Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






МІЖНАРОДНА МІГРАЦІЯ РОБОЧОЇ СИЛИ

ТЕМА 9

 

 

Поняття міжнародної міграції робочої сили, її економічна природа, рушійні сили й етапи розвитку. Масштаби, форми й основні тенденції розвитку сучасних міграційних процесів. Види міжнародної міграції. Міжнародний ринок спеціалістів високої кваліфікації («золотих комірців») і проблема «відпливу інтелекту». Роль НТР у розвитку міграції робочої сили, наукових та інженерно-технічних кадрів. Соціально-економічні наслідки міжнародної трудової міграції. Міжнародна міграція робочої сили і платіжні баланси країн.

Загальні закономірності створення світового ринку робочої сили, головні регіони і центри її міжнародного тяжіння й експорту. Міжнародні монополії і ринок праці. Форми і засоби експлуатації робочих-іммігрантів. Вплив міжнародної економічної інтеграції на інтернаціоналізацію ринку праці.

Державне і міжнародне регулювання трудової міграції. Міжнародна організація праці (МОП), Міжнародна організація з питань міграції (MOM) та їх роль у вирішенні питань безробіття і захисту прав трудящих. Програми стимулювання еластичності ринку праці і забезпечення зайнятості населення. Гнучкість ринку праці.

Проблеми трудової міграції і ринку робочої сили в Україні.

 

Міжнародна міграція трудових ресурсів посилюється в умовах формування економічних зв'язків у світовому госпо­дарстві. Під цим поняттям розуміють переміщення найманих працівників через кордони в пошуках роботи. Це стихійний процес розподілу трудових ресурсів між національними ланка­ми світового господарства. Економічною основою його є відчуженість безпосередніх виробників від засобів виробництва, взаємозв'язаність країн та нерівномірність їх соціально-еконо­мічного розвитку.

Класифікація міжнародної трудової міграції у міжнародних економічних відносинах:

1. За рівнем легалізації:

а) легальна трудова міграція – передбачає офіційну роботу за контрактом;

б) напівлегальна – легальне перебування в країні, а роботу – нелегальну, без офіційного оформлення та дозволу;

в) нелегальна – нелегальне перебування в країні та нелегальне виконання робіт.

2. За рівнем кваліфікації:

а) некваліфікованої робочої сили;

б) кваліфікованої робочої сили;

в) висококваліфікованих трудових ресурсів (інженерів, вчених тощо).

За часом перебування:

а) тимчасову міграцію, яка передбачає працевлаштування на роботу на певний термін, як правило, декілька років;

б) сезонну, переважно пов'язану з сільським господарством чи виконанням певних видів інших сезонних робіт;

в) маятникову з періодичним перетином кордону для ви­конання певних робіт і поверненням на батьківщину.

Функції світового ринку праці:

а) здійснює остаточне визначення вартості робочої сили, впливає на відхилення ціни на цей специфічний товар від вартості (залежно від співвідношення попиту і пропозиції);

б) регулює попит і пропозицію робочої сили;

в) зводить продавців робочої сили з її покупцями;

г) забезпечує конкуренцію між найманими працівниками, спонукаючи їх до підвищення свого загальноосвітнього і кваліфікаційно-професійного рівня, одночасно знижуючи ціну робочої сили;

д) забезпечує конкуренцію між підприємцями, спонукаючи їх підвищувати якість умов праці та рівень часткової оплати праці;

е) сприяє зростанню збалансованості між трудовими ресурсами і робочими місцями, досягненню елективної зайнятості;

є) прискорює міграційні процеси в національному та інтер­національному масштабах, вирівнює умови відтворення робо­чої сили;

ж) сприяє виявленню шляхів та розробці заходів соціального захисту робочої сили.

Міжнародна міграція робочої сили набуває глобального ха­рактеру. У світі утворилися постійні ринки робочої сили.

Перший ринок традиційно належить США та Канаді, тру­дові ресурси яких склалися історично за рахунок іммігрантів. США і надалі залишаються країною, яка притягує емігрантів. Але в міграційних потоках, які скеровані в США і Канаду, зни­зилась частка мігрантів з Європи і зросла їх кількість із Ла­тинської Америки та Азії (китайці, японці, індонезійці, філіп­пінці). Серед емігрантів, які виїжджають у США, значна част­ка вчених та висококваліфікованих спеціалістів.

