![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
І.Структура соціально-педагогічної технологіїДля того, щоб зрозуміти зміст соціально-педагогічних технологій, необхідно розглянути її структуру та основні компоненти, тобто - структурні елементи. Цю проблему ретельно досліджували М.Галагузова, І.Зайнишев, Л.Мардахаєв, М.Шакурова. Російська дослідницям.Галагузова під поняттям «структура» розуміє зв'язок головних частин будь-якого явища, його будову, що дозволяє виявити компонентний склад досліджуваного предмета чи явища. Соціально-педагогічні технології являють собою спеціально організовану послідовність певної діяльності. У такій діяльності виділяють етапи дій, котрі забезпечують досягнення поставленої мети. Існує декілька підходів до виділення етапів дій. Найчастіше у структурі якого-небудь процесу виділяють 4 етапи: 1 )Діагностично-прогностичний; 2)Підготовчий; 3)Етап безпосередньої діяльності; 4)результативний. Алгоритм - програма вирішення задач, котра чітко регламентує, як і в якій послідовності операції можна отримати результат, визначений вихідними даними. М.Шакурова вважає, що основу технологічного процесу діяльності соціального педагога складає алгоритм дій, що включає в себе 5 етапів: 1 .Діагностичний (аналіз вихідної ситуації): - визначення міри складності ситуації; - визначення того, чи входить вона в коло проблем, які вповноважений вирішувати соціальний педагог; - визначення причини, що її викликала; - постановка проблеми; - готовність до її вирішення. 2.Прогностичний етап (постановка задач соціально-педагогічного захисту (проектування): - планування діяльності - визначення своєї компетентності в наданні допомоги; - надання допомоги в усвідомленні проблеми; - спільне проектування рішення ситуації; визначення способів вирішення ситуації (прямі, непрямі, безпосередні, опосередковані). З.Етап безпосередньої діяльності: - залучення всіх можливих ресурсів соціально-педагогічної діяльності для покращання, стабілізації ситуації, усунення негативних наслідків впливу зовнішніх чинників; - допомога клієнту в знаходженні способів вирішення проблеми або створення умов для пошуку нею цих способів. 4.Аналітичний етап: - аналіз результатів виходу з проблеми; - оцінка власної діяльності. 5.Заключний етап: - здійснення соціально-педагогічного патронажу; - формування установки клієнта на самостійне подолання схожих проблем; - здійснення контролю за станом клієнта, його подальшим розвитком. >- Л.Мардахаевим було розроблено 5 етапів соціально-педагогічного процесу, що виконують найбільш важливі функціональні ролі і мають важливе значення для досягнення поставленої мети: 1) Діагностико-прогностичний; 2)Етап відбору (розробки) оптимальної технології; 3)Етап безпосередньої підготовки до реалізації обраної технології; 4)Реалізаційний етап; 5)Експертно-оцінювальний етап. Соціально-педагогічна технологія має мету, завдання та зміст. Мета визначає спрямованість технології, котра може набувати загального (функціонального) та спеціального характеру. Технологія загального типу вирішує цикл питань роботи з клієнтом щодо виявлення його соціально-педагогічної проблеми. Структура такої технології включає п'ять перерахованих етапів. Розглянемо кожен з них. Діагностично-прогностичний етап - це етап діагностики об'єкта, визначення його соціально-педагогічної проблеми і побудова прогнозу можливого розвитку. Прогноз спрямований на виявлення потенціалу об'єкта як основи розширення його соціально-педагогічних проблем. Ці етапи є початковими, вони призначені для отримання необхідної інформації для наступної діяльності соціального педагога. Етап відбору (розробки) оптимальної технології допомагає спеціалісту сформулювати мету соціально-педагогічної роботи з клієнтом. Даний етап передбачає: вибір однієї з існуючих технологій соціально-педагогічної роботи з клієнтом; індивідуалізацію існуючих технологій з урахуванням ситуації, індивідуальності клієнта, розробку нової, індивідуальної технології , котра відповідає його потребам та можливостям спеціаліста і ситуації практичної реалізації. Етап безпосередньої підготовки необхідний для виявлення матеріальних, технічних, організаційних і методичних аспектів, котрі виникають у зв'язку з необхідністю забезпечення ефективності реалізації обраної соціально-педагогічної технології. Він допомагає попередити можливі труднощі реалізації, забезпечити ефективність і якість соціально-педагогічної роботи з клієнтом. Реалізаційний етап є основним. Ефективність і якість реалізації технології багато в чому залежить від особистості спеціаліста, що здійснює її, а також від ситуації практичної роботи. Експертно-оцінювальний етап дозволяє оцінити результат реалізації соціально-педагогічної технології і всієї виконаної роботи. Будь-яка технологія спрямована на певний об'єкт роботи і повинна врахувати рівень професійної підготовки спеціаліста та умови її реалізації. На першому етапі здійснюється операція виявлення, оцінки і ранжування проблеми. На етапі цілепокладання відбувається первинне