Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Система органів державної влади.

Державна влада в Україні здійснюється шляхом її поділу на законодавчу, виконавчу і судову (Стаття 6).

Залежно від власного правового статусу кожен із державних органів здійснює притаманні йому завдання і функції держави. Так, єдиний орган законодавчої влади в Україні - парламент (Верховна Рада України).

Гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, дотримання Конституції України, прав і свобод людини та громадянина є глава Української держави - Президент.

Кабінет Міністрів реалізує виконавчу владу.

Правосуддя в Україні чинять тільки суди.

Зазначені державні органи мають конкретні права та обов'язки, у межах яких вони можуть реалізовувати надані повноваження, приймати відповідні акти, обов'язкові до виконан­ня підпорядкованими органами, службовими особами і громадя­нами, а також здійснювати контроль за їх виконанням.

Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент — Верховна Рада України.

Конституційний склад Верховної Ради України - чотириста п'ятдесят народних депутатів України, які обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п’ять років.

Народним депутатом України може бути громадянин України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голо­су і проживає в Україні протягом останніх п'яти років.

Верховна Рада здійснює ряд функцій держави: об'єднаних, зумовлених змістом діяльності держави (політичної, економічної, соціальної, культурної, екологічної) та інших, зокрема "технологіч­них", владних функцій (законодавчої, установчої тощо).

Головні функції Верховної Ради - законодавча; установча (державотворча, організаційна); функція парламентського контролю.

До важливої функції Верховної Ради належить установча (дер­жавотворча, організаційна.

Багатогранна за змістом і формами бюджетно-фінансова діяльність Верховної Ради. Вона вважається однією з основних функцій і водночас їх складовою. Оскільки державний бюджет, бюджетна система і грошова одиниця України становлять органічні атрибути держави, то діяльність пов'язана з їх встановленням (вве­денням, затвердженням), об'єктивно є складовою частиною дер­жавотворення, тобто установчої функції Верховної Ради.

Чільне місце в діяльності Верховної Ради України, як і парла­ментів інших країн, посідає парламентський контроль.

Водночас із законодавчою, установчою та контрольною функ­ціями Верховна Рада України, як і парламенти багатьох країн, здійснює низку інших функцій.

Головний вид парламентських процедур - законодавча про­цедура (законодавчий процес), що становить передбачений Кон­ституцією і законами України порядок здійснення законодавчої функції та реалізації законодавчих повноважень. Законодавча про­цедура складна і багатогранна.

Законодавча процедура складається з низки процедур (стадій): вияв законодавчої ініціативи; обговорення законопроекту; прий­няття закону; його підписання й оприлюднення (опублікування).

 

Особливе місце в системі органів державної влади належить Президентові України, котрий не входить безпосередньо до жод­ної з гілок влади. Проте його статус як глави держави наділяє його повноваженнями, згідно з якими він впливає на діяльність всієї системи державних органів в Україні переважно через координа­цію. Його обирають громадяни України на основі загального, рівного і прямого виборчого права таємним голосуванням терміном на п'ять років (ч. 1 ст. 103 Конституції України). Президентом може бути громадянин України, котрий досягнув 35 років, має право голосу, проживав в Україні впродовж десяти останніх років перед днем виборів і володіє державною мовою (ст. 103 Конституції У країни).

Функції та повноваження Президента України: виступає га­рантом державного суверенітету, територіальної цілісності держа­ви, дотримання Конституції, прав і свобод людини і громадянина (ст. 102 Конституції України). Він представляє Українську держа­ву в міжнародних відносинах, веде переговори, укладає міжнародні угоди України, приймає рішення про визнання іноземних держав, вірчі та відкличні грамоти дипломатичних представників інозем­них держав. Як глава держави Президент України є Верховним головнокомандувачем Збройних Сил України; він призначає та звільняє з посад вище командування, присвоює вищі військові зван­ня. Він приймає рішення з питань громадянства: видає укази про прийняття, вихід із громадянства України чи його втрату. На кері­вника держави покладено також обов'язок припинення повнова­жень Верховної Ради України у випадку, якщо впродовж 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися. Він призначає всеукраїнський референдум (ст. 156 Конституції), про­голошує його за народною ініціативою тощо.

Однією з особливостей статусу Президента є те, що він не може передавати повноваження іншим особам або органам. Це становить гарантію як статусу Президента, так і Конституційного ладу загалом (ст. 106 Конституції). Президент України на основі Конституції і законів України видає укази і розпорядження, обо­в'язкові до виконання на території України. Окремі види актів Пре­зидента скріплюються, відповідно до Конституції України, підписами Прем'єр-міністра, відповідального за акт та його виконання (ст. 106).

Для здійснення повноважень Президент у межах коштів, пе­редбачених у Державному бюджеті України, створює консультаційні, дорадчі й інші допоміжні органи і служби, які називаються Адмі­ністрацією Президента України.

Особливою організаційною формою гарантування Президен­том конституційного ладу України, державної незалежності та без­пеки є Рада національної безпеки й оборони - координаційний орган з питань національної безпеки і оборони при Президентові України.

До виконавчих органів України належить: вищий орган у си­стемі органів виконавчої влади - Кабінет Міністрів України, Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, міністерства, інші цент­ральні органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації на відповідній території. Сукупно вони становлять єдину систему органів виконавчої влад й.

