Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






План уроку

Виконав : Кирилич Тарас; группа Іст – 33с

ТЕМА: Україна в роки правління Івана Мазепи.

Мета: визначити умови Коломацьких статей та обставини їх укладення; охарактеризувати історичну особу гетьмана І. Мазепи та початок його правління; визначити основні напрями його внутрішньої і зовнішньої політики;, вміння складати систематичні схеми і таблиці;сприяти розвиткові в учнів критичного мислення та формування навичок самостійної роботи з підручником , історичними джерелами , електронними навчальними посібниками ; виховувати учнів в дусі патріотизму.

Тип уроку : комбінований.

Обладнання : підручник, електронний атлас, ноутбук, проектор(за наявності).

Струтура уроку:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
III. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу:
1) Обрання І. Мазепи гетьманом. Коломацькі статті.
2) Внутрішня і зовнішня політика Івана Мазепи.
3) Національно-визвольне повстання 1702 - 1704гг.
V. Закріплення нових знань.
VI. Підведення підсумків уроку.
VII. Д / З.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент(привітання,виявлення відсутніх,перевірка підготовленості учнів

до уроку,повідомлення плану роботи).
II. Актуалізація опорних знань.
Учні мають дати відповідь на питання («Так» чи «ні»)
1. П. Дорошенко став гетьманом Правобережної України після П. Тетері. (Так)
2. Річ Посполита допомагала П. Дорошенко об'єднати Україну. (Немає)
3. Бучацький мир був укладений між Туреччиною і Росією. (Немає)
4. Бахчисарайський мир - це мир між Росією, Туреччиною і Кримським ханством. (Так)
5. «Вічний мир» - це мир між Росією і Річчю Посполитою. (Так)
6. І. Брюховецький був гетьманом Правобережної України. (Немає)
7. І. Самойлович був гетьманом 15 років. (Так)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Учні придумують ребус, в якому зашифровано ім'я гетьмана, політику якого ми сьогодні розглянемо на уроці.

Розповідь вчителя.
Розповідають, що російський цар Микола І, перебуваючи в Києві, зайшов в Нікольський собор, побудований в 1690 р. Звернувши увагу на якийсь старий портрет, він запитав:
- Чий це портрет?
- Засновника храму цього, гетьмана Івана Мазепи, Ваше Величносте, - відповів настоятель храму.
- І ви моліться за нього? - Поцікавився цар.
- Кожну службу, - щиро відповів батюшка.
- А у великий піст проклинаєте Мазепу? - Здивувався цар.
- Проклинаємо, Ваша Величносте ... - відповів настоятель.
- І моліться, і проклинаєте, - з усмішкою повторив цар і вийшов з церкви.
Минуло 140 років але, І. Мазепа до сьогоднішнього дня залишається найбільш загадковою і таємничою особистістю в історії нашої держави. Але ні хто так і не зміг відповісти на питання: «Хто ж І. Мазепа ганьба чи слава українського народу?».
І ось на це питання сьогодні на уроці нам з вами і належить дати відповідь.
IV. Вивчення нового матеріалу:
Проблемне питання.
І. Мазепа ганьба чи слава українського народу?
1) Обрання І. Мазепи гетьманом. Коломацькі статті.
Влітку 1687 на р. Коломак (притока Ворскли), де зупинилося після невдалого Кримського походу російсько-українське військо , за наказом Василя Голіцина були проведені вибори нового гетьмана. Гетьманська булава дісталася генеральному осавулу Війська Запорозького Івану Степановичу Мазепі (1687 – 1709 рр).
Ще за життя І. Мазепа викликав у своїх сучасників суперечливі почуття до своєї особи : одні його ненавиділи інші ним захоплювалися. Ось як описує Івана Мазепу французький посол у Москві Жан де Балюз:

«Він (І. Мазепа) дуже любить розмовляти латинськими цитатами, а щодо знання цієї мови може позмагатися з кращими нашими батьками єзуїтами. Взагалі мова його дуже красива, однак, коли розмовляє, то більше любить слухати і мовчати. При дворі його два лікарі німця, з якими він розмовляє на їхній мові, а з італійськими майстрами, яких кілька в гетьманській резиденції, говорить італійською. Я з ним розмовляв польською.
Принц Мазепа вже дуже шанованого віку ... Вигляд у нього суворий, очі блискучі, руки тоненькі й білі, як у жінки, хоч тіло міцне, вершник з нього відмінний. Його дуже поважають у козацькому краї, де народ волелюбний і гордий, мало шанує тих, хто ним володіти хоче. Звернув на свою сторону козаків твердою владою, великою військовою відвагою й розкішними прийомами для козацької старшини ... »