Другий ринок – країни Західної та Північної Європи. Вели­ку роль у використанні іноземної робочої сили відіграло ство­рення ЄС, одним з елементів якого є спільний ринок робочої сили. Основу міграційного потоку у високорозвинуті країни – Німеччину, Англію, Францію, Австрію, Нідерланди склада­ють емігранти з Туреччини, Португалії, Польщі, Іспанії, Греції, Угорщини, Чехії, Словаччини, країн колишньої Юго­славії. Збільшується в країнах Західної Європи частка еміг­рантів з України, Росії, Білорусі, а також з Індії, Пакистану, Афганістану, В'єтнаму та інших країн, що розвиваються. Ха­рактерним для Західної Європи є також переїзд робітників з однієї високорозвинутої країни в іншу.

Третій ринок – район нафтовидобувних країн Близького Сходу. Основними країнами регіону, що приймають, є Об'єдна­ні Арабські Емірати, Катар, Кувейт, Оман, Бахрейн, Саудів­ська Аравія. Частка іноземних робітників в цих країнах стано­вить понад 50 %, в Катарі – 95,5, ОАЕ – 97 %. Переважну частину мігрантів забезпечують Єгипет, Ірак, Сірія, Йорданія, Палестина.

Четвертий ринок – Латинська Америка. Інтенсивними є міграційні потоки між латиноамериканськими країнами.

Сучасний світовий ринок праці, що є складовою ринку ро­бочої сили, характеризують три основні моделі трудових від­носин: європейська, англо-саксонська і китайська. Вони відоб­ражають характер соціально-трудових відносин у різних краї­нах світу.

Для європейської (континентальної) моделі характер­ний високий рівень правової захищеності працівника, жорсткі норми трудового права, орієнтовані на збереження робочих місць, регіонально-галузеве регулювання рівня оплати праці та її диференціації.

Англо-саксонська модель характеризується свободою ро­ботодавця у відносинах найму і звільнення, перевагою колек­тивно-договірного регулювання на рівні підприємства і фірми, що сприяє динамічним змінам на ринку праці, чутливому реа­гуванню на потребу зміни кількості робочих місць.

Китайська модель поєднує жорстке регулювання трудо­вих відносин у державному секторі з повною відсутністю пра­вового регулювання у приватному секторі.

Вже протягом XIX ст. деякі країни ввели заборони на в'їзд іноземних робітників. З кінця XIX ст. окремі країни почали укладати двосторонні конвенції з регулювання в'їзду та виїзду працівників, згодом такі угоди укладались і між багатьма краї­нами.

Особливості міжнародної трудової міграції на сучасному етапі:

а) зростання масштабів міграції;

б) збільшення частки мігрантів у загальній кількості пра­цездатного населення країн;

в) розширення еміграції з країн Східної Європи та країн, що утворилися на території колишнього СРСР;

г) формування нових центрів залучення робочої сили;

д) зростання нелегальної імміграції;

е) посилення «відпливу інтелекту»;

є) ротаційний характер міграції.

Розширення міграції спричинило появу в країнах іммігра­ції двох ринків праці – для робітників – громадян даної краї­ни та для іноземних робітників. Другий з цих ринків формуєть­ся значною мірою за рахунок нелегальної міграції. Проте, не­зважаючи на всі зусилля, заборонити нелегальну міграцію повністю не вдалося жодній з країн. Нелегальні іммігранти ви­користовуються на низькооплачуваних роботах та на роботах зі шкідливими умовами праці без соціального захисту, що су­перечить національним законодавствам та міжнародним кон­венціям. В більшості розвинутих країнах Заходу вже склалося коло професій, які характерні лише для мігрантів (вантажни­ки, робітники на конвеєрах, прибиральниці тощо). Для місце­вого населення ці спеціальності непрестижні навіть в умовах високого безробіття.

Основними постачальниками робочої сили на світовий ри­нок є слаборозвинені в економічному відношенні країни. Від­сутність роботи, зубожіння змушують населення цих країн мігрувати у пошуках роботи в розвиненіші країни. Причинами міграції також можуть бути національні, релігійні, воєнні, політичні та інші чинники.

Однією з найважливіших особливостей сучасного стану міжнародної міграції є «відплив інтелекту», тобто безпово­ротна або довготривала еміграція вчених і висококваліфікова­них спеціалістів. Основними причинами цього процесу в біль­шості країн є:

- постійне зниження соціального статусу вченого та спе­ціаліста;

- те, що результати роботи вчених та спеціалістів часто не знаходять своєї остаточної реалізації;

- бажання покращити своє матеріальне становище;

- більша можливість за кордоном реалізувати свої знання та досвід;

- національна та релігійна нетерпимість;

- зростання безробіття в країні, навіть серед висококва­ліфікованих спеціалістів.

