих речовин визначаються для підприємств з урахуванням гранично допустимих обсягів викидів або скидів по кожному інгредієнту і доводяться до них як тимчасово погоджені величини викидів або скидів забруднюючих речовин по кожному інгредієнту в т/рік. Ліміти розміщення відходів у НПС визначаються для підприємств як фізичний обсяг відходів по класах їх токсичності згідно з дозволами на розміщення, що видаються в установленому порядку і доводяться в т/рік. Міністерство охорони навколишнього природного середовища України встановлює загальні ліміти і видає дозволи на викиди, скиди забруднюючих речовин і розміщення відходів. Ліміти викидів, скидів полютантів і розміщення відходів встановлюються на 1 рік і доводяться до підприємств не пізніше 1 липня попереднього року. Нормативом плати за викиди, скиди забруднюючих речовин і розміщення відходів у межах установлених лімітів є розмір плати за одну тонну конкретної забруднюючої речовими або класу забруднюючих речовин. За викиди і скиди полютантів та розміщення відходів у межах установлених лімітів установлюються базові нормативи плати і коефіцієнти, що враховують територіальні екологічні особливості. Вказані нормативи і коефіцієнти розробляються і затверджуються Міністерством охорони НПС за погодженням з Міністерством економіки й Міністерством фінансів України. Штрафи. За понадлімітні викиди, скиди полютантів та розміщення відходів установлюється підвищений розмір плати на підставі базових нормативів плати, коефіцієнтів, що враховують територіально-екологічні особливості, і коефіцієнтів кратності за понадлімітні викиди і скиди та розміщення відходів (дорівнює 5). У разі відсутності на підприємстві затверджених лімітів плата за викиди, скиди і розміщення відходів стягується як за понадлімітні. Платежі в межах ліміту відносяться як витрати виробництва, а платежі за понадлімітні – проводяться за рахунок доходу, що залишається в розпорядженні підприємства. Деякі збиткові та низькорентабельні підприємства можуть повністю або частково звільнятися від плати за забруднення НПС, а підприємства, що використовують іноземні інвестиції і реалізують свою продукцію (повністю чи частково) за валюту, вносять плату за лімітні та понадлімітні викиди (скиди) та розміщення відходів в іноземній валюті пропорційно обсягу реалізації їх продукції в іноземній валюті. Читайте також:
|
||||||||
|