МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||
Модель процессу навчання військовослужбовців Збройних Сил України
Військово-навчальний процес у Збройних силах України являє струнку систему, яка складається з певних елементів (компонентів військово-навчального процесу), має структурні складові, відповідно до її функцій. При цьому мається на увазі не проста система, а така, яка має тенденцію до постійного саморозвитку і самовдосконалення. Це пов’язано з тим, що її центральними постатями є особистості усіма своїми проблемами, життєвим досвідом, смислоутворюючими настановами. Ця система створена для людей та існує і здійснюється завдяки їм. Отже, система військово-навчального процесу – це цілісна множина сукупності її основних складових, що створює певну модель навчання військовослужбовців. Вона складається з великої кількості взаємопов’язаних елементів: мети, навчальної інформації, засобів педагогічної взаємодії суб’єктів і об’єктів навчання, форми їх взаємодії тощо. Системоутворюючими поняттями військово-навчального процесу як системи є мета навчання, викладання, учіння і результат. Змінними складовими цієї системи є засоби управління. Це зміст навчального матеріалу, методи навчання, матеріально-технічні засоби, організаційні форми навчання військовослужбовців. Усі ці елементи створюють цілісність і діють у комплексі. Цілісність і комплексність є закономірними властивостями військово-навчального процесу у Збройних силах України. Вони об’єктивно існують настільки, наскільки суспільство має потребу у захисниках Вітчизни. Звідси об’єктивно існує єдність навчання, виховання, розвитку і психологічної підготовки військовослужбовців, єдність викладання і учіння, єдність змістовної і процесуальної сторони цього процесу, всебічний розвиток особистості військовослужбовця у цьому процесі. Характер майбутньої діяльності військовослужбовців на сучасному полі бою також передбачає необхідність комплексних військово-професійних знань, навичок, умінь і властивостей захисника Батьківщини. У зв’язку з цим, комплексність цього процесу відбивається також на характері бойової підготовки особового складу військових підрозділів. Через це більшість занять мають комплексний характер, навчальні завдання реалізуються під час повних і часткових комплексних тренувань, маневрів, тактико-спеціальних занять і навчань тощо. Комплексність практичних знань, навичок і вмінь безпосередньо пов’язана з кінцевим показником цього процесу – результативним компонентом. В умовах сучасної війни психіка людини зазнає надзвичайно великих навантажень. Тому навчання воїнів спрямоване на отримання конкретного практичного результату у комплексі, узгодження рівня теоретичних знань та практичних навичок і вмінь, формування психічної стійкості та готовності до виконання складних завдань сучасного бою, виховання громадянина України, який шанує загальнолюдські цінності. Різноманітний характер цієї підготовки, її фундаментальна і військово-практична спрямованість передбачають чітку організацію, планомірність і тривалість військово-навчального процесу, що також зумовлюється складністю сучасної бойової техніки та зброї, колективним характером їх застосування, скороченням строків служби військовослужбовців строкової служби, психологічним змістом сучасної війни. На відміну від процесу навчання дидактична категорія “навчальний процес” охоплює всі компоненти цього процесу. Навчальний процес – це система організації навчально-виховної діяльності, в основі якої – органічна єдність і взаємозв’язок викладання і учіння і яка спрямована на досягнення цілей навчання і виховання. Отже, ця система надає завершеного вигляду всьому навчальному процесу у військових підрозділах і частинах. У Збройних силах України ця система має назву “військово-навчальний процес” чи “військово-дидактичний процес”, тому що поняття “навчальний” і “дидактичний” є тотожними. Основними складовими цієї системи є такі компоненти: цільовий, стимулюючо-мотиваційний, змістовний, операційно-діяльнісний, контрольно-регулюючий, результативний. Центральними постатями є суб’єкт і об’єкт навчання. Загальними поняттями військової дидактики як військово-педагогічної науки є: “мета навчання”, ”викладання”, ”учіння”, ”освіта”, “зміст навчання”, “навчальна програма”, ”навчальний план”, ”навчальний предмет”, ”навчальний матеріал”, ”навчальна ситуація”, ”метод навчання”, ”об'єкт навчання”, ”суб'єкт навчання”, ”самоосвіта” та ін.
