МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||
Модуль 1Вступ В умовах трансформації вітчизняної економіки та переходу до ринку актуальними для кожного підприємства стали проблеми підвищення ефективності його діяльності.Всі пiдприємства, незалежно вiд форм майна та його розмірiв, хочуть пiдняти прибуток. В умовах ринку на його величину впливають фактори рiзних сфер: споживання, виробництва та збуту. У цьому зв`язку пiдготовка економiстiв, менеджерiв повинна бути пов`язана з оволодiнням теорiєю, методологiєю та практикою максимiзацiї прибутку в ринкових умовах господарювання.В запропонованому конспекті лекцій викладена економiчна основа теорiї утворення та органiзацiї пiдприємства, розкритий механiзм формування попиту та пропозицiї, пiдприємницьких затрат. Придiлено увагу змiненню попиту вiд цiни і її механізму формування. Для вивчення економічних процесiв використовуються методи графiчного моделювання. Розглянутi три альтернативнi теорii споживчої поведiнки. В кожній темі даються тести i задачi для самостiйної перевiрки студентами отриманих знань. Мета конспекта лекцій – допомогти студентам оволодiти знанням формування економічних iнструментів, що дозволяють максимiзувати прибуток.При написанні конспекта лекцій використано досвід США та країн західної Європи (Германія, Австрія, Франція)
Питання для підготовки до іспиту з дисципліни „ Мікроекономіка” 1. Поняття мікроекономіки. Крива виробничих можливостей. Суб'єкти, задача, мікроекономіки. Основні види вибору. Виробничі ресурси.Ст.7-9. 2. Методологія в мікроекономіці. Види мікроекономіки.Економічна модель. Типи змінних. Графічний вираз функції. Ст.9-11. 3. Розвиток економічної науки. Школи мікроекономіки і їх основні положення. Ст.15-21. 4. Внутрішнє та зовнішнє середовище підприємств. Форми організації підприємництва. Ст.23-27. 5.Правові форми підприємницької діяльності. Ст.27-31. 6. Попит, закон попиту, крива попиту. Зміни у попиті. Вплив нецінових факторів на обсяг попиту. Ст.33-35. 7. Пропозиція, закон пропозиції, крива пропозиції. Вплив нецiнових факторів на обсяг пропозиції. Ст.35,36. 8. Взаємодія попиту і пропозицiї, ринкова рівновага. Форми відхилення від ринкової рівноваги і їх особливості. Ст.37,38. 9. Основні форми зміни ринкових умов під впливом нецінових факторів. Ст.38,39. 10. Альтернативна вартість, ціна "підлоги ", ціна "стелі". Ст. 40,41. 11. Еластичність попиту за ціною, графічне зображення кривих попиту, що мають різний ступінь еластичності. Фактори нецінової еластичності попиту. Ст. 43-46. 12. Еластичність пропозиції за ціною. Форми еластичності пропозиції.Графічне зображення кривих пропозицій, що мають різний ступінь еластичності. Ст. 47-49. 13.Перехресна еластичність попиту за ціною. Форми перехресної еластичності. Еластичність попиту за доходом виробника (продавця). Ст. 49,50. 14. Еластичність попиту на товар за доходом споживача. Адаптація попиту та пропозиції й використання еластичності в мікроекономічних моделях. Ст.51,52. 15.Корисність, гранична і сукупна корисність і її графічне зображення. Закон спадної граничної корисності.Споживча рівновага і споживчий вибір. Ст.55-58. 16. Бюджетне обмеження. Альтернативна вартість.Зрушення бюджетної лінії. Ст.60,61. 17.Криві байдужності.Набір байдужності.Гранична норма заміщення.Карта байдужності. Ст.61-63. 18.Графічна інтерпретація споживчої рівноваги. Ефект доходу й ефект заміщення і їх дія на величину попиту, пропонованого покупцем на товар. Ст.63-65. 19.Альтернативні способи виробництва. Короткостроковий і довгостроковий періоди. Ст.68,69. 