Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Завдання

Тести

Завдання

 

1. Що варто робити і у якій кількості?

2. Яким чином варто робити?

3. Хто і яку роботу повинен виконувати?

4. Для кого повинні бути призначені результати виробництва?

 

 

1. Визначте твердження, що відносяться до мікроекономіки:

а) уряд здійснює політичну лібералізацію цін;

б) відсутність дощів у ході тривалого часу на півдні України викликала падіння врожайності зернових;

в) мінімальний рівень заробітної плати в країні складає 200 грн.;

г) зниження податкових ставок покликано сприяти пожвавленню ділової активності в країні;

д) розмір стипендії студента залежить від середньодушового доходу його родини або особистого доходу студента;

2. Об'єктом мікроекономічного аналізу є:

а) чисельність населення в працездатному віці;

б) товарний дефіцит і загальний рівень цін;

в) циклічний характер економічної динаміки;

г) виробництво автомобілів і динаміка їх цін;

3. Крива виробничих можливостей характеризує все перераховане нижче, окрім:

а) обмеженості ресурсів;

б) необхідності вибору;

в) неможливості економічного росту при даних ресурсах і технології;

г) правильної відповіді немає.

Задачі

 

1.

 
 

Дати економічне пояснення функціональних зв'язків між пропозицією і ціною в економіці.

 

2. Розгляньте представлену криву

 
 

 

 

Який економічний зміст мають:

1.Точки А,В,С,Д.

2.Рух від А до В, від В до С, від С до А, від А до Д.

 
 

3. Розгляньте графік:

 

 

Дайте економічне пояснення конфігурації кривої.

Знання: основних мікроекономічних понять, методології курсу, структури курсу, застосування мікроекономічної теорії.

Уміння: графічно інтерпретувати границі виробничих можливостей фірми, побудувати графік залежностей економічних параметрів, описати словесно алгоритм поводження покупця або фірми.

 

Тема 1.2 Розвиток економічної науки

 

1.2.1 Маржиналізм. Маржинальна революція.

1.2.2 Австрійська школа.

1.2.3 Лозанськая школа.

1.2.4 Неокласичний економічний аналіз (Кембріджська школа).

1.2.5 Теорія граничної продуктивності (модифікація теорії граничної корисності), – Американська школа.

 

 

1.2.1 Маржиналізм. Маржинальна революція

 

У 60-і – 70-і роки 19 століття відбувається зосередження уваги на економічне поводження індивідуума, актуальними стають економічні проблеми, зв'язані з мінімізацією витрат і максимізацією прибутку. Застосовуються математичні методи в описі економічних процесів, створюються економічні моделі.

Мікроекономічна наука послідовно і довго розвивалася. Відомі основні школи мікро економічних маржиналістів: Австрійська, Лозанськая, Американська і Кембріджська (англійська).

Маржиналізм – (Із французького «додатковий») – напрямок економічної теорії кінця 19 століття, що широко використовується в аналізі економічних процесів з використанням граничних величин.

Маржинальна революція – перехід від класичної економічної школи до неокласичної теорії (маржиналізму).

Основні ідеї маржиналізму:

- використання нових методів економічного аналізу для характеристики діючих у явищах;

- по їхній концепції формування ціни (через теорію граничної корисності) погоджується зі споживанням продуктів тобто з обліком того, наскільки зміниться потреба в оцінюваному продукті при додаванні одиниці цього продукту (блага);

- класики вважали сферу виробництва первинною по відношенню
до сфери обертання, а «вартістю» вихідної категорії всього економічного аналізу, тобто маржиналістами економіка розглядається як система взаємозалежних суб'єктів, хазяюють, що розпоряджаються господарськими благами, тобто матеріальними, фінансовими і трудовими ресурсами (системний підхід) – людини;

- у порівнянні з класичною маржинальна теорія використовує математичні методи, у тому числі диференціальні рівняння, математика їм необхідна не тільки для аналізу граничних економічних показників, але і для обґрунтування прийняття оптимальних рішень при виборі найкращого варіанта з можливого числа станів і гіпотез;

- революційним, можна вважати те, що методологічний інструментарій маржиналізму дозволив зрештою зняти питання про первинність і вторинність економічних категорій, що вважався настільки важливим у «класиків». Вони каузальному (причинно - слідчому) підходові віддали перевагу перед функціональним, що стала найважливішим засобом аналізу, перетворення економічної теорії в точну науку.

