Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Теоретична система та економічна програма Дж. М. Кейнса

 

Уроки світової кризи 1929–1933 рр., змусили шукати шляхи відновлення зруйнованої економіки провідних західних країн. Ринкова економіка вже не визнавалась здатною автоматично регулювати процеси відтворення. Виникли науково обґрунтовані урядові програми активного втручання держав у економічні відносини, покликані вивести господарства з стану тривалої депресії та подолати зростання масового безробіття. Ці програми ґрунтувалися на наукових розробках видатного англійського економіста сучасності Джона Мейнарда Кейнса (1883–1946 рр.).

Світову відомість створила йому книга „Загальна теорія зайнятості, процента та грошей” (1936 р.), що була відзначена Нобелівською премією. Вона містить в собі глибокі наукові узагальнення і в той же час практичні рекомендації для урядів розвинених країн.

1) На відміну від неокласичної теорії кінця XIX ст., яка приділяла велике значення мікроекономічному аналізу, він віддавав перевагу макроекономічному.

2) Ввів в економічний аналіз такі поняття, як сукупний попит та сукупна пропозиція, і проаналізував фактори, які впливають на них.

Сукупний попит становить суму витрат суспільства на споживання і інвестиції.

3) Центральний пункт системи Дж. М. Кейнса – стимулювання не пропозиції товарів, як у багатьох ліберальних концепціях, а попиту на товари.

4) Основний методологічний принцип дослідження Дж. М. Кейнса – визнання дії в суспільстві особливого „основного психологічного закону, за яким люди схильні збільшувати своє споживання із зростанням доходів, але не тією мірою, в якій зростає доход. Наслідком дії цього закону є недостатність сукупного попиту, що призводить до диспропорцій в економіці, до криз, зростання безробіття.

Інша причина недостатності сукупного попиту, за Дж. М. Кейнсом, полягає в низькій нормі прибутку підприємця, викликаній високим рівнем процента на капітал, який заохочує тримати його в грошовій (ліквідній) формі. Це стримує зростання інвестицій, спричиняє зменшення сукупного попиту та поширює безробіття. Сукупний попит не відповідає сукупній пропозиції і економічна рівновага в суспільстві порушується.

5) Дж. М. Кейнс вважав, що лише зростання інвестицій сприяє зростанню зайнятості та національного доходу, причому ця залежність опосередковується своєрідною залежністю, що одержала назву ефект мультиплікатора.

У трактуванні суті заробітної плати Дж. М. Кейнс стояв на позиціях концепції „граничної продуктивності”. Зниження заробітної плати впливає на економіку не безпосередньо, а за допомогою так званих незалежних змінних: „схильність до споживання”, „гранична ефективність капіталу”, „рівень процента”.

„Схильність до споживання” – функціональна залежність між величиною доходу (національного доходу в рамках всього суспільства) і тією його частиною, що йде на споживання. Співвідношення прирістних значень цих величин характеризується категорією „гранична схильність до споживання”, яка скорочується зі зростанням доходів. Від „схильності до споживання” залежить сам мультиплікатор – чим вища ця схильність, тим більший мультиплікатор, і навпаки.

Держава (за Дж. М. Кейнсом) повинна впливати на „схильність до споживання”, використовуючи податкову систему, фіксуючи норму процента та іншими засобами.

Під повною зайнятістю розуміється так званий нормальний рівень безробіття, що сягає 3–6% числа зайнятих. Саме таке розуміння нормального рівня безробіття сприйняте сучасною економічною наукою країн Заходу.

Найбільш повно і докладно економічні погляди Дж. М. Кейнса висвітлено у [6, с. 105–109].

 


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  3. III. Програма
  4. III. Програма
  5. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  6. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  7. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  8. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  9. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  10. VI. Узагальнення та систематизація знань
  11. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  12. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.




Переглядів: 1231

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Велика депресія 1929–1933 рр. і економічний розвиток країн у 30-х рр. ХХ ст. Виникнення кейнсіанства | Економічний розвиток європейських країн та США в період Другої світової війни

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.