МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Предмет та функції макроекономіки.Макроекономіка – галузь економічної науки, що вивчає поведінку економіки, як єдиного цілого з точки зору забезпечення умов сталого економічного зростання, повної зайнятості ресурсів та мінімізації рівня інфляції. Предметом макроекономічної теорії є вивчення макроекономічних явищ, які не пов'язані з якоюсь однією галуззю економіки, а мають відношення до всіх галузей економіки і повинні отримати загальне ( макроекономічне ) пояснення. Макроекономіка розглядає поведінку економіки, що розглядається як єдине ціле: її підйоми і спади, проблеми інфляції, безробіття. Слід зазначити, що деякі питання макроекономіки відносяться до економіки країни, а деякі можуть мати наслідки і для цілого ряду країн ( наприклад, світові нафтові або фінансові кризи ). У цьому випадку ми маємо справу з глобальним макроекономічним аналізом. Макроекономіка розглядає як зміна обсягів виробництва і зайнятості в довгостроковій перспективі ( економічне зростання ), так і їх короткострокові коливання, які утворюють цикли ділової активності. Основними проблемами, досліджуваними на макроекономічному рівні, є: 1) визначення обсягу і структури національного продукту і НД; 2) виявлення факторів, що регулюють зайнятість у масштабах всієї економіки; 3) аналіз природи інфляції; 4) вивчення механізму і чинників економічного зростання; 5 ) розгляд причин циклічних коливань і кон'юнктурних змін в економіці; 6) дослідження зовнішньоекономічної взаємодії національних економік; 7 ) теоретичне обґрунтування цілей, змісту та форм здійснення макроекономічної політики держави. Незважаючи на існуючий поділ запитань на мікро– і макроекономічні, слід брати до уваги, що ці дві складові існують не самі по собі, а тісно пов'язані між собою. Значний розрив між цими двома науками існував на зорі появи макроекономіки і поступово все більше скорочується. По суті, всі сучасні макроекономічні концепції мають мікроекономічне обґрунтування, тобто в їх основі лежать певні поведінкові мікроекономічні моделі, результати яких агрегуються і потім досліджуються на макрорівні. Основним проблемним місцем залишається теорія агрегування, яка також активно розвивається. Агрегування необхідно не тільки в теорії, а й на практиці ( при зборі та обробці статистичних даних, які складають основу для емпіричного аналізу). У макроекономіці розглядають наступні агреговані економічні змінні: сукупний випуск, споживання, інвестиції, експорт та імпорт, рівень цін і так далі. Прийнято також розглядати наступні агреговані ринки: ринок товарів, ринок праці і ринок активів. Макроекономічний підхід до дослідження економічних процесів має ряд особливостей:· - Він спрямований на вивчення принципів формування агрегативна показників, що характеризують рівень або тенденції розвитку економіки в цілому (національний дохід, загальні обсяги зайнятості та інвестицій, рівень цін). Основні суб'єкти економіки ( виробники і споживачі) також розглядаються як агреговані сукупності; - На відміну від мікроекономічного аналізу, при якому рішення фірм і споживачів та їх дії на окремих ринках розглядалися як незалежні, макроекономіка розглядає взаємодії між суб'єктами через систему взаємозалежних ринків; - Розширюється число економічних суб'єктів, що визначають стан і розвиток економіки ( фірми, домогосподарства, держава, а також суб'єкти інших країн). В якості універсальної науки теоретична економіка виконує ряд важливих функцій: теоретико–пізнавальну, аналітичну, практичну, прогностичну, виховну і методологічну. Теоретична, або пізнавальна функція полягає у поясненні закономірностей, принципів, процесів і явищ економічного життя; – аналітична – у аналізі економічних явищ і процесів; – прогностична – у прогнозуванні шляхів і напрямів доцільної економічної діяльності; – практична – у визначенні мети і напрямів економічного зростання, рекомендацій для економічної поведінки суб'єктів економічної системи, пріоритетів і цілей економічної політики держави; виховна – у вихованні раціонального економічного мислення, визначенні правил ринкової економічної поведінки; методологічна функція полягає у створенні теоретичної основи для системи конкретних економічних наук. Ще представник історичної школи К.Менгер, у ХІХ столітті підкреслював, що економічні знання дає не лише економічна теорія, а ціла мережа самостійних конкретних економічних дисциплін з особливими завданнями, предметами і логічними прийомами. Конкретні економічні науки виробляють систему правил, необхідних для практичної діяльності, а тому відносяться не до області загальної теорії, а мистецтва в господарській практиці. Найважливіше завдання теоретичної економіки – були основою, каркасом не лише всієї системи економічних наук, але й учбових дисциплін, що робить її основою вищої економічної освіти. Теоретична економіка є методологічним фундаментом цілого комплексу економічних наук: – галузевих (економіка промисловості, будівництва, торгівлі, сільського господарства тощо); – функціональних (фінанси, бухгалтерський облік, аудит, банківська чи страхова справа, прогнозування, маркетинг, менеджмент