Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник






Оцінка небезпеки. Класифікація видів ризику

За характером і природою дії всі небезпечні і шкідливі чинники відповідно до ГОСТу 12.0.002-80 поділяють на чотири групи: фізичні, хімічні, біологічні і психофізіологічні.

(слайд 38)

До фізичних чинників належать висока чи низька температура; підвищена чи знижена вологість; підвищена швидкість руху повітря; підвищений чи знижений атмосферний тиск; недостатня освітленість; машини, механізми чи їхні елементи, які рухаються чи обертаються; конструкції, які руйнуються; елементи середовища, нагріті до високих температур; устаткування, яке має підвищений тиск чи розрідженість; підвищені рівні електромагнітного, іонізуючого й акустичного випромінювань; підвищений рівень статичної електрики; підвищений рівень електричної напруги; перебування на висоті; невагомість та ін.

(слайд 39)

Хімічні чинники - це хімічні елементи, речовини і сполуки, які перебувають у різному агрегатному стані (твердому, рідкому і газоподібному) і поділяються залежно від шляхів проникнення і характеру дії на організм людини. Існує три шляхи проникнення хімічних речовин у людський організм: 1) через органи дихання, 2) через шлунково-кишковий тракт, З) через шкірний покрив і слизову оболонку. За характером дії виділяють токсичні, подразнювальні, задушливі, сенсибілізуючі, канцерогенні, мутагенні речовини і речовини, які впливають на репродуктивну функцію.

(слайд 40)

Біологічні чинники поділяються на макроорганізми (рослини і тварини) і мікроорганізми (бактерії, віруси, спірохети, грибки, найпростіші).

(слайд 41)

До психофізіологічних чинників належать фізичне перевантаження (статичне та динамічне) і нервово-психічні перевантаження (емоційні перевантаження, перевантаження аналізаторів, монотонність роботи, стреси).

(слайд 42)

Небезпечні та шкідливі чинники дуже часто бувають прихованими, неявними або ж такими, які важко виявити чи розпізнати. Це стосується будь-яких небезпечних та шкідливих чинників, так само як і джерел небезпеки, які породжують їх. Так, наприклад, сонячне випромінювання, яке необхідне для існування майже всіх живих організмів на Землі, серед них і людини, може бути причиною захворювань шкіри.

Слід також зазначити, що одне джерело небезпеки може призводити до різноманітних небезпечних ситуацій, а останні породжують різні вражаючі фактори. Своєю чергою вражаючі фактори можуть спричинити утворення нових небезпечних ситуацій чи навіть джерел небезпек.

(слайд 43)

 

Небезпека – це випадкове явище, яке виникає спонтанно і складається з декількох однотипних подій. (Наприклад, транспортні аварії – це однотипні події, які становлять єдину дорожньо-транспортну небезпеку).

Ці події можуть виникати в будь який час незалежно одна від одної (через 5, 10 хвилин, через годину, тиждень, місяць, або через рік і т.д.). При цьому, кожна така подія може мати свій наслідок (матеріальні збитки, травмуванням людей, смертельні наслідки, тощо).

Враховуючи те, що небезпека є випадкове явище і підпорядковується всім законам теорії ймовірності, то основними її характеристиками є: частота подій і вага наслідку

1. Частота подій (ψ) - це кількість однотипних подій N, що сталися за певний проміжок часу ∆t (за день, місяць, за квартал чи за рік):

Ψ = N/∆t ; (кількість транспортних аварій / за рік).

2. Вага наслідку ί) – це відношення кількості однотипних наслідків nί (травм, смертей, поранень тощо)до загальної кількості подій (N) даної небезпеки.

M ί = nί / N; ( кількість смертей / за 1 транспортну аварію)

(слайд 44)

Але ні частота подій ні вага наслідку не можуть повністю оцінити дану небезпеку. Тому, за оцінкою небезпеки прийнято вважати РИЗИК(R), який є математичним сподіванням негативного наслідку події nί, що спричиняється за певний проміжок часу ∆t даного виду небезпеки.

Ризик визначається як здобуток частоти подій Ψ на вагу наслідків цих подій М даної небезпеки:

R ί = Ψ*М ί = N/∆t *nί /N = nί /∆t ≤ R ί (доп);

(кількість конкретних наслідків / за рік).