Перший етап маржиналізму (70-і – 80-і роки 19 століття) зв'язаний з ім'ям Вільяма Джевонса (1835-1882 р.) – засновника математичної школи, Карла Менгера – австрійська школа (1840-1921 р.) – Леона Вальраса (1834 - 1910), Ойген фон Бем-Баверк (1851-1914), Фрідріх фон Визер (1851-1926) – засновник Лозанськой школи.

Однак були і попередники маржиналізму – німець Г.Госсен (1854), І.Г. фон Тюнен – німець і два французи Ж.Дюпюи й О. Курно (1838) – які у своїй класичній праці «Дослідження математичних принципів у теорії багатства» застосував апарат диференціального вирахування, що забезпечує максимум прибутку. Питання про мінімізацію витрат також було поставлено більш ста років тому. Ним займався фон Тюнен при розгляді поняття граничної продуктивності.

У сучасній економічній літературі головні теоретичні принципи попередників маржиналізму (відповідно і «маржинальної революції») характеризують звичайно як перший так і другий «закони Госсена». Відповідно до першого - зі збільшенням наявності даного блага гранична корисність блага зменшується, а у відповідності з другим - оптимальна структура споживання (попиту) досягається при рівності граничних корисностей усіх споживчих благ.

Другий етап маржинальної революції відносяться до 90-х років 19 століття. Виразниками ідей цього етапу є Альфред Маршалл (1842-1924) – професор політичної економії Кембріджського університету, засновник Кембріджської школи, Джон Бейс Кларк (1847-1938) – професор Колумбійського університету, представник Американської школи маржиналізму.

Заслугоюмаржиналістів є підстава спільного вивчення попиту та пропозиції, тобто з'єднали виробництва зі споживанням, віддаючи перевагу – споживачеві.

Вони сформулювали двухкритеріальну теорію вартості, базою якої є як граничні витрати так і гранична корисність, тобто з'єднали сфери споживання і виробництва. Для досягнення рівноважного стану економіки ними застосовувалося словесне, математичне і графічне моделювання.

 

1.2.2 Австрійська школа маржиналізму

Австрійська школа маржиналізму – самий старий неокласичний напрямок.

Основні положення Австрійської школи:

- в основі економічного аналізу знаходяться потреби людини, в теорії вартості увага цієї школи зосереджена на споживчій вартості, корисності, яку можна вимірити;

- представники школи ввели в економічну науку поняття суб'єктивної корисності (цінності), визначивши останню як основу ціноутворення, суб'єктивна корисність – значимість даної речі для конкретної людини;

- замінили терміни класичної політекономії «вартість» і «товар» на «цінність» «економічне благо»;

- застосували принцип монізму – єдиною підставою ціни визнавали корисність;

- вартість (цінність) одиниці якого-небудь блага визначають ступенем важливості тієї потреби, що задовольняється за допомогою цієї одиниці, а не зводиться до витрат праці;

- суб'єктивна оцінка корисності якого-небудь блага залежить від двох факторів: від ступеня рідкості блага і ступені насичення потреби в ньому;

- засоби виробництва, оскільки вони знаходяться поза сферою особистого споживання, самостійною суб'єктивною цінностю володіти не можуть;

- цінність засобів виробництва виводиться з вартості створеного ними продукту – предметів споживання, і визначається граничною корисністю цих предметів споживання.

