Схема 4.1. Послідовність розрахунку вихідної ціни на продукцію
Для обліку зазначених особливостей пропонується застосувати диференційований підхід до аналізу зовнішніх і внутрішніх факторів.
По спрямованості впливузовнішні фактори розмежовуються на “прямі” (цілеспрямовано впливають на процес ціноутворення) і “непрямі” (що здійснюють комплексний вплив).
Внутрішні фактори розділяються по джерелах виникнення на фактори “узгодження” ( що виявляються при спільних діях з іншими функціональними стратегіями в процесі забезпечення виконання стратегій більш високого рівня) і фактори «підпорядкування» ( що виникають на більш високому стратегічному рівні і напрямні процес ціноутворення в обумовлене ними русло).
Вплив непрямих факторів і факторів узгодження тісно пов'язаний, тому їх вплив неможливо розглядати окремо, але зміни цих факторів і причини їхнього виникнення є принципово різними. У практичній діяльності диференціація впливу цих факторів і причин їхнього виникнення не завжди є можливою, тому в пропонованій моделі приймається допущення про сукупну діяльність цих двох груп факторів.
“Непрямі” фактори - це вся система макрооточення фірми, тому що вона переважно впливає на всю організацію й у тому числі на стратегію ціноутворення й у її складі:
1. Економічне середовище.
2. Політичне середовище.
3. Науково-технічне середовище.
4. Цілі компанії.
Сукупність методів ціноутворення представлена на схемі 4.2.
Методи ціноутворення, засновані на собівартостіНайбільш часто використовуванимиметодами ціноутворення, заснованими на собівартості, є:
1. Метод “собівартість плюс надбавка”.
2. Аналіз беззбитковості і забезпечення цільового прибутку.