Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



МЕТОДИ ВИКЛАДАННЯ КУРСУ

Основною формою організації навчального процесу з даного курсу є урок, але для розширення знань, формування інтересу до природи використовуються і інші форми — гуртки, курсові роботи, консультації, практика в дитячих садках.

Тип уроку визначається дидактичною метою. Якщо основна мета — засвоєння учнями нових знань — це урок засвоєння нових знань, існує урок систематизації і оцінки знань, урок формування навичок і умінь, комбінований. На комбінованому уроці розв'язує­ться кілька, а найчастіше два незалежних завдання, наприклад перевірка знання з однієї теми і засвоєння знань з нової теми.

Завдання навчально-виховної роботи на уроці вирішується за допомогою методів—способів спільної роботи викладача і учнів, спрямованих на виконання навчально-виховних завдань.

Методи, що застосовуються для викладання курсу, найчастіше класифікують за джерелом знань, виділяючи словесні методи (лек­ція, розповідь, бесіда, робота з навчальною книгою), практичні (педагогічні ігри, розв'язання педагогічних завдань, вправи), наоч­ні (демонстрування натуральних об'єктів, ілюстративного матеріа­лу, технічних засобів навчання).

Вибір методу зумовлюється дидактичною метою уроку. На уро­ках засвоєння нових знань найчастіше використовуються лекція, розповідь, бесіда. Часом організовується урок-екскурсія.

На уроках формування умінь і навичок використовуються вправи, педагогічні ігри, аналіз педагогічних ситуацій, розв'язання педагогічних завдань.

На комбінованих уроках використовується сукупність методів, що дозволяє вирішувати різні дидактичні завдання.

Провідним методом засвоєння учнями нових знань є лекція. її характерні ознаки — строга науковість і значний обсяг матеріа­лу. Своєрідність лекції в педагогічному училищі полягає в тому, що вона охоплює менше коло питань, ніж вузівська лекція, будує­ться з урахуванням підготовленості учнів. Матеріал викладається в доступній і цікавій формі. Лекція в педучилищі тісно пов'язана з іншими методами викладання — бесідою, демонструванням тех­нічних засобів навчання тощо. До лекції ставиться ряд вимог, які стосуються її змісту і методики проведення.

Основні вимоги до змісту лекції: науковість, професійна спря­мованість, врахування внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків, логічність побудови, послідовність викладу.

Починаючи розгляд будь-якої теми, слід пов'язати її з поперед­ньою (внутрішньопредметний зв'язок). Наприклад: «Ми про­довжуємо розглядати тему «Методи ознайомлення дітей з приро­дою» і розглянемо сьогодні тему «Спостереження — основний ме­тод ознайомлення з природою».

Після визначення теми доцільно мотивувати важливість її за­своєння (професійну спрямованість), зауваживши учням, що в їх наступній роботі цей метод буде використовуватися щодня, тому важливо добре оволодіти методикою проведення спостережень.

До кожної лекції слід сформулювати основні питання плану, відповідно до яких чітко будувати виклад матеріалу. Логічність, послідовність викладу матеріалу сприятиме утриманню уваги учнів. Виклад матеріалу повинен бути-науковим, орієнтованим на наукові дослідження, передовий досвід. В ході викладу важливо забезпечити професійну спрямованість вивчення питань, встанов­лювати міжпредметні і внутрішньопредметні зв'язки.

Відповідні вимоги ставляться і до методики проведення лек­ції: мови викладача, уміння триматися перед учнями, викорис­товуючи прийоми активізації.

Викладання навчального матеріалу повинно вестися доступною літературною мовою, бути яскравим, переконливим, емоційним. Го­ловні ідеї, поняття треба конкретизувати прикладами.

Для активізації пізнавальної діяльності учнів треба забезпечи­ти поєднання слова з наочністю. Це досягається демонструванням об'єктів живої природи (кімнатних рослин, акваріумних риб, пташок), а також таблиць, гербаріїв, колекцій. Значний вплив на активізацію учнів має демонстрування діапозитивів, діафільмів («Куток природи в дитячому садку», «Ігри на літньому майдан­чику» тощо).

Важливим засобом активізації учнів є постановка риторичних і проблемних запитань. Наприклад, «Чому спостереження є основ­ним методом ознайомлення дошкільників з природою?».

