![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Практичні завданняЕкологічні проблеми сучасності План Тема 4. Еколого-економічні проблеми використання природних ресурсів Мета:вивчити джерела забруднення атмосфери, поверхневих водойм, підземних вод, грунту, лісових ресурсів; розглянути наслідки їх забруднення та основні заходи охорони. 1. Джерела забруднення атмосфери. Наслідки забруднення повітря оксидами вуглецю, сірки та азоту; важкими металами; токсичними вуглеводнями. Захист атмосферного повітря від забруднення. 2. Джерела забруднення поверхневих водойм і підземних вод. Наслідки надходження у водойми мінеральних, органічних та бактеріальних забруднень. Заходи по захисту вод від забруднення. 3. Причини погіршення стану ґрунтів: вітрова та водна ерозія, заболочування, засолення, хімічне забруднення. Заходи щодо охорони грунтів. 4. Проблема раціонального використання лісових ресурсів. 1. Керування продукційними процесами. 2. Стійкість природних і антропогенних ценозів. 3. Регуляція чисельності популяцій. 4. Екологічні механізми адаптації до середовища. 5. Екологічна індикація. 6. Екологізація виробництв. 1. Відновлення порушених екосистем. 2. Оздоровлення ландшафту, тобто розробка заходів з метою попередження загрози захворювання людей у результаті поширення різних захворювань у природному ландшафті. 3. Збереження еталонних ділянок біосфери. 4. Утилізація комунально-господарських відходів міст. 5. Перехід від промислу до господарства, 6. Забезпечення ефективності техногенної безпеки біосфери від забруднень внаслідок господарської діяльності людей. Напрями екологічних проблем згідно програми ООН з охорони НПС(ЮНЕП): Ø зміна атмосфери й клімату; Ø зміна гідросфери; Ø зміна літосфери; проблеми, пов’язані з використанням земної поверхні, а також з видобутком і використанням корисних копалин; Ø зміна біоти; Ø зміни в сільському й лісовому господарстві; Ø демографічні проблеми, в тому числі проблеми виробництва продуктів харчування; Ø урбанізація, проблеми населених пунктів; Ø вплив навколишнього середовища та його змін на здоров’я людей; Ø проблеми розвитку промислового виробництва; Ø проблеми, пов’язані з виробництвом і споживанням енергії; Ø проблеми, пов’язані з розвитком транспорту; Ø проблеми розвитку природоохоронної освіти й розуміння громадськістю проблем навколишнього середовища; Ø проблеми, пов’язані з впливом на навколишнє середовище воєн та їхні можливі екологічні наслідки. Кодекс екологічної етики спеціаліста (Всесвітня федерація інженерних організацій) 1. Повною мірою використовуючи свої здібності, виявляйте сміливість духу, ентузіазм і самовідданість у досягненні найвищих технічних результатів, які сприятимуть розвитку людства. 2. Досягайте кінцевої мети вашої роботи при якомога меншому споживанні сировини й енергії з мінімумом відходів і будь-яких забруднень. 3.Особливу увагу приділяйте осмисленню наслідків ваших пропозицій і дій: умисних і випадкових, поточних і довгострокових, враховуючи при цьому їхній вплив на здоров’я людей, додержання соціальної справедливості та прийнятої системи цінностей. 4.Ретельно вивчайте НС, на яке буде спрямовано вплив; аналізуйте всі зміни, що можуть виникнути в екосистемах, вибирайте оптимальне з еколого-економічного погляду вирішення. 5.Сприяйте вжиттю заходів для відновлення і, якщо можливо, поліпшення стану навколишнього середовища. Включайте ці заходи до ваших розробок. 6.Відхиляйте будь-які пропозиції, що завдають шкоди природі, приймайте найкраще соціальне й політичне рішення. 7.Пам’ятайте, що принципи взаємозалежності екосистем, збереження ресурсів та взаємної гармонії є основою нашого подальшого існування, вони – межа, яку переступати не можна. Природні ресурси – це найважливіші компоненти навколишнього природного середовища, які використовують для задоволення матеріальних і культурних потреб людини. Під потребами людини розуміють потребу або нестачу в чому-небудь необхідному для підтримання життєдіяльності організму, людської особистості, соціальних груп. М. Ф. Реймерс (1994) виділяє шість основних груп потреб людини: біологічні, психологічні, етнічні, трудові, економічні, соціальні.