 

1.2.3 Лозанська школа маржиналізму

 

Леон Вальрас (1834-1910) – швейцарський економіст, Вільфредо Парето (1848-1923) – італійський економіст.

Основні положення:

- гранична корисність невимірна;

- суб'єкт вимірює не корисність окремих благ, а корисність набору благ;

- суб'єкт у стані виміряти тільки порядок переваги наборів благ;

- усі набори благ можна згрупувати на основі граничної корисності, що входять в них;

- графічний набір варіантів, кожний з яких володіє рівною граничною корисністю, зображується у виді безлічі кривих байдужності;

- теорія граничної корисності представляється як модель кривих байдужностей.

Леон Вальрас – Швейцарія (1834-1910)

Основні положення:

- розробив модель загальної економічної рівноваги;

- установив загальну взаємозалежність ринків продуктів і ринків ресурсів виробництва (попит на продукти визначає попит на ресурси);

- зв'язав ціни ресурсів виробництва і споживчих товарів із граничними корисностями (чим вище гранична корисність, тим більше попит на ресурси);

- ціни на ринках ресурсів виробництва і ринках споживчих товарів визначаються в результаті зрівноважування попиту та пропозиції;

- визначив, при яких умовах настає стійка рівновага, при якому існують сили, що автоматично вирівнюють відхилення і прагнуть відновити первісний стан;

- досягнення стану рівноваги повинне задовольняти наступним умовам:

1)попит та пропозиція ресурсів виробництва рівні й існує постійна і стійка ціна на цьому ринку;

2)попит та пропозиція споживчих товарів рівні й існує постійна і стійка ціна на цьому ринку;

3)продажна ціна споживчих товарів дорівнює витратам, вираженим у продуктивних послугах.

Модель загальної економічної рівноваги, розроблена Л. Вальрасом свідчить про існування єдиної рівноваги безлічі ринків (готової продукції і факторів виробництва) в умовах дії ринкового механізму і доскональної конкуренції. Рівновага на визначеній частині ринків не гарантує загальної рівноваги економіки з даною кількістю ринків.

У моделі ринків відображене наступне:

- визначено основні умови відповідності попиту та пропозиції товарів;

- взаємозв'язок між основними показниками виробництва й обміну представлений системою рівнянь;

- всі угоди на ринку відбуваються одночасно;

- модель статистична (припускає незмінність запасу і різноманітності продуктів);

- ідеальне інформування суб'єктів виробництва;

- рішення задачі для всього народного господарства на екстремум.

Ціль моделі – вивести загальні закони дії системи цін при наявності безлічі ринків.

Обидві теорії (Австрійської школи і Лозанскої) досліджують поведінки споживачів і їхні переваги при виборі товарів.

 

1.2.4 Неокласичний економічний аналіз (Кембріджська школа)

Другий етап маржинальної революції відносять до 90-х років 19 століття.

Основний представник: Альфред Маршал (1842-1924) – англійський економіст, засновник Кембріджської школи. З ім'ям А. Маршала зв'язують становлення неокласичного напрямку в економічній теорії. З 1908 р. з його ініціативи був введений новий курс за назвою «Economics».

У дослідженнях використовував математичні і графічні методи аналізу.

Основні положення:

- у центрі уваги знаходиться ринковий механізм формування цін;

- ціна – результат взаємодії двох основних факторів: попиту та пропозиції;

- величина попиту залежить від корисності того або іншого товару;

- масштаби і структура пропозиції визначаються в першу чергу ступенем використання ресурсів виробництва і їхніх цін;

- ціни встановлюються на такому рівні, коли з одного боку, вони виражають існуючі переваги споживачів і відносну корисність товарів, а з іншого, є відображенням мінімальних витрат на виробництво продукції;

- центром, навколо якого відбувається коливання ціни, є нормальна ціна, або ціна рівноваги, що виникає за умови рівності попиту та пропозиції;

- створено і використано такі методи аналізу, як еластичність попиту, розходження між коротким і довгим періодом при обліку тимчасових впливів на господарську діяльність, аналіз внутрішнього і зовнішнього виробничого середовища в теорії фірми;

- теорія цін у конкурентних умовах.

