Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Процеси досягнення статусу

Останніми роками соціологи провели ряд досліджень чинників, що лежать в основі передачі і досягнення соціального статусу. Зокрема, П. Блау і О. Данкэн розробили методику вивчення зміни статусу індивіда протягом його життєвого циклу. Так званий соціально-економічний цикл складається з послідовності етапів - народження в сім'ї з певним соціальним статусом, дитинство, соціалізація, освіта, пошук роботи, професійні досягнення, шлюб і формування і функціонування нової сімейної одиниці. Причому результати кожного етапу впливають на наступні. Щоб зрозуміти конкретний вклад кожного етапу, Блау і Данкэн аналізують відповідні дані за допомогою статистичної процедури, званої аналізом шляху.

Вони розглядають життєвий цикл індивіда як тимчасову послідовність, яку можна описати, нехай частково і грубо, за допомогою набору класифікаційних або чисельних вимірів, що виконуються на наступних один за одним етапах. При цій схемі питання, які вони постійно задають, формулюються так: як і в якій мірі обставини народження обумовлюють наступний статус? Як досягнутий статус на певному етапі життєвого циклу впливає на перспективи наступного етапу?

Блау і Данкэн роблять висновок, що соціальний статус батьків людини зазвичай чинить невелику безпосередню дію на його професійні досягнення. В основному вплив батьківського статусу має непрямий характер, позначаючись на рівні освіти, а освіта чинить у свою чергу найбільший вплив на професійну підготовку.

Інший істотний чинник - рівень, з якого людина починає свою кар'єру на сходах професійного статусу. Чим нижче займана ним сходинка, тим більший шлях йому належить пройти і тим менше вірогідність того, що він дістанеться до самого верху. Можливість вступу на деякі посади залежить від успіхів на попередніх. У усіх суспільствах є способи "пам'ятати" соціально значущі аспекти біографії індивіда, і ця інформація використовується для формування його .поточних можливостей.

Соціологи, що вивчали процес досягнення статусу, дійшли висновку, що рівень освітньої і професійної підготовки визначається результатом двох взаємозв'язаних процесів - формування прагнення до досягнення статусу і втілення цього прагнення в реальному положенні в ієрархії статусів. Вони встановили, що практично увесь вплив соціально-економічного статусу сім'ї на освітню і професійну підготовку дитини вичерпується особистою дією батьків і вихователів на прагнення дитини в юнацькому віці досягти певного соціального положення. Сім'ї, що мають в цьому сенсі переваги, мають більше можливостей забезпечити моральну підтримку свої дітям в придбанні знань і навичок.

Але якщо так, та дія соціального статусу батьків втрачає значущість і не має безпосереднього відношення до досягнення статусу. Замість цього основний вплив на наступну професійну підготовку чинить рівень освіти. В цілому соціологічні дослідження дають основу вважати, що вклад освіти в спадкоємство сином професії батька складається з двох окремих моментів : залежності між родом занять і освітою батька і залежності між родом занять і освітою сина.

Проте деякі соціологи стверджують, що ці дослідження занадто оптимістичні і функціональні. У основі їх лежить допущення, що ринок праці повністю відкритий для індивідів, які придбавають певне положення через свої здібності. Прибічники теорії конфлікту, навпаки, вважають, що винагороди, що отримуються людьми, обумовлені їх класовою приналежністю. Класовий статус людей залежить від того, володіють вони засобами виробництва або ні. Вони також стверджують, що існують два сектори економіки, або подвійний ринок праці. У первинному, або центральному, секторі пропонуються "хороші робочі місця" з високою оплатою, соціальним забезпеченням і широкими можливостями для просування по службі. Інший - вторинний, або периферійний, - сектор складається з "поганих робочих місць" з низькою оплатою, незадовільними умовами праці і обмеженими можливостями для кар'єри. Набор в ці два сектори здійснюється таким чином, що представники національних меншин і жінки частіше потрапляють в периферійний сектор.

Назад Зміст Вперед

Читайте також:

  1. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  2. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  3. Блок 1. Соціально-демографічні та міграційні процеси.
  4. Важелі впливу на процеси розвитку ринку капіталу.
  5. Види та шляхи досягнення стратегій
  6. Виконавчий. Управління завжди здійснюється заради досягнення пев1
  7. Виробничий, технологічний і трудовий процеси
  8. Виробничі процеси, їх класифікація і принципи організації
  9. Вплив нового зовнішньополітичного мислення, американо-радянського співробітництва на світові процеси
  10. Вплив опромінення на процеси старіння
  11. Вплив рослин та тваринних організмів на процеси переносу
  12. Вплив світових фінансових криз на процеси глобалізації.




Переглядів: 629

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціальна мобільність в індустріальних суспільствах | Глава 7. РАСОВА, ЕТНІЧНА І ТЕНДЕРНА НЕРІВНІСТЬ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.