Ротаційний характер трудової міграції особливо власти­вий Європі у зв'язку з розширенням ЄС. Населення країн – нових членів ЄС отримало можливість працевлаштовуватися у розвинених країнах, а їхнє місце займають трудові мігранти з інших країн. Нестабільна економічна ситуація в країні, а також вигідні умови найму висококваліфікованих спеціалістів за кордоном сприяють збільшенню масштабів еміграції.

Напрями впливу міграційного капіталу на економічну ситуацію країн-емігрантів робочої сили:

1. У споживчому секторі ці гроші забезпечують зростання сукупних видатків, а отже вони сприяють загальному економічному зростанню країни. В Україні, за даними досліджень, значна частка коштів мігрантів, окрім споживчих витрат, спрямовується на купів­лю або ремонт житла, а також оплату навчання молодших членів сімей. Це надає додатковий імпульс для розвитку еко­номіки країни на регіональному та національному рівнях.

2. Міграційний капітал в інвестиційному секторі порівняно з прямими іноземними інвестиціями забезпечує більшу стабільність розвитку, оскільки значно менше залежить від інвестиційного клімату в країні. Він також є більш інертним до ринкових коливань порівняно з іноземними портфельними інвестиціями. Статистика свідчить, що в останні роки саме надходження міграційного капіталу були найбільш стабільним джерелом отримання валюти країнами, що розвиваються. Ці надходження стабільно зростали навіть протягом 1999-2001 рр. під час азійської фінансової кризи, коли певні потоки інших видів капіталу скорочувалися. Дані досліджень показують, що в 107 із 135 країн, що розвиваються, стабільність переказів була вищою за потоки прямих іноземних інвестицій, а у 70 країнах – порівняно з міжнародною технічною допомогою.

3. Збільшення валютних надходжень від грошових пере­казів мігрантів в економіки країн, що розвиваються, впливає на формування в них готівкової валюти, а отже, певною мірою і на визначення валютних курсів. Центральні банки країн, скуповуючи валюту, мають можливість у подальшому вико­ристовувати її для проведення відповідної девізної та дисконт­ної політики, а також задля поповнення власних запасів резер­вної валюти.

4. Офіційні грошові перекази трудових мігрантів з-за кор­дону позитивно впливають на стан платіжного балансу країн-реципієнтів. Це здебільшого стосується країн, що мають обме­жені джерела отримання валюти для фінансування імпорту. Для України цей аспект впливу міграційного капіталу на стабілізацію макроекономічної ситуації важливий з кількох позицій. По-перше, ми і досі не маємо реальної статистики щодо кількості українських мігрантів. Дані коливаються в діа­пазоні від 3 до 7 млн. осіб. По-друге, відповідно суттєво відріз­няються цифри, що відображають суми можливих надходжень Міграційних коштів в Україну, - від майже 2 млрд. дол. (за да­ними НБУ) до більше ніж 20 млрд. дол. США (за даними українських досліджень). У будь-якому разі грошові перекази українських трудових мігрантів можуть реально покращувати стан платіжного балансу держави лише за умови залучення їх через офіційні канали – банківські та фінансові установи краї­ни. А це, у свою чергу, потребує наявності ліберального зако­нодавства щодо здійснення переказів грошей з-за кордону та повного врегулювання усіх складових двосторонніх відносин між Україною та країнами – реципієнтами її робочої сили.

5. Грошові трансферти мігрантів можуть позитивно впли­вати на кредитний рейтинг країни. Зокрема врахування по­токів міграційного капіталу дає змогу зменшити співвідно­шення між зовнішнім боргом та експортом товарів і послуг. Зазначені позитивні наслідки впливу міграційного капіталу на кредитоспроможність країни окремі держави останніми ро­ками почали використовувати для полегшення доступу на міжнародні ринки позикових капіталів. Грошові перекази тру­дових мігрантів гарантують отримання позик. Цей спосіб залу­чення коштів стає з часом популярнішим. У 2004 р. отримані під кошти мігрантів позики становили суму майже у 3 млрд. дол. США, що втричі більше за обсяг залучених таким чином коштів протягом 2001 р.

