Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Фактори, які впливають на процес професійної переорієнтації особистості.

Динаміка та результативність професійної переорієнтації в значній мірі залежать від особистих особливостей її суб’єкта. На сьогодні, як вказує В.П.Петров, можна лише попередньо виділити ряд характеристик особистості та її досвіду, які безпосередньо впливають на процес переорієнтації.

Одностайно визначається роль такої особливості людини, як діапазон професійних та позапрофесійних інтересів, широта сфер діяльності, в яких вона вже спробувала свої сили, накопичила окремі знання і вміння. Цінність в цьому випадку мають не тільки знання як самі по собі, але і сформована готовність людини до зміни діяльності. Тому більший успіх при переорієнтації людини будуть мати мобільні, схильні до постійного самовдосконалення, переходу від однієї діяльності до іншої, психологічно стійкі до критичних ситуацій, які пов’язані з такого роду переходами.

Певно, можна в зв’язку з цим говорити про роль деякої індивідуальної властивості – назвемо її умовно стилем реагування на зміни життєвих обставин та на труднощі, які зустрічаються. Вона формується на ранніх етапах життєвого шляху і залежить від кількості пройдених особою такого роду ситуацій (подвійної насиченості життя людини) та досвіду їх вирішення.

На характер поведінки та ефективність дій особистості в ситуації вибору нової професії впливає її активність, яка дозволяє суб’єкту не потрапляти до повної залежності від соціальних вимог і установок, зберігати свої позиції, планувати дії адекватного змісту нових завдань та їх відповідності власним мотивам і цілям. До числа значимих під час переорієнтації якостей треба віднести також відповідальність та самостійність особи, які виявляються, зокрема, у вмінні й готовності зробити обґрунтований вибір в будь-якій сфері життєдіяльності, також і в професійній.

Нажаль, стосовно цього більшість наших людей сьогодні – великі виконавці, готові вірити й наслідувати будь-яку пораду. Їх психологія формувалась в умовах організованого розподілення та направлення на роботу, повної та гарантованої зайнятості. Вони не звикли змінювати заняття, бути так званими “літунами”, майже з молоком матері ввібрали в себе те, що професія вибирається раз і на все життя. Вони не мають досвіду дій при втраті роботи, часто неадекватним виявляється емоційне ставлення до цієї ситуації. Багато з них просто не знає, як діяти, куди звернутися. Існує деяка сором’язливість і навіть підозрілість у ставленні до бірж праці і центрів зайнятості. Побутує переконання, що туди звертаються лише “зовсім пропащі люди”. Нерідко майбутнє звільнення сприймається не як об’єктивний факт, а як, власне, своя поразка, наслідок певних інтелектуальних та фізичних недоліків. Звідси різкий перехід від оптимізму до шокового стану, песимізму, зневіри в собі, в своїх силах та можливостях. Все це, в кінцевому випадку, веде до визрівання одного з найпоширеніших і дуже значимих на сьогодні протиріч процесу професійної переорієнтації, коли звична система стосунків та поведінки в сфері праці починає не відповідати нормам нової економічної ситуації, її вимогам до активності й самостійності людини при організації своєї професійної кар’єри.

У зв’язку з цим актуальною виявляється проблема формування відповідної мотивації та постійної психологічної готовності людини до зміни професії, переорієнтації на нову діяльність. В умовах ринкової економіки та високої структурної динамічності сучасного виробництва можливість втрати робочого місця складає свого роду дрімаючу небезпеку всього професійного шляху особистості. Тому, навіть маючи роботу, треба готуватися до її втрати, “тримати в голові” декілька варіантів можливого працевлаштування, постійно поновлювати свій особистий “банк даних” про робочі місця, розширювати діапазон своїх професійних можливостей. Певне, вже в найближчому майбутньому орієнтація на одну професію буде зовсім недостатньою, а професійна переорієнтація стане обов’язковою всього професійного шляху, постійною самостійною діяльністю особистості, що і відбувається сьогодні.

Ще одним психологічним фактором, від якого багато в чому залежить успіх вирішення практичних завдань у сфері професійної переорієнтації дорослих є порівняльний аналіз професій з точки зору їх спорідненості з психологічними ознаками, розширення уявлень про вимоги різних видів діяльності до особи фахівця, який має конкретні показники мотиваційної сфери, професійних здібностей, операційних механізмів. Існуючі класифікації професій розраховані на підлітка, який тільки формує перше уявлення про світ праці, виявляються недостатньо інформативними й малопридатними, тому при професійній переорієнтації потрібен інший рівень узагальненості при класифікації професій, більш предметне й однозначне їх порівняння між собою, насамперед за критерієм подібності вимог до людини. Суб’єкту переорієнтації та працівникам служби зайнятості корисні систематизовані уявлення про подібність за цим критерієм професій та різними видами професійної діяльності – спортивної, навчальної, дозвільної і т.д. На жаль, такого роду довідковими матеріалами ми практично не володіємо, на відміну, наприклад, від більшості країн Заходу, США, Канади та Японії, де вони розробляються, уточнюються та перевидаються фактично щороку.

Таким чином, невирішених проблем, коли мова йде про психологічні аспекти професійної переорієнтації дорослих, значно більше, ніж вирішених. Й тому тут недостатньо ініціативних досліджень окремих психологів, а потрібні координовані зусилля, організований обмін думками й досвідом. Очевидна суспільна й особиста актуальність проблеми зобов’язує психологічну науку повернутися, нарешті, обличчям до її активної науково-практичної проробки.

 

Завдання та запитання для самоконтролю

1. Визначте суть та психологічні особливості професійної переорієнтації людини.

2. Розкрийте структуру та зміст формули первибору професії безробітними.

3. Охарактеризуйте основні етапи професійної переорієнтації особистості.

4. Проаналізуйте фактори, які впливають на процес професійної переорієнтації особистості.

 


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. II. Поняття соціального процесу.
  4. IV. План навчального процесу.
  5. Iзобаричний процес
  6. Iзотермiчний процес
  7. Iзохоричний процес
  8. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  9. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.
  10. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  11. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  12. А/. Поняття про судовий процес.




Переглядів: 1297

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні етапи професійної переорієнтації особистості. | Професійна просвіта школярів початкових класів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.