Матеріальною основою виникнення товарних відносин є суспільний поділ праці.
Сам по собі він не породжує товарних відносин, їх виникнення з погляду суспільної форми зумовлено економічною відокремленістю виробників. Вона виявляється у тому, що виробник сам привласнює результати своєї праці. Можна сказати, що причинами виникнення є:
Економічна відокремленість – це становище, за якого виробники самостійно вирішують питання господарської діяльності: що? як? для кого? Вона передбачає самостійне розпорядження виробленою продукцією, володіння нею, її відчуження і використання відповідно до власних інтересів. У зв’язку з економічною відокремленістю виробників нерозривно пов’язані еквівалентність і відплатність товарних відносин.
Основні загальні ознаки товарного виробництва не залежать від специфіки економічної системи:
– суспільний поділ праці;
– економічна відокремленість виробників;
– еквівалентність відносин;
– ринковий зв’язок між виробниками і споживачами;
– визнання суспільного характеру праці через ринок;
– здійснення економічних процесів у товарно-грошових формах шляхом купівлі–продажу;
– виробництво для обміну і в розрахунку на вигоду;
– конкуренція.
Основними категоріями є: товар, ринок, гроші, ціна, попит, пропозиція.
Товар і його властивості.
Товар– це продукт, що призначений не для безпосереднього споживання, а для обміну чи купівлі–продажу на ринку.
Товар має дві основні властивості – споживчу вартість і вартість (цінність).
Споживча вартість (корисність) – це здатність блага задовольняти ті чи інші потреби.
Вартість – це результат затраченої праці чи факторів виробництва.
Вартість – це праця, уречевлена в товарі.
Формою прояву вартості є мінова вартість, що являє собою кількісне співвідношення, пропорцію, в якій одні товари обмінюються на інші товари певної споживчої вартості: хА = уВ.
Будь-який товар містить суперечність між вартістю і споживчою вартістю.
Двоїстий характер праці: абстрактна і конкретна, що витрачається на виготовлення.
Конкретна – це праця, витрачена у певній формі і визначена певною технологією, засобами, метою та певними результатами (споживною вартістю). З іншого боку праця, втілена в товарі, є абстрактною – це праця взагалі у фізіологічному розумінні слова, як витрата фізичної, розумової, психічної енергії людини. Її результатом є вартість товару.