Вже протягом XIX ст. деякі країни ввели заборони на в'їзд іноземних робітників. З кінця XIX ст. окремі країни почали укладати двосторонні конвенції з регулювання в'їзду та виїзду працівників, згодом такі угоди укладались і між багатьма краї­нами. Так, питання соціального забезпечення громадян Італії ти Франції були вирішені угодою, підписаною цими країнами ще в 1904 р. Швеція, Данія, Норвегія, Фінляндія та Ісландія в 1955 р. уклали угоду про рівноправність громадян цих держав в усіх питаннях найму на роботу та соціального забезпечення. Одним з основних моментів Римського договору про утворення ЄС став принцип «вільного переміщення осіб».

Шенгенською угодою, укладеною в березні 1995 р. Бель­гією, Німеччиною, Італією, Люксембургом, Нідерландами, Португалією і Францією, до яких приєднались Італія, Греція, Австрія, з 1 липня 1995 р. повністю ліквідована система конт­ролю на внутрішніх кордонах цих країн.

За сучасних масштабів міграції робочої сили двосторонні угоди стали малоефективними, і тому основну роль почали відігравати багатосторонні угоди і нормативні акти Міжнарод­ної організації праці (МОП) та інших міжнародних організа­цій, хоча жодна з міжнародних організацій не має мандата на безпосереднє регулювання міграції робочої сили.

Незважаючи на значні зусилля міжнародних організацій, сучасну міграційну ситуацію в світі визначають передусім ос­новні імпортери робочої сили. Це США і Канада, країни – чле­ни ЄС, Австралія, деякі країни Близького Сходу, Ізраїль та Південно-Африканська Республіка. У цих країнах безпосеред­нє здійснення імміграційної політики покладено на спеціальні організації – національні служби імміграції при Міністерстві праці або Міністерстві внутрішніх справ.

МОП – це спеціалізована організація ООН для вироблення конвенцій і рекомендацій з питань трудового законодавства. Створена в 1919 р. при Лізі Націй. Місцезнаходження – Же­нева. Нараховує понад 170 держав-членів. Україна є членом цієї організації з 1954 р.

МОП розробляє міжнародні стандарти з питань праці, які є рекомендаційними для національних урядів у питаннях, що стосуються проблем зайнятості, рівня оплати праці, системи соціального страхування, захисту інтересів мігрантів тощо. Такі стандарти впроваджуються країнами-членами самостій­но, про що вони щорічно звітуються в МОП. У разі недотриман­ня міжнародних стандартів з праці країною – членом МОП, це питання, після засідання створеної з цього питання тристорон­ньої комісії, може бути винесено Міжнародною організацією праці на розгляд Міжнародного Суду.

МОП ухвалила низку важливих документів з елементами правового регулювання міжнародних переміщень робочої си­ли: проти дискримінації робітників-переселенців, про регла­ментацію використання праці мігрантів, їх соціальні та еконо­мічні права.

Україна, на жаль, належить до країн із складною демографічною ситу­ацією. Через стрімке зниження народжуваності і від'ємне сальдо міграції (у 1994-2004 рр.) загальна чисельність населення за 1991-2010 рр. скоротилась з 51,7 до 45,9 млн. осіб. Упродовж 2000-2011 рр. середній темп скорочення на­селення становив 0,7 %, тобто 330 тис. осіб щорічно. Демографіч­ний спад доповнюється проблемою старіння, унаслідок чого працездатна час­тина населення дедалі більше обтяжена забезпеченням економічно неактив­них членів суспільства. Співвідношення між цими категоріями у 2010 р. ста­новило 1,75:1. За деякими прогнозами частка осіб пенсійного віку (старших за 65 років) невдовзі зросте з 14 % до 20,5 %. У контексті згаданих проблем особливо актуальними постають дослідження міграційних процесів, які значною мірою впливають на якісний стан найціннішого економічного ресурсу - людського потенціалу.

Існують різні оцінки чисельності тру­дових мігрантів в Україні (від 1,5 до 5 млн. осіб). Істотні від­мінності даних зумовлені передовсім самим тлумаченням змісту трудової міграції. Під трудовою міграцією потрібно розуміти переміщення у просторі, що здійснюють індивіди з метою підвищення життєвого рівня на основі більш вигідного використання власної робочої сили без зміни постійного міс­ця проживання.