- сенсибілізувальні – діють як алергени (розчинники, лаки та ін.).
- мутагенні – зумовлюють зміну спадкової інформації (свинець, радій, уран та ін.).
Таблиця 1. Види забруднень і джерела забруднення атмосфери(Франсуа Рамад, 1981)
Таблиця 2. Викиди шкідливих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел
Таблиця 3. Викиди в атмосферу деяких хімічних виробництв (І. Є. Кузнєцов і Т. М. Троїцький)
Таблиця 4. Класифікація речовин за ступенем небезпечності(ДГСТ 12.1.007-76)
Таблиця 5. Класи промислових об'єктів згідно із санітарними нормами проектування промислових підприємств
Таблиця 6. ГДК шкідливих речовин в атмосферному повітрі населених пунктів
У разі викиду шкідливих газів з одиночного точкового джерела з круглим устям за несприятливих метеорологічних умов на відстані Хm(м) від джерела Сmвизначають за формулою 1
де А – коефіцієнт, що залежить від температурної стратифікації атмосфери (табл. 7); М – маса шкідливої речовини, що викидається в атмосферу, г/с; F – безрозмірний коефіцієнт, що залежить від швидкості осідання шкідливих речовин (для газуватих речовин і дрібнодисперсних аерозолів – пилу, попелу F = 1. для дрібнодисперних аерозолів з коефіцієнтом очищення викидів не менш як 90 % F = 2 ; від 75 до 90 % F = 2,5, менш як 75 % або в разі відсутності очищення F=3); H – висота джерела викиду над рівнем землі, м; η – безрозмірний коефіцієнт, що залежить від рельєфу місцевості (у разі рівної місцевості або з перепадом висоти не більш як 50 м на 1 км η = 1); ΔT – різниця температур викидних газів T2 і навколишнього атмосферного повітря Тп; (за останню приймають середню максимальну температуру повітря найжаркішого місяця року); m і n – коефіцієнти; V1 – витрата викидних газів, м3/с, яку визначають за формулою 2 V1 = πD2W0/4, 2
де D – діаметр устя джерела викиду, м; W0 – середня швидкість викидних газів з устя джерела викиду, м/с. Таблиця 7. Значення коефіцієнта А
Значення коефіцієнтів m і п залежать від параметрів f, Vm, V′mi fe: f = 1000 W02D/H2ΔT;
fe=800 (V'm)3. Коефіцієнт m визначають залежно від f за формулами:
Для fe < f < 100 значення коефіцієнта m обчислюють при f = fе. Коефіцієнт п при f < 100 визначають залежно від Vm за формулами: n = 1 при Vm > 2 n = 0,532Vm2 – 2,13Vm + 3,13 при 0,5 ≤ Vm<2; n = 4,4Vmпри Vm < 0,5. Відстань Хm(м) від джерела викидів, на якій приземна концентрація С (мг/м3) за несприятливих метеорологічних умов досягає максимального значення Сm, визначають за формулою Xm = αH(5-F)/4, де безрозмірний коефіцієнт α при f < 100 обчислюють за формулами:
Якщо f > 100 або ΔT = 0, значення α визначають за формулами:
Для холодних викидів (ΔT ≈ 0) висоту труби визначають за формулою H = [AMFDη / 8 V1(ГДК – СФ)3/4, де Сф – фонова концентрація шкідливої речовини, мг/м3. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|