Рис. 2. Місце дидактичних категорії у військовій педагогіці
Розглянемо деякі з них. Викладання - це діяльність тих, хто навчає, а учіння - це діяльність тих, хто навчається. Роль суб’єкта навчання у військово-дидактичному процесі є надзвичайно великою і різноплановою: а) виступає, передусім, як організатор, керівник, старший товариш по службі та начальник у навчально-пізнавальній діяльності воїнів; б) створює умови, за яких об’єкти навчання можуть найбільш цілеспрямовано, змістовно, оптимально, раціонально і ефективно вчитися, опанувати підвалини військової майстерності; в) виступає як джерело військово-професійних знань, навичок і вмінь у бойовій та гуманітарній підготовці; г) надає своєчасну допомогу воїнам, коли є така потреба; д) виступає як вихователь; е) є командиром і начальником для підлеглих; ж) піклується про всебічний розвиток особистості воїнів; з) контролює і оцінює хід та результати навчально-пізнавальної діяльності воїнів тощо. Учіння – це система навчально-пізнавальних дій воїнів, спрямованих на опанування військово-професійними знаннями, навичками та вміннями їх застосування у військовій діяльності, формування властивостей захисника Батьківщини. Передумовами навчальної діяльності воїна є: а) наявність мети, що стимулює воїна до цілеспрямованої змістовної навчально-пізнавальної діяльності; б) наявність мотивації до навчально-пізнавальної та військово-професійної діяльності; в) наявність соціально-психологічної готовності до служби в лавах Збройних сил України; г) наявність самостійності та активності воїнів у навчально-пізнавальній діяльності, зосередженість на опануванні військово-професійної майстерності. Структура навчальної діяльності об’єкта навчання має включати три взаємопов’язані сторони: мотиваційний, процесуальний і змістовний. Вони мають діяти у комплексі. Через те сутність учіння полягає не стільки опануванні певних військово-професійних знань, навичок та вмінь, стільки в умінні вчитися і оволодінні методикою самовдосконалення, тобто самоосвіти і самовиховання. Поняття “освіта” вживається в трьох розуміннях: 1) як процес інтелектуальної підготовки особистості до умов життя у суспільстві шляхом засвоєння систематичних знань і формування на їх основі навичок, вмінь і світогляду практичного порядку; 2) як результат процесу навчання та рівень досягнення рівня освіченості, сформованості навичок і вмінь; 3) як сукупність навчально-виховних настанов. Отже, освіта – це водночас і процес, і результат засвоєння воїнами систематизованих військово-професійних знань, навичок і вмінь, формування на їх основі наукового світогляду, моральних та інших якостей, розвитку їх творчих сил і здібностей. Навчальна програма – це документ, що визначає зміст навчання, систему військово-професійних знань, навичок і вмінь, які мають опанувати воїни у військово-навчальному процесі з кожного предмета бойової та гуманітарної підготовки, а також зміст розділів і тем з розподілом їх за роками навчання. У кожному виді та роді військ є програми бойової підготовки відповідних військових підрозділів і частин. Вони затверджуються командувачами видів військ Збройних сил України. Навчальний план – документ, який визначає перелік навчальних предметів з бойової та гуманітарної підготовки, що вивчаються в конкретних військових навчальних системах (вищі військові навчальні заклади, навчальні центри, військові частини та підрозділи тощо), послідовність їх вивчення та кількість годин, що відводиться на вивчення кожного з них за роками навчання, тижневу і річну кількість годин. Вони складаються у військових частинах і з‘єднаннях, вищих військових навчальних закладах для підготовки кожного військового фахівця. Навчальний предмет – це науково обгрунтована система знань, навичок і вмінь, яку відібрано для вивчення в різноманітних військових навчальних системах. Конкретний їх перелік і взаємозв’язки визначаються навчальними планами, структурно-логічними схемами підготовки відповідних військових спеціалістів. Основними предметами бойової підготовки у військових підрозділах і частинах є тактична, спеціальна, технічна, вогнева та