МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ключові терміни та поняттяНАУКА І ОСВІТА В УКРАЇНІ В 30-і РОКИ З а п и т а н н я 1. Що було найхарактернішою рисою культури України 30-х років? 2. В якому напрямі «перебудовувалася» робота всіх літературно-художніх об'єднань в розглядуваний період? 3. На чиє ім'я був перейменований театр «Березіль» і як склалася доля його засновника Л. Курбаса? 4. Що ви знаєте про художника М. Бойчука та школу його молодих послідовників? · репресії · „націоналістичні елементи”
· „Союз Визволення України” · „класовий підхід” Набираючи силу, тоталітарна держава в 30-х роках не була зацікавлена у справжньому докорінному перевороті у свідомості трудящих, підвищенні їх культурного рівня. Системі, адміністративно-командній по своїй суті, яка активно формувалася, потрібні були виконавці, «гвинтики», а не люди, здатні відігравати активну роль в історичному процесі. Разом з тим реалізація сталінського «великого стрибка» вимагала високого рівня розвитку науки, певного освітнього і культурного рівня від учасників цього процесу. Вказаними факторами і зумовлюється неоднозначний і суперечливий характер розвитку науки і освіти в 30-х роках. Стан науки. Становище науки було надзвичайно суперечливим. З одного боку, вчені України зробили ряд відкриттів, що мали велике значення не лише для вітчизняної, але й для світової науки; з іншого,— творчий процес обмежувався адмініструванням та репресіями. Центром .наукових досліджень залишалася Всеукраїнська Академія наук. Найважливіші досягнення в галузі природничих наук: — штучне розщеплення атома (Український фізико-технічний інститут); — дослідження термоядерного синтезу (Л. Д. Ландау); . — дослідження по електрозварюванню металів (Є. А. Патон); — вивчення генетики і селекції рослин та тварин (М. Холодний, А. Сапегін, В. Юр'єв та ін.); — розробки в галузі офтальмології (В. Філатов) та інші дослідження. В умовах тотального насадження марксистської ідеології особливе значення надавалося суспільним наукам. Вони повинні були обслуговувати політичні цілі ВКП(б). Найменше відхилення від марксистських принципів розглядалося як контрреволюція і жорстоко придавлювалося. Націоналістичними були оголошені погляди відомого історика-марксиста М. Яворського, який у 1932 р. по звинуваченню у справі «СВУ» був засланий на Соловки і там у 1937 р. розстріляний. Націоналістичними були оголошені й погляди відомого історика М. Грушевського. Почалося цькування вченого. В 1934 р., знаходячись на відпочинку в Кисловодську, він помер при загадкових обставинах. На початку 30-х років була репресована велика група вчених-гуманітаріїв — Слабченко, Горбань, Пархоменко, Семківський, Шабліовський та ін. Як наслідок, була розгромлена українська національна школа вчених суспільствознавців. Суперечливий стан освіти: Соціально-економічний розвиток країни вимагав підвищення загального освітнього рівня населення, підготовки більшої кількості кваліфікованих кадрів для народного господарства. Тому в 30-і роки на порядок денний постало питання про введення загальної освіти. Повний перехід до обов'язкового початкового навчання було завершено на протязі II п'ятирічки. Переважна більшість дітей навчалася в українських школах, а біля 10 % — в національних школах (російських, грецьких, німецьких, єврейських, та ін.). На загальному рівні освіти негативно відбивалася недосконалість навчальних програм, дефіцит вчителів з вищою освітою, репресії проти педагогів. З кінця 30-х років школа стала основним знаряддям русифікації: обов'язковим стало вивчення російської мови, у відповідності з російською була змінена граматика. Не довіряючи старим спеціалістам, знищивши значну їх частину, керівництво країни взяло курс на підготовку спеціалістів з робітничо-селянського середовища. Швидко поширювалася мережа технікумів, училищ, рабфаків, вузів. В 1933 р. поновлена діяльність університетів. В 1934 р. відмінена оплата за навчання. Все це стимулювало підготовку кадрів для економіки. Але формування нової інтелігенції супроводжувалося й втратами: —знизився загальний професійний рівень спеціалістів; — серед інтелігенції поширювались безпринципність, безініціативність, доносительство. При комплектуванні студентів дотримувалися «класового підходу», внаслідок чого в навчальні заклади не завжди попадали кращі. Таким чином, в розвитку науки і освіти в 30-х роках прослідковується боротьба двох протилежних тенденцій оновлення: першої — гуманістичної, пошукової, новаторської, ломка стереотипів, зв'язок науки з життям, залучення широких народних мас до освіти; і другої — державноорієнтованої, регламентованої, централізованої, наростання форсованими темпами уніфікації, тотальної ідеологізації, загального зниження рівня культури. Саме з цих часів у сфері державного фінансування і підтримки розвитку культури все чіткіше починає виявлятися сумнозвісний залишковий принцип, що залишився і досі. З а п и т а н н я 1. Чому радянська тоталітарна система 30-х років не була зацікавлена в справжньому докорінному перевороті у свідомості трудящих? 2. В чому полягало суперечливе становище української науки в розглядуваний період? 3. Які дві протилежні тенденції притаманні були - розвиткові освіти в 30-х роках?
Читайте також:
|
||||||||
|