Згідно із першим загальнонаціональним обстеженням з питань трудо­вої міграції, проведеним Українським центром соціальних реформ за участю Державного комітету статистики України у 2008 р., до зовнішніх трудових мігрантів віднесено громадян України працездатного віку, які займалися оп­лачуваною економічною діяльністю постійно, сезонно або тимчасово (зокре­ма тих, які працювали без офіційного статусу), окрім прикордонних маятни­кових трудових мігрантів. За даними обстеження, з початку 2005 р. до 1 чер­вня 2008 р. за кордоном працювали 1,5 млн. українців, що становило 5,1 % працездатного населення України. Натомість, вищі оцінки обсягів трудової міграції наводять ті інформаційні джерела, що охоплюють ширший контин­гент осіб. Серед 1,2 млн домогосподарств більшість (83,7 %) мали одного мігранта, але доволі поширеним було явище «сімейної» трудової міграції (16,3 %), коли на заробітки виїжджали двоє і більше членів домогосподарств. Із загальної кількості домогосподарств, залучених до трудової міг­рації, майже у кожному другому (!) проживали діти.

Стосовно структури мігрантів, то у ній переважали чоловіки, що ста­новили дві третини трудових мігрантів (62,3 %) і 6,7 % чисельності чоловіків працездатного віку. Більше половини (54,4 %) трудових мігрантів - це міські жителі, однак рівень участі сільського населення у трудових міграціях удвічі вищий порівняно із міським, що пов'язано із гіршими можливостями працев­лаштування на селі і залученням більшої кількості членів сільських домогосподарств.

Потоки трудової міграції мають доволі чітку географічну спрямова­ність. Переважно вони здійснюються до найближчих країн або країн до більш віддалених, але з привабливішими умовами. Серед трудових мігрантів близько половини (48,1 %) працювали у Російській Федерації і майже стільки ж - у країнах Європейського Союзу, переважно в Італії (13,4 %), Чеській Рес­публіці (11,9 %), Польщі (8 %), Угорщині (3,2 %), Іспанії (2,7 %) та Португа­лії (2,6 %). Переважна більшість мігрантів-чоловіків виїздила на заробітки до Росії, тоді як жінки становили більшість мігрантів в Італії і близько полови­ни - у Польщі та Португалії.

Простежуються істотні відмінності рівнів міграційної активності насе­лення залежно від регіону проживання. Найактивнішу участь у зовнішніх трудових міграціях беруть мешканці Західного регіону країни, які становлять 57,4 % від загальної чисельності трудових мігрантів. На заробітках за кордо­ном перебуває 12,9 % працездатного населення західних областей, що пояс­нюється географічним межуванням з кількома європейськими країнами і ви­соким ступенем насичення ринку праці у цьому регіоні. Натомість, найменш залучені до міграційних процесів жителі Північного регіону, частка яких се­ред трудових мігрантів - 5,7 %, що становить 1,7 % працездатного населення цих областей. За даними згаданого обстеження, освітній рівень трудових мігрантів значно нижчий, ніж усього зайнятого населення. Біль­шість з них (59 %) мали повну загальну середню освіту і лише 13,9 % осіб - мігранти із повною вищою освітою, тоді як серед зайнятого населення в Ук­раїні цей показник становить 23,2 %.

Учені Інституту демографічних та соціальних досліджень виокремлю­ють певні тенденції динаміки освітнього рівня трудових мігрантів в Україні. Так, до 1994 р. частка мігрантів з вищою освітою була досить високою (52-60 %) за незначної питомої ваги осіб з середньою та спеціаль­ною освітою. В умовах трансформаційної кризи, катастрофічного спаду ви­робництва і значних обсягів заборгованостей із виплати заробітної плати за кордон з метою заробітків насамперед мігрували фахівці високого профе­сійно-кваліфікаційного рівня. Наприкінці 1990-х років трудова міграція в Ук­раїні охопила ширші верстви населення, що призвело до зниження освітнього рівня мігрантів за рахунок збільшення частки осіб із спеціальною та загаль­ною середньою освітою. Обстеження трудової міграції у 2008 р. знову вказує на зростання участі осіб з вищою освітою і зменшення частки менш освіче­них мігрантів.

Найпоширенішими видами економічної діяльності трудових мігрантів є будівництво (51,6 %) та робота домашньої прислуги (16,3 %). Роз­поділ мігрантів за професійними групами відображає надзвичайно низьку частку професіоналів, фахівців, технічних службовців (лише 6 %) та значну частку представників робітничих професій, з яких майже третину становлять найпростіші професії. Низький професійно-кваліфікаційний рівень робіт, що виконувались трудовими мігрантами за кордоном, свідчить про ду­же низьку ефективність використання їх трудового потенціалу, адже багато з них в Україні працювали на значно вищих посадах і виконували набагато складнішу роботу.

