Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






РОЗПАД СРСР. СНД

ШЛЯХ ДО НЕЗАЛЕЖНОСТІ. ДЕКЛАРАЦІЯ ПРО ДЕРЖАВНИЙ СУВЕРЕНІТЕТ. АКТ ПРОГОЛОШЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ

Ключові слова та поняття

Тема 12. Україна незалежна

Критерії засвоєння знань

За результатами вивчення даної теми Ви повинні РОЗУМІТИ, що собою являли такі явища як суспільно-політичний та дисидентський рухи, економічне та політичне реформування доби перебудови.

За результатами засвоєння даної теми Ви повинні ЗНАТИ:

- сенс, зміст та наслідки економічної реформи 1965 р.

- специфіку кризових (застійних) явищ у економіці та суспільно-політичній сфері УРСР;

- причини появи, класифікацію та характер діяльності дисидентського руху;

- сутність політичних та економічних реформ у добу “перебудови”.

Повне засвоєння даної теми вимагає від Вас УМІННЯ:

- визначати причини системної кризи у радянському суспільстві сер. 60-х – сер. 80-х рр.;

- виявляти недоліки та позитивні чинники реформи 1965 р.;

- зробити порівняльну характеристику розвитку суспільно-політичної та соціально-економічної систем у добу “застою” та добу “перебудови”.

 

 

11.4. Вихід теми в інші дисципліни

Дана тема використовується у курсі політології:

- як характеристика впливу діяльності політичного лідера на функціонування політичної та економічної систем;

- для розуміння суттєвих відмінностей демократичного та авторитарного політичних режимів.

Дана тема використовується у 12 темі курсу історії України для розуміння сутності причин та передумов політичної та економічної криз за доби незалежності.

 

(кінець ХХ ст. – початок ХХІ ст.)

 

Декларація про державний суверенітет України; референдум; Акт проголошення незалежності України; Президент України; Співдружність Незалежних Держав; Верховна Рада України; державне регулювання економіки.

 

12.1. Вхідна інформація для самоконтролю.

Успішне засвоєння змісту цієї теми вимагає відновлення і використання наступних знань:

- з історії України у загальноосвітній школі – про соціально-економічні процеси під час набуття Україною незалежності;

- з курсу правознавства у загальноосвітній школі– сутність понять “демократизація”, “незалежність”, “суверенітет”.

12.2. Зміст теми:

 

12.2.1. Структурно-логічна схема

1. Шлях до незалежності. Декларація про державний суверенітет. Акт проголошення незалежності.

2. Розпад СРСР. СНД.

3. Державне будівництво.

4. Політичні процеси. Багатопартійність.

5. Економічні процеси.

 

12.2.2. Тематичний зміст

Налякана загальнореспубліканським страйком, що відбувся 10 липня 1990 р. та гаслами знищити всю радянську систему разом з компартією, партноменклатура УРСР в особі Верховної Ради 16 липня 1990 р. прийнялаДекларацію про державний суверенітет України (12.1.).

 

12.1. Декларація про державний суверенітет України –прийнятийВерховною Радою України 16 липня 1990 р. державно-правовий акт, в якому було проголошено суверенність України по відношенню до союзних владних структур.

 

ВДекларації про державний суверенітет проголошувалися:

– повна влада українського народу на своїй території;

– право народу самостійно вирішувати всі питання свого життя і виступати суб’єктом міжнародних відносин;

– вільне визначення форм і структури органів державної влади і управління;

– недоторканість території держави.

Однак, суттєвих змін в становищі України після цього не відбулося. Формально СРСР ще існував. Центральна влада на чолі з Президентом СРСР М.С. Горбачовим ще намагалася врятувати союзну державу, продовжуючи розробляти новий союзний договір як основу оновленої федерації.

У березні 1991 р. відбувся Всесоюзний референдум (12.2.), на якому запитувалося, чи згодні радянські люди жити у Союзі. Більш ніж 70 % населення відповіло схвально на це питання. На інше питання, яке було додане Верховною радою УРСР, і в якому запитувалася згода мешканців України залишити республіку в складі СРСР на підставі Декларації про державний суверенітет, схвально відповіло 80,2% голосуючих.

 

12.2. Референдум – процес безпосереднього волевиявлення народу з будь-яких важливих питань життя суспільства.

 

19 серпня 1991 р. привладними (партноменклатурними) силами було здійснено спробу відмінити демократичні перетворення доби “перебудови” та повернути авторитарний централізм. В умовах гострої політичної кризи в Москві, яка виникла внаслідок боротьби за владу протилежних політичних сил (консервативних і демократичних) Верховна Рада України 24 серпня 1991 р. прийняла Акт проголошення незалежності України (12.3.).

 

12.3. Акт проголошення незалежності України –прийнятий Верховною Радою України 24 серпня 1991 р. державно-правовий акт, яким було проголошено цілковиту незалежність українського народу та території від союзних владних структур.

