Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗАНЯТТЯ №3.

ТЕМA.Словотвір. Засоби словотвору.

ЗМІСТ.

1.Морфологічні засоби творення слів.

2. Інші засоби творення слів. Правопис складних слів.

 

Теоретичнаінформаційна довідка.

Слова можуть утворюватися:

а)додаванням префіксів: весна – провесна;ліс – праліс; бік – набік;

б) додаванням суфіксів( і закінчень) : відповідальний – відповідальність; ; тьма – тьмяний;

в)додаванням постфіксів : вчити – вчитися; скільки – скільки – небудь;

г) одночасним додаванням префіксів і суфіксів, іноді й постфіксів : закордонний ; прибережний; неробство; по- новому;

потекти – потік;

д) складання основ за допомогою інтерфікса о,е або без них : смуга лісулісосмуга; любити волю – волелюбний; яскравий і зелений – яскраво – зелений.

 

Слова , утворені складанням основ, називаються складними. Складні слова утворюються :

а) або від підрядних словосполучень : будує машини – машинобудівний;

ходить пішки – пішоход; у такому разі , як правило, першою ставиться основа залежного слова, другою – основа головного слова : сховище овочівовочесховище; степ із домішками лісу – лісостеп;

б) або від сурядних словосполучень : і темний і зелений – темно – зелений, і всесвітній і історичний – всесвітньо- історичний;

У такому разі , коли йдеться про відтінки якихось явищ, першим становиться основа слова , що позначає ці відтінки , другим- основа основної.

ширшої назви : і блідий і рожевий- блідо- рожевий; і світлий і голубий – світло- голубий;

 

ІНШІ СПОСОБИ ТВОРЕННЯ СЛІВ.

До інших способів творення слів належать абревіація, конверсія, метафоризація, зрощення , суміщення.

Абревіація полягає в складанні по – різному усічених основ. Утворені таким чином слова називаються складноскороченими:

Складноскорочені слова творяться :

а) складанням частин двох або більше слів : Кабінет Міністрів – Кабмін;

Донецький басейн – Донбас; завідувач господарства - завгосп;

б) складанням частин і основного слова : державна адміністрація – держадміністрація; сільська рада – сільрада; культурно- просвітній –

культпросвітній;

в) з початкових звуків : Організація Об’єднаних націй – ООН ; Національна академія наук України – НАНУ ; гідроелектростанція – ГЕС ;

г) з початкових букв – Європейський Союз – ЄС; Націоальний банк України-

НБУ ;

г)комбіновано : районний відділ народної освіти - райвно, Конгрес української інтелігенції – Кун ;

Абревіація характерна для іменників і дуже рідко використовується в прикметниках

Конверсіяце перехід готового слова з однієї частини мови в іншу.

Найчастіше вібувається перехід прикметника в іменники: кошовий, вартовий, хрещений, варенична.

Нерідко дієприкметники втрачають свої дієслівні ознаки й переходять у прикметнки : виховона ( людина); озброєний (загін);

Деякі прислівники перейшли до розряду прийменників: близько(село); вздовж ( дороги);

Перехід слова з однієї частини мови в іншу може бути повний і неповний. Наприклад , повністю перейшли в іменники прикметники, що означають прізвища людей , назви населених пунктів , топоніми : Котляревський , Харків, Полонне.

Внаслідок метафоризації слово набуває нового значення і нерідко за значенням розщеплюється на омоніми : ключ ( до дверей) і ключ

( журавлиний) ; вушко ( мале вухо) і вушко ( голки) ;

Багато слів абстрактних понять виникло саме завдяки метафоризації:

стид – споріднене із студений , мерзенний.

Зрощення синтаксичного словосполучення в одне слово відбувається внаслідок його частого повторення : добрий день – добридень; спаси біг- спасибі;

Суміщення – творення складних слів механічним поєднанням готових слів :вчитель – фізик; інженер – економіст ; бібліотека – читальня;

Складні слова пишуться разом або черездефіс :

1.Разом пишуться слова , утворені від підрядних словосполучень ( у яких від одного до іншого слова можна поставити питання):

будова ( яка?) нова – новобудова

ходить (де?) всюди - всюдихід

Так само пишуться і складні географічні назви , перша частина яких вказує на сторону світу: Північнокримський канал, Південнокитайське море.

2.Якщо перша частина складного прикметника – прислівник, то він може писатися й окремо. Це залежить від того , наскільки цей прислівник наголошений, наскільки він самостійний: давно відомий і давновідомий, вищезазначений і вище зазначений.

