Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Міжнародні третейські суди України

Розгляд господарських суперечок третейськими суднами має широке розповсюдження в міжнародній практиці. Постійно діючі третейські суди для розгляду комерційних суперечок суб'єктів підприємницької діяльності є по суті у всіх країнах, в світі їх налічується сотні. Вони по-різному називаються, мають свої статути, положення, регламенти, але основні принципи третейського розгляду у всіх одні і ті ж.

Ще в 1892 р. Лондонська торгова палата і муніципалітет Лондонського Ситі створили Лондонський арбітражний суд, який з 1981 р. іменується Лондонським до тдеясдународным третейським судом.Віндіє на підставі Регламенту. У Швеції також на підставі Регламенту здійснює повноваження третейського суду Арбітражний інститут Стокгольмської торгової палати.

Після закінчення другої світової війни був прийнятий цілий ряд міжнародних правових актів, направлених на певну уніфікацію діяльності міжнародних третейських суден і на забезпечення виконання їх рішень у всіх країнах, що приєдналася до відповідних угод. У 1958 р. була прийнята Нью-йоркська конвенція про визнання і виконання іноземних арбітражних рішень. У 1961 р. прийнята Європейська конвенція про міжнародний торговий арбітраж. У 1985 р. Комісія ООН з прав міжнародної торгівлі (ЮНІСТРАЛ) прийняла Типовий закон про міжнародний торговий арбітраж. На основіцього закону в подальші роки прийняті національні закони в Австрії, Канаді, Кіпрі, Нігерії, Латвії, Росії, нарешті, в Украине1.

Закон України «Про Міжнародний Комерційний Арбітраж», прийнятий Верховною Радою 24 лютого 1994 р., а також Положення про нього і Положення про Морську арбітражну комісію при Торговельно-промисловій палаті України, в основному сприйняли вказаний Типовий Закон і інші міжнародні акти по третейському розгляду господарських суперечок. Не випадково в ухвалі Верховної Ради про порядок введення в дію Закону рекомендувалося Торговельно-промисловій палаті України видання масовим тиражем не тільки прийнятого Законом, але і міжнародних конвенцій, що стосуються діяльності міжнародних комерційних арбітражів, ратифікованих Украиной2.

Які ж основні положення, принципи організації і діяльності Українського міжнародного комерційного арбітражу?

Згідно Закону «Про Міжнародний Комерційний . Арбітражі» (далі МКА) він є самостійною постійно діючою арбітражною установою (третейським судом). Регламент про суд затверджує Торговельно-промислова палата.

У ст. 1 Закону відразу підкреслюється, що суд може розглядати суперечки, якщо про це досягнуто соглаще. ние сторін. Це перша найважливіша відмінна риса МКА від господарських суден. Суд може розглядати тільки ті категорії суперечок, які перераховані в тій же статті 1 і в Положенні про МКА. Це, перш за все, суперечки з договірних і інших цивільно-правових відносин, що виникають при здійсненні зовнішньоторговельних і інших видів міжнародних економічних зв'язків, якщо хоч би одна із сторін знаходиться за кордоном. У п. 2 Положення про МКА дає розгорнений перелік зовнішньоекономічних відносин з приводу яких можуть виникати суперечки, що передаються на дозвіл МКА, зокрема відношення по купівлі-продажу (постачанню) товарів, виконанню робіт, наданню послуг, перевезення вантажів і пасажирів, торгового представництва, оренди (лізингу) і інших форм промислової і підприємницької діяльності.

До другої категорії суперечок відносяться справи підприємств з іноземними інвестиціями і міжнародних об'єднань і організацій, створених на території України. Сюди включаються суперечки вказаних суб'єктів між собою, а також з іншими суб'єктами права України. Ці обставини, що визначають підвідомчість МКА, сторони повинні чітко визначити при своєму зверненні в суд.

Закон встановлює, що суперечки в суді можуть розглядатися одноосібно суддею або колегіально в будь-якій кількості суддів непарного числа. Питання це вирішується самими сторонами. Найчастіше суд складається з трьох суддів, одного з яких вибирає позивач, другого — відповідач, а третій обирається цими суддями. Якщо сторони вирішили передати справу на розгляд одного арбітра, але не змогли домовитися про вибір його, то на прохання будь-якої сторони арбітр призначається Президентом Торговельно-промислової палати. Так само розв'язується питання у тому випадку, коли суд повинен складатися з трьох арбітрів, але одна із сторін не може призначити арбітра протягом 30 днів після отримання прохання про це іншої сторони. Якщо два призначені арбітри сторонами протягом 30 днів не домовляться про призначення третього, то знову-таки він визначається Президентом палати на прохання будь-якої сто-поны. Ця процедура, не ущемляючи прав сторін по избра-яию суддів, в той же час дає можливість суду сприяти сторонам у формуванні суду, попереджаючи можливу тяганину. Слід зазначити, що незалежно від того, обираються судді самими сторонами або призначаються Президентом ТПП, сторони мають право заявити їм відведення до того підстав.

