МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Скалярний добуток двох векторів
Означення. Скалярним добутком двох векторів називається число, яке дорівнює добутку їх довжин (модулів) на косинус кута між ними.
→ Скалярний добуток векторів aіb позначається символом → → a⋅ b .За означенням
→ де ϕ - кут між векторами aіb (мал.21), причому 0 ≤ ϕ ≤ π
На основі формули (2.7) формулу (2.12) можна записати так:
а)
О
a
або аналогічно
b
Отже, скалярний добуток двох векторів дорівнює добутку мо-дуля одного з них на проекцію другого вектора на напрям першого.
Поняття скалярного добутку випливає із задач механіки. Відомо, що робота A сили F при прямолінійному переміщенні матеріальної точки на шляху l знаходять за формулою
Розглянемо деякі властивості скалярного добутку: → → → → 1) a⋅ b = b⋅ a -переставний закон.
Доведення. За означенням скалярного добутку
b
b
→ → → → → → → 3) a( b + c ) = a⋅ b + a⋅ c -розподільний закон.
Доведення. На основі формули(2.14)маємо
◙ Скалярний добуток векторів в координатній формі.
→ → →
Тому що одиничні вектори (орти) i , j , k осей Ox ,Oy,Oz
прямокутної системи координат взаємно перпендикулярні, то на основі п’ятої властивості скалярного добутку, маємо
Довжина вектора дорівнює квадратному кореню із суми квадратів його координат.
Із формули (2.12) знаходимо кут між двома векторами
вий напрям, і λ<0 якщо протилежні напрями. Рівність (2.22) в координатній формі запишеться так:
→ →
якщо вектори a і b колінеарні, то їх однойменні координати пропорціональні і навпаки.
Необхідною і достатньою умовою перпендикулярності
Умова (2.24) є умовою перпендикулярності двох векторів. → Приклад 1.Знайти проекцію вектораa=( 4;4;2 )на напрям
→ вектора b = ( 2;1;2 ).
Розв’язування. Із формули (2.14) одержимо
Розв’язування. Одиничний вектор
Приклад 3.Підприємство випускає продукцію чотирьо видівв кількості 210, 160, 172 і 300 штук. Ціни в одних і тих же грошових одиницях задані в такому порядку: 4,3;1,2;7;2,1. Обчислити сумарну ціну всієї продукції.
Розв’язування. Запишимо дані про випуск продукції у вигляді → векторів а = ( 210;160;172;300 ) , а також ціни одиниці кожної із
→
виду продукції b = ( 4 ,3;1,2;7 ,0;2,1 ) .Тепер сумарна ціна П всієї продукції запишеться на основі формули 2.18. → → П = a b = 210 ⋅ 4 ,3 + 160 ⋅ 1,2 + 172 ⋅ 7 ,0 + 300 ⋅ 2,1 = 2929 .
§12. n-мірний вектор і векторний простір
Множина всіх векторів, які ми розглядали на площині або в просторі і для яких визначені операції додавання векторів, множен-ня вектора на число є простими прикладами векторного простору.
Означення1. Упорядкована множина n дійсних чисел, за-писаних у вигляді ( a1 ,a2 ,a3 ,...,an ) називається n- мірним векто-
Поняття n-мірного вектора широко використовується в економіці, наприклад, деякий набір товарів можна охарактеризувати
Якщо в n-мірного вектора одна координата дорівнює одиниці, а всі решту рівні нулю, то такий вектор називається одиничним. Очевидно, що існує n різних одиничних векторів
які виходять із початку координат точки О. Всі означення і дії для
двомірних і тримірних векторів, заданих в координатній формі, роз-повсюджуються і на n-мірні вектори (n≥4).
Два n-мірні вектори рівні тоді і тільки тоді, коли їх відповідні компоненти рівні.
→
с ,координати якого дорівнюють сумі відповідних однойменних
→ відповідні координати вектора a , тобто di = λai(i = 1,2,3,...,n ). Вектор, у якого всі координати дорівнюють нулю, називається → нульовим векторомі позначається0=( 0 ,0 ,...,0 ).
Операції над довільними векторами задовольняють влас-тивостям: → → → → 1. a + b = b + a -переставний закон;
векторів; → → → 5. ( α+β ) a =α a +β a -розподільчий закон відносно суми
числових множників.
вого множника 1). Означення. Множина векторів з дійсними координатами, в якій визначено операції додавання векторів і множення вектора на число, які задовольняють вище приведеним восьми властиво-стям називається векторним простором. → → →
Зауваження. Якщо під векторамиa , bі сможна розглядати
елементи довільної природи, то відповідна множина елементів називається лінійним простором.
Лінійним простором є, наприклад, множина всіх алгебраїчних многочленів степені яких не перевищують натурального числа n . Якщо множина всіх многочленів точно дорівнює натуральному чис-лу n, то не буде лінійним простором тому, що сума двох многочленів може виявитися многочленом, степінь якого менше n.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|