Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗАНЯТТЯ № 4.

ТЕМА: Стилістичні засоби словотвору.

ЗМІСТ.

1.Актуалізація опорних знань про словотвір.

2.Стилістичні можливості словотвору.

 

Запитання для самоконтролю.

1.Що є предметом вивчення словотвору?

2.Які способи словотвору ви знаєте?

3.На які групи поділяються морфологічні способи словотвору?

Наведіть приклади.

4.Наведіть приклади неморфологічного творення слів.

5.Чи впливають слова , утворені різними способами , на стилістичне забарвлення тексту і як саме?

 

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ САМООПРАЦЮВАННЯ.

Стилістичні можливості словотвору виявляються насамперед у синонімії словотвірних афіксів – префіксів, суфіксів.

Вони роблять слова стилістично виразнішими. Нариклад, іменники із застарілими та рідковживаними префіксами па-, пра-, уз- тощо мають відтінок урочистості , піднесеності: паморозь, прадавня, узбіччя; запозичені префікси анти-, архі-, екстра-, псевдо-, ультра-, екс-, надають словам книжного відтінку: псевдонародний, ультраправий, антитіло, тощо. Особливої експресії набувають слова з кількома префіксами : попоїв, якнайкраще.

Одним з найбільш стилістично виразних словотворчих засобів є суфікси.Суфікси книжного забарвлення ( -ння,-ття,-ізм,-ів, -ц-) утворюють загальні й абстрактні назви , назви опредмеченої дії: становлення , каяття,прискорення, українізм; фіксується зв'язок з іменами політичних діячів : кучмізм, кравчукісти, костенківці, ющенківці.

Суфікси з лексико- семантичним значенням( -юх-, -л-,-ил-) надають словам експресивного забарвлення : упертюх, тріпало, дурило. Пестливі відтінки надають словам суфікси здрібнілості в поєднанні зі словами негативного забарвлення надають об’єктові зображення зневажливих , іронічних , сатиричних , гумористичних відтінків : ідейка, партійка, вороженьки.

Наукова та офіційно-ділова мова , як правило, уникає використання слів із зменшувально- пестливими суфіксами , бо вони вносять небажаний характер

пестливості.Наприклад, у загальнонародному значенні мозочок, шлуночок- це зменшено- пестливі утворення від мозок, шлунок. У науковій мові вони є біологічними термінами мозочок – відділ головного мозку хребетних тварин

та людини; шлуночок – частина порожнини серця тощо.

 

ОРФОГРАФІЧНИЙ ПРАКТИКУМ.

Завдання 1.Прочитайте речення . Перепишіть. Підкресліть слова зі словотворчими афіксами. Визначте їх стилістичну роль.До якого стилю мовлення вони належать?

1.Сосни махали косматими лапищами.2.На майдан вигулькнув дитячий оркестрик, залунав козацький марш.3.Як на свято , як на здобич поспішала звідусіль у Каховку лазуриста степова хижачня. 4.Було, як почують хуторяни,що йде татарва, то ховаються по байраках і котловинах.5. Все, що мало згоріти , згоріло, тільки сумно чорнів обпалений комин та осінній вітрисько бабрався в попелі , вишукуючи поодинокі жарини.6.Який же ти козарлюга став. 7. Як гляну на тебе – така ти невеличка, моя перепеличко, а голосочок-то який ! Тонесенький, милесенький такий!

 

Завдання 2Перепишіть,визначте, яким способом утворені наведені слова.

Складіть речення з кількома з них.

 

Демократія, адмінресурс, політмода,середньостатистичний,міськрада,

сміттєприбиральна(машина),райдержадміністрація,держчиновник,агродоба,

містобудування,радіодвобій,тютюнопаління,будинковолодіння,

минулотижневий,самоаналіз,суспільствознавство,контррозвідка,

псевдонародний,біло- рожевий, паскоосвята.

 

Завдання 3.Продовжіть подані прислів’я , самостійно визначте слова зі словотворчими афіксами.При необхідності скористайтеся довідками.

1.Маленька праця краща за…

2.Терпіння і труд…

3.З праці радість ,а …

4.Ледачий плуг скоро поржавіє…

5.Раненько встала….

6.Подалі від землі,а поближче….

 

Довідка:…до готового хліба, …велике безділля,…а на порозі задрімала,ледача людина скоро постаріє ,…все перетруть,…з безділля смуток.

 

Завдання 4.Перепишіть,знайдіть у тексті слова, утворені афіксальними способами творення,виділіть значущі чатини слова, як вони впливають на стильве забарвлення тексту.

Ще у середньовіччя в багатьох монастирях продавали маленькі гравюрки з повчальними релігійними сюжетиками. Хоча надсилати їх поштою( навіть голубиною)своїм рідним та близьким на Різдво чи Великдень, тоді ще ніхто не додумався.Це спало на думку лише після 1760 р.французові Домезону. Невдовзі ця мода з’явилася й ближче до нас. Візитки з картинками робили собі Суворов, Фонвізін,президент Академії наук Бецький.

Однак справжні перші різдвяні листівки прийшли до нас з Англії. На них був малюнок , а текст наносили вдома рідною мовою. Сніг на різдвяних листівках був як справжній - з борної кислоти. Були й листівки для розфарбування , а ще такі, які просвічувалися наскрізь.На них могли бути зображені замки, пейзажі, лісові звірятка навколо Дідуся Мороза.Проте головна привабливість будь- якої святкової листівочки – не малюнок , а текст –привітання.

 

-Яка стилістична роль афіксів позитивної та негативної

оцінки?

- Чи всім стилям мовлення властиве використання

зменшено-пестливих суфіксів? Відповідь аргументуйте

прикладами.

- Яку стилістичну функцію виконують складні

слова ?Відповідь аргументуйте.

 

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Випишіть з періодичних видань 4-5 речень на культурологічну тематику із словами різних способів творення і вмотивуйте їх стилістичну роль у контексті.

 

 


Читайте також:

  1. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  2. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  3. VІ. План та організаційна структура заняття
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вид заняття: лекція
  7. Вид заняття: лекція
  8. Вид заняття: лекція
  9. Вступне заняття
  10. Гігієнічна оцінка заняття з фізичної культури
  11. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ
  12. Завдання до заняття




Переглядів: 1212

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЗАНЯТТЯ №3. | При конспектуванні треба вказувати назви основних творів мислителів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.