20. Виробництво в короткостроковому періоді. Крива сукупного продукту (ТР). Граничний продукт праці (МР). Закон убутної віддачі. Середній продукт праці (АР) і графік їх залежності. Ст.69-72. 21.Виробнича стратегія фірми у довгостроковому періоді. Ізокванта. Карта виробничих iзоквант і її характеристика. Ст.72-74. 22. Витрати виробництва їх класифікація й структура.Ст.76-78. 23. Види витрат виробництва і їх графічна інтерпритація. Ст.78-82. 24.Витрати виробництва в короткостроковому періоді і фактори, які їх визначають. Ст.83-85. 25. Витрати виробництва в довгостроковому періоді і їх графічна інтерпритація. Ст.85-88. 26. Економія від масштабу і їх види. Ст.88-91. 27. Типи ринків. Попит та пропозиції фірми в умовах доскональної конкуренції.Ст.94-96. 28. Обсяги випуску і реалізації в умовах конкуренції. Доскональна конкуренція як еталон ефективності. Ст.96-100. 29.Недосконально конкурентні ринки. Граничний доход. Оптимальний випуск для монополії. Ст.102-105. 30. Причини існування монополії і цінової дискримінації, види
ЛІТЕРАТУРА 1.І.М.Клюквіна «Мікроекономіка» конспект лекцій, Дніпропетровськ 2006р.
Тема 1.1 Введення в мікроекономіку
1.1.1 Поняття мікроекономіки, зміст курсу. 1.1.2 Основні поняття. 1.1.3 Методологія в мікроекономіці. 1.1.4 Застосування мікроекономічної теорії. 1.1.1 Поняття мікроекономіки Мікроекономіка – розділ економіки, що вивчає сукупність виборів, чинених малими економічними одиницями, такими як домашні господарства, фірми і др.(Долан). Мікроекономіка – це розділ економічної науки, що вивчає поведінку фірм, домашніх господарств і інших економічних одиниць, а також функціонування ринків і загальну ефективність розподілу ресурсів (Фішер). Ринок– сукупність умов завдяки яким покупці і продавці товару (послуги) вступають у контакт один з одним з метою покупки або продажу цього товару (послуги). Мікроекономікадосліджує поведінку окремих елементів і структур, таких як галузі виробництва і підприємства, товарні і фінансові ринки, банки, різні фірми, домашні господарства й інші. Вона вивчає як встановлюються обсяги виробництва товарів і ціни на них, як поводиться споживач, як мінімізувати витрати і максимізувати прибуток (Горфинкель).
1.1.2 Основні поняття Економічний суб'єктвмікроекономіці – господарські одиниці, між якими виникають економічні відносини.
Основні суб'єкти мікроекономіки Споживач, виробник, організація бізнесу, домашні господарства, банки, ринки. Основна задача – здійснення економічного вибору. Основні види вибору: - Що варто робити й у якій кількості? - Яким чином це потрібно робити? - Хто і яку робота повинен виконувати? - Для кого повинні бути призначені результати виробництва? У кожен момент у підприємства є певні ресурси і це є обмеженням, тому що визначають границю. Треба робити вибір на задоволення потреб споживача. Крива виробничих можливостей показує максимально можливий обсяг виробництва конкретного товару, при даних ресурсах і знаннях, якими володіє конкретне підприємство, і заданих обсягах виробництва інших товарів. Аналіз: 1. Крива зображує границю. 2. Точка на кривій виробничих можливостей (В, D) представляє максимальний обсяг виробництва двох будь-яких продуктів, а А, Е – максимальний обсяг одного товару. 3. Обмеженість ресурсів не допускає будь-яке сполучення виробництва в точці (W), розташованої поза кривою виробничих можливостей. 4. Точка усередині кривої виробничих можливостей (V) вказує на те, що ресурси використовуються не зовсім і не найкращим чином.
