Місце уроку ФК серед інших форм фізичного виховання.
Оперативна мета – оволодіння конкретними вправами на протязі серії уроків або навчальної чверті (навчитися стрибати в довжину, кидати м’ячик тощо).
Тактична мета (мета кожного навчального року) – є опанування матеріалу, передбаченого програмою відповідного класу.
Основна: Шиян, 8-89
Література
Додаткова:
Визначення понять:
Мета фізичного виховання школярів – до закінчення шкільного курсу навчання сформувати вміння управляти життєво необхідними руховими діями в різних умовах діяльності та виховати потребу до систематичних занять фізичними вправами протягом усього життя (стратегічна мета).
Урок як форма занять формувався і вдосконалювався протягом століть. Фізичне виховання дітей і молоді організовується з метою підготовки підростаючих поколінь до майбутньої творчої життєдіяльності.
Педагогічний процес фізичного виховання здійснюється через різноманітні форми занять, на яких учні оволодівають предметом фізичної культури, роблячи його своїм надбанням, формуючи і збагачуючи особисту фізичну культуру.
Урок ФК є такою формою занять, якою охоплюються в обов’язковому порядку всі учні школи. Проводяться вони з постійним складом учнів даного класу. Це дозволяє краще організовувати і проводити заняття, враховуючи конкретні умови і фізичну підготовку учнів.
Уроки ФК проводяться по чіткому розкладу у певні дні і години тижня. Вони забезпечують систематичне вивчення того мінімуму знань і навичок, які передбачені програмою і складають основу для всебічного фізичного виховання учнів.
Форми занять фізичними вправами в школі різні, але всі вони направлені на фізичний розвиток дитини. Основна форма занять – урок фізичної культури.
2. Характерні ознаки та вимоги до уроку фізичної культури
Ознаки
Вимоги
Постійний склад учнів; клас – дитячий колектив, приблизно однорідний щодо віку, рівня фізичної підготовленості, стану здоров’я. Це зумовлює чітку організацію вихованців, можливість реалізувати вимоги, стабільність навантаження тощо
*обов'язковою умовою ефективності є досягнення оптимальної рухової активності всіх учнів протягом усього уроку;
*мати правильну методичну побудову, що враховує фізичні розвиток і підготовленість учнів та всебічно впливає на гармонійний фізичний розвиток дітей;
Відповідність навчального матеріалу програмі з фізичної культури для учнів початкових класів та календарним планам, що забезпечує зв’язок та наступність уроків і дає змогу поступово розв’язувати завдання, поставлені на плановий період
*містити певні загальні завдання, виконання яких забезпечується всім процесом навчання і серіями уроків, а також завдання, що вирішуються на кожному конкретному уроці;
*мати чітке і конкретне формулювання завдань;
*уроки фізичної культури повинні забезпечити безперервність (перманентність) процесу фізичного виховання (принцип перманентного навчання і виховання, стосовно фізичного виховання означає, що процес активної участі у фізичній культурі не повинен закінчуватися чи перериватися на будь-якому етапі онтогенезу людини; теоретична, методична та психологічна підготовка підростаючих поколінь до пожиттєвої участі у фізичній рекреації);
*мати цілісну будову, але бути тісно пов'язаний із попередніми і наступними, утворюючи систему уроків Вивчаючи новий матеріал, систематично повторюйте і закріплюйте раніше вивчене, готуйтесь до засвоєння наступного
Застосування різних методів навчання, виховання та організації учнів, перевірки й оцінювання навчально-виховного процесу
*містити цікаві для дітей методи навчання і організації, що спонукали б до активної діяльності;
*різноманітність діяльності учнів, засобів, методів і прийомів, що використовуються вчителем;
*на кожному уроці треба забезпечити функціонування системи контролю та оцінки знань, умінь і навичок учнів (у кожній частині уроку;.
*мати чітке визначення домашніх завдань;
*поєднувати показ і пояснення вправ з практичним виконанням їх учнями
Сталий розклад занять, що забезпечує найсприятливі умови для розв’язання завдань фізичного виховання школярів, систематичність діяльності і відпочинку
*правильно поєднуватись з іншими уроками у розкладі навчального дня;
*сучасний урок відрізняється організацією самостійної навчальної діяльності учнів. Учитель послідовно озброює їх уміннями і навичками навчальної роботи, прийомами самоосвіти, самооцінки і самоконтролю, домагається формування культури рухів, виховуючи тим самим потребу до систематичних занять фізичними вправами;
Провідна роль учителя, який організовує і спрямовує навчально-виховний процес
* учитель повинен забезпечити високий оздоровчий та виховний ефект кожного уроку через зв'язок предмета з життям своїх учнів (сьогодні й у майбутньому). Тому для сучасного уроку характерне комплексне планування і вирішення завдань щодо формування знань і практичних навичок, виховання моральних якостей особи, розвитку інтелекту, волі, емоцій, фізичних здібностей учнів, їх оздоровлення;
*інтелектуалізація (в широкому й розумінні) як впливом на самоусвідомлення учнем власних фізичних потреб і можливостей тісно пов'язане поняття гуманізації і демократизації процесу фізичного виховання. Останні передбачають свідому участь учня в педагогічному процесі як його суб'єкта, співучасть у проектуванні цього процесу та співвідповідальність за його результати