Для розгляду справи судом важливу роль грає арбітражна угода, що укладається сторонами про передачу конкретної суперечки або всіх по певному контракту в даний третейський суд. Угода може бути поміщена як у вигляді арбітражної обмовки (пункту) в контракті так і у вигляді окремого документа. Угода може бути оформлена і шляхом обміну листами, телеграмами, повідомленнями по телетайпу або з використанням інших засобів зв'язку, а також шляхом обміну позовною заявою і відгуком на позов. Важливо, щоб було видно про наявність між сторонами арбітражної угоди, їх воля на дозвіл суперечки третейським судом.

У арбітражній угоді, зокрема, тоді, коли воно оформляється окремим документом, можуть розв'язуватися не тільки питання про розгляд справи третейським судом, але і цілий ряд процедурних моментів: час і місце розгляду справи, дозвіл суперечки за участю представників сторін або тільки по документах, мова судочинства, які правові норми повинні застосовуватися при колізії їх і т.п. Вся ця правомочність ^^ сторін при розгляді справи судом переконливо пока-^К: зывает достовірно демократичний характер його діяч

Виробництво в МКА збуджується як і в государів^ ственном господарському суді на підставі позовного ^•_' заяви, в якій повинні бути сформульовані тре-Н бования позивача, обгрунтування їх з додатком до заявле-J нию необхідних документів. Відповідач повинен пред-

• ставити відгук з поясненням своїх заперечень, підкріпи', пива їх відповідними документами. Позовне заяв-^В ление, відгук відповідача і що додаються до ним документи Н Повинні представлятися не тільки суду, але в копіях і І, Іншій стороні. Це витікає з принципу змагальності сторін, який тут діє в такій же мірі \ як і в господарському суді.

Засідання суду проводиться завстановленою процедурою, але з урахуванням висловлених і узгоджених сторонами побажань.

Рішення суду повинне відповідати тим нормам права, які сторони визначили для дозволу суперечки. Крім того, воно повинне відповідати умовам угоди сторін, а також торговим звичаям, вживаним в даній операції.

Якщо в ході розгляду сторони дійдуть світової угоди, суддя припиняє виробництво у справі і на прохання сторін фіксує це у вигляді рішення на узгоджених умовах.

У рішенні суду повинно бути вказано, коли і де розглядалася справа, по суперечці кого, про що, прізвища судді, представників сторін. За змістом рішення повинне бути грунтовним, переконливим, з обгрунтуванням ухваленого рішення з посиланнями на докази і застосовані закони.

Кожній стороні видається копія рішення, підписана суддею при одноосібному розгляді, а при колегіальному — всім складом суду або більшістю при вказівці причин відсутності інших підписів.

Як і в загальних суднах третейський суд на прохання сторін може винести додаткову ухвалу відносно вимог, які були заявлені, але не знайшли віддзеркалення в рішенні. Суд може також за заявою будь-якої сторони, що повідомила про це іншу сторону, виправити в рішенні допущені помилки, описки, друкарські помилки, а також роз'яснити, конкретну частину рішення або відповідний пункт його. При третейському розгляді суперечок звичайно не передбачається можливість оскарження ухвалюваного рішення. Воно вважається остаточним, підметом добровільному виконанню негайно після винесення або в терміни, вказані в рішенні. Проте Закон України про МКА встановив право сторін оспорювати рішення третейського суду при певних обставинах в наперед обумовлений загальний державний суд. Функції по перевірці правильності рішень третейського суду покладені згідно п. 2 ст. 6 Закону на обласні, міські (міст Києва і Севастополя) суди. Верховний суд Автономної Республіки Крим, виходячи від місцезнаходження третейського дуда. Оскільки в Україні в даний час не існує інших суден, подібних МКА (не рахуючи Морської арбітражної комісії — про чим нижче), то, отже, перевірка рішень МКА здійснюється єдиним судом — м. Києва. Але слід відразу відзначити, що рішення МКА може бути відмінено тільки по підставах, перерахованих в Законі.

Суд має право відмінити рішення третейського суду, по-перше,, тоді, коли об'єкт суперечки не міг бути предметом третейського розгляду за законодавством України (наприклад, справи, що містять державну таємницю), по-друге, коли рішення суперечить публічному порядку України, тобто зачіпає основоположні соціально-політичні конституційні встановлення країни.

До другої причини підстав для відміни рішення, третейського суду відносяться питання процедурного порядку. А саме: якщо арбітражна угода була недійсною згідно із законом;

якщо сторона не була повідомлена про призначення арії битра, про арбітражний розгляд, що перешкодило I; їй представити свої пояснення по суперечці;

якщо ухвала винесена по суперечці, не предусмотрен-; ному арбітражною угодою або не відповідному під його умови.

