Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ключові терміни та поняття

ОКУПАЦІЯ ЗАКАРПАТТЯ.

ПРОГОЛОШЕННЯ КАРПАТСЬКОЇ УКРАЇНИ НЕЗАЛЕЖНОЮ.


· Мюнхенська угода

· УНО

· Карпатська Січ

· українофіли

· русинофіли

· репресії

· окупація


 

Після І світової війни 7 млн. українців опинилися в Європі поза межами Російської імперії. Більшість з них входила до складу Польщі, решта жила в Румунії та Чехословаччині. В Польщі та в Румунії вони стали об׳єктом дискримінаційної політики. Карпатоукраїнцям (455 тис), які увійшли до складу Чехословаччининай-демократичнішої з новоутворених держав Східної Європи, жилося набагато краще, вони мали більше можливо­стей політичної та культурної самореалізацп.

Перебування роз’єднаних українських земель в складі СРСР, Польщі, Чехословаччини та Румунії—один з найбільш складних моментів в Центральній і Східній Європі напередодні II світової війни. Геополітичне роз­ташування цих земель зробило їх об'єктом зіткнення ін­тересів СРСР та Німеччини. Гітлер розглядав Україну як майбутній плацдарм в завоюванні СРСР, використав «українську карту» для залучення союзників в центрі Європи.

Після Мюнхенської угоди західних держав з Гітлером почалося розчленування Чехословаччини. Влада центрального уряду стала номінальною. Словакія стала автономною в рамках Чехословацької республіки. З'явилася надія на автономію Закарпаття. Гітлер під­тримав утворення автономії Закарпаття—Карпатської Русі в жовтні 1938 року.

Автономну адміністрацію краю очолив лідер украї­нофілів Августин Волошин. В січні 1939 року виникла політична організація закарпатського населення—Ук­раїнське національне об'єднання, яка виступила за утворення самостійної держави.

13 лютого 1939 р. були призначені вибори в парла­мент—сейм Карпатської України, в ході проведення яких 92 % виборців віддали свої голоси прибічникам суверенітету Закарпаття.

15 березня 1939 р. на засіданні Сойму була проголошена самостійність Закарпатської України. Сойм при­йняв Закон, в якому наголошувалося про незалежність держави, її назву—Карпатська Україна, її устрій— республіка на чолі з президентом, її державну мову — українську, колір державного прапору — синій і жовтий. Створено військо – Карпатська Січ.

Утворення Карпатської України відбулося у відпо­відності з історичними традиціями. Президентом її став Августин Волошин.

Сталінське керівництво вкрай недоброзичливо відно­силося до Карпатської України, вбачаючи в ній небезпечне вогнище українського самостійництва. У промові на ХУІІІ з’їзді ВКП(б) (березень 1939 р.) Й. Сталін з неприхованим глумом говорив про прагнення карпатоукраїнців мати свою державу й цим розпочати справу визволення всієї України. „Комашка, що хоче прилучити до себе слона”,- такими словами охарактеризував він героїчну боротьбу карпатоукраїнців.

Недовго проіснувала самостійна Закарпатська Ук­раїна. В березні 1939 р. угорська армія зі згоди Німеччини (як її союзниця) захопила Карпатську Україну, повалила її уряд. Після повної окупації Закарпаття Угорщиною, А. Волошин змушений був емігрувати.

Проголошення незалежної Карпатської України мало велике історичне значення:воно спияло перетворенню населення краювнаціонально свідомих українців, продемонструвавши їх прагнення до власної держави.

Закарпаття увійшло до складу Угорщини й продовж усієї війни залишалося однією з її частин. Мадяри май­же одразу розпочали всеохоплюючий наступ на україно­філів. Сотні їх було розстріляно, тисячі заарештовано, близько ЗО тис. утекло до сусідньої Галичини, де біль­шовики в свою чергу багатьох із них депортували до Си­біру. Були заборонені всі українські видання та організації, включаючи й «Просвіту». Наростаючий на Закар­патті український рух не дав можливості повністю ма­дяризувати українців. Натомість угорський уряд обрав перехідний, або русинофільський варіант, виходячи з твердження про те, що місцеве населення нібито являє собою окремий русинський народ, який протягом століть мав органічні зв'язки з мадярами. Головною соціальною базою цього підходу виступило мадяризоване греко-католицьке духовенство.

Угорська влада не тільки гнобила українців політично, а й призвела до занепаду їх освіти й посилення еко­номічної експлуатації краю. Єдиним позитивним аспек­том шестирічної угорської окупації Закарпаття було те, що вона вберегла край від нацистської навали, а зна­чить і від спустошень, завданих великій частині України. Однак вона не врятувала понад 100 тис. євреїв краю, більшість яких загинула в нацистських таборах смерті.

Зразу після другої світової війни Москва переконала Чехословаччину відмовитися від претензій на Закарпаття. За догово­ром між СРСР та Чехословаччиною від 29 червня 1945 року Закарпатська Україна увійшла до складу УРСР. Цим актом завершилося возз'єднання українських зе­мель в єдиній українській державі.

 

З а п и т а н н я:

1. Коли Закарпатська Україна опинилася в складі Чехословаччини?

2. Як змінився статус Закарпатської України після Мюнхенської змови?

3. Що Ви знаєте про Карпатську Русь, що утворилася в жовтні 1938 р.?

4. Яку позицію щодо Карпатської Русі зайняло сталінське керів­ництво?

5. Коли остаточно Закарпатська Україна увійшла до складу СРСР?

 


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  7. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  8. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  9. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання
  10. Базове поняття земле оціночної діяльності.
  11. Базові (ключові) цінності.
  12. Базові поняття




Переглядів: 518

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ключові терміни та поняття | Ключові терміни та поняття

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.