ЗАПИТАННЯ:
Про які риси гетьмана говорить французький посол?
Самостійна робота за завданням.
Визначте риси характеру гетьмана Івана Мазепи по зовнішності. (Демонстрація слайду «гравюри В.Гондіуса Іван Мазепа ).
Розповідь вчителя.
Тоді ж на виборах гетьмана був прийнятий і новий українсько-російський договір - Коломацькі статті 25 липня 1687г.
(На слайді учням пропонуються основні положення Коломацьких статей)
Гетьман не мав права без царського указу позбавляти старшину керівних посад.
Старшина не мала права позбавляти гетьмана влади.
Обмежувалося право гетьмана розпоряджатися військовими землями.
Гетьману заборонялося вести міжнародні відносини.
У гетьманській столиці - м. Батурин, розташовувався полк московських стрільців.
Гетьман мав вдатися до всіх заходів, щоб Гетьманщину стали називати Малоросією.

Питання :
1. Порівняйте положення Коломацьких статей з іншими україно-московськими договорами.
2. У чиїх інтересах було укладено Коломацькі статті?
3. Як ви думаєте до яких змін на українських землях призвело висновок Коломацьких статей?
Коломацькі статті значно обмежили автономію українських земель і розширили владу Москви.
Звістка про укладення Коломацьких статей стало поштовхом для козацьких збурень по всій Гетьманщині, на що І. Мазепа закликав населення не вдаватися до самосуду і пообіцяв скасувати введені І. Самойловичем податки. Надалі саме козаки стали основною опорою гетьмана.
2) Внутрішня і зовнішня політика Івана Мазепи.
Самостійна робота за завданням.
(Учні самостійно опрацьовують § 29 і складають схему «Внутрішня політика І. Мазепи».)

 

 

Розглянувши основні напрями внутрішньої і зовнішньої політики І. Мазепи ми з вами можемо зробити висновок, що в основному І. Мазепа намагався орієнтуватися на старшину, так як намагався прихилити її на свою сторону і не допустити її переходу на бік Москви. Також гетьман І. Мазепа вніс найбільший вклад у розвиток і примноження культури, освіти та духовності українського народу. Однак і зовнішня, і внутрішня політика гетьмана була спрямована на об'єднання всіх українських земель в одну державу, так як з попередніх уроків нам з вами відомо, що територія Правобережної Україна перебувала під владою:
Питання
Під владою якої держави перебували землі Правобережної України в к. ХVI століття?
3) Національно-визвольне повстання 1702 - 1704гг.
Розповідь вчителя.
(Супроводжується демонстрацією карти, по ходу розповіді вчителя учні складають таблицю «Національно-визвольне повстання 1702 - 1704гг.")

Національно-визвольне повстання під проводом С.Палія 1702-1704рр.
дата Подія
Влітку 1702р.  
початок 1703 р.  
Навесні 1704 року  

 

У цей період на Правобережній Україні Польща уклавши мирний договір з Туреччиною прийняла рішення ліквідувати козацтво, що призвело взимку 1702г. до початку повстання, на чолі якого став Семен Палій.Влітку 1702г. повстання охопило Київщину.А в початку 1703 р. повстання поширилось на Волинь, Поділля і дійшло до Галичини.
Метою повстанців було укласти союз зі шведами, які в той момент перебували у стані війни з Польщею та Росією. Це стурбувало Москву, яка навесні 1704г. направила туди військо на чолі з І. Мазепою. Мазепі вдалося придушити повстання, С. Палій був схоплений і заарештований. А І. Мазепі вдалося встановити контроль над Правобережною Україною, і ввести подібний пристрій, що і в Гетьманщині.
Таким чином, під булавою І. Мазепи на короткий час об'єдналися і Лівобережна і Правобережна Україна. Однак діяльність Івана Мазепи була обірвана подіями 1708 - 1709 рр., Які ми з вами розглянемо вже на наступному уроці.
II. Закріплення нових знань.
Перевірка знань учнів проходить за тестами електронного атласу.
III. Підсумки уроку.
Основною метою політики Івана Мазепи було об'єднання українських земель в єдину державу і встановлення твердої влади гетьмана зі збереженням традиційного козацького устрою.
IV. Домашнє завдання.
прочитати відповідний параграф підручника , з яким працює вчитель.

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. IV. Підсумок уроку
  3. IV. Повідомлення теми та мети уроку V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
  4. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  5. VII. Підсумки уроку
  6. VIІ. Підсумок уроку
  7. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  8. Аналіз та оцінка проведеного уроку
  9. Вимоги до проведення сучасного уроку
  10. Вимоги до уроку
  11. Додатковий матеріал до уроку
  12. Додаток №1 до уроку 19




Переглядів: 852

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розрахункові залежності | А – до відновлення, б – після відновлення.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.