 

1.2.5. Теорія граничної продуктивності (Американська школа)

Основний представник – Джон Бейтс Кларк (1847-1938), американець.

У теорії граничної продуктивності Дж. Б. Кларка:

- кожен фактор виробництва (земля, праця, капітал) має відповідну продуктивність і створює доход, частку від якого одержує власник фактора. Це положення було виправданням справедливості існування капіталістичного суспільства – кожен фактор бере участь у створенні вартості і усі вони є продуктивними;

- сформулював закон «спадаючої граничної продуктивності».

Він заснований на трактуванні закону спадаючої родючості ґрунту, звучить так: якщо хоча б один фактор виробництва залишається незмінним, то додаткове збільшення інших факторів буде давати все менший і менший приріст продукції, тобто в процесі виробництва спостерігається спадаюча продуктивність праці і капіталу, сформулював “закон Кларка”, по якому цінність (вартість) продукту визначається сумою граничної корисності його властивості. Заробітна плата, на його думку, визначається «граничною продуктивністю праці» робітників, тобто при незмінному рівні вкладень капіталу існує межа («зона байдужності»), коли останній з найнятих робітників не може забезпечити виробництво навіть тієї кількості продуктів, що він привласнює собі. Подальше збільшення чисельності робітників веде до падіння продуктивності праці кожного нового працівника. Звідси він зробив висновок про те, що розміри заробітної плати залежать від продуктивності праці і від рівня зайнятості робітників. Чим вища чисельність зайнятих робітників, тим нижче буде продуктивність праці і розмір заробітної плати.

Йозеф Алоіз Шумпетер(1883-1950) австрійський економіст, працював в США.

Розробив теорію підприємництва, визначив, що підприємці займаються здійсненням нових комбінацій факторів виробництва за допомогою наявних засобів. Він виділив кілька видів нових комбінацій факторів виробництва: створення нового блага, використання нової технології, освоєння нового ринку збуту, відкриття нових джерел сировини.

Підприємництво, на його думку, являє собою властивість людського характеру, що не залежить від класів і соціальної приналежності. Підприємця характеризують такі якості: прагнення до нововведення, уміння ризикувати, віра у власні сили, відчуття власної незалежності.

Стимул підприємництва, як новаторства, складається з росту доходів в результаті інновації. Новаторська діяльність (безупинно прогресує зсередини) сприяє переходові економіки з однієї рівноваги в іншу. Цей процес він назвав економічним розвитком.

 

Терміни

 

Маржиналізм, маржинальна революція, граничний аналіз, потреби людини, стійкий стан економіки, словесне, математичне, графічне моделювання, гранична корисність, граничні витрати, корисність товару, цінність, криві байдужності, ціна ресурсів виробництва, ціна споживчих товарів, економікс, еластичність попиту, доход, закон убуваючої граничної продуктивності»,теорія підприємництва.

 

 

1. Вибрати економічний термін для вивчення (цінність, еластичність, потреба, корисність);

2. Вивчити трактування обраного терміна в теорії класиків мікроекономіки;

3. Вивчити використання обраного економічного терміна в практичній діяльності підприємства (по економічних періодичних виданнях України);

4. Скласти словесний алгоритм послідовності трактування вибраного економічного терміна.

 


Читайте також:

  1. V. Завдання.
  2. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  3. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  4. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  5. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  6. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  7. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.
  8. Аудит, його мета та завдання
  9. Багатокритеріальні завдання оптимального керування
  10. Багатокритерійні завдання і можливі шляхи їхнього рішення.
  11. Безпека життєдіяльності людини – найважливіше завдання людської цивілізації
  12. Бухгалтерська звітність, її значення, завдання і вимоги




Переглядів: 816

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Модуль 1 | Завдання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.