Допустимий рівень ризику R ί (доп) визначає кількість допустимих наслідків nί однотипних подій N, що можуть статися за певний проміжок часу ∆t:

nί = R ί (доп) * N;

(слайд 45)

В Україні прийнятий допустимий рівень смертності Rί(доп)=10-6 смертей за рік. Це означає, що для підприємства з чисельністю працівників N=1000 чоловік, кількість смертельних наслідків може становити:

nί = R ί (доп) * N = 10-6 x 1000 = 0,001 смертей на рік,

тобто один смертельний випадок за 1000 років;

Класифікація видів ризику. Ризики поділяються на:

– індивідуальний і колективний;

– мотивований і немотивований;

– технічний, соціально-економічний і прийнятний;

(слайд 46)

Індивідуальний ризик характеризує рівень небезпеки для конкретного індивідуума при відповідного виду його діяльності.

Колективний ризик визначає рівень небезпеки для двох і більше осіб від дії певного небезпечного і шкідливого чинника.

Мотивований (обґрунтований) ризик – це необхідність дії людини з метою власного порятунку чи надання допомоги потерпілому. В цьому випадку говорять що людина вимушено йде на ризик.

Немотивований (необґрунтований) ризик – це нехтування людиною технікою безпеки заради досягнення економічної вигоди, невикористання засобів захисту і таке інше.

Технічний ризик – це можливість виникнення аварії чи руйнування техніки або споруд, що спричиняє значні матеріальні збитки.

Соціально-економічний ризик – це можливість створення небезпечної ситуації в соціальній сфері захищеності людини (втрата житла, роботи, заробітної платні та інших засобів на існування).

Прийнятний ризик – це нормативно допустимий рівень дії шкідливих і небезпечних чинників, при якому забезпечуються умови відносної безпеки життєдіяльності людини.

За міжнародною домовленістю рівень прийнятного ризику вирішено рахувати в межах 10–7 –10–6 (смертельних випадків люд , рік ) а величина 10–6 є максимально прийнятним індивідуальним ризиком.

Рівні ризику залежать один від одного. Наприклад, при збільшені інвестицій на удосконалення обладнання технічний ризик зменшується, але при цьому зростає соціальний ризик. А сумарний ризик має мінімум коли створене співвідношення між інвестиціями в технічну і соціальну сферу. Ці обставини необхідно враховувати під час вибору прийнятного ризику.

Дослідження небезпеки проводиться в три етапи, які передбачають:

– виявлення джерел небезпеки та їх оцінка (І етап);

– встановлення можливої послідовності розвитку подій (ІІ етап);

– оцінку можливих негативних наслідків даної небезпеки (ІІІ етап).

(слайд 47)

І етап: Виявлення джерел небезпеки та їх оцінка

Основними джерелами виникнення небезпек є:

– помилки в діяльності людей;

– недоліки в будівництві споруд і в проектуванні техніки;

– стихійні природні явища, лиха і тому подібне.

Фундаментальною основою для виявлення джерел небезпеки є:

– знання нормативної документації з проблем БЖД;

– правильне розуміння дії чинників небезпеки;

– належний кругозір і достатня професійна підготовка персоналу.

Оцінка джерел небезпеки ґрунтується:

– на детальному аналізу умов довкілля;

– на здоровому інженерному глузді;

– на свідомому розумінню самого процесу виникнення небезпеки.

За ступінню небезпеки ці джерела поділяються на чотири класи:

І клас – мало небезпечніякі не призводять до людських жертв і до істотних матеріальних збитків. (забився жиклер автомобіля).

ІІ клас – граничні щозавдають матеріальні збитки які підлягають усунення без людських жертв і травм (деформація корпусу авто без людських жертв).

ІІІ клас – критичнізавдають значні матеріальні збитки і потребують негайного рятування людей (пожежа в автомобілі).

IV клас – катастрофічніщо приводять до травм і людських жертв зі значними матеріальними збитками.

ІІ етап – Встановлення можливої послідовності розвитку подій


Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. IV. Оцінка вигідності залучення короткотермінових кредитів
  3. V. Класифікація і внесення поправок
  4. V. Класифікація рахунків
  5. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  6. Абіотичні та біотичні небезпеки.
  7. Абстрактна небезпека і концепція допустимого ризику.
  8. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  9. Аналiз ризику методами iмiтацiйного моделювання
  10. Аналіз виявлених проблем і їхня оцінка
  11. Аналіз втрат від маркетингового ризику
  12. Аналіз і оцінка рівня соціальної відповідальності бізнесу




Переглядів: 656

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Безпека» і «небезпека» як ключові категорії в безпеці життєдіяльності | Основні причини зростання ризику небезпек

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.