МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Кирило-Мефодіївське братерствоКультурне відродження в складі Австрії У цей час український етнос на західно-українських землях представляло здебільшого селянство. Воно зберігало рідну мову й етнічний характер традиційно-побутової культури, проявляло себе й активною суспільною силою. Відношення народу до влади знаходило прояв і в його усній поетичній творчості. Очевидно, що соціальна активність і антифеодальна спрямованість народу впливала на формування суспільної думки на західно-українських землях. Зрозуміло, що українське панство й церковна греко-католицька ієрархія цьому настрою співчуття не викликали. На інтерес життям народу, його утвором, традиційно-побутовою культурою мали вплив ідеї освіти, наполеонівської війни, революційний польський рух, пропаговані романтизмом постулати народності, інтенсивне розгортання народознавчої робот у слов'янських країнах. Приклад культурного самоствердження слов'янських народів послужив, зокрема , поштовхом до наукового дослідження української мови, написанню його граматики, складанню словників. НА початку 30- х років виникає кружок "русская троица", який був створений М. Шашкевичем, І. Вагилевичем і Я. Головацким. Члени кружка перебували під впливом ідей романтизму, добутків істориків, етнографів і літераторів Придніпровської України, тому прагнули підняти народний дух, освітити народ. В 1848г. хвиля революційного духу охопила всю західну половину європейського материка. В Австрійській імперії цей рух відгукнувся більш голосно, ніж в інших країнах: повстала Угорщина, повстали слов'янські народи Австрії, які були підготовлені попереднім культурницьким і суспільним рухом. Центральної й Східної Європи за волю й дала назву революції - "весна народов". В 1848г. у Львову вийшла до друку перша українська газета "зоря Галичская", а також була створена культосвітня організація "галицько- руська матиця". Головний Росіянин Рада через "звезду Галичскую" пропагувала свою програму політичної діяльності, яка потім надовго залишалася програмою передової частини галичской інтелігенції. У ній ішла мова про "добре й щастя народа" у демократичнім значенні цього слова. Далі йде "развитие й підйом народностей у всіх її частях", тобто вдосконалення мови, уведення його в школах, видання газет і книг українською мовою . І, нарешті, охорона конституційної волі й спроба шукати шляхи поліпшення життя лише в границях конституції.
Велике суспільно-політичне значення мала діяльність створеного в 1864г. у Києві Кирило-Мефодіївського суспільства. Члени Кирило-Мефодіївського суспільства прагли, по-перше, сформувати українську національну ідею, основні проблеми якої були вже поставлені в ході національної боротьби, а саме: який повинна бути роль українців серед слов'янських народів; чи винна українська нації створювати власне, незалежне від Росії й Австрії, держава; якими засобами можна ліквідувати національне гноблення, створити незалежна держава. По-друге, Кирило-Мефодіївське суспільство планувало розгорнути практичну діяльність, спрямовану на реалізацію національної ідеї. Більшість членів Кирило-Мефодіївського суспільства вважали, що застосовувати революційні методи для досягнення поставлених цілей не можна. Виключення становили Т.М. Шевченко, Н.І. Гулак, А. Навроцкий, що довели, що без рішучих революційних дій досягтися соціального й національного звільнення не вдасться. Засновники товариства (усього декілька десятків чоловік): Н.І. Костомаров (професор Київського університету, історик), В.М. Бєлозерський (учитель), Н.І. Гулак (чиновник). Інтелігенція: поет Т.М. Шевченко, письменник П.А. Кулиш і ін. Студенти. Організаційні й програмні положення суспільства втримувалися в документах "Книга буття українського народу" і "Статут слов'янського братерства св. Кирила й Методія". Суспільство існувало недовго. Навесні 1847г. по доносу провокатора - студента А. Петрова - постійні учасники засідань суспільства були арештовані. Н.І. Гулак укладений у Шлиссельбургскую міцність, Т.М. Шевченко відданий у солдати в Оренбурзький край, інші вислані. Діяльність Кирило-Мефодіївського суспільства мала велике значення для подальшого формування національної ідеї. Навіть те деяке, що встигнули зробити члени суспільства - видання книг, бесіди, лекції, програмні документи - будило суспільну думку, змушуючи шукати шляхи до кращого, вільному майбутньому.
Читайте також:
|
||||||||
|