МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Походження етики в культурі Давньої Греції
Етика виникла як зустрічний рух міфологічних образів богів і героїв, з одного боку, і порад, що стосуються корінних життєвих питаннь, з іншою. Науковий статус вона знаходила шляхом сходження від часткового до загального: – від одиничного образу до цілісної картини світу, в якій безліч образів пов'язані один з одним; – від окремої поради (заборони чи наказу) до універсального принципу або до системи взаємопов'язаних правил – кодексу. У Давній Греції особливу роль в систематизації міфологічних уявлень зіграли поеми Гесіода, який, зокрема, в «Теогонії» – космогонічній поемі про походження світу, розглядає його виникнення як ланцюг породження одних богів іншими. Гесіод спробував об'єднати численних персонажів античного міфу в цілісну картину загального зв'язку богів через їх родинні стосунки і зародження Космосу з Хаосу. Встановлення родинних зв'язків між богами було одночасно уточненням переважаючого характеру їх діяльності, своєрідної божественної вдачі. Окрім Гесіода були і інші систематизатори міфів, але плоди їх зусиль дійшли до нас фрагментарно. Аналогічний шляхом йшла і філософія. Перші філософи від Фалеса до Демокрита займалися фізикою: прагнули зрозуміти єдність природи (греч. «φύσις» – «природа») як походження усіх речей і явищ із загальної першооснови. Архаїчна філософія зв'язала в єдине ціле усі раніше виділені нами рухи думки : – від різноманітності природних явищ до «αρχή» («архэ»), першооснови всього сущого; – від різноманіття порад до єдиного етичного принципу. До цих двох з часом додалося третє – рух думки, за допомогою якого вона осягає саме себе: зв'язок слів в реченні, реченнь в мові і думок в судженні. Так поступово склалися три основні частини грецької філософії: фізика, етика і логіка (діалектика). Окремі автори, зокрема Платон і його послідовники, вважали самостійними і четверту частину – теологію як вчення про божественне. Єдність всіх частин філософії була обумовлена тим, що закони природи і правила життя усвідомлювалися по аналогії з граматичними правилами мови. Це ясно видно на прикладі грецького слова «ряд», «член ряду» - «στοίχεϊον» («стойхейон»), яке спочатку відносилося до букв, а потім до стихій – елементів, з яких складаються усі природні речі (земля, вода, повітря і вогонь). Отже, природні елементи пов'язані один з одним так само, як букви в словах і реченнях, а вчинки у вдачі. Єдність природи і этоса також очевидно виявляється, наприклад, у філософії Эмпедокла, що вчив про те, що існуючий світ – від найдрібніших частинок до небесних тіл – підкоряється періодичним коливанням двох різноспрямованих космічних сил: Любові і Ворожнечі. Становленню етики як самостійної науки сприяло її поступове відособлення від інших філософських наук в Давній Греції. Спочатку, подібно до інших наук, вона існувала в цілісній єдності еллінської філософії як універсальної мудрості, що включає знання про усе. Її специфікація почалася з відособлення фізики, логіки і етики усередині цілісного корпусу філософського знання. Практично одночасно з цим відбувається розподіл предметів етики і риторики. Щоб віднайти самостійність етики, філософії знадобилося усвідомити корінну відмінність этосу від природи (φύσις) «фізиса» і осмисленого розумного істинного слова (λόγος) «логосу». Відділенню вчення про вдачу від філософії природи помітно сприяли грецькі софісти (V ст. до н.е.); розмежування вдачі і уміння говорити (риторики) стало можливим багато в чому завдяки зусиллям Сократа і Платона. Само слово «етика», утворене від «ήθος» (этосу), ввів в обіг в IV ст. до н.е. Арістотель, класик античної філософії і її геніальний систематизатор. Етика як практична наука про людські доброчесності відрізняється у нього від теоретичних (споглядальних) наук фізики і метафізики, з одного боку, і від поетичних наук граматики, риторики і діалектики – з іншого. Теоретичні науки вивчають те, що існує незалежно від людської діяльності або, як виражається Арістотель, не може бути іншим, ніж воно є. Поетичні і практичні науки спрямовані на те, що може змінюватися зусиллями людини. При цьому поетичні науки вивчають те, що людина створює сам: речі, споруди, художні твори, практичні, – те, що він створює в собі самому і у своєму житті. Головна відмінність моральної поведінки, що має відношення до практичних наук, від творчості полягає в тому, що речі створюються людьми не заради самих цих речей, а заради чогось іншого; а на відмінність, моральні вчинки мають цінність самі по собі. Архітектор будує будинок не заради самого будинку, а для того, щоб у ньому могли жити люди. Моральна людина здійснює добрий вчинок не заради чогось іншого, а заради самого цього вчинку, оскільки саме в ньому втілюється прагнення людини до добра. Основними видами практичної філософії Арістотель вважав управління своїми пристрастями, управління господарством і управління державою. Отже, до практичних наук у нього відносено власне етику, економіку (від «οικος» (ікос) – «будинок», «домогосподарство») і політику (від «πόλις» (поліс) – «місто–держава»). У Арістотеля економіка і політика ще тісно переплетені з етикою, але в подальшому розвитку європейської культури під сильним впливом християнства і – менш відчутним – інших ідейних течій усвідомлюється істотна різниця між моральністю, економікою і політикою. Християнська середньовічна релігійна етика з її «мудрістю не від світу цього» і установкою на «внутрішню людину», з її прагненням до духовного вдосконалення і Спасіння як вищої мети, відкрила просту істину, а саме те, що прагнення до багатства і влади мало сумісні із збереженням моральної цілісності і душевної чистоти. Новий час (XVII - XIX вв.) в європейській культурі знову зблизив етику з економікою і політикою, але заперечував її генетичний зв'язок з релігією. Процес відособлення етики від будь якого знання досяг в критичній філософії І. Канта, який наполягав на тому, що етика є автономною незалежною сферою, тому він проводив різкі розмежувальні лінії між етикою і теологією, етикою і психологією, а також етикою і філософією права. У XX ст., коли процес диференціації наук набув особливо принципового характеру, найзначнішим стало відособлення двох наук про этос: етики і этологии. За етикою залишилася та область морального, що пов'язана із специфічно людською поведінкою. До нової науки этологии відійшли ті форми поведінки, що є загальними для людини і тварин. Стосунки етики з іншими науками не є статичними, раз і назавжди даними. Вони істотно змінюються в часі і в просторі, з переходом від одного типу культури до іншого.
Читайте також:
|
||||||||
|