Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ключові терміни та поняття

НАПРИКІНЦІ 40-х— НА ПОЧ. 50-х РР.


· відродження

· „жданівщина”

· космополітизм

· „холодна війна”

· „справа лікарів”

· русифікація

· „лисенківщина”

· депортації

· рересії

· ООН

· національна символіка


Перемога над нацистською Німеччиною породила ве­ликі сподівання на майбутнє поліпшення життя. Невдовзі після війни поет В. Сосюра закликав любити Україну і зробити її такою, якою вона ще ніколи не була.

Однак це прагнення до оновлення суперечило самій суті сталінізму, який у повоєнний час переходив в останню фазу свого існування.

Зміст суспільно-політичного життя в к. 40-х — на початку 50-х років визначався перехідним (від війни до миру)| станом суспільства та виходом України на міжнародну арену:

- відродженням партійних та державних органів влади;

- відбудовою зруйнованого війною народного господарства;

- наступом на ідеологічному фронті;

- иасовими репресіями та депортаціями населення.

На чолі всього суспільно-політичного життя в цей період стояла Компартія України, яка проводила в життя директиви партійного центру. КП(б)У швидко відновлювала свої лави: з 1945 до 1950 рр. вона зросла на 0,5 млн., щоправда непропорційно великий відсоток на найвищих керівних посадах припадав на росіян. Партійну організацію республіки та її уряд очолював М. С. Хру­щов. В житті партійних осередків в республіці фактично повністю були відсутні демократичні засади.

Відбулися перші післявоєнні вибори до Рад народних депутатів різних рівнів (1946—1948 рр.). В них, як пра­вило, прийняли участь майже всі виборці, а за кандида­тів блоку комуністів-безпартійних голосувало не мен­ше, як 99%. Хоча міф про народовладдя настирливо пропагувався повсюди, фактично влада належала партій­но-радянській верхівці. Виборчі кампанії наочно свідчи­ли про деформуючий вплив сталінщини на політичну сис­тему суспільства. Діяльність депутатів, партійних та профспілкових активістів носила формальний характер.

Сталін та його оточення тримали під пильним нагля­дом політичний розвиток в Україні, вони були невдоволені «повільною» відбудовою народного господарст­ва, катастрофічним становищем в сільськогосподарсь­кому секторі; їх надзвичайно хвилювало те, що на За­хідній Україні лишався ще далеко невикоріненим наці­оналізм. Тому у березні 1946 р. Сталін знову послав на Україну свого «аварійного монтера» Кагановича Л. за­мінити М. Хрущова на посаді першого секретаря КП)б)У. Під час його перебування в Україні (березень — грудень 1947 р.) посилилася боротьба з «українським буржуаз­ним націоналізмом», а фактично був роздутий небачений фізичний і моральний терор проти кадрів України. Каганович розпочав активно «виховувати» самого М. Хру­щова. Як наслідок такого «виховання» Хрущов наголо-шував на виключно позитивне значення стосунків між Україною і Росією, всіляко вихваляв Сталіна. «Вдячність» з боку центру не затрималася: за сталінською ре-комендацією М. Хрущов зайняв пост секретаря ЦК ВКП(б) і водночас першого секретаря Московського обкому партії. Парторганізацію України Сталін боявся довірити етнічному українцеві: замість росіянина М. Хрущова з грудня 1949 р. її очолив інший росіянин Л. Мельников, який повів жорстку руси­фікаторську лінію, особливо щодо Західної України.

Політичного життя України торкнулася й т. зв. сфаб­рикована у Москві «справа лікарів», учасники якої ніби­то були завербовані міжнародною єврейською буржу­азно-націоналістичною організацією «Джойнт». Л. Мельников наказав працівникам МДБ УРСР викрити «єв­рейське націоналістичне підпілля» в Україні. Під час арештів від єврейських діячів «вимагали» зізнання про зв'язки з українськими «націоналістами». Так виробля­лася версія про еврейсько-український антирадянський «заколот».

Ідеологічний наступ сталінізму, «жданівщина». Ку­льтурне життя в Україні в к. 40-х — на поч. 50-х рр. характеризувалося процесами відродження: відбудовували­ся зруйновані в роки війни школи, здійснюється перехід до обов'язкової семирічної освіти, відновлюється робо­та Київського, Харківського, Одеського університетів, відкрито університет в Ужгороді (вперше в історії цьо­го краю), відновила свою діяльність АН УРСР. Але вкрай негативно на розвиткові науки сказалося неком­петентне керівництво нею, звинувачення в «низькопок­лонстві перед Заходом», некритичні оцінки «буржуазної культури».

Керівництво в сфері культури здійснювалося адмі­ністративно-командними методами, на кожному кроці нагнічувалися підозри, закривалися видавництва тощо. Сталін дав завдання своєму найближчому помічникові А. Жданову відновити «ідеологічну чистоту». Влітку 1946 р. Жданов пішов у наступ проти тих, хто добивав­ся лібералізації культурного клімату і захоплювався до­сягненнями західної цивілізації. Оспівувалася руська культура, принижувалися досягнення інших культур.