3. Через дефіс пишуться складні слова , утворені від сурядних словосполучень ( у яких всі слова рівноправні , їх можна з’єднувати повторюваним сполучником і):

і робітничий і селянський – робітничо - селянський

і машинний і тракторний - машинно- тракторний

4.Через дефіс пишуться складні слова , утворені повторенням тих самих , синонімічних слів або антонімічних слів: білий- білий, тишком нишком, більш- менш.

Але якщо повторюється те саме слово в різних відмінках , то таке сполучення

пишеться окремо: кінець кінцем, одним один;

Через дефіс пишуться такі складні слова іншомовного походження, як : блок- схема, вакуум – апарат, прем’єр – міністр;

Але разом пишуться складні слова іншомовного походження з такими загальновживаними початковими частинами , як авіа-, авто-, радіо-, кіно-, мікро-, стерео-, фото- тощо : авіабаза, аерофлот, радіоцентр.

ОРФОГРАФІЧНИЙ ПРАКТИКУМ

 

Завдання 1. Розкриваючи дужки запишіть у дві колонки слова : 1) які пишуться разом ; 2) які пишуться через дефіс.

Вугле( видобуток), озерно( болотний), здивовано( розгублений), всесвітньо(відомий), червоно(гарячий), вакуум(камера), сніго(затримання), перекоти(поле), штабс(капітан), тьмяно(жовтий), всесвітньо(історичний), овоче(сховище), м'ясо(молочний), вічно(зелений), світло(рожевий), темно(зелений), одно(денний), блок(схема), видимо(невидимо), корабле(будівник), ячмінно( житній), сніжно(білий), смагляво(лиций), синьо(зелений), легко(крилий), зменшено(пестливий).

 

Завдання2. Перепишіть , розкриваючи дужки і , де треба , вставляючи дефіс.

 

1.Тихо(тихо) по землі ходить мир – щоденний , звичний. 2. Мій синочок синьо(окий)в колисці усміхається мені. 3. Ніхто свого щастя ( долі) не вгадає.

4.Страшно безсило(малим) чути себе перед смертю, але страшніше ,коли ні за що вмерти!5.Ревуть паро(плави) ,гудуть паро(вози), і аеро(плани) прокреслюють слід. 6.Замерехтіло між двох світів щось невпізнанно(знане).

7.Не знав , не знав звіздар гостро(бородий), що в антисвіті є антизірки, що у народах є антинароди, що у століттях є антивіки.

 

УВАГА ! ЗАПАМ’ЯТАТИ!

Частини напів-,-пів – завжди пишуться разом : напіввідкритий, напівсон, піввуха, півогірка, пів’яблука.

Частина пів- пишеться через дефіс лише з власними назвами: пів-України, пів-Києва, пів- Криму.

Частина пів - пишеться окремо лише в зворотах типу пів на третю.

 

Завдання 3.Розкриваючи дужки, запишіть у дві колонки слова :

Пів(ночі),пів(ескадрона),пів(Миргорода),пів(Острога),пів(пляшки), пів(оберта), пів(лимона), пів(Венери),пів( овал), пів(вікна), пів( Алушти), пів(автомат).

 

Ключ. З перших букв , що йдуть за частиною пів-, прочитайте народне прислів’я.

 

Завдання 4.Перепишіть , розкриваючи дужки і, де треба, вставляючи дефіс.

1.Якісь думки снуються в голові (напів)журливі і (напів)свідомі.2.Мавка поволі вибирає (напів)зів’ялі квітки з пожатого жита.3.І никає помазаником божим (пів)правда, (пів)свобода, (пів)життя.4. Нам неправда ненависна як антисвіт, та ( пів)правда - ненависна вдвічі. 5.Що вчора мірою було – (пів)міри стало нині, немов щодня нове крило дарується людині.6.Із хаосу, із натяку , з (пів)слова народжується думка , звук, акорд.7.(Пів)усміх викривив губи Бондаря.

 

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

До кожного з опрацьованих правил словотвору дібрати по два приклади

і скласти з ними речення.

 

 


Читайте також:

  1. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  2. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  3. VІ. План та організаційна структура заняття
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вид заняття: лекція
  7. Вид заняття: лекція
  8. Вид заняття: лекція
  9. Вступне заняття
  10. Гігієнічна оцінка заняття з фізичної культури
  11. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ
  12. Завдання до заняття




Переглядів: 1119

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Завдання 3. | ЗАНЯТТЯ № 4.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.