На відміну від органів законодавчої влади органи виконавчої влади призначає Президент України. Вони здійснюють виконавчу діяльність, яка полягає у виконанні Конституції України, норма­тивних актів законодавчих органів державної влади, Президента України.

За характером повноважень органи виконавчої влади поділя­ються на органи загальної компетенції (відають всіма або багатьма галузями виконавчої діяльності - Кабінет Міністрів України) й орга­ни спеціальної компетенції (міністерства, інші органи державної виконавчої влади). В свою чергу, органи спеціальної компетенції залежно від повноважень поділяються на галузеві органи (відають певними галузями - міністерства), та міжгалузеві (здійснюють міжгалузеве управління - державні комітети).

Повноваження Кабінету Міністрів України.Відповідно до Конституції України Кабінет Міністрів забезпечує суверенітет та економічну незалежність України, внутрішню та зовнішню полі­тику держави, виконання Конституції і законів України, актів Пре­зидента; розробляє і здійснює загальнонаціональні (загальнодер­жавні) програми економічного, науково-технічного розвитку дер­жави; управляє об'єктами державної власності; розробляє проект Державного бюджету і забезпечує його виконання (після затверд­ження Державного бюджету України), подає Верховній Раді звіт про його виконання; здійснює заходи, спрямовані на забезпечення обороноздатності У країни, національної безпеки держави, безпе­ки громадського порядку, а також заходи боротьби зі злочинністю; організовує митну справу, забезпечує здійснення зовнішньоеконо­мічної діяльності України, проведення фінансової, цінової, інвес­тиційної та податкової політики, а також політики у сфері соціаль­ного захисту населення, освіти, науки й культури, охорони приро­ди, екологічної безпеки і природокористування; вживає заходів для забезпечення прав і свобод людини і громадянина. На Кабінет Міністрів України покладено також обов'язок спрямовувати і ко­ординувати роботу міністерств, інших органів виконавчої влади (ст. 116 Конституції України). Кабінет Міністрів України виконує інші функції, визначені Конституцією та законом України, актами Президента України (п. 10 ст. 116).

Третій вид державних органів - органи судової влади.Це - Верховний Суд України як найвищий судовий орган у системі судів загальної компетенції, вищі судові органи спеціалізованих судів, апеляційні та місцеві суди. У сукупності вони становлять судову систему України, здійснюють судову владу на основі конституцій­ного, цивільного, кримінального, господарського судочинства.

Для органів судової влади характерним є те, що судді обира­ються безстрокове. Відокремлене місце від судової системи має Конституційний Суд України - єдиний орган конституційної юрис­дикції в Україні, який відрізняється від судів загальної та спеціаль­ної компетенції порядком утворення (судців Конституційного Суду України призначають Верховна Рада України, Президент і з'їзд суддів України), складом (18 суддів), специфікою судового про­вадження та його процедурою, особливістю юридичної сили та обов'язковості рішень Конституційного Суду, а також терміном призначення на посаду (дев'ять років без права бути призначеним на повторний строк).

Особливим видом державних органів, який не належить до жодної гілки органів державної влади, є органи прокуратури, їх конституційний статус визначений розділом VII Конституції Ук­раїни.

Побудова в Україні громадянського суспільства, демократич­ної правової держави з пріоритетом прав людини супроводжуєть­ся становленням і розвитком місцевого самоврядування (ст. 7 Кон­ституції У країни).

Місцеве самоврядування є правом територіальної громади -жителів села, селища, міста - самостійно розв'язувати питання місцевого значення відповідно до Конституції і законів України. Згідно з Конституцією України (ст. 140) та Законом України про місцеве самоврядування (п. 2 ст. 2, п. 1 і 2 ст. 10), воно здійснюється названими громадами як безпосередньо, так і через органи місце­вого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також районні й обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права таємним голосуванням обирають терміном на п’ять років відповідного сільського, селищного та міського голо­ву, який очолює виконавчий орган ради та головує на його засі­даннях (ч. 2 ст. 141 Конституції України). Зміни в зазначену статтю внесені згідно із Законом „Про внесення змін до Конституції України щодо проведення чергових виборів народних депутатів України, Президента України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” №2952-VI від 01.02.2011.

Територіальні громади й органи місцевого самовряду­вання є основним елементами системи місцевого самоврядування в Україні. Як окремі елементи цієї системи Закон про місцеве са­моврядування називає ще сільського, селищного, міського голову, а також органи самоорганізації населення. У містах з районним поділом, за рішенням територіальної громади міста або міської ради можуть утворюватися ще й районні в місті ради, а останні - утво­рювати свої виконавчі органи (ст. 5).

Місцеве самоврядування - невід'ємний елемент громадянсь­кого суспільства.


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. B грудини зі здавленням чи пораненням органів.
  3. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  4. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  5. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  6. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  7. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  8. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  9. VI. Узагальнення та систематизація знань
  10. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  11. VII. Філо- та онтогенез органів виділення
  12. VІІІ. Філогенез органів чуття




Переглядів: 992

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Засади конституційного ладу України. | Система територіального устрою України.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.