Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Податкова система і принципи оподаткування

 

Проявом дії податкової політики, яка провадиться у тій чи іншій державі та формується відповідними дер­жавними структурами, є податкова система країни.

Податкова система— це сукупність загальнодер­жавних і місцевих податків, зборів та інших обов'язко­вих платежів до бюджетів усіх рівнів, форм і методів їх запровадження, зміни, скасування, обчислення, сплати та стягнення, а також забезпечення відповідальності за вчинення правопорушень у сфері оподаткування, орга­нізація роботи з податкового контролю.

В умовах розвинутих ринкових відносин податкова система є важливим елементом регулювання економіч­них і соціальних процесів у державі. Ефективність її функціонування визначається найрізноманітнішими факторами і, насамперед, економічним становищем, розкладом політичних сил, рівнем податкової культу­ри, досягненнями економічної науки тощо.

Розвиток системи оподаткування здійснюється як оптимальне співвідношення прямих і непрямих подат­ків залежно від економічних умов розвитку кожної держави.

Не менш важливою є структура податків. Вона по­стійно змінюється під впливом економічних, соціаль­них та політичних факторів. Загалом розвиткові сучас­них податкових систем закордонних країн притаманні такі риси:

— розширення оподаткування особистих доходів;

— модернізація податків на споживання;

— зменшення впливу податків на прибуток корпо­рацій;

— невпинне зростання відрахувань на соціальне стра­хування.

У складі податкової системи України, як і в більшості закордонних країн, переважають прямі податки. Про­відне місце в прямому оподаткуванні посідає прибутко­ве оподаткування (податок на прибуток підприємств та податок з доходів фізичних осіб). Серед непрямих по­датків домінуюча роль належить податку на додану вар­тість.

Динаміка структури податкової системи свідчить про нестабільність податкової політики в Україні. Зміни, що відбувались у податковій структурі України, вияви­лися неадекватними щодо умов перехідної економіки, створили значні податкові навантаження на суб'єктів господарювання, спричинили невиправдане вилучення обігових коштів підприємств, виникнення додаткової потреби у кредитних ресурсах.

Негативно вплинули на результати господарської ді­яльності суб'єктів нарахування на фонд оплати праці. Надмірна кількість податкових пільг зумовила необгрун­тований перерозподіл валового внутрішнього продукту, створила неоднакові економічні умови для господарю­вання. Усе це призвело до виникнення значного не­офіційного сектору економіки, до ухилень від оподат­кування та затримки податкових надходжень.

У проекті Податкового кодексу України запропоно­вано суттєво знизити ставки основних податків: подат­ку на прибуток підприємств — до 20 % , податку на до­дану вартість — до 17 % .

Незважаючи на різновиди податкових систем, існу­ють загальні принципи, які визначають науковий підхід щодо характеристики внутрішньої суті та суспільного призначення цього поняття.

Принципи оподаткування можна розділити на такі, що визначають справедливість податкової системи, і та­кі, що визначають її ефективність.

Наукова думка у сфері оподаткування найчастіше зосереджується на проблемі досягнення справедливого оподаткування в суспільстві. При цьому можливі два різних базових підходи, залежно від того, що покладе­но в основу запровадження та оцінки податку: плато­спроможність індивіда чи одержані вигоди.

Принцип платоспроможності стосується збирання надходжень до бюджету і зосереджений на розподіль­ній природі оподаткування. Цей принцип декларