МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Клінічні методи обстеження пацієнтів із зубощелепними аномаліями та деформаціямиЕлектронні джерела 74. www.byhgalter.com – бухгалтерський облік в Україні. Практична бухгалтерія доступно та зрозуміло 75. www.dkrs.gov.ua/kru/uk - Головне контрольно-ревізійне управління України. 76. www.kmu.gov.ua – Кабінет Міністрів України 77. www.nbu.gov.ua – Національний банк України 78. www.pravoznavec.com.ua – Електронна бібліотека юридичної літератури «Правознавець» 79. www.rada.gov.ua – Верховна Рада України 80. www.sta.gov.ua –Державна податкова адміністрація України 81. www.stat.gov.ua – Державний комітет статистики України 82. www.vobu.com.ua – всеукраїнська професійна газета «Все про бухгалтерський облік»
В ортодонтичній практиці при виявленні зубо-щелепних аномалій та деформацій для вирішення питання про вибір методу лікування необхідно провести клінічні й додаткові методи обстеження. Клінічне обстеження є провідним при постановці ортодонтичного діагнозу і складається із суб' єктивних та об'єктивних методів обстеження. До суб'єктивних методів обстеження належать: паспортна частина та збір анамнезу. До об'єктивних методів - зовнішній огляд і огляд порожнини рота, тобто виявлення лицевих і внутрішньоротових ознак аномалій. У паспортній частині зазначається прізвище, ім'я, по батькові пацієнта, його стать, вік, місце проживання хворого і його батьків, місце навчання або роботи, засоби зв'язку з пацієнтом або його батьками. Розрізняють паспортний, біологічний, зубний і кістковий вік. Паспортний(календарний) вік - це період з моменту народження до певного визначеного моменту життя. Біологічний,чи соматичний, чи анатомофізіологічний вік визначається сукупністю обмінних, структурних, функціональних, пристосувальних можливостей організму і є обов'язковою функцією часу. Біологічний вік може відповідати паспортному, випереджати або відставати від нього. Кістковий вік- вік людини, який визначають за станом кісткової системи. Для визначення кісткового віку використовують рентгенограми кисті руки. Порівняння паспортного віку із соматичним, зубним і кістковим необхідне для з'ясування відхилень у рості й формуванні зубощелепного апарату. Адреса й телефон потрібні для оперативного зв'язку з пацієнтом, тому що тривалість ортодонтичного лікування вимагає багаторазових відвідувань лікаря, а віддаленість місця проживання впливає на вибір засобів ортодонтичного лікування. Анамнестичні дані збирають зі слів хворого або його батьків. При опитуванні важливо встановити причину, що змусила звернутися по ортодонтичну допомогу. Найчастіше батьки дитини фіксують увагу на естетичному недоліку і рідше пов'язують місцеві зміни (порушення пережовування їжі, відсутність зубів і т.п.) із загальним розвитком дитячого організму. Варто з'ясувати у матері дитини стан її здоров'я під час вагітності, уточнити, якою за рахунком була ця вагітність. Якщо це не перша вагітність, то потрібно довідатися, як закінчилися попередні, чи були спроби переривання вагітності, токсикоз, його характер і в який період вагітності, чи були у матері порушення обміну речовин або гормональні розлади, чи спостерігався резус-конфлікт. Необхідно виявити наявність впливу фармакологічних, хімічних, радіаційних або інших факторів, а також перенесені інфекційні й вірусні захворювання (зокрема, кір, кіроподібна краснуха), стреси, паління, робота на шкідливому виробництві, порушення розпорядку дня, неповноцінне харчування, оскільки такі фактори можуть бути причиною виникнення вроджених аномалій і деформацій. Також необхідно з'ясувати, чи були відхилення в положенні плода, чи піддавався плід механічній або термічній травмі, як протікали пологи, народилася дитина доношеною чи недоношеною, з якою вагою. Родова травма (щипцева або вакуумна родопоміч) може несприятливо позначитися на загальному розвитку дитини і стати причиною відхилень у рості й розвитку зубощелепного апарату. Велике значення в розвитку зубощелепних аномалій має спадковість. У клінічній практиці частіше зустрічаються так звані сімейні особливості розвитку, тобто порушення, наявні в одного або обох батьків чи у близьких родичів. Дитина успадковує від батьків деякі особливості будови зубощелепного апарату й лиця. Це стосується розміру, форми, кількості зубів, розташування щелеп, іноді їх розмірів, особливостей м'язів і функцій м'яких тканин. Дитина може успадкувати всі параметри лише від батька, або, наприклад, розміри й форму зубів від батька, а розміри й форму щелеп від матері, що може спричинити порушення співвідношення розмірів зубів і щелеп. Спадкові захворювання й вади розвитку призводять до значної зміни у будові лицевого відділу черепа: вроджене незрощення верхньої губи, альвеолярного відростка, твердого й м'якого піднебіння, синдроми Франческетті, Робена, хвороба Крузона. Спадковими можуть бути зміни емалі зубів (недосконалий амелогенез), дентину (недосконалий дентиногенез), а також порушення емалі й дентину, відоме як синдром Стейнтона -Капдепона. У спадок передаються аномалії розмірів зубів (макро- та мікродентія), щелеп (мікро- і макро-генія), положення їх у черепі (прогнатія і прогенія). Як відомо, спадкові захворювання підлягають тривалому лікуванню і вимагають великого досвіду й уваги лікаря-ортодонта, величезного терпіння й слухняності з боку пацієнта. Особливу увагу при зборі анамнезу необхідно приділяти характеру вигодовування (грудне, штучне чи змішане) і до якого часу. Дитина народжується з безумовним смоктальним рефлексом, нижня щелепа щодо верхньої розташовується дистально (дитяча ретрогенія).Це розташування нижньої щелепи, по-перше, полегшує проходження дитини родовими шляхами, а по-друге, разом з іншими особливостями порожнини рота немовляти (плоским піднебінням, ясенною мембраною, поперечними піднебінними складками, жировими грудочками Біша, відсутністю суглобового горбка) сприяє природному грудному вигодовуванню. У результаті функціональної активності м'язів щелепно-лицевої ділянки, що визначають ритмічність рухів нижньої щелепи по сагіталі, відбувається активний ріст нижньої щелепи, і до кінця першого року життя дитяча ретрогенія перетворюється в ортогнатію. Природне вигодовування сприяє правильному розвитку не тільки зубощелепного апарату, але й усього організму, тому що дитина отримує з молоком матері повноцінне харчування, що зміцнює її імунітет. При штучному вигодовуванні (особливо коли в сосці роблять великий отвір) будуть переважати ковтальні, а не смоктальні рухи. При неправильному (закинутому) положенні голови м'язи щелепно-лицевої ділянки не приймають активної участі в акті смоктання і нижня щелепа затримується у своєму розвитку, що сприяє виникненню зубощелепної патології. Крім того, дитина, що вигодовується штучно, частіше хворіє інфекційними і алергічними захворюваннями. Зубощелепні аномалії можуть бути наслідком годування дитини старше 3-х років м'якою перетертою їжею. При цьому зубощелепний апарат не отримує достатнього навантаження, результатом чого може стати відсутність трем та діастем між тимчасовими зубами перед їх зміною і наступне скупчене прорізування і неправильне положення постійних зубів, оскільки механічне навантаження є одним із факторів росту і розвитку щелеп. Істотне значення мають терміни прорізування тимчасових зубів та їх кількість до першого року життя, захворювання зубів і порожнини рота, час, коли дитина почала ходити й говорити. За цими даними судять про ріст і розвиток дитини. З'ясовують, які захворювання інфекційні, алергічні, системні і у якому віці перенесла дитина, наскільки часто вони повторювалися. Важливо з'ясувати спосіб дихання в денний і нічний час (носове чи ротове), спить дитина з відкритим ротом чи закритим, улюблене положення під час сну, чи проводилася аденотонзилектомія або стоматологічні втручання й у якому віці, стан ЛОР-органів на час заповнення історії хвороби. Необхідно визначити наявність шкідливих звичок, що не мають фізіологічно-пристосувального значення (смоктання пальців, губ, щік, язика, різних предметів) чи мають компенсаторно-пристосувальний характер (порушення функцій зубощелепного апарату), які можуть стати причиною зубощелепних аномалій. Уточнюють час і причини передчасної втрати тимчасових або постійних зубів. При зборі анамнестичних даних звертають увагу на порушення опорно-рухового апарата, захворювання серцево-судинної системи, легеневої, ендокринної й нервової систем, вроджені аномалії м'яких тканин і кісток обличчя у пацієнта. Завершивши збір анамнезу, переходять до об'єктивного дослідження хворого. Огляд орто-донтичного пацієнта включає загальний огляд, вивчення будови лиця, обстеження порожнини рота, зубів, зубних рядів і щелеп, прикусу, виявлення функціональних порушень. Об'єктивне обстеження починають із загального огляду. При цьому звертають увагу на загальний розвиток дитини і відповідність віку, зріст, масу тіла, конституцію, форму рук, голови, приділяють увагу фізичному розвитку і поставі. Крім того, лікар звертає увагу на колір і цілісність шкірних покровів обличчя, перевіряє стан скронево-нижньощелепних суглобів. Вивчення стану СНЩС здійснюється пальпаторно під час рухів нижньої щелепи. Після цього перевіряють стан піднижньощелепних, під'язикових, навколовушних лімфатичних вузлів. При загальному зовнішньому огляді встановлюються деформації і дефекти, пов'язані з вродженими вадами, порушеннями розвитку, оперативними втручаннями. Обличчя, голову оглядають у фас і профіль. На тип обличчя впливає розвиненість мозкового черепа, дихальної системи, жувальної мускулатури або кістково-м'язової системи. Тому форма голови і лиця може бути подібна до форми кола, квадрата, ромба, усіченого конуса, трикутника; з основою, спрямованою догори або донизу. Крім того, вони бувають широкі, середні і вузькі. B. Бауер розрізняє чотири типи обличчя: • церебральний; • респіраторний; • м'язовий. Церебральний тип - характеризується надмірним розвитком головного мозку і відповідно мозкового черепа. Високий і широкий лобний відділ лиця різко переважає над іншими відділами - обличчя пірамідальної форми з основою, направленою догори. Респіраторний тип - характеризується переважним розвитком середнього відділу обличчя, у зв'язку з чим лицева частина голови, шия й тулуб набувають ряд характерних рис. Обличчя має ромбовидну форму, ніс сильно розвинутий у довжину, його спинка нерідко опукла. Дигестивний тип - характеризується переважанням розвитку нижнього відділу обличчя. Верхня й нижня щелепи надмірно розвинені. Внаслідок надмірного розвитку нижнього відділу лиця при відносній вузькості лобової частини, обличчя набуває іноді характерної форми трапеції. М'язовий тип - верхній і нижній відділи обличчя приблизно рівні, межа волосся зазвичай пряма, лице квадратної форми. C. Й. Криштаб конфігурацію обличчя за конституціональною належністю поділив на: • доліхоцефальну; • мезоцефальну; • брахіцефальну Для з'ясування взаємозв'язку форми обличчя й щелеп важливо також вивчити форму профілю, який може бути: опуклим, прямим або увігнутим. Вивчаючи конфігурацію обличчя, звертають увагу на симетричність і пропорційність його частин. Особлива увага приділяється конфігурації нижньої частини обличчя, що має велике діагностичне значення. За змінами морфологічних особливостей цієї частини лиця можна поставити попередній діагноз. До них належать: носо-губна й підборідні складки, кути рота, величина ротової щілини, взаємовідношення між губами і лінія їх змикання, конфігурація самих губ, висота нижньої частини обличчя, вигляд підборіддя - скошене дозаду, виступаюче вперед чи нейтральне, положення верхніх різців стосовно нижньої губи, стан колового м'яза рота. Результати такого обстеження дозволяють з'ясувати, наскільки дана деформація відбилася на зовнішньому вигляді пацієнта. Візуальною та метричною оцінкою обличчя при різноманітних його динамічних станах виявлено (В. А. Переверзєв), що під час розмови активнішою є нижня губа. Обстеження порожнини рота й ротоглотки передбачає послідовний огляд її твердих і м'яких тканин. Огляд органів порожнини рота проводять за допомогою ротового дзеркала, пінцета й зонда. Спочатку досліджують слизову оболонку щік, альвеолярних відростків, піднебіння, дна порожнини рота й язика. Необхідно оглянути мигдалики і задню стінку глотки. Відзначають вологість і колір слизової оболонки (рожева, блідо-рожева, синюшна), щільність, чутливість, кровоточивість, набряк, наявність ушкоджень, афт і т. п. Шляхом пальпації підозрілих місць встановлюють чутливість до тиску і щільність тканин. Досліджують положення вуздечок верхньої й нижньої губи, які можуть бути причиною появи діастем. Аномалії вуздечок характеризуються місцем прикріплення, формою і розміром. Г. Ю. Пакалнс поділяє вуздечки на: а) міцні вуздечки з місцем прикріплення на верхівці міжзубного сосочка, при потягуванні за губу за б) середні - прикріплення на відстані від 1 до 5 мм від верхівки міжзубного сосочка; в) слабкі, котрі прикріпляються в ділянці перехідної складки. Відхилення від нормального розташування вуздечок губ частіше зустрічається в ділянці верхньої губи. Оглядаючи язик, звертають увагу на його розмір, рельєф бічних ділянок, а також положення вуздечки язика. Вкорочена вуздечка язика, прикріплена близько до його кінчика, може бути причиною ряду морфологічних і функціональних порушень у зубощелепному апараті, в тому числі і у новонародженої дитини. Ф. Я. Хорошилкіна виділяє п'ять типів вуздечок язика. До першого типу належать тонкі, майже прозорі вуздечки язика, що нормально прикріплені, але обмежують його рухи у зв'язку з незначною довжиною. До другого типу належать також тонкі, напівпрозорі вуздечки, що прикріплюються близько до кінчика язика і мають незначну довжину. Під час підняття язика на його кінчику в центрі утворюється жолобок. До третього типу належать вуздечки, які становлять собою цільний, короткий тяж, прикріплений близько до кінчика язика. Під час висовування язика кінчик підвертається, а спинка випинається внаслідок натягу. Облизування верхньої губи утруднене, а іноді неможливе. Під час пальпації такої вуздечки визначається, що обмеження рухомості язика обумовлене фіксацією його кінчика сполучнотканинним тяжем. Під тяжем, що має вигляд шнура, розташована тонка дуплікатура слизової оболонки. До четвертого типу належать вуздечки, тяж яких хоч і виділяється, але зрощений із м'язами язика. Такі вуздечки часто зустрічаються у дітей з уродженими щілинами губи, альвеолярного відростка і піднебіння. До п'ятого типу належать вуздечки з малопомітним тяжем, але його волокна розташовані в товщі язика, сплетені з його м'язами і обмежують рухи. Функціональний стан м'язів язика взаємопов'язаний із сагітальними розмірами зубних рядів: довжиною переднього відрізка верхнього зубного ряду і його апікального базису, проекційною довжиною всього зубного ряду. Встановлено, що чим вужчий зубний ряд та апікальний базис верхньої і нижньої щелеп, тим менший об'єм порожнини рота і вищі біопотенціали м'язів язика. Язик є сильним м'язовим органом, який істотно впливає на формування зубощелепного апарату. Порушення функції язика може призвести до виникнення протрузії різців верхньої щелепи, дистального, мезіального, відкритого або перехресного прикусу. Під час огляду присінка порожнини рота визначають його глибину. Глибина присінка -це відстань у міліметрах від середини ясенного краю до власне дна присінка порожнини рота. За класифікацією Ю.Л.Образцова (1992), глибина присінка може бути 4 типів: I тип - до 3 мм (дуже мілкий); II тип - до 5 мм (мілкий); III тип - від 5 до 10 мм (середньої глибини); IV тип - більше 10 мм (глибокий). Мілкий присінок порожнини рота може призвести до недорозвинення фронтальної ділянки нижньої щелепи і викликати виникнення скупченості нижніх фронтальних зубів. Після огляду слизової оболонки приступають до огляду зубів: колір зубів, їх форма, розміри, положення, рельєф, цілісність, взаємне розташування у зубному ряду, розташування відносно країв губ та інших частин обличчя, пропорційність між собою, з усім обличчям та його частинами, гармонія форми зубів і форми обличчя та ін. Обстеження зубів та зубних рядів проводять у певному порядку, починаючи з верхньої щелепи, і послідовно оглядають кожний зуб від зуба мудрості з однієї сторони до однойменного з іншої. З точки зору ортодонта, у першу чергу звертають увагу на кількість зубів. Насамперед відзначають зубну формулу: тимчасові зуби - римськими цифрами: V V IV IIIIIІ ІIIIIIIV V V IV IIIIIІ ІIIIIIIV V постійні зуби арабськими - за Zigmond: 87654321-12345678 87654321-12345678 При описі зубної формули останнім часом користуються двозначною системою позначення зубів, запропонованою Міжнародною організацією стоматологів FDI-ISO, що полягає у цифровому позначенні їх розташування на відповідному боці верхньої або нижньої щелепи. Відповідно до цієї системи кожен зуб позначується двома арабськими цифрами. Перша цифра ліворуч позначує квадрант розташування зуба. Позначення починають з верхньої правої щелепи і продовжують по ходу годинникової стрілки. Праву верхню щелепу позначують цифрою 1, ліву - 2, ліву частину нижньої щелепи - 3, праву - 4. Порядковий номер зуба позначують, починаючи від центрального різця (1) до третього моляра (8). У прикусі тимчасових зубів праву верхню щелепу умовно позначають цифрою 5, ліву - 6, ліву частину нижньої щелепи 7, праву - 8. Порядковий номер зуба також позначають арабськими цифрами, починаючи з центрального різця 1 до другого моляра 5 18 17 16 15 14 13 12 11 21 22 23 24 25 26 27 28 48 47 46 45 44 43 42 41 31 32 33 34 35 36 37 38 Зубна формула постійного прикусу 55 54 53 52 51 61 62 63 64 65 85 84 83 82 81 71 72 73 74 75 Зубна формула тимчасового прикусу Для визначення кількості зубів необхідно дотримуватися певного правила: зуби рахують, починаючи із групи різців, далі оглядають ікла, премоляри й моляри, починаючи із зубів верхньої щелепи. За зубною формулою судять про відповідність зубного віку паспортному. Огляд зубів дозволяє виявити аномалії їх кольору, структури, форми, а також положення: оральне, вестибулярне, мезіальне чи дистальне, супраоклюзію та інфраоклюзію, поворот зуба навколо своєї осі, діастему, скупченість окремих зубів. Після огляду зубів приступають до обстеження зубних рядів. Обстежуючи зубні ряди, звертають увагу на форму і величину зубних дуг, їх безперервність. Подальшим етапом є дослідження прикусу. При клінічному обстеженні оцінюють змикання зубних рядів у трьох взаємно перпендикулярних напрямках (сагітальному, вертикальному й транс-верзальному), уточнюють ступінь виразності наявних відхилень і відповідно до цього характеризують прикус. Змикання зубних рядів - важливий клінічний симптом, який значною мірою визначає показання до ортодонтичного лікування. Всі перераховані вище методи клінічного обстеження (збір анамнезу, зовнішній огляд, огляд порожнини рота) дозволяють встановити попередній діагноз ортодонтичному пацієнту. Дані обстеження записуються в амбулаторну картку, яка є основним медичним документом. Колектив кафедри ортодонтії та пропедевтики ортопедичної стоматології НМУ імені О. О. Богомольця розробив індивідуальну історію хвороби ортодонтичного хворого, яка найбільш повно описує етапи обстеження пацієнта, досить наочна для лікаря й зручна у використанні. В. А. Переверзєва виділяє наступні ознаки гармонійно розвинутого обличчя: • три його частини (верхня, середня та нижня) за • носо-губний кут коливається у межах 90-100°; • кут випуклості обличчя складає 160-170°; сагітальний нахил верхніх передніх зубів у межах 90-100°; • трансверзальний нахил верхніх передніх зубів сягає від 5 до 10°; цей же показник для однойменних нижніх зубів складає 0°; кути вигину верхнього зубного ряду, верхньої губи та горизонтального профілю очних щілин однакові і коливаються у межах 170°; ширина фільтра дорівнює ширині двох верхніх центральних різців; • міжочна ширина дорівнює ширині (довжині) одного ока, а обидва ці показники ідентичні ширині верхніх різців; • висота вуха дорівнює висоті кожної третини обличчя, а в сагітальній площині знаходиться у гармонії з профілем носа.
СТОМАТОЛОГІЧНА КЛІНІКА НАЦІОНАЛЬНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ імені О. О. БОГОМОЛЬЦЯ Кафедра ортодонтії та пропедевтики ортопедичної стоматології МЕДИЧНА КАРТКА №_____ стоматологічного хворого 1. Прізвище, ім'я, по батькові 2. Рік народження 3. Стать_________ 4. Професія______ 5. Стаж__________
6. Місце роботи 7. Адреса______ (поштове відділення)
А. АНАМНЕЗ 1. Дата заповнення 2. Скарги На естетичний дефект На порушення закривання рота
ТніТЇ^ інше З. Чи звертались до послуг ортодонта раніше? Ні 4. Чи проводилось ортодонтичне лікування?
5. Спадковість_________________________ 6. Захворювання матері під час вагітності?
I половина вагітності_____________ II половина вагітності_____________ 7. Вигодовування
8. Прорізування зубів
9. Стан ЛОР-органів Дихання
10. Порушення мови
11. Шкідливі звички Б. ОБ'ЄКТИВНІ ДАНІ 1. Обличчя: - симетричне _ - асиметричне - пропорційне. - непропорційне Нижня третина обличчя: норма _ Середня третина обличчя: норма Носо-губні складки: норма_____ Підборідкова ямка: норма______ Профіль: прямий______________ видовжена зменшена _зменшена. _згладжені _ .згладжена впалий 2. Стан скронево-нижньощелепного суглоба Відкривання рота (мм)________________ Біль при відкриванні__________________ Симетричність рухів__________________ В. ВНУТРІШНЬОРОТОВЕ ОБСТЕЖЕННЯ
1. Присінок порожнини рота: норма 2. Вуздечка верхньої губи: норма__ 3. Вуздечка нижньої губи: норма___ 4. Вуздечка язика: норма__________ 5. Слизова оболонка: норма_______ 6. Розміри язика: норма___________ _макро 7. Прорізування зубів: раннє_______________ пізнє___ 8. Гігієна порожнини рота: незадовільна_____________ 9. Період прикусу: молочний_______________ змінний ранній__________________ пізній___________________ _низьке прикріплення „кровоточива .задовільна постійний 10. Форма піднебіння: нормальне дахоподібне 11. Зубна формула
12. Аномалія окремих зубів: Форма_____________ Величина___________ Кількість ____ Положення: - вестибулярне - мезіальне____ - дистальне____ - супраоклюзія _ - інфраоклюзія _ - транспозиція _ - тортоаномалія 13. Аномалія зубних рядів________ 14. Аномальні форми зубних дуг. 15. Аномалія прикусу__________ 16. Попередній діагноз_________ 17. Додаткові методи обстеження 18. Заключний діагноз 19. План лікування
7.Матеріали активізації студентів під час викладення лекції: 1. З яких частин складаються клінічні методи обстеження? 2. Що таке біологічний вік людини? 3. Дати визначення кісткового віку людини. 4. Які етіологічні фактори впливають на розвиток зубощелепного апарату в антенатальному 5. Яке значення має природне вигодовування немовляти? 6. Класифікація вуздечок язика за Ф. Я. Хорошилкіною. 7. Написати зубну формулу постійних зубів за FDI-ISO. 8. Написати зубну формулу тимчасових зубів за FDI-ISO. 9. В яких напрямках проводять обстеження прикусу? 10. На основі яких даних ставиться попередній діагноз? 11. Що таке анамнез? 12. Які дані анамнезу особливо важливі в діагностиці зубощелепних аномалій? 13. Які зубощелепні аномалії можуть спостерігатися у дитини, коли мати в період вагітності 14. Вплив характеру вигодовування немовляти на прикус. 15. Вплив шкідливих звичок на формування зубощелепних аномалій. 16. Як впливають на стан дитини токсикози, інфекційні захворювання матері в період вагітності? Вплив родової травми на розвиток немовляти. ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 1. Клінічне обстеження ортодонтичного хворого складається з: A. Суб'єктивних методів B. Антропометричних вимірів Г. Антропометричних та графічних методів Д. Суб'єктивних і об'єктивних методів 2. Суб'єктивні методи обстеження складаються з: A.Паспортної частини і збору анамнезу B.Збору анамнезу Г. Рентгенологічних методів Д. Методів вивчення мовної функції 3. Фізіологічна ретрогенія - це: A.Нейтральне розташування нижньої щелепи B.Медіальне розташування нижньої щелепи Д. Одностороннє зміщення нижньої щелепи 4. При природному вигодовуванні нижня щелепа A.У трансверзальній площині B.У сагітальній площині Г. В інфраорбітальній площині Д. У франкфуртській площині 5.Які розрізняють види віку людини? A. Зубний Б. Паспортний B. Біологічний Г. Зубний і кістковий Д. Паспортний, біологічний, зубний і кістковий 6. В яких площинах при клінічному обстеженні A.У вертикальній Б. У трансверзальній B.У сагітальній і вертикальній Д. У сагітальній, вертикальній і трансверзальній 7.Огляд порожнини рота починають з: A. Окремих зубів B.Слизової оболонки порожнини рота Д. Правильної відповіді немає 8. Етіологічну частину діагнозу можна визначити з: A. Паспортної частини B. Анамнезу захворювання Г. Анамнезу життя та зовнішнього огляду Д. Правильної відповіді немає 9. Що таке анамнез? A. Скарги хворого, причини початку, особ Б. Інструментальне обстеження хворого лікарем B. Заповнення історії хвороби Г. Додаткові методи обстеження Д. Рентгенограма зубів 10. Яка патологія може формуватися при штучно A. Дистопія Б. Дистальний прикус B. Тортоаномалії Д. Треми 11. Яка патологія може формуватися, коли дитина A. Косий прикус Б. Дистальний прикус B. Мезіальний прикус Г. Ортогнатичний прикус Д. Прямий прикус 12. Що таке симптом Цилінського? A. Співвідношення горбків перших постій Б. Співвідношення дистальних поверхонь і других тимчасових кутніх зубів B. Співвідношення іклів Д. Співвідношення дистальних поверхонь других постійних кутніх зубів 13. Порядок прорізування постійних зубів А. 6-1-2-3-4-5-7 Б. 1-2-4-5-3-6 В. 6-1-2-4-3-5-7 Г. 1-2-4-5-6-7 Д. 7-6-1-2-3-5-4 Коди правильних відповідей до тестів:
8.Матеріали для самопідготовки студентів: а) по темі, що викладена в лекції. Література: Фліс П.С. Ортодонтія. — Київ-Вінниця: Нова книга, 2007.Власенко А.З., Стрелковський К.М. Технологія виготовлення зубних протезів з використанням керамічних і композитних матеріалів. — К.: Здоров’я, 2005.Удовицька О.В. Дитяча стоматологія. — К.: Здоров’я, 2000.Стрелковський К.М., Філіпчик Й.С., Варава Г.М. Ортодонтія і технологія виготовлення ортопедичних конструкцій для дітей. — К.: Здоров’я, 1997.Стрелковський К.М., Варава Г.М. Техніка виготовлення щелепно-лицьових протезів. — К.: Вища школа, 1992.Рожко М.М., Неспрядько В.П. Ортопедична стоматологія. — К.: Книга плюс, 2001 б) по темі наступної лекції Література: Фліс П.С. Ортодонтія. — Київ-Вінниця: Нова книга, 2007.Рожко М.М., Неспрядько В.П. Ортопедична стоматологія. — К.: Книга плюс, 2001.Мастеров Ю.І., Скрипнікова Т.П., Семенець В.Г. Захворювання зубів і порожнини рота. — Полтава, 2002.Перелік основних питань: Особливості невідкладної допомоги в умовах ортодонтичного кабінету при: а)асфіксії б) анафілаксії(шок анафілактичний) в)втраті свідомості(знепритомленні) г)епілепсії д)травматичній кровотечі е)набряку Квінке
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|