Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Питання щодо самоконтролю знань

План

Планування доходів підприємства

План

Теми рефератів

План семінарського заняття

ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ ЗНАНЬ

 

1. Що собою являє фінансове планування діяльності підприємства?

2. Які завдання вирішуються у процесі фінансового планування?

3. Охарактеризуйте призначення інформації фінансового плану для:

- керівництва підприємства;

- інвестора;

- власників підприємства.

4. Дайте розгорнуту характеристику економічній інформації, яка необхідна для обґрунтування окремих показників фінансового плану.

5. Розкрийте загальну послідовність та логіку процесу складання фінансвого плану підприємства.

6. Що собою являє план доходів та витрат підприємства?

7. Дайте загальну характеристику балансового плану підприємства.

8. Яку інформацію необхідно мати для обґрунтування балансового плану підприємства?

9. Охарактеризуйте методи розробки балансового плану підприємства.

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 3

Тема “Фінансове планування”

 

1. Організація здійснення фінансового планування.

2. План формування та використання фінансових ресурсів підприємства.

3. Фінансова рівновага підприємства.

4. Бізнес-планування на підприємстві.

 

1. Призначення та завдання бізнес-плану

2. Оцінка фінансової рівноваги підприємства

Питання для самоконтролю:

 

- зміст фінансового планування;

- порядок здійснення фінансового планування;

- внутрішня економічна інформація, необхідна для здійснення фінансового планування;

- зовнішні джерела інформації;

- мета розробки балансового плану;

- призначення та порядок розробки плану фінансових ресурсів;

- завдання оцінки фінансової рівноваги;

- зміст і структура бізнес-плану;

- підготовка та розробка бізнес-плану;

- сутність та склад фінансових фондів підприємства

 

Рекомендована література

 

1. Мазаракі А.А. Економіка торгівельного підприємства с.754-786, 494-502.

2. Фролова Л.В. Планування діяльності підприємства с. 136-158, 203-219.

3. Шваб Л.І. Економіка підприємства с. 322-328, 340-361.

 

ЛЕКЦІЯ №

ТЕМА «ПЛАНУВАННЯ ДОХОДІВ І ПРИБУТКУ ПІДПРИЄМСТВА»

 

1. Методи планування та економічного обґрунтування доходів підприємства, їх характеристика.

2. Методи планування прибутку підприємства, їх характеристика.

3. Розподіл та використання прибутку підприємства.

 

Література: Мазаракі А.А. Економіка торговельного підприємства, с. 435-437,

441-449, 464-468, 474-483.

Фролова Л.В. Планування діяльності підприємства, с.93-100, 116-134.

 

1. Управління доходами підприємства: сутність та головна мета

2. Методи планування та економічного обґрунтування доходів підприємства, їх характеристика

 

Доходи торговельного підприємства – найважливіший фінансовий показник, який є джерелом покриття поточних витрат, сплати податку на додану вартість та формування прибутку підприємства.

Реалізація економічної стратегії розвитку підприємства, здебільшого визначається обсягом отриманого доходу. Від його розміру залежать можливості підприємства щодо оплати праці і формування чисельності та складу робітників, податкова політика, можливості розвитку матеріально-технічної бази та фінансування відтворювальних процесів, виплати дивідендів та інше.

З іншого боку, обсяг доходів є джерелом покриття поточних витрат і утворення прибутку, водночас він залежить від економічної стратегії підприємства, і його цільової функції – прибутку. Цільовий рівень рентабельності визначає політику підприємства у формуванні розміру надбавки до покупної ціни товари щодо управління закупівлею і реалізацією товарів.

Управління доходами – це частина економічної стратегії торговельного підприємства.

Управління доходами спрямоване на створення економічних умов, що забезпечують відшкодування постійних витрат торговельного підприємства, покриття змінних витрат, які залежать від обсягу реалізації продукції, повної та своєчасної сплати всіх видів податків, обов’язкових платежів та забезпечення отримання цільового прибутку.