Рис.1.1. Крива виробничих можливостей
Продуктивні ресурси – вкладена у виробництво праця, капітал і природні ресурси. Основні форми виробничих ресурсів
Використання виробничих ресурсів
1.1.3 Методологія в мікроекономіці Мікроекономічна теорія – комплекс знань, поглядів, ідей, спрямованих на пояснення поведінки окремих суб'єктів ринку в процесі здійснення економічного вибору. У залежності від підходу до пояснення поведінки окремих суб'єктів, мікроекономічна теорія буває:
Методологія в мікроекономіці – сукупність способів, прийомів пізнання економічних відносин і процесів на рівні окремих господарських одиниць. Основні способи і прийоми мікроекономічного аналізу: -граничний аналіз; -рівноважний підхід; -словесне моделювання (алгоритм поводження фірми); -математичне моделювання; -графічне моделювання. Моделювання вимагає опис фірми за допомогою економічної моделі. Економічна модель– спрощене зображення економічної дійсності за допомогою рівнянь і графіків, що описують взаємозв'язок різних перемінних. Вона розкриває зв'язок між економічними перемінними. Основним методом дослідження використаної економічної теорії є моделювання економічних явищ і процесів, тобто дослідження об'єктів пізнання не безпосередньо, а побічно, за допомогою аналізу деяких допоміжних об'єктів, що і називаються моделями. На відміну від багатьох природних наук і особливо технічних наук в економіці як правило, переважає ідеальне моделювання, що ґрунтується не на матеріальній аналогії об'єктів дослідження і моделі, а на аналогії ідеальної, мислимої. Ідеальне моделювання можна розбити на два класи: знакове й інтуітивне. В мікроекономіці знакові моделі – формули, графіки. Призначення моделі- передбачати вплив одних економічних параметрів на інші (наприклад, вплив введення податків на обсяг продажів товару). Пояснюючою здатністю більшою мірою володіють графічні моделі. Англійський математик Я. Стюарт писав: «Деякі математики, може бути 10 з 100, мислять формулами. Така їх інтуїція, але інші мислять образами; їх інтуїція геометрична. Картинки несуть набагато більше інформації, ніж слова. Протягом багатьох років школярів відучували користуватися картинками, тому, що «вони не строгі», це сумне непорозуміння. Так, вони не строгі, але вони допомагають думати, а такого роду допомогою ніколи не слід нехтувати. В книзі (Гальперин) і в більшості закордонних курсів мікроекономіки, графічні моделі, «картинки» є основним способом представлення матеріалу, легкої видимості усіх взаємозв'язків між змінними. Але в них є і недолік. Ці графіки двовимірні, тому що тривимірні читаються вже не так легко, а багатовимірних «картинок» узагалі не існує. Це обмежує до деякої міри пояснюючу здатність графічних моделей в економічній теорії. У мікроекономіці використовуються моделі двох типів: оптимизаційні і рівноважні. При дослідженні поведінки окремих економічних агентів застосовуються оптимизаціонні моделі. Основні робочі поняття тут мають граничний характер; гранична корисність, граничний продукт, граничні витрати, граничний виторг і т.д., тому методологія економічного аналізу називається маржиналізмом (межа). Увів це поняття англійський економіст Дж. Гобсон. Другий тип моделей – моделі ринкової рівноваги – використовуються при дослідженні взаємин між економічними агентами. Звичайно передбачається, що система знаходиться в рівновазі, якщо взаємодіючі сили збалансовані і відсутні внутрішні імпульси до порушення балансу. Типи змінних Екзогенні – ті, котрі вводяться ззовні і значення яких задаються до початку побудови моделі (ціна матеріалів). Ендогенні – ті, перемінні які формуються «усередині» моделей, є результатами її рішень (витрати виробництва). Для побудови моделі необхідні економічні дані (числа які дають інформацію про економічні перемінні). Основні етапи побудови економічної моделі: -попередній аналіз і ретельне вивчення даних; -побудова й удосконалювання моделі на основі даних; -перевірка рішень моделі на основі даних. Функція- математичне поняття, що відображає залежність однієї змінної від набору інших. Особливості функції: -дозволяє виразити залежність між перемінними навіть у тому випадку, коли кількісне відношення між ними невідоме; -змінна Х називається незалежною змінною, а змінна У – залежною змінною. У=f(X), де X – аргумент функції, У – значення функції. Рис. 1.2 Графічний вираз функції Графік функції показує безліч усіх точок у координатній площині абсциси, що дорівнює значенню аргументу X, а ординати – значенню функції Y. Існує два типи графіків: -графік емпіричних залежностей; -графік теоретичних залежностей. На всіх графіках емпіричної залежності кожна точка (А, Y, C, D) показує значення змінних, що спостерігаються спільно (X і Y), які зображуються у виді множини точок. Для графіків теоретичних залежностей характерне відображення залежності між змінними. Використовуються для ілюстрації процесів роботи уявлених економічних систем або їхніх частин. Зображуються у вигляді суцільної лінії, а не у виді безлічі точок.
