Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Позаурочна робота

Система роботи над формуванням комунікативних умінь і навичок з української мови має своє логічне продовження і в позаурочний час. У початкових класах вона ґрунтується на тих самих загальнодидактичних принципах, що й уроки, і спрямовується на вдосконалення мовленнєвих умінь школярів. Водночас ця робота має й свої особливості, свій зміст, свої форми та методи організації.

Так, позаурочна робота, зокрема в 1-му класі, проводиться у взаємозв'язку із заняттями в класі й повинна мати суто практичну спрямованість, стимулювати розвиток творчих здібностей, бути цікавою за формою. Тільки за цих умов вона стане тим дієвим засобом, який сприяє виробленню комунікативних умінь. Зважаючи на те, що поза уроками діти мало розмовляють по-українськи, ця робота може певною мірою бути засобом організації мовленнєвого середовища, стимулювати спілкування в позаурочний час.

Які ж форми позаурочної роботи з української мови є доцільними в початкових класах?

Оскільки мовленнєва діяльність охоплює слухання-ро-зуміння й говоріння (усні форми), читання і письмо (писемні), то відповідно слід організовувати й роботу, спрямовану на їх розвиток. її доцільно проводити у другій половині дня, організовуючи спеціальні ігрові заняття.

Наприклад, заняття «В гостях у казки» передбачає слухання українських казок, а також інсценізацію їх. Певним чином обладнується класна кімната, виготов-

 

 

ляються «запрошення» для глядачів, учителів, добираються костюми чи їх елементи.

Важливе значення для розвитку мовлення школярів, особливо першокласників, мають рольові ігри. їх можна побудувати на матеріалі не лише казок, а й уявних ситуацій або екскурсій. Скажімо, «В овочевому магазині» або (після відвідання бібліотеки) «У бібліотеці», звичайно, якщо відповідна лексика вивчалася на уроці. Цікавими можуть бути екскурсії «Наш клас», «Наша школа». При цьому кілька учнів призначаються екскурсоводами (вони працюють по черзі), а решта — екскурсантами, які приїхали з іншої країни (міста, школи).

Дієвим засобом для досягнення українських мовленнєвих умінь є ляльковий або пальчиковий театр. Для нього вчитель може розробити сценарій на матеріалі будь-яких казок. А щоб залучити якомога більше дітей, треба для кожного артиста призначити дублера (якщо основний актор не зможе грати). Вони ж виступатимуть і як суфлери — на випадок, якщо актор забуде свої слова.

Спонукають до активного користування українським мовленням і Дні української мови. Такий день має бути єдиним для всієї школи або, принаймні, для початкової. Про такий день повинні знати й батьки. На перервах має лунати українська музика, а діти й вчителі спілкуватися українською мовою. У другій половині дня варто проводити конкурси «Хто більше знає загадок» або «Хто більше знає скоромовок» та ін., а також влаштовувати українські хороводні ігри.

Однією з форм позаурочної роботи є екскурсії у природу. Під час екскурсій учитель веде розповідь українською мовою, ознайомлює дітей з новими словами — назвами рослин, комах, пташок, явищ природи, зачитує уривки з віршів українських поетів про красу природи тощо. Перед екскурсією (за кілька днів) доцільно дати завдання кільком дітям вивчити певні уривки з віршів, прислів'я, загадки. Серед природи вірші звучать особливо хвилююче, а загадування загадок про рослини і тварин, явища природи дає змогу відчути їх характерні ознаки.

 

У початкових класах на групі подовженого дня практикується відвідування читальних залів дитячих бібліотек. Кілька таких відвідувань на чверть слід присвячувати ознайомленню з українською дитячою літературою, читанню творів українських дитячих письменників.

Цікавою формою позаурочної роботи у 3-4-х класах може стати листування з однолітками будь-якої школи з українською мовою навчання. На спеціальних заняттях можна обговорювати події з життя класу, школи, новини, плани, про які діти писатимуть у листах. Обов'язковою умовою є написання друзям листа українською мовою.

Прилученню до мови і самобутньої культури українського народу сприяють також заняття, на яких діти готуються до свят (народних чи релігійних). Це може бути і свято врожаю, і свято Андрія та свято Миколая, свято зустрічі весни тощо. Підготовка до таких подій потребує щоденних позаурочних занять українською мовою — чи то буде розучування пісень, чи то добір загадок, гумористичних творів з подальшим заучуванням та розповіддю на репетиціях.

Усі ці заняття викликають цікавість у дітей до українського слова, забезпечують належне мовленнєве середовище, розвивають уміння, що є важливою передумовою успіхів в оволодінні українською мовою.

• •••••••••••• Перевірте себе •••••••••••••

1. Чим зумовлена структура уроків усного мовлення? Які їх особливості? Від чого вони залежать?

2. Чим відрізняється структура уроків у 1-му і 2-му класах?

3. Від чого залежать навчальна мета й структура уроків мови і правопису? Чи однакові такі уроки за структурою та за навчальною метою? Чим визначається типологія уроків української мови?

4. Розробіть уроки різних типів під час вивчення різного за ступенем збігу матеріалу.

5. Розкрийте особливості організації позаурочної роботи. У чому полягає її значення?

 


Читайте також:

  1. II. Будова доменної печі (ДП) і її робота
  2. IV. Практична робота.
  3. VI. Домашня робота.
  4. VI. Практична робота .
  5. VI. Практична робота .
  6. VI. Практична робота.
  7. VI. Практична робота.
  8. VI. Практична робота.
  9. VI. Практична робота.
  10. VI. Практична робота.
  11. VI. Практична робота.
  12. VI. Практична робота.




Переглядів: 1133

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Типи й структура уроків | Формування вмінь усного мовлення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.