МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ключові терміни та поняттяПОЛІТИКА КОРЕНІЗАЦП. ХІД І НАСЛІДКИ УКРАЇНІЗАЦІЇ. · коренізація · українізація · національні меншини · націонал-ухильництво · теорія боротьби двох культур · інакомислення Суть цієї політики. Національно-визвольний рух українського народу після повалення царизму, спрямований на побудову своєї суверенної держави, закінчився трагічною поразкою. З допомогою російсько-більшовицьких формувань перемогу отримали ті сили, які й утворили УСРР в складі СРСР. Щоб забезпечити собі підтримку з боку неросійських народів, керівництво Комуністичної партії пішло на проведення політики «коренізаціі», яка почала втілюватися в життя після XII з'їзду РКП(б) (1923 р.) в усіх республіках. В Україні ця політика набула форми «українізації». Вона передбачала: — посилення уваги до висування, підготовки та виховання кадрів з представників корінної національності, розстановку їх передовсім в партійному та державному апараті; — втілення в роботу партійного, державного та господарського апаратів рідної для корінного населення мови; — запровадження навчання, організацію культосвітніх закладів, видання книг, газет, журналів мовами корінних національностей. Шляхи, напрямки здійснення політики «коренізаціі» в Україні. В нашій республіці ця політика здійснювалася двома напрямами: — шляхом українізації; — шляхом створення політичних, економічних та інших умов для всебічного розвитку національних меншин, що проживали на терені України. Хід «українізації». Керівництво процесами «коренізаціі» в Україні здійснював наркомат освіти, яким керували в 20-і роки переконані прибічники українського національного відродження — Г. Гринько, О. Шумський, М. Скрипник. Вони виходили з того, що саме «українізація» покликана в умовах збереження радянської влади ліквідувати наслідки пригніченого становища, в якому знаходився український народ до революції. Але потрібно відзначити, що з самого початку вона не розглядалася її ініціаторами як самомета. Українізація розглядалася як найважливіший засіб перебудови культури України на ідеологічних принципах марксизму. 1 там, де вона була відкрито спрямована на формування української національної самосвідомості, їй чинився опір. Опір «українізації». На поч. 20-х років абсолютну більшість органів радянської влади на Україні обслуговували російські або російськомовні чиновники. Багато з них, як і сьогодні, не сприймали «українізацію», вважаючи її політичним маневром, уступкою «петлюрівщині» і всіляко саботували її. Дуже повільно піддавався цьому процесові держапарат, з великими труднощами вдавалося переводити діловодство місцевих державних установ на українську мову, практично вся організаційно-партійна та масово-політична робота в республіканській партійній організації в перш. пол. 20-х років проводилася російською мовою. Дещо змінилася ситуація в др. пол. 20-х років. Наслідки «українізації». Але попри спротиву процесам «українізації» наслідки її, особливо в др. пол. 20-х рр. були значущими. На кінець 1927 р. 4/5 шкіл, більше половини технікумів, понад чверть інститутів використовували українську мову навчання. Українською мовою видавалися більше половини газет і журналів, випускалися майже всі кінострічки, повністю здійснювалося радіомовлення, ставилися вистави в чверті театрів. На українську мову було переведено 2/3 діловодства. Майже половину працівників апарату ЦК КП(б)У володіли українською мовою. «Українізація» поширювалася також на ті регіони СРСР, де компактно проживали українці. Так, за переписом 1926 р. на Далекому Сході проживало 7 млн. 873 тис. українців, тут було 24 національних райони, працювало понад 700 українських шкіл і гімназій, було три українські видавництва, десятки газет і журналів українською мовою. Така ж ситуація була і на Північному Кавказі, де проживало 3 млн. 107 тис. українців. Створення сприятливих умов для всебічного розвитку національних меншин. Ці процеси відбувалися паралельно з «українізацією». За даними того ж Всесоюзного перепису, в республіці проживало 2,6 млн. росіян, майже 1,8 млн. євреїв, понад 460 тис. поляків, 385 тис. німців, 264 тис. молдаван, 106 тис. греків, 95 тис. болгар тощо. В процесі національно-територіального районування було виділено 13 національних районів, кількість яких на к. 20-х років збільшилася до 24. За даними на 1929— 1930 навчальний рік в Україні працювало понад 2 тис. національних шкіл тощо. Труднощі й помилки в проведенні «коренізаціі». У здійсненні такої важливої, складної й делікатної справи, як «українізація», безперечно не могло не бути певних труднощів, а іноді й помилок. Вони виявилися в ставленні до темпів українізації, ролі в ній комуністів-українців та в ін. Одначе, під впливом деформацій, що їх зазнавала національна політика з боку Сталіна та його оточення, керівництво України не змогло протистояти спробам зірвати «українізацію», які знайшли свій вияв в традиційних тоді звинуваченнях в націоналізмі та сепаратизмі, штучних пошуках націонал-ухильників як у своєму середовищі, так і серед державного апарату, поміж представників інтелігенції. Саме це привело до того, що всі досягнення «українізації» вже в середині 30-х років були пущені «під ніж» працюючої на повний маховик сталінської адміністративно-командної тоталітарної системи.
З а п и т а н н я: 1. Коли була впроваджена політика «коренізаціі» і в чому її суть? 2. В яких формах ця політика здійснювалася в Україні? 3. Які політичні сили чинили опір «українізації»? 4. назвіть провідників українізації в УСРР? 5. Що ви знаєте про т. зв. «націонал-ухильництво» в Україні і хто з відомих діячів українського руху постраждав від звинувачення в «націонал-ухильництві»? Читайте також:
|
||||||||
|