загальновійськова підготовка. Особлива увага приділяється гуманітарній підготовці військовослужбовців Збройних сил України, яка також є основним предметом навчання. Підсумовуючи викладене, правомірно стверджувати, що об'єктомвійськової дидактики як науки є навчання військовослужбовців у всьому обсязі та у всіх вищеперелічених аспектах. Її предметомє система відношень: суб'єкт навчання - об'єкт навчання; об'єкт навчання - навчальний матеріал; взаємовідношення між тими, хто навчається. Різноманіття цих відношень, напевно, становить сутність процесу навчання військовослужбовців. Безумовно, серед цих відношень найголовнішим є союз викладання і учіння, тобто відношення суб'єктів та об'єктів навчального процесу. Сучасна військова дидактика, виходячи на світові позиції та спираючись на сучасні концепції навчання, відкриває нові явища у навчальному процесі - комп'ютеризацію, кібернетизацію, активні методи навчання та ін. Вона опрацьовує такі проблеми: визначає мету і обгрунтовує зміст навчання військовослужбовців; досліджує сутність, закономірності та принципи навчання, а також шляхи підвищення його розвиваючого та виховного впливу на воїнів; вивчає закономірності навчально-пізнавальної діяльності воїнів і шляхи її активізації у процесі навчання; обгрунтовує систему методів навчання і умови ефективного їх застосування і вдосконалення; визначає і удосконалює організаційні форми навчальної роботи у військових підрозділах і частинах; обгрунтовує ефективні та об’єктивні критерії оцінки результативності як усього військово-дидактичного процесу, так і викладацької діяльності суб’єктів навчання та навчально-пізнавальної діяльності об’єктів навчання тощо. Загальна військова дидактика досліджує загальну теорію і методику навчання і відповідно дає їх обгрунтування. Специфіку, особливості викладання окремих навчальних дисциплін досліджують часткові методики. Тому що, наприклад, гуманітарна підготовка суттєво відрізняється від викладання тактико-спеціальної або спеціальної підготовки. Ще більш специфічним є проведення занять з фізичної підготовки. У зв'язку з цим, загальна військова дидактика досліджує тільки загальнотеоретичні засади процесу навчання, а часткові методики, використовуючи її рекомендації та висновки, обгрунтовують організацію навчання з окремих навчальних предметів бойової та гуманітарної підготовки. Природно, що загальна військова дидактика і часткові методики розвиваються у тісному зв'язку між собою і збагачуються взаємно, тому що вони мають спільний об’єкт наукового дослідження – військово-дидактичний процес. Часткова методика виділяє у цьому об’єкті те, що є специфічним для викладання конкретного предмета бойової та гуманітарної підготовки зокрема. Отже, військова дидактика відноситься до часткової методики, як теорія до практики. Таким чином, військова дидактика - це галузь військово-педагогічної науки, яка вивчає, досліджує, узагальнює та обгрунтовує цілі, закономірності, принципи, зміст, форми та методи навчального процесу, взаємодію суб’єктів і об’єктів навчання, вплив цих педагогічних явищ на формування особистості військовослужбовця і бойове злагодження військових підрозділів. Частина 2. Закономірності та принципи навчання військовослужбовців Процес навчання військовослужбовців, як специфічний вид діяльності, підпорядковується певним правилам, має свої закони та закономірності. Вони визначають порядок досягнення у дидактичному процесі цілей і задач навчання військовослужбовців, сприяють ефективному управлінню навчальною діяльністю, надають можливість передбачити результати навчально-виховної роботи і науково обгрунтувати та оптимізувати зміст, методи та форми навчання військовослужбовців на сучасному етапі становлення Збройних Сил України. У зв’язку з актуальністю викладених дидактичних проблем і наявністю в сучасній дидактиці розбіжностей у розумінні цих понять, виникає необхідність в уточненні змісту дидактичних понять ”закон”, ”закономірності” та ”принципи” навчання. Також актуальною є проблема обгрунтування зв’язків і залежностей між закономірностями та системою принципів навчання. Читайте також:
|
|||||||||||
|