Досягнення цих умов пов’язане:

- по-перше, з обґрунтуванням цін на товари, які закуповуються;

- по-друге, з раціональністю умов комерційних угод (вибору місця розташування постачальника, умов транспортування, характеру розрахунків, термінів платежу тощо);

- по-третє, з встановленням економічно обґрунтованих цін продажу товарів, які стимулюють збільшення попиту (реалізації);

- по-четверте, із укороченням кількості ланок товаропросування, яке дозволяє збільшити розміри доходів за рахунок скорочення кількості посередників;

- по-п’яте, з формуванням оптимального асортименту реалізованих товарів, які відповідають структурі споживчого попиту та забезпечують отримання необхідного обсягу доходів;

- по-шосте, з диверсифікацією діяльності (асортиментної, регіональної, за видами діяльності), що дозволяє забезпечувати компенсацію можливих втрат доходу у випадку несприятливих змін на окремих товарних, регіональних ринках, чи погіршення можливостей здійснення окремих видів діяльності.

Таким чином, управління доходами торговельного підприємства передбачає:

- обґрунтування видів діяльності, доцільних для здійснення торговим підприємством;

- встановлення критеріїв ефективності укладених комерційних угод для закупівлі товарів;

- формування гнучкої цінової політики під час закупівлі та продажу товарів;

- обґрунтовано використання системи цінових знижок, своєчасність їх впровадження, що дозволяє забезпечити розширення обсягів реалізації товарів (під час надання знижок покупцям) чи збільшення обсягів доходів (під час уторгування знижок, які надаються постачальниками);

- встановлення економічно обґрунтованого розміру торговельних надбавок (знижок).

Управління доходами як і іншими економічними показниками передбачає:

- створення інформаційної бази для прийняття управлінських рішень;

- проведення аналізу обсягу та складу отриманих доходів; чинників, які визначають їх розмір та рівень; ступеня достатності отримання доходів для забезпечення самофінансування розвитку підприємства;

- формування політики отримання доходів та вибір інструментів та важелів її реалізації;

- розробка прогнозу можливих варіантів отримання доходів за видами діяльності та їх експертизи щодо можливості реалізації;

- формування оптимального варіанту плану доходів підприємства.

Розробка стратегії управління доходами торговельного підприємства передбачає попереднє дослідження процесу формування доходів, визначення основних тенденцій та закономірностей, виявлення та кількісну оцінку факторів, що обумовлюють обсяг та рівень доходів.

Розробка плану доходів підприємства здійснюється за основними джерелами їх утворення, з наступним узагальненням

Доход від реалізації товарів (ЧТД) планується залежно від наявності (на момент розробки плану) необхідної інформації за допомогою прямих техніко-економічних розрахунків або факторно-аналітичного методу.

При застосуванні факторно-аналітичного методу визначення планового розміру доходів :

- проводиться оцінка тенденцій зміни рівня валового прибутку (або ЧТД) на основі побудови та аналізу динамічного ряду;

- здійснюється прогнозування рівня валового прибутку (або ЧТД) на плановий період, виходячи з базового рівня валового прибутку (ЧТД), темпу його зміни, який склався в проаналізованому періоді чи на основі формування трендової економіко-математичної моделі. Спрогнозований таким чином рівень чистого торгового доходу відображає умови здійснення торговельної діяльності (зміни в асортиментній структурі товарообігу, їх складі, джерелах отримання товарів тощо), що склалися у ретроспективному періоді;

- визначається сума валового прибутку (ЧТД) при плановому обсязі товарообігу (Тпл) та спрогнозованому рівні валового прибутку (РВПпл). Для розрахунку використовується насткпна методика:

,

- оцінюються можливі резерви збільшення валового прибутку за рахунок управління окремими чинниками, які визначають його розмір.

Приклад 1.Визначити суму валового прибутку на наступний рік, використовуючи факторно-аналітичний метод визначення планового розміру доходів.