тощо); – інформаційно–аналітичних (статистика, економічний аналіз, економіко–математичні методи); – міжгалузевих (економічна географія, демографія, історія народного господарства, історія економічних вчень, економічна політика тощо). Водночас теоретична економіка – одна із наук про суспільство поряд з історією, філософією, соціологією, правом та іншими. Вона покликана розкрити не лише одну сторону соціальних явищ – економічну, а усі інші суспільні науки – усі інші їх сторони. Тому лише загальна сукупність усіх суспільних наук в змозі пояснити усе суспільне життя. Теоретична економіка враховує знання, досягнуті конкретними економічними науками, а також соціологією, історією, філософією, психологією, правом тощо, без врахування яких, отримані теоретичною економікою висновки, можуть виявитись помилковими і неправдивими. Практичне значення теоретичної економіки, полягає у тому, що знання, одержані нею, ведуть до передбачення, а передбачення – до дії (відома формула О.Конта). Теоретична економіка повинна лежати в основі економічної політики, а через неї – пронизувати усю сферу господарської практики. Дія (практика) веде до знання, знання – до передбачення, передбачення – до правильної дії. Теоретична економіка – це не набір правил про те, як стати багатим. Вона не дає готових відповідей на усі питання. Теорія – лише інструмент, спосіб осмислення економічної діяльності. Оволодіння цим інструментом, знання економічних основ зможуть допомогти кожному зробити правильний вибір у багатьох господарських ситуаціях. Теоретичну економіку слід відрізняти від економічної політики. Загальна економічна теорія розвивалась у пошуках відповіді на питання, поставлених господарською політикою, але вони залишаються лише інструментом осмислення економічної дійсності і прогнозуванням її розвитку. Методологія теоретичної економіки – наука про методи господарського життя, економічних явищ. Методологія покликана допомогти вирішити головне питання: за допомогою яких наукових способів і прийомів пізнання дійсності теоретична економіка досягає дійсного з'ясування функціонування і наступного розвитку тієї чи іншої економічної системи. В методології теоретичної економіки можна виділити кілька головних підходів: 1) суб'єктивний (вихідний пункт аналізу економічних явищ – раціональний господарюючий суб’єкт, а об'єктом аналізу є поведінка економічного суб'єкта; з цих позицій, теоретична економіка – теорія раціонального економічного вибору); 2) емпіричний (аналіз господарської діяльності на основі власного досвіду і застосування різноманітних інструментів дослідження – статистики, кібернетики, математики, економетричних та інших; результатом дослідження виступають емпіричні моделі; цей підхід передбачає поділ економічної системи на мікроекономіку і макроекономіку); 3) раціоналістичний (спрямований на відкриття «природних» чи раціональних законів цивілізації, він вимагає дослідження економічної системи як єдиного цілого, закономірностей її розвитку, законів, що регулюють дану систему); 4) діалектико–матеріалістичний єдино правильним вирішенням наукових проблем вважає об'єктивний аналіз явищ, котрий характеризує внутрішні зв'язки у їх розвитку – у виникненні, удосконаленні і вмиранні, тобто знаходяться у постійному русі, у чому й полягає суть діалектики. Методологію не можна ототожнювати з методами дослідження; останні є лише інструментами, сукупністю способів і прийомів вивчення предмету дослідження. Як і будь–яка наука, теоретична економіка застосовує емпіричний метод (ґрунтується на фактах реальної дійсності і власному досвіді дослідника), а також методи індукції (виведення економічних закономірностей із фактів реального життя на основі сходження від окремих сторін до сутності всього явища) і дедукції (аналіз на основі сходження від загального явища до його окремих сторін), логічної абстракції (уявного виділення найсуттєвіших сторін явища і ігнорування несуттєвих його ознак і сходження в аналізі від абстрактного (теоретичного) до конкретного). Діалектичний метод дослідження означає процес пізнання явищ і процесів у всій різноманітності їх форм і в усій їх суперечливості. Це – синтетичний метод, що включає наукову абстракцію, пізнання загального (спільні властивості і ознаки усіх явищ), особливого (спільні якості частини явищ) і одиничного (властивості ознаки окремих явищ), єдності і боротьби протилежностей у явищі (будь–яке явище суперечливе, єднає у собі протилежності, подолання яких – основа розвитку даного явища), поєднання історичного (реальна послідовність розвитку) і логічного (необхідна послідовність розвитку), аналіз (виділення окремих сторін явища та їх дослідження) і синтез пізнання явища як цілого у поєднанні усіх його сторін), єдність теорії і практики (практика – критерій істини) та інших. Сучасна економічна теорія широко застосовує мікроекономічний і макроекономічний аналіз, здійснює моделювання економічних явищ, теоретичне описання з виявленням причинно–наслідкових зв’язків, функціональний аналіз) і прогнозування їх розвитку. При цьому широко використовуються математичні, графічні і статистичні методи аналізу.
Читайте також:
|
||||||||
|