Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ПРAВИЛА ОРІЄНТАЦІЇ ЕЛЕКТРОФІЛЬНОГО ЗАМІІЩЕННЯ В БЕНЗОЛЬНОМУ ЯДРІ

 

В молекулі бензолу всі атоми карбону рівноцінні, тому електрофільне заміщення може з однаковою імовірністю проходити по будь-якому з них. Якщо ж в бензольному ядрі є замісники, то реакційна здатність атомів карбону буде залежати від таких факторів: положення в бензольному ядрі та природи замісників; природи реагенту; умови проведення реакцій.

Замісники за впливом на орієнтацію електрофільного заміщення поділяють на дві групи.

А) Замісники першого роду або о- , п-орієнтанти, які направляють новий замісник в орто- і пара-положення по відношенню до себе. Замісники першого роду – це атоми або групи атомів, здатні віддавати електрони (донори електронів). Як правило, всі замісники І-го роду (за винятком алкілів) мають на атомі, безпосередньо зв’язаним з ароматичним кільцем, хоча б, одну неподілену пару електронів.

Замісники першого роду за характером орієнтуючої дії вони поділяються на сильні, середні і дезактивуючі орієнтанти:

Б) Замісники другого роду або м-орієнтанти направляють новий замісник в мета-положення по відношенню до себе. Замісники другого роду – це акцептори електронів. Як правило, замісники ІІ-го роду мають на атомі, безпосередньо з’єднаним з ароматичним кільцем повний або частково позитивний заряд. Частіше всього ці атоми з’єднані подвійним зв’язком.

У замісників другого роду відносна дезактивуюча сила зменшується у такому ряду:

Замісники впливають не лише на орієнтацію заміщення, але і на його швидкість. Замісники І-го роду (за винятком галогенів) прискорюють реакції SE у всіх положеннях бензольного кільця. Орієнтуючий вплив цих замісників обумовлений передусім тим, що о- і п-орієнтанти сильніше всього прискорюють реакції в о- і п-положеннях по відношенню до себе.

Замісники ІІ-роду, навпаки, уповільнюють реакції SE у всіх положеннях бензольного кільця. Орієнтуючий вплив мета-замісників обумовлений тим, що вони найбільш уповільнюють реакції в о- і п- положеннях, тобто найменше – в м- положеннях, по яких і відбувається реакція. Іншими словами, замісники І-го роду активують бензольне кільце за рахунок подавання електронів у кільце, тоді як м-орієнтанти дезактивують бензольне кільце за рахунок відтягування електронів з кільця.

Механізм орієнтуючого впливу замісників визначається структурою замісників та ефектами взаємодії замісників і бензольного ядра. Розглядають два фактори:

1. Статичний вплив замісників – розподіл електронної густини в ізольованій не реагуючій молекулі під впливом індукційного ефекту та ефекту спряження:

Проте вирішальне значення для орієнтації електрофільного реагенту має динамічний фактор.

2. Динамічний фактор – вплив замісників на стійкість σ-комплексу, що утворюється. Енергія активації реакції електрофільного заміщення тим менша, а швидкість реакції тим більша, чим вище стійкість проміжного σ-комплексу, чим менше енергії необхідно для його утворення.

Відповідно, якісний аналіз орієнтаційного впливу любого замісника зводиться до аналізу впливу цього замісника на стійкість σ-комплексу, який утворюється. Оскільки головним фактором, що впливає на стабільність σ-комплексу є спряження, в першу чергу повинна аналізуватися можливість максимального спряження при утворенні σ-комплексу за участю різних атомів бензольного кільця. Відповідно, стійкість σ-комплексу емпірично можна визначити таким чином – вона зростає із збільшенням числа можливих межових структур σ-комплексу, тобто збільшується зі зростанням делокалізації заряду. При цьому межові структури вносять різний внесок в стабілізацію σ-комплексу. Найбільший внесок вносять структури, в яких:

а) максимальне число π- зв’язків;

б) всі атоми (крім гідрогену) мають октетну (заповнену) оболонку;

в) заряд виноситься за межі бензольного кільця.

В той же час практично не мають значення для стабілізації σ-комплексу межові структури, в яких однойменні заряди розташовані на сусідніх атомах, і , тим більше, на одному й тому ж атомі.

 

Правила написання межових структур

1. При написанні межових структур атоми ніколи не змінюють свого положення.

2. Заряд ніколи не може знаходитися на sp3-гібридному атомі карбону. Він знаходиться в бензольному кільці лише в о- і п- положеннях (сусідніх та протилежному атомах карбону) по відношенню до sp3-гібридизованого атому карбону кільця.

3. Подвійними зв’язками з’єднуються атоми карбону кільця, які не знаходяться в sp3-гібридизованому стані і які не мають заряду.

4. Якщо заряд знаходиться на атомі карбону, який несе замісник І-го роду, завжди реалізуються межові структури, в яких заряд виноситься за межі ароматичного кільця.

Правила орієнтації не мають характеру закону. Описані раніше закономірності вказують лише на головний напрямок реакцій електрофільного заміщення. Дуже часто в реакціях утворюються всі можливі ізомери. Однак, мають перевагу ті, які утворюються в результаті описаних вище закономірностей.

Співвідношення о- і п-ізомерів в реакціях електрофільного заміщення визначається такими факторами:

1. В бензольному ядрі є два орто-положення і одно пара. Тому о-ізомерів утворюється при інших рівних умовах в два рази більше.

2. Наявність об’ємного замісника зашкоджує входженню реагенту в орто-положення.

3. Індукційний ефект сильніше проявляється в орто-положенні, тоді як ефект супряження – в пара-положенні за рахунок утворення більш стійкої пари-хіноїдноої межової структури σ-комплексу.

При наявності в молекулі бензолу 2-х замісників їх орієнтація може бути узгодженою та неузгодженою. У разі узгодженої орієнтації дія електронних ефектів двох замісників збігається за напрямком і посилює електронну густину на одних і тих самих атомах карбону. У разі неузгодженої орієнтації напрямок дії електронних ефектів не збігається.

При неузгодженій орієнтації замісників місце входження електрофільного реагенту визначається такими правилами:

1. Вплив замісника, сильноприскорюючого реакції SE завжди переважає вплив інших замісників І-го роду і тим більше замісників ІІ-го роду. Це явище обумовлено утворенням більш стійкого σ-комплексу.

2. Як правило, електрофільний реагент ніколи не входить в положення, яке знаходиться між мета-розташованими замісниками. Це обумовлено просторовими утрудненнями входження нового замісника.


Читайте також:

  1. Альтернативні варіанти геополітичної орієнтації України
  2. Головні елементи та об’єкти професійної орієнтації
  3. Державної системи професійної орієнтації населення України
  4. Діагностичний, виховний і розвивальний характер профорієнтації.
  5. До структурних елементів мотивації відносять: потреби, інтереси, цінності, ціннісні орієнтації і мотиви.
  6. Завдання і функції системи професійної орієнтації
  7. Завдання профорієнтації учнів 5-9-х класів.
  8. Загальна характеристика структури особистості школяра в плані її профорієнтації.
  9. ІІ. Завдання і функції професійної орієнтації молоді, яка навчається
  10. Історичні аспекти світового розвитку профорієнтації.
  11. Компоненти системи профорієнтації, їх функціонування і взаємозв’язок.
  12. Лекція 5. Психофізіологічні основи профорієнтації та профвідбору




Переглядів: 4036

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ | П’ЯТИЧЛЕННІ ГЕТЕРОЦИКЛІЧНІ СПОЛУКИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.