формулювання мети діяльності спеціаліста. Мета зумовлює вибір засобів і способів її досягнення, визначає напрямок пошуку додаткових джерел інформації про умови життя клієнтів. На третьому етапі технологічного процесу відбувається пошук додаткових джерел інформації, її аналіз і узагальнення. Висновки, що випливають із результатів аналітичної роботи, складають підґрунтя для уточнення мети і задач, для вироблення програм дії, визначення організаційних форм і методів соціально-педагогічної роботи. На процедурно-організаційному етапі відбувається послідовна реалізація намічених програмою способів соціального впливу конкретними виконавцями. На цьому етапі здійснюється зіставлення результатів із критеріями успішності соціальної діяльності. Контрольно-аналітичний етап є завершальним. На даному етапі аналізуються висновки діяльності спеціалістів, виявляються фактори, що слугували позитивному вирішенню задач соціально-педагогічної діяльності, і намічаються шляхи уникнення недоліків. Л.Мардахаєв зазначає, що структуру загальної соціально-педагогічної технології можна застосувати також до функціональних технологій. Проте слід пам'ятати, що в кожній функціональній технології є свої підетапи. Розглянемо структуру та етапи функціональних соціально-педагогічних технологій. Структура діагностично-прогностичної технології складається з двох етапів -діагностики та прогнозування, кожен з яких має підетапи діяльності. На діагностичному етапі здійснюється діагностика, виявляються індивідуальні особливості об'єкта соціально-педагогічної діяльності. Це зумовлено тим, що будь-яка соціально-педагогічна технологія має адресний характер. Структурний етап діагностики включає такі підетапи: аналіз первинної інформації, котру отримав спеціаліст; формулювання висновків - визначення об'єкта, предмета діагностики і те, який спосіб діагностики слід використати; підготовка до діагностики; власне діагностика; аналіз результатів діагностики і постановка діагнозу. На основі отриманих даних робиться висновок про індивідуальність об'єкта і формулюється соціально-педагогічна проблема. Соціально-педагогічне прогнозування включає в себе теж низку підетапів: - аналіз результатів діагностики і соціально-педагогічні проблеми; - висновок за результатами аналізу - визначення об'єкта, предмета і способу прогнозування; підготовка до прогностичної діяльності; власне прогнозування - прогнозування зони найближчого розвитку, виховання, перспектив позитивних змін; аналіз прогнозованого матеріалу й формулювання висновків. Структура діяльності з відбору оптимальної соціально-педагогічної технології є однією з важливих у процесі діяльності соціального педагога. Основними структурними компонентами діяльності є: аналіз вихідних матеріалів, необхідних для вибору найбільш оптимальної технології. Перш за все засвоюються індивідуальні особливості, можливості об'єкта, осмислюються його проблеми; висновок за результатами аналізу інформації й визначення мети; - соціально-педагогічне моделювання; - головна мета - допомогти соціальному педагогу вибрати найбільш оптимальний варіант соціально-педагогічної технології; - вибір соціально-педагогічної технології; аналіз відповідності результату моделювання й обраної соціально-педагогічної технології; прийняття рішення - підетап, що допомагає на основі аналізу зробити висновок про те, чи відповідає цільова технологія ситуації, чи не відповідає; - вибір оптимального варіанту реалізації соціально-педагогічної технології. попередити можливі неточності, а також підготувати організаційне, методичне забезпечення практичної реалізації обраної цільової соціально-педагогічної технології. До основних підетапів безпосередньої підготовки до реалізації технології слід віднести: - аналіз інформації, що відображає потребу підготовки до практичної - висновки за результатами аналізу; - практичну діяльність з вирішення матеріальних, технічних, організаційних, методичних проблем; апробацію соціально-педагогічної технології; планування раціональної діяльності; постановку задач. Структура реалізації цільової соціально-педагогічної технології є провідною в роботі спеціалістів з клієнтами. Безпосередня діяльність з реалізації цільової соціально-педагогічної технології включає свої етапи, кожен з яких має своє призначення: - адаптація - налагодження педагогічної взаємодії між суб'єктом і об'єктом; - включення об'єкта в процес саморозвитку, самовиховання; оцінка результатів роботи; - загальний висновок про якість виконання соціально-педагогічної роботи. передбачає оцінювання виду роботи і включає такі етапи: - попередня оцінка діяльності практичної реалізації соціально-педагогічної власне процес адаптації до середовища життєдіяльності, що дозволяє закріпити отриманий результат реалізації соціально-педагогічної технології , виявити недоліки; - аналіз здійсненої роботи та її результативності. На цьому підетапі Усі етапи технологій мають багато спільного, зміст етапів доповнюється, розкривається більш детально. Читайте також:
|
||||||||
|