Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Ключові терміни та поняття

МАТЕРІАЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ трудящих

ЗМІНИ СОЦІАЛЬНОГО СКЛАДУ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ В 20—30-і рр.


· соціальна структура

· етнічний склад

· демографічна ситуація

· розкоркулювання

· соціальна програма

· життєвий рівень

· карткова система


30-і роки характеризуються завершенням становлен­ня адміністративно-командної системи та складними соціально-економічними і міжнародними процесами, в яких доводилося існувати Україні в складі Союзу РСР. Вони, ці процеси, зумовили зміни в соціальній структурі населення.

Розвиток народного господарства за планами перших п'ятирічок, формування єдиного народногосподарського комплексу з усіма його збоченнями, надмірна індустрі­алізація за рахунок сільського господарства, причому всі ці процеси керувалися з Центру, з Москви, супровод­жувалися кількісними і якісними змінами в складі ро­бітничого класу. Його чисельність з 1928 по 1940 рр. зросла з 1770 тис. чоловік до 4578 тис., тобто зросла в 2,6 рази.

Потрібно підкреслити, що поповнення робітничого класу відбувалося в основному за рахунок селянства. Найбільша кількість їх вливалася у вугільну промисло­вість, найменша — в машинобудівництво, де потрібний був високий освітній рівень і професійна підготовка. Ор­ганізація праці, рівень її механізації, масове вливання до складу робітничого класу молоді із села затримува­ли процес росту кваліфікації робітничого класу.

Глибокі соціальні зміни відбулися і в середовищі се­лянства. На рубежі 20—30-х років сталінщина здійсни­ла насильницьку колективізацію. Виникло єдине соці­альне середовище — колгоспне селянство, яке в 1940 ро­ці складало половину населення України.

Водночас здійснювалося примусове розкуркулювання, яке позначилося на долях сотень тисяч селян. Знач­на частина їх була виселена за межі республіки. Пост­раждали під час цієї розгнузданої кампанії також серед­няки і бідняки. Мільйони з них загинули від хлібозаго­тівельної політики, яку проводив Центр вольовим мето­дом. Від голоду 1932—1933 рр. та масових репресій за­гинуло до 9 млн. представників цього соціального про­шарку населення.

Демографічна ситуація в Україні набула катастро­фічних рис. В 1927 р. в українському селі народилося 650 тис. дітей, а в 1935 р.—80 тис. Українське село, по суті справи, з його звичаями і традиціями, як соціаль­ний феномен, перестало існувати.

Відбувалися відчутні зміни кількісного і якісного ха­рактеру і в середовищі службовців, їх кількість за 10 років (до 1940 р.) зросла в 3,6 рази і досягла 2 млн., 25 % з них мали вищу або середню спеціальну освіту. Разом з тим, в народному господарстві не вистачало ди­пломованих спеціалістів в промисловості, сільському господарстві, науці. Нехватка їх істотно загострилася внаслідок сталінських репресій.

В 30-х роках відбувалися істотні зміни в життєвому рівні трудящих: збільшилася зарплата низькооплачуваним категоріям робітників, ще більше вона зросла у службовців держустанов. Адміністративна система тур­бувалася про свої кадри.

Добавкою до реальних доходів населення стали гро­мадські фонди споживання. З них виплачувалися пен­сії, відпустки, утримували заклади охорони здоров'я, ос­віти, культури. До 1930 р. було ліквідовано безробіття.

Проте індустріалізація, жорсткий режим економіки, зменшення асигнувань на соціальну сферу гарантували тільки мінімум добробуту.

В кінці 20-х років з'явилися значні труднощі в забез­печенні трудящих товарами народного вжитку. В 1929 році була введена карткова система на продуктові та промислові товари. Значно зросли ціни на предмети вжитку, хоча для службовців товари відпускалися за зниженими цінами, переслідувалася цим далека мета: за таку підкормку потрібно було бездоганно служити режиму.

Серйозною була житлова проблема. В одну квартиру заселялося декілька сімей, найбільш розповсюджени­ми видами житла були гуртожитки й бараки, як пра­вило, без всіляких комунальних зручностей.

Карткова система була скасована в 1935 році.

Таким чином, в кінці 30-х років відбувалися позитив­ні зміни у виконанні соціальних програм. Водночас в ці роки не можна було не відчувати як сталінська полі­тика перетворювала людину в знаряддя досягнення будь-яких економічних чи політичних цілей.

 

З а п и т а н я:

1. Чим були викликані кількісні й якісні зміни, що відбувалися в складі робітничого класу?

2. Як голодомор 1932—1933 рр. вплинув на зміну соціального складу населення України?

3. Чому в 30-і роки попри істотні зміни в життєвому (рівні трудящих (на кращу сторону), людина перетворювалася в знаряддя досягнення будь-яких цілей?

 

ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ

МІЖ ДВОМА СВІТОВИМИ ВІЙНАМИ (1918—І940 рр.)


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  7. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  8. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  9. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання
  10. Базове поняття земле оціночної діяльності.
  11. Базові (ключові) цінності.
  12. Базові поняття




Переглядів: 771

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ключові терміни та поняття | Ключові терміни та поняття

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.