 

Акт проголошення незалежності України проголошував:

– самостійну державу “Україна”;

– право України здійснювати і зберігати свою державність, гарантувати своїм громадянам усі права і свободи;

– право розпоряджатися своїми природними ресурсами;

– право самостійно вести всю внутрішню і зовнішню політику.

1 грудня 1991 р. відбувся Всеукраїнський референдум (12.2.) з питання визнання Акта проголошення незалежності України. На це питаннясхвально відповілопонад 90 % громадян, які брали участь у референдумі. Одночасно відбулися вибори Президента України (12.4.), котрим став Л.М.Кравчук.

 

12.4. Президент України– керівник держави і, до політичної реформи 2005 р., голова виконавчої влади в Україні. Президенти незалежної України: Л.М.Кравчук (1991-1994 рр.) Л.Д.Кучма (1994-1998 та 1998-2004 рр.) В.А.Ющенко (з 2004 р.)

 

7-8 грудня 1991 р. в Біловезькій пущі під Брестом відбулася зустріч Голови Верховної Ради Білорусі С. Шушкевича, Президента Росії Б. Єльцина і Президента України Л. Кравчука, які підписали угоду про розпад СРСР і створенняСпівдружності Незалежних Держав (12.5.).

 

12.5. Співдружність Незалежних Держав (СНД) –створена 8 грудня 1991 р. Білоруссю, Росією, Україною. 21 грудня 1991 р. після підписання Декларації про СНД в Алма-Аті до організації приєдналися Азербайджан, Вірменія, Казахстан, Киргизія, Молдова, Таджикистан, Туркменія, Узбекистан. Не увійшли Прибалтійські країни, Грузія (приєдналася пізніше). У 1993 р. був прийнятий Статут СНД. Має діючі органи: Рада глав держав, Рада глав урядів, Рада міністрів закордонних справ, Консультаційно-координаційний комітет, Міжпарламентська асамблея, Комісія з прав людини, Господарський суд, Рада спільної безпеки, Рада міністрів оборони, Міждержавний економічний комітет та ін.

Причини розпаду СРСР:

причина суть результат
зовнішньо-політична 1) Демократичні рухи в Угорщині, Чехословаччині, Польщі, які показали, що влада комуністів – це не обов’язково влада народу. 2) Імперська політика союзного уряду, внаслідок якої народ був втягнутий в багато військових конфліктів в Азії і Африці, а також у “холодну війну”, на яку витрачалися народні кошти. 1) Радянський Союз втрачав авторитет в очах міжнародного співтовариства, поспіхом виводячи війська з охоплених демократичними перетвореннями країн “соціалістичного табору”, катастрофічно падав авторитет соціалістичної моделі побудови суспільства. 2) Народи Союзу зажадали самі визначати зовнішню і внутрішню політику.
національна Зростання національної самосвідомості народів, які входили до складу союзної держави із великоросійським центром. За час існування СРСР створилися сучасні нації і розгорнувся рух за національне самовизначення.
ідейно-моральна Майже 70 років радянські люди пов’язували з СРСР своє уявлення про справедливу державу та побудову світлого майбутнього. Внаслідок гласності вони побачили дуже серйозні вади цієї держави. Зневіра в ідеалах комунізму-соціалізму, відмова у підтримці та лояльності радянській державі. Без народної підтримки федеративна держава (СРСР) була приречена на розпад.
економічна Адміністративно-командна система виявилася непридатною для керування надзвичайно складним за структурою, великим за масштабом народним господарством, котре до того ж мало велику кількість регіональних специфік. Єдиний народногосподарський комплекс насправді був далеко не цілісним і методами наказу керувати ним з одного центру виявилося практично неможливо, а тому союзні республіки прагнули до економічної самостійності.

 


Читайте також:

  1. Активність. Закон радіоактивного розпаду
  2. Антитоталітарні демократичні революції у країнах Східної Європи. Розпад Югославії. Об’єднання Німеччини
  3. Березня 1991 р. — проведення референдуму щодо збереження СРСР.
  4. Велика Вітчизняна війна СРСР.
  5. Вплив ліганда білку на розпад мРНК
  6. Вплив продуктів трансляції на розпад мРНК
  7. Входження України до складу СРСР.
  8. Входження України до складу СРСР. Обмеження суверенітету
  9. Еволюція господарських форм в країнах Західної Європи на етапі розпаду натурального господарства
  10. Економічний розвиток і економічна думка східних та західних українських земель у період розпаду феодального господарства
  11. Електролітична дисоціація (йонізація) — це розпад електролітів на сольватовані (гідратовані) йони під дією молекул розчинника.
  12. Зовнішньополітична доктрина СРСР. Радянсько-французький та радянсько-чехословацький пакти 1935 р.




Переглядів: 732

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПРИСКОРЕННЯ. ГЛАСНІСТЬ. ДЕМОКРАТИЗАЦІЯ | ДЕРЖАВНЕ БУДІВНИЦТВО

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.