1.1.4 Застосування мікроекономічної теорії Прийняття господарських і економічних рішень пов'язане з обґрунтуванням їх діяльності і прогнозами на короткий і довготривалий періоди. Для вибору оптимальних рішень необхідно знати економічне становище, тому економічна теорія, зокрема мікроекономіка, є фундаментом для менеджера підприємства. На розмір прибутку впливають різні фактори: попит, кваліфікація і чисельність робочої сили, рівень заробітної плати, основний і оборотний капітал, ціни на ринку і т.д. Мікроекономіка вивчає вплив цих факторів на розмір випуску, а значить і на прибуток. Мікроекономічна теорія тільки в її окремій частині (теорія попиту та пропозиції) може відповісти на такі питання: чому ціни на одні товари широкого вжитку неухильно знижуються протягом тривалого періоду, у той час як на інші випробували різкі коливання; чому на деяких ринках трапляється недостача товарів; чому урядова політика впливає на стан ринку і т.д. Застосування принципів мікроекономіки при прийнятті господарських рішень покажемо на конкретному прикладі. Потрібно створити новий автомобіль або удосконалити існуючий. Послідовність рішення цієї проблеми наступна: - дослідження вимоги покупця, вивчення або прогнозування поведінки споживачів на ринку, вимоги споживачів включають бажані технічні параметри, дизайн, комфорт і т.д. (корисність, перевага); - вивчення попиту на цю модель, тому що від нього залежить випуск продукції, а значить витрати, вартість нової машини і прибуток; - вибір стратегії ціноутворення; низька ціна для масового випуску; висока – для індивідуального споживача, в стратегії потрібно врахувати реакцію конкурентів (конкурентні ринки, монополії, олігополії); - створення або удосконалення моделі зажадає значних капіталовкладень у різні періоди (придбати нове обладнання, розширити існуючі потужності і т.д.), їх треба раціонально використовувати; - виробництво нової моделі зв'язано з ризиком, наприклад, попит на автомобіль може упасти, якщо підвищуються ціни на бензин, тобто досліджувати поведінку споживача в залежності від взаємодоповнюючих товарів (еластичність); - кожне підприємство може зіткнутися у своїй практичній діяльності з великою кількістю невизначеностей, наприклад, вимога профспілок підвищення заробітної плати як це відіб'ється на витратах, цінах і попиті; - інтеграція, кооперування, поділи праці по окремих підрозділах (тобто виконати всі операції технологічного процесу на одному підприємстві або на різних з урахуванням їх спеціалізації); - у своїй діяльності слід врахувати усі вимоги урядових і законодавчих органів, наприклад: нова модель автомобіля повинна відповідати державним стандартам по викиду вихлопних газів, процес виробництва повинен відповідати правилам техніки безпеки й охорони праці. Усі ці проблеми треба вирішувати на підприємстві до початку виробництва нової продукції, багаторазово прорахувати витрати і доходи фірми, визначити прибуток, зробити вибір. Мікроекономічна теорія допомагає керівникам підприємства вирішити ці проблеми з максимальною для виробництва ефективністю.
Терміни
Мікроекономіка, ринок, економічний суб'єкт мікроекономіки, границя виробничих можливостей, продуктивні ресурси (ефективне і неефективне використання), мікроекономічна теорія (позитивна і нормативна), економічна модель, функція, графік функції (емпіричних залежностей і теоретичних залежностей), методологія мікроекономіки (граничний аналіз, рівноважний підхід, математичне моделювання, графічне моделювання).
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||
|