Фактичний товарообіг звітного року складає 425,5 тис. грн., прогнозується його підвищення на 6,0%. Фактична сума валового прибутку – 110,6 тис. грн.

На підставі даних, отриманих в результаті аналізу валового прибутку звітного року, темпу його зміни, який складався в проаналізованому періоді, робимо висновок, що підприємство має можливість запрогнозувати рівень валового прибутку на наступний рік на 7,6% (темп підвищення) більше рівня звітного року.

1. Визначаємо суму товарообігу на плануємий рік

 

Тпл. =

 

2. Визначаємо рівень валового прибутку звітного року

 

РВП(звіт) =

 

3. Визначаємо рівень валового прибутку на плануємий рік

 

РВП(пл) =

 

4. Визначаємо суму валового прибутку на плануємий рік

 

Таким чином, з урахуванням впливу окремих чинників, робимо висновок, що підприємство має можливість запрогнозувати суму валового прибутку у розмірі 126,3 тис. грн.

Застосування методу прямих техніко-економічних розрахунків передбачає наявність інформації про обсяг продажу товарів за окремими товарними групами та рівень валового прибутку (ЧТД) або обсягу угод на закупівлю товарів за окремими контрактами, рівень цін закупівлі та спрогнозованих цін реалізації. У першому випадку розрахунок планового розміру валового прибутку (ЧТД) здійснюється за формулою:

 

;

де Тплi – плановий обсяг товарообігу за і-ю товарною групою;

РВПплі – плановий рівень валового прибутку за і-ю товарною групою.

Плановий рівень валового прибутку за товарними групами визначається, виходячи з розрахункового розміру торговельної надбавки (НД):

 

.

 

У другому випадку під час використання інформації про комерційні угоди розрахунок планового розміру валового прибутку здійснюється за наступною формулою:

 

,

 

де kj – кількість товарів, які закуповуються за j-ю комерційною угодою;

Црj, Цзакj – відповідно, ціна реалізації та закупівлі товарів за j-ю комерційною угодою.

Доходи від реалізації виробленої продукції (роботи, послуги) планується, виходячи з обсягів виробничої програми підприємства та прийнятих цін реалізації з урахуванням базових цін та наданих цінових знижок.

Запланований доход від продажу матеріальних цінностей та майна розраховується як різниця між вартістю їх придбання (за балансовою оцінкою) та продажною ціною їх реалізації, з урахуванням зносу основних фондів та витрат підприємства, що пов’язані з їх демонтажем, передпродажною підготовкою та реалізацією.

Аналогічно визначається доход від продажу брокерських місць, якщо їх має підприємство, а також його нематеріальних активів.

Доходи від посередницької діяльності підприємства планують, виходячи з обсягів цієї діяльності та прийнятої форми оплати за послуги підприємства (розміру та порядку визначення винагороди).

Доходи від перепродажу матеріальних цінностей (продукції, товарів, послуг) не власного виробництва, які також відносяться до посередницької діяльності, плануються, як правило, виходячи з обсягів здійснення таких операцій і запланованої маржі (різниці в цінах).

Доход підприємства, отриманий від пайової участі в спільних підприємствах та у створенні інших підприємств, планується на основі інформації про рентабельність їх діяльності, обсяг отримання чистого прибутку, а також закріпленого в засновницьких документах порядку його розподілу.

Доход підприємства від цінних паперів, які належать підприємству, планується, виходячи з виду цінного паперу (акція, облігація, сертифікат тощо) та характеру доходу (гарантований, не гарантований).

Якщо підприємство є власником акцій інших підприємств, то рівень отримання доходу не гарантується і визначається за результатами господарсько-фінансової діяльності цього підприємства з урахуванням прийнятої ним дивідендної політики.

Якщо підприємство є власником привілейованих акцій, облігацій, сертифікатів та інших видів цінних паперів з гарантованим розміром отримання доходу, то його розмір планується, виходячи з номінальної вартості цих паперів, рівня гарантованого доходу (відсотку) та терміну його виплати.