Відтворенням жданівської репресивної політики про­ти інтелігенції в Україні була серія постанов ЦК КП(б)У про викривлення та помилки вчених суспільст-вознавців, літераторів.

Зауваження Сталіна про те, що він виселив би всіх українців, якби їх не було так багато, не передвіщало в Україні нічого доброго. Невдовзі московським керів­ництвом були звинувачені: Остап Вишня в «ідеологіч­ній розхлябаності»; М. Рильський в «прояві буржуазно­го націоналізму»; Данькевич з його оперою «Богдан Хмельницький» за те, що в ній мало місця відведено руським; українські літературні журнали за те, що во­ни зосереджувалися на «вузьких» українських темах. Апогеєм закручування «ідеологічних гайок» стало від­ношення Центру до вірша В. Сосюри «Любіть Україну». Автора звинуватили в націоналізмі — й примусили опуб­лікувати принизливе покаяння.

Але, незважаючи на політичну кон'юнктуру, багато художників високо несли прапор української культури. В к. 40-х — на поч. 50-х рр. з'явилися твори, що здобу­ли визнання народу: поетів П. Тичини, В. Сосюри; про­заїків Ю. Яновського, О. Вишні; образотворчого мис­тецтва О. Шовкуненко, Т. Яблонська; опера Данькевича «Богдан Хмельницький», симфонія Клебанова «Бабин Яр»; майстрів сцени Б. Гмирі, Н. Ужвій; фільми «Сільська вчителька», «Педагогічна поема», «Весна на Заріч­ній вулиці» тощо.

Масові репресії і депортації населення в 1944—на поч. 50-х рр. В повоєнні роки в Україні відбулися корін­ні зміни в її етнічному складі. Такі народи, як поляки, (євреї, кримські татари, які протягом тривалого часу ві­дігравали важливу роль в історії України, урізноманіт­нювали її етнічну та культурну мозаїку, внаслідок реп­ресій і депортацій втратили своє значення або фактич­но зникли. Різко зменшилася присутність на Україні та­кої етнічної спільності як поляки. Врегульовуючи тери­торіальне питання з Польщею в повоєнний період (1945— 1947 рр.), радянські власті дозволили переселитися у Польшу з Галичини та Волині близько 800 тис. поляків, а також українців та євреїв, які визнали себе поляками. Натомість у Радянський Союз добровільно чи під при­мусом («операція «Вісла») іммігрувало понад 500 тис. чол.

До 1939 р. в Україні проживало близько 350 тис. нім­ців, переважно нащадків колоністів XVIII ст. Майже всі вони були депортовані в 1941 р. в Середню Азію.

В травні 1944 р. Сталін, який вважав, що кримські та­тари активно співпрацювали з німцями, віддав наказ провести масове виселення їх з Криму. З 200 тис. татар, брутально викинутих з їх осель і як скотина за одну до­бу вивезених з Криму, «подорож» до Середньої Азії ви­тримали лише близько половини. Кримська АРСР в 1945 р. Була перетворена в Кримську область.

В 1944—1945 рр. з Криму були також депортовані греки, болгари, вірмени, що впродовж століть і тисячо­літь проживали на терені українських земель.

Така ж доля за т.зв. „колабораціонізм” настигла до к. 40-х років і чеченців, кал­миків, карачаївців, балкарців, турок-месхетинців та ін­ші народи СРСР.

Трагічною була й доля українських євреїв. Репре­сіям з боку Радянського уряду та депортаціям вони не піддавалися, та внаслідок нацистської політики в роки війни, а також масових евакуацій та обмінів населення з 2,7 млн. євреїв, що мешкали в Україні в 30-х роках, на поч. 50-х залишилося лише 800 тис.

На місце виселених і депортованих народів на укра­їнські землі заселялися в основному росіяни. Якщо в 20-х роках їх проживало в Україні 2,6 млн. чол., в 1939 р.— 4 млн., то в 1959 р.— вже 7 млн.

Наслідки депортацій 40-х років надто відчутні в Ук­раїні сьогодні. Молода Українська держава зіткнулася не лише з необхідністю величезних фінансовий витрат, пов'язаних з облаштуванням кримських татар, німців та інших народів, що повертаються на Украї­ну, а й з необхідністю врегулювання правового статусу осіб, що повертаються, їх адаптацією до суспільного життя на теренах України.

 

З а п и т а н н я:

1. Чому Центр тримав під пильним наглядом політичні проце­си, які відбувалися в Україні?

2. Якими ознаками характеризувалося суспільно-політичне жит­тя України к. 40-х років?

4. Якими адміністративно-командними методами здійснювалося керівництво розвитком культурних процесів в Україні?

5. Яку «спадщину» для сучасної незалежної України залишило таке явище як депортації населення в др. пол. 40-х років?


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  7. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  8. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  9. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання
  10. Базове поняття земле оціночної діяльності.
  11. Базові (ключові) цінності.
  12. Базові поняття




Переглядів: 665

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНЕ ЖИТТЯ В УКРАЇНІ | Ключові терміни та поняття

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.043 сек.