МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Завдання 3.Робота в парах. Визначте зайві слова в синонімічних рядах. Поясніть вибір. 1. Суперечка, переконання, дискусія, дебати, полеміка. 2. Імпозантний, статечний, солідний, стрункий. 3. Роззява, йолоп, лопух, телепень, нечупара. 4. Азарт, запал, завзяття, настрій, захват. 5. Запашний, духмяний, медвяний, ароматний.
Завдання 1.Прочитайте речення, випишіть перифрази. Яким стилям властиве їх вживання ? 1. Я хочу розказати вам про наші ріки невеликі, я хочу показати вам предтечі наші.... Бо невідмінна і священна нам сестер голубих сім’я. 2. Вчорашні торги на нафтових біржах Лондона та Нью-Йорка завершилися падінням ціни на чорне золото. 3. Ліс –легені нашої планети , його знищення може віщувати нам страшне майбуття , точніше його відсутність. 4. „ Однорукі бандити” підстерігають азартних ловців удачі повсюдно : на вулицях, у переходах метро, вестибулях театрів, на транспортних зупинках. 5. Учителя називають інженером людських душ, архітектором характеру, лікарем хвороб росту, тренером інтелекту й пам’яті...
- Для чого слід уміти добирати синоніми ? - Яку роль у мові виконують перифрази? -Яким стилям властиве вживання синонімів?
Антоніми –слова з протилежним значенням. Виділяють антоніми : * загальномовні ( протилежне значення міститься в лексичному значенні слів); * контекстуальні ( набувають протилежного значення лише в контексті). Оксиморон- засіб виразності , побудований на поєднанні протилежних за змістом, контрастних понять.
Завдання 2.Випишіть антонімічні пари в поданих прислів’ях. 1. Незнайко на печі лежить , а знайко по дорозі біжить.2. З чужого свого не зробиш. 3. Часок у добрі побудеш – все горе забудеш. 4. Хто хоче багацько знати , тому треба мало спати. 5. Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох. 6. Ліпше солом’яне життя , як золота смерть. 7. Кому добре , той співає, кому зле, той плаче. 8. Від гніву старієш, від сміху молодієш. 9. Удар забувається, а слово пам’ятається. 10. Ситий голодного не розуміє. 11. Хочеш миру – готуйся до війни. 12. Високо літаєш, та низько сядеш.
Диктант із коментуванням.
Запишіть фразеологізми . Поясніть їх смисл. Укажіть , на основі якого прийому вони побудовані.
Запеклі друзі, ходячий труп, живий мрець, доросла дитина, нелюдське життя, складна прстота, солодкий біль, гарячий лід, жахливо талановитий, розумна дурепа, падший янгол, якісна неякість.
-Що таке омоніми ? - Які види омонімів ви можете назвати? Наведіть приклади. Доберіть речення з омонімами. Мати ( іменник) і мати ( дієслово) ; коло ( іменник) і коло ( прийменник); поле ( іменник) і поле ( дієслово) ; діти ( іменник) і діти ( дієслово) ; мила ( прикметник) і мила ( дієслово).
Пароніми – слова , досить близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значеннями. Активно вживаються у різних стилях.
Самостійна робота. 1. У кришталевому келиху на високому стоянці був прохолодний ароматичний ( ароматний) напій. 2. Делегація з Франції відвідала одну з показних (показових) шкіл Києва. 3. Павло Тичина змалку мав надзвичайний музичний ( музикальний ) слух. 4. Усі політичні партії активно включилися у виборну( виборчу) компанію (кампанію). 5. Урочистий вид (вигляд) зали створював у присутніх відповідний настрій. 6.Він надзвичайно приязна й тактична ( тактовна) людина.
Теоретична довідка Фразеологія – сукупність фразеологізмів у мові, продукт багатовікової мовної творчості українського народу. Фразеологічний зворот-стійка одиниця мови , яка сприймається як єдине ціле і використовується мовцями в усталеному оформленні. Типи фразеологізмів. Фразеологічні зрощення – семантично неподільні фразеологічні одиниці, значення яких не випливає із значень компонентів : розбити глек, пекти раків. Фразеологічні єдності - семантично неподільні звороти , але цілісне значення яких здебільшого вмотивоване значенням компонентів :прикусити язика. Фразеологічні сполучення - семантично подільні фразеологічні звороти, у яких є стрижневе слово: уболівати серцем, уболівати душею. Проблемне питання . -Пригадайте ті фразеологізми , з якими дуже часто звертаються до вас батьки ( викладачі). У яких ситуаціях вони це роблять ? Чого прагнуть досягнути? а)З – поміж поданих словосполучень підкресліть фразеологічні звороти , поясніть їхнє значення . Свій вибір аргументуйте. Піймати м’яча, піймати рукою, піймати облизня. Ламати гілку , ламати обережно , ламати руками, ламати голову. Тримати в чистоті зошит, тримати в руках квіти, тримати язик за зубами. Крутити носом, крутити швидко, крутити педалі. Пасти коней, пасти задніх, пасти щоденно , пасти в полі. Бити цеглу, бити на сполох, бити байдики, бити молотком.
б)Евристична бесіда . Пояснити фразеологізми біблійного походження : - нести свій хрест; кари єгипетські. Пояснити фразеологізми античного походження : - ахіллесова п’ята, сізіфів труд, авгієві стайні. Навести відомі вам крилаті вирази, коментуючи їхнє значення. 7. Закріплення матеріалу . Фронтальне опитування . - Як поділяється сучасна українська лексика ? - Надайте визначення поняття „синонім”. - Що таке фразеологізм? Які види фразеологізмів ви знаєте?
ІІІ. Домашнє завдання . Вивчити теоретичний матеріал ( Л. 1 : с.25 – 34) Написати твір – мініатюру „ Дивосвіт фразеологізму”.
Читайте також:
|
||||||||
|