Аналогічно розраховується і сума відсотків, нарахована по депозитних внесках підприємства, яка планується, та доходи від надання комерційного кредиту іншим підприємствам. Під час проведення розрахунку враховуються суми внеску або кредиту та термін, на який вони надані.

Доходи підприємства від здачі майна (лізинг) плануються, виходячи з умов орендного або лізингового договору щодо форми та розміру орендної плати – фіксована сума, ковзаючи сума, відсоток від виручки або прибутку, натуральна форма оплати та інше.

Загальний план отримання доходів розраховується як сума їх планового розміру за всіма джерелами формування.

Плановий розмір отримання доходів повинен бути достатнім для:

- формування фонду грошових коштів, необхідних для розрахунків з бюджетом по податку на додану вартість та податку на прибуток;

- покриття постійних та змінних поточних витрат;

- отримання необхідної суми чистого прибутку, достатньої для вирішення виробничих та соціальних завдань підприємства.

З урахуванням цієї вимоги загальний плановий розмір отримання доходів (можливий) повинен бути порівняний з його цільовим чи необхідним розміром. Розмір необхідного доходу підприємства може бути розрахований так:

,

 

де ЧПціл – цільовий розмір чистого прибутку підприємства;

Сппр – рівень податку на прибуток (з урахуванням наданих пільг);

СПДВ – рівень податку на додану вартість;

Вт – поточні витрати за всіма видами діяльності торговельного підприємства.

 

Приклад 2. Розрахувати суму необхідного чистого торговельного доходу підприємства, якщо підприємство має за мету отримати суму цільового прибутку у розмірі 28,5 тис. грн., витрати підприємства (без собівартості) прогнозуються у розмірі 20,0%. Плановий товарообіг складає – 450,0 тис. грн.

1. Визначаємо суму витрат підприємства (без собівартості) на плановий період

 

 

2. Визначаємо необхідний чистий торговельний дохід на плануємий рік

 

Таким чином, для забезпечення беззбиткової діяльності підприємства, покриття витрат та отримання суми цільового прибутку у розмірі 28,5 тис. грн., підприємству необхідно отримати суму чистого торгівельного доходу у розмірі 128,0 тис. грн.

 

Приклад 3.Розрахувати суму необхідного доходу від реалізації товарів, якщо підприємство має за мету отримати суму цільового прибутку у розмірі 28,5 тис. грн., загальні витрати підприємства прогнозуються у розмірі 337,8 тис. грн.

 

 

 

Отримані дані свідчать, що підприємство для виконання поставленої мети і отримання суми цільового прибутку у розмірі 28,5 тис. грн., необхідно отримати дохід від реалізації товарів не менше 469,8 тис. грн.

 

Якщо розрахунки свідчать про те, що плановий розмір доходів відповідає їх необхідному розміру, тобто виконується умова:

,

розроблений план може бути прийнятий до реалізації.

В протилежному випадку, коли:

,

необхідно провести роботу щодо пошуку та мобілізації наявних резервів росту доходів підприємства.

 

1) Охарактеризуйте умови управління доходами торговельного підприємства.

2) Що передбачає управління доходами торговельного підприємства?

3) Дайте характеристику методики розрахунку окремих видів доходів залежно від наявної інформації на час розробки.

4) Як розрахувати необхідний та можливий доход підприємства?

5) Як відбувається визначення планового розміру доходів при застосуванні факторно-аналітичного методу?

 


Читайте також:

  1. II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
  2. III. Актуалізація набутих знань
  3. III. Контроль знань
  4. IV. Закріплення й узагальнення знань
  5. IV. Питання самоконтролю.
  6. IV. Повідомлення теми та мети уроку V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
  7. IІ. Актуалізація опорних знань учнів.
  8. V. Закріплення знань
  9. V. Засвоєння знань
  10. V. Питання для самоконтолю
  11. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  12. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок




Переглядів: 612

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Перспективна оцінка фінансової рівноваги підприємства | Стратегія управління прибутком

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.