Пожвавлює лекцію використання прикладів, що відомі учням із спостережень у природі, в дитячому садку, а також фактів з періодичної преси, радіо, телебачення. Під час розкриття деяких питань, наприклад «Куток природи в дитячому садку», доцільно для поглиблення інтересу застосувати історичний підхід — коли вперше було поставлено питання про створення кутків природи, яка була мета їх створення тощо. Потрібно, щоб учні вели короткі записи лекції, виділяли основні думки. Це привчає уважніше слу­хати і дозволяє викладачу більш раціонально використовува­ти час.

Розповідь, як метод повідомлення нових знань, відрізняється від лекції за змістом і формою. В розповіді більше життєвих фак­тів. описів, менше теоретичних положень. її характеризують об­разність, описовість. Розповідь можна використати під час викла­дання теми «Ознайомлення з дикими і свійськими тваринами», де подаються цікаві відомості про спосіб життя тварин.

У розповіді так само, як і в лекції, має бути аналіз фактів, висновки, без чого учні не зможуть виробити правильного погляду на пристосування, зв'язок з середовищем тих чи інших видів рос­лин, тварин тощо. Подібно лекції, розповідь треба вести аргумен­товано, чітко. Постановка в розповіді питань, висування проблем орієнтують учнів на творчу пізнавальну діяльність. Використання наочності надає розповіді ще більший педагогічний ефект.

Бесіда — це метод, при якому викладач, спираючись на наявні в учнів знання і досвід, користуючись запитаннями, підводить учнів до розуміння і засвоєння нових знань, до повторення і пере­вірки навчального матеріалу. Розрізняють репродуктивні і проб­лемні (евристичні) бесіди.

Репродуктивні бесіди використовуються для актуалі­зації або для перевірки знань учнів. Для цих бесід характерна постановка запитань за відомим уже учням матеріалом для від­творення його в пам'яті і використанні як опори під час вивчення нових знань. Однак під час використання цього методу викладач ставить запитання, які потребують як репродуктивної, так і твор­чої пізнавальної діяльності, а саме запитання на переосмислення, порівняння тощо. Бесіда проходить успішно, якщо в ній засто­совуються спостереження учнів у дитячому садку: використовує­ться діагностика знань дітей за певними темами, спостереження за дітьми на заняттях чи у повсякденному житті.

Проблемна (евристична) бесіда використовується найчастіше в процесі засвоєння учнями знань в тих випадках, коли в учнів є опорна система знань. Користуючись послідовно постав­леними запитаннями, викладач підводить учнів до певних виснов­ків. Евристичні бесіди важливі для розвитку самостійного мислен­ня учнів. Під час проведення евристичної бесіди слід чутливо реа­гувати на відповіді, доповнювати, редагувати, чітко оформлюючи думку.

Під час проведення бесід необхідно широко використовувати таблиці, схеми, діапозитиви тощо.

Самостійна робота учнів з книгою на уроці має на меті на­вчити їх добре орієнтуватися у підручнику, знаходити відповіді на запитання. При цьому учням дається завдання, під яким кутом зору треба прочитати матеріал. Наприклад, опрацьовуючи тему «Влаштування квітника в дитячому садку», можна поставити такі запитання: Яке місце вибрати для квітника? Яку форму квітника найкраще обрати для групової ділянки?

У системі навчання учнів педагогічного училища важливе місце посідають практичні методи: педагогічні ігри, вправи, аналіз педа­гогічних ситуацій, вирішення педагогічних завдань.

Метод вправ має широке застосування під час практич­них і лабораторних занять. Вправи відрізняються від інших мето­дів тим, що вони передбачають багаторазове, багатоваріантне по­вторення певних дій з метою формування уміння застосовувати знання, виробляти уміння. Використання цього методу дає можли­вість здійснити перехід від знань до умінь.

Залежно від результатів практичної діяльності вправи можуть бути словесні, практичні, змішаного характеру. Наприклад, слід тренувати учнів у складанні конспектів занять, сюжетних розпо­відях, словесних логічних завданнях, описових розповідях тощо. Практичні вправи — це зарядка акваріума, влаштування терарі- ума, інсектаріума тощо.

Вибір вправ визначається дидактичним завданням. Виконання учнями вправ повинно мотивуватися. З метою підготовки до прак­тики учні тренуються у складанні планів роботи з дітьми, на­писанні конспектів, виготовленні посібників. На уроках з практи­куму тренуються у пересаджуванні, живцюванні рослин, догляді за тваринами..

Виконання учнями вправ потребує чіткого інструктажу, допо­моги учням у складанні плану. З цією метою в педагогічному учи­лищі застосовуються схеми побудови певних занять з використан­ням основного методу, схеми аналізу занять, цільових і повсяк­денних прогулянок.