В умовах сучасної економічної кризи трудові мігранти, на думку ба­гатьох науковців, на жаль, не повертатимуться в Україну. Значна їх частина задіяна у сферах, на які вплив кризи незначний (домашні послуги, а також тіньовий сектор). Окрім того, криза в країнах міграції, як це не парадоксаль­но, є менш болючою аніж економічна ситуація в Україні, що характери­зується статистикою нестійкого зростання. Тому трудові мігранти намагати­муться у будь який спосіб залишитись у країні перебування. При цьому чима­ло легальних мігрантів намагатимуться забрати до себе ще й сім'ю і, таким чином, осісти за кордоном на постійно. Ключовим чинником, що спонукає громадян України виїжджати на заробітки, є низький рівень дохо­дів: сьогодні зарплата в Україні - не лише одна з найнижчих у Європі, а й найнижча серед усіх 15 республік колишнього СРСР. Заборгованість із її вип­лати становить понад 1,3 млрд грн лише за офіційними даними.

За даними Держкомстату рівень зареєстрованого безробіття в Україні на кінець лютого 2011 р. становив 2,2 % населення працездатного віку, а на­вантаження на 10 вільних робочих місць - 87 чоловік. Однак, за оцінка­ми Інституту економічних досліджень та політичних консультацій, зробле­них на базі методології МОП, реальний рівень безробіття в Україні на кінець 2010 р. становив 8,1-8,3 %, тобто 1,9 млн осіб. Водночас експерти ствер­джують, що наявність тіньового безробіття занижує реальний показник у три - чотири рази. Прийняття нового Податкового кодексу не покращи­ло, а істотно погіршило позиції малого бізнесу. Аналітичні дослідження Сві­тового банку «Податкові платежі – 2011» показали, що за простотою сплати податків Україна перебуває на 181-му місці серед 183-х держав, а за кількіс­тю (135!) податкових платежів та зборів вітчизняних підприємств та грома­дян до бюджету наша держава - світовий рекордсмен.

У загальносвітовому рейтингу якості життя у 2010 р., який щороку у січні публікує ірландський журнал International Living, Україна опустилася з 68 на 73 місце. Зниження рейтингу відбулось за рахунок того, що істотно погіршився стан справ в економіці (рейтинг зменшився на 15 балів), у навко­лишньому середовищі (-31 бал) та інфраструктурі (-13 балів). За еконо­мічним критерієм Україна потрапила до трійки найгірших країн поряд із Зім­бабве і Сомалі. Натомість вартість життя в Україні є значно вищою, ніж у США.

За рейтингом економічних свобод, який обчислює американська не­урядова організація Heritage Foundation і органічно пов'язаний із станом про­зорості та доброчесності державних інституцій, регуляторної та податкової політики, у 2011 році Україна посіла останнє місце серед європейських дер­жав і одне з останніх місць у світі - 164-е місце серед 179 країн світу. От­же, в Україні на сьогодні значною мірою проявляється дія факторів виштов­хування найбільш продуктивних громадян з своєї країни. На тлі позитивного сальдо міграції, що фіксується, починаючи з 2004 р.



Читайте також:

  1. VII. ТЕСТИ З ДИСЦИПЛІНИ «МІЖНАРОДНА
  2. Біржа робочої сили.
  3. Валютні курси, платіжний баланс і міжнародна система валютних курсів.
  4. Вартість робочої сили і доходи населення
  5. Вартість робочої сили та її структура
  6. Вартість робочої сили та її структура.
  7. Вартість робочої сили. Заробітна плата, її форми і функції.
  8. Вартість робочої сили. Рівень життя й доходи населення
  9. Відплив кваліфікованої робочої сили.
  10. Вплив НТР на навколишнє середовище та особливості відтво-рення робочої сили.
  11. Елементами ринку праці виступають : товар, попит, пропозиція та ціна робочої сили.
  12. Зайнятість та відтворення сукупної робочої сили.




Переглядів: 3741

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СПІВРОБІТНИЦТВО | МІЖНАРОДНИЙ НАУКОВО-ТЕХНІЧНИЙ ОБМІН

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.