якщо склад суду або арбітражна процедура не; відповідали угоді сторін. Отже, всіма цими підставами відміни рішення Закон підкреслює необхідність неукоснитель-| ного дотримання порядку формування і деятельнос-, ти третейського суду, зокрема встановленого сторо-| нами в арбітражній угоді. Хоча МКА і не явля-|; ется державним органом, але строге дотримання | розпоряджень закону і волі сторін є для негонепременным умовою.

Слід зазначити, що клопотання про відміну рішення може подаватися в межах трьох місяців з дня отримання стороною рішення, а по додаткових рішеннях, визначення про тлумачення, виправленні рішення з дня винесення відповідної ухвали або визначення.

До оскарження рішень МКА сторони, що сперечаються, звертаються виключно рідко. Так, за час діяльності МКА з часу створення його в 1994 р. по 1997 р. це мало місце тільки відносно чотирьох рішень при цьому відносно трьох рішень у відміні було відмовлено, а поодинці відмінено з передачею справи на нову " розгляд МКА1. Сам державний суд не має права змінити або ухвалити нове рішення у справі, він може тільки відмінити його.

Хоча за загальним правилом рішення третейських суден повинні виконуватися добровільно, проте на практиці часто доводиться звертатися до примусового виконання. Порядок виконання рішень міжнародних арбітражних суден регламентується, перш за все, згаданою вище Нью-йоркською конвенцією 1958 р. «Про визнання і приведення у виконання іноземних арбітражних рішень», яка ратифікована Україною 10 жовтня 1958 р. Основні положення Конвенції відображені і закріплені в Законі про МКА. Зокрема, для виконання рішення не вимагається представлення старанного, документа у вигляді виконавського листа або наказу. Саме рішення суду є виконавчим документом. Стягувач повинен представити оригінал рішення, належним чином завірений, або завірену копію його. Крім того, представляється оригінал арбітражної угоди або завірена копія його.

Відмова у виконанні рішення може мати місце по тих же підставах, по яких рішення підлягає відміні відповідним державним судом при перевірці його правильності. Крім того, якщо рішення не вступило в законну силу (до закінчення 3-х місяців на оскарження його), або якщо воно відмінене або припинене відповідним перевіряючим судом.

Звертатися за виконанням рішення третейського суду можна в межах загального терміну позовної давності трьох років.

Безпосереднє виконання рішень здійснюють органи Державної виконавчої служби відповідно до Закону від 21 квітня 1999 р. «Про виконавче виробництво» № 606-XIV.

При Торговельно-промисловій палаті України, окрім Міжнародного комерційного арбітражу, діє також Морська арбітражна комісія, створена на підставі того ж Закону від 24 лютого 1994 р. Вона є самостійною постійно діючою арбітражною установою (третейським судом). У своїй діяльності керується цим Законом, Положенням про неї і Регламентом, що затверджується Торговельно-промисловою палатою. Порядок збудження виробництва в . Морської арбітражної комісії, процедура розгляду справ і т.п. ті ж, що і в МКА. Але предметом діяльності її є інші категорії суперечок. Це суперечки, пов'язані з перевезенням і експлуатацією морського та.' річкового транспорту? у тому числі і тоді, коли обидві сторони українські. До цих суперечок, зокрема, відносяться:

— по фрахтуванню судів морського перевезення вантажів, а

також в змішаному плаванні (річка-море);

— по морському буксируванню судів і інших плавучих

засобів;

— по морському страхуванню і перестраховці;

— пов'язаних з купівлею-продажом, заставою і ремонтом морських суден і інших плавучих засобів;

— по лоцманській і льодовій проводці, агентському і

іншому .обслуживанию морських суден і т.д. (див. ст. 2 Положення про Морську арбітражну комісію).

Перераховані вище та інші, вказані в ст. 2 Поло-^ жения, суперечки Морська арбітражна комісія приймає до розгляду за наявності угоди сторін, а також тоді, коли сторони зобов'язані передати на її дозвіл спор через міжнародні договори.

"Отже, і тут діють основні принципи і правила розгляду господарських суперечок третейськими суднами.

 


Читайте також:

  1. А/. Верховна Рада України.
  2. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  3. Аграрні закони України
  4. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  5. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  6. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України
  7. Адміністрація Президента України
  8. Адреси бібліотек України
  9. Акти Верховної Ради України
  10. Акти Кабінету Міністрів України
  11. Акти Конституційного Суду України в системі національного законодавства.
  12. Акти Конституційного суду України в системі національного законодавства.




Переглядів: 907

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Постійно діючі третейські суди по господарських суперечках | Економічний Суд Союзу Незалежних Держав

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.