Вправи виконуються на уроці або у домашніх умовах. Напри­клад, учні ведуть записи фенологічних спостережень, складають паспорти Кімнатних рослин, біологічні характеристики тварин і ін­струкції по догляду за ними, виготовляють наочні посібники для роботи з дітьми тощо. Обов'язково потрібний аналіз результатів виконання вправ, їх оцінка.

Аналіз педагогічних ситуацій і вирішення педагогічних завдань являють собою ніби місток між методами засвоєння знань і умінь і практичними методами. Використання цих методів вносить різно­манітність у проведення уроку, викликає зацікавленість учнів, го­тує їх до вирішення реальних ситуацій. Наприклад, учні слухають магнітофонний запис спостереження. Перед прослуховуванням перед ними ставиться завдання: виділити, якими прийомами ско­ристався вихователь для активізації пізнавальної діяльності дітей на різних етапах спостереження. Аналіз педагогічних ситуацій — це метод, що передбачає виділення та аналіз умов, завдань, мето­дів, прийомів, форм навчально-виховного процесу.

Розв'язання педагогічних завдань — це знаходження оптималь­них способів дій у певній ситуації на основі її аналізу. Напри­клад, вихователь виявив, що у дітей його групи, спостерігається байдужість до природи, не сформовані пізнавальні інтереси. Які причини цього і якими засобами найефективніше це подолати?

Важливе значення в практичній підготовці вихователів дитячих садків має використання педагогічних ігор або їх елементів. Вони допомагають наблизити майбутніх вихователів до реальних ситуа­цій роботи з дітьми, закріпити навички і уміння. Включення еле­ментів педагогічної гри оживляє навчальний процес. Педагогічна гра і її елементи можуть використовуватися під час вивчення ба­гатьох тем. Наприклад, під час вивчення теми «Куток природи в дитячому садку» можна запропонувати учням елемент педагогіч­ної гри: внесення в куток природи нової рослини і подання дітям інформації про неї. Під час вивчення дидактичних ігор педагогіч­ну гру використовують для апробації методики проведення ігор у різних вікових групах.

Широке застосування на уроках методики ознайомлення з природою і практикума з природознавства мають наочні методи: демонстрування живих об'єктів, ілюстративного матеріалу, графіч­ної наочності, технічних засобів навчання, моделей. Під час про­ведення уроків вони застосовуються найчастіше у сукупності із словесними, практичними методами, сприяючи активізації учнів, підсиленню інтересу. Під час роботи з екранними посібниками основним джерелом знань виступають слово викладача і зображу­вальна наочність. Перед показом навчального діафільму, напри­клад «Ігри на літньому майданчику», слід поставити перед учнями завдання: засвоїти, як змінюється обладнання для будівельно-кон­структивних ігор молодших і старших дошкільників. Як зміню­ються прийоми керівництва будівельно-конструктивними іграми в молодшій, середній і старшій групах.

Переважна більшість уроків з курсу «Методика ознайомлення дітей з природою і практикум з природознавства» проводиться лекційно-семінарським способом. Для вивчення окремих тем най­більш ефективні уроки-екскурсії. Цінність їх у тому, що учні ви­вчають об'єкти природи в природних умовах, слухають змістовне пояснення, знайомляться з найкращою постановкою роботи в дитя­чому садку, наприклад, планування і озеленення ділянки. Особли­во важливо використати екскурсії для вивчення природи місцевого краю, ознайомити учнів з біоценозом лісу, лук, водойм, степів, культурними біоценозами парків, скверів, полів. Проводяться екс­курсії в ботанічні сади, дендропарки, природничі відділи крає­знавчих музеїв тощо. Логічним завершенням вивчення окремих тем курсу і всього курсу є безвідривна практика і практика з відривом від навчання. Під час планування безвідривної практики потрібно передбачити спостереження і аналіз роботи з дітьми по ознайомленню з приро­дою, проведення учнями індивідуальних і фронтальних форм робо­ти з дітьми.

Під час практики з відривом від навчання учні застосовують знання з методики ознайомлення з природою, проводячи роботу з дітьми відповідно до програми дитячого садка.


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. II. Мета вивчення курсу.
  3. II. ПРОГРАМА КУРСУ
  4. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  5. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  6. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  7. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  8. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  9. Адміністративні методи управління
  10. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  11. Адміністративно-правові (організаційно-адміністративні) методи мотивації
  12. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля




Переглядів: 709

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЗМІСТ І СТРУКТУРА ПРОГРАМИ КУРСУ | ОБЛАДНАННЯ КУРСУ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.