МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Лекція 4. Доходи та видатки бюджету1. Сутність доходів бюджету та їх класифікація 2. Видатки бюджету, їх класифікація. 3. Дефіцит бюджету, види та джерела покриття. - 1 – Державні доходи- це грошові відносини, які складаються між державою, юридичними і фізичними особами в процесі вилучення і акумуляції частини ВВП у загальнодержавному фонді для здійснення державою її функцій. Доходи бюджету можуть формуватися на основі чотирьох методів централізації грошових коштів: - пряме вилучення доходів з державного сектора; - отримання доходів від державних угідь, майна і послуг; - перерозподіл доходів юридичних і фізичних осіб за допомогою податків; - залучення позик. Пряме вилучення доходів з державного сектора Функціонування державного сектора економіки характеризує підприємницьку діяльність держави. Як і будь-який підприємець, держава має право на отримання підприємницького доходу — прибутку. Весь створений у державному секторі прибуток за правом власності належить державі. Надходження від державного сектора зазвичай незначні.. Доходи від державних угідь, майна і послуг формуються на основі прав власності держави. В Україні всі угіддя, надра, корисні копалини належать державі. Тому доходи від їх використання спрямовуються до бюджету держави. Формою таких доходів є платежі за ресурси: лісовий дохід, плата за спеціальне використання прісних водних ресурсів, плата за спеціальне використання надр при видобуванні корисних копалин. Надходження від державних прав власності в Україні мінімальні — 2 %. Податковий метод формування доходів бюджету характеризує перерозподіл доходів юридичних і фізичних осіб. На відміну від прямого вилучення доходів в державному секторі, цей метод може здійснюватись тільки на підставі законів. Позичковий метод означає формування доходів бюджету на поворотній основі. Види доходів : 1. За джерелами формування доходів: - доходи , отримані від розподілу новоствореного ВВП; - отримані від реалізації національного багатства, - отримані від зовнішніх джерел. 2. За методом залучення коштів : Податкові надходження: прямі та непрямі податки, збори, Неподаткові надходження: доходи від власності і підприємницької діяльності, адміністративні збори та платежі. надходження від штрафів та фінансових санкцій інші Доходи від операцій з капіталом: -від приватизації майна державних підприємств; -від реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння; -від реалізації державних матеріальних резервів; -від продажу землі та нематеріальних активів -інші. Офіційні трансферти: -дотації, субсидій, субвенції Внески до цільових фондів. 3. За методами розподілу - закріплені — доходи, які повністю або частково (за твердим фіксованим нормативом) надходять до бюджету певного рівня ; - регулюючі - доходи, від яких встановлюються відрахування до бюджетів нижчих рівнів відповідно до їх потреб, тобто нормативи відрахувань диференціюються в розрізі окремих бюджетів і періодично (як правило, щорічно) змінюються. 4. За умовами формування безповоротні – це власні доходи держави поворотні - державні позики 5.За рівнем централізації централізовані – які концентруються в ДБ та цільових фондах держави децентралізовані – які використовуються за місцем їх утворення на державних підприємствах і в бюджетних організаціях - 2 - Видатки бюджету – це грошові відносини, що виникають між державою та юридичними і фізичними особами з приводу використання централізованого фонду грошових коштів з метю задоволення суспільних потреб. Класифікація видатківбюджету здійснюється за такими ознаками: 1.За економічними ознаками поточні капітальні видатки бюджету. Поточні характеризують витрати на утримання підприємств, об'єктів, установ і закладів виробничої і соціальної інфраструктури, що функціонують на початок бюджетного року. Вони включають : видатки на товари і послуги; на оплату праці працівників бюджетних установ; нарахування на заробітну плату; придбання предметів постачання і матеріалів; витрати на відрядження; на оплату послуг бюджетних установ; на оплату комунальних послуг та енергоносіів; виплату процентів; трансфертні платежі органам державного управління. Капітальні (видатки розвитку) — це видатки на фінансування інвестиційної та інноваційної діяльності держави. До них відносяться видатки на: придбання основного капіталу; капітальне будівництво; капітальний ремонт; створення державних запасів і резервів; придбання землі і нематеріальних активів; капітальні трансферти. Відповідно до такого розподілу видатків може формуватися два окремих бюджети — поточний і бюджет розвитку. Поточний — має забезпечуватись поточними доходами і бути збалансованим. Бюджет розвитку — може бути дефіцитним і забезпечуватись за рахунок позик, в т. ч. цільових інвестиційних. 2. За функціональною структурою видатки відображають функції держави: управлінські — видатки на державне управління, правоохоронні органи, судову владу і прокуратуру, митну і податкову службу, міжнародну діяльність, національну оборону. видатки на суспільні і соціальні послуги : освіта, охорона здоров”я, культура і мистецтво, фізична культура і спорт, соціальний захист та соціальне забезпечення, засоби масової інформації. видатки на економічну діяльність держави; видатки на обслуговування внутрішнього і зовнішнього боргу. 3.За рівнем бюджетної системи видатки: Державного бюджету, бюджету автономної республіки Крим місцевих бюджетів. 4. За формами бюджетного фінансування: проектне фінансування — фінансування з бюджету інвестицінних проектів; бюджетні кредити — надання фінансової допомоги з бюджету суб'єктам підприємницької діяльності на поворотній основі, кошторисне фінансування — виділення бюджетних асигнувань на підставі кошторису; державні трансферти — державні субсидії, субвенції, дотації. --3-- Держбюдет, як фінансовий план може характеризуватись трьома станами: дефіцитний бюджет (видатки перевищують постійні доходи бюджету); профіцитний бюджет (доходи перевищують нормативні видатки бюджету); збалансований бюджет (доходи дорівнюють видаткам). Причини виникнення дефіциту бюджету: низька ефективність суспільного виробництва, нераціональна структура бюджетних видатків; низька результативність зовнішньоекономічних зв’язків; неефективний бюджетний механізм. Види бюджетного дефіциту: 1.За формою проявубюджетний дефіцит поділяється на відкритий і прихований: відкритий — офіційно визнаний у законі про бюджет; прихований — офіційно не визнається. Його форми: завищення планових обсягів доходів; включення до складу доходів бюджету джерел покриття бюджетного дефіциту. 2. За причинами виникнення бюджетний дефіцит буває : вимушеним, свідомим. Вимушений є наслідком низького рівня виробництва ВВП і зумовлений недостатністю фінансових ресурсів у країні. Свідомий визначається характером фінансової політики держави — вона намагається знизити рівень оподаткування для стимулювання економіки. 3.За напрямом дефіцитного фінансуваннярозрізняють активний пасивний.. Активний — це спрямування коштів на інвестиції в економіку, що сприятиме зростанню ВВП. Пасивний — покриття поточних витрат. Джерела покриття дефіциту: державні позики Грошова маса при цьому не змінюється. Витрати на обслуговування боргу зростають. кредитна емісія. Грошова маса збільшується, що призводить до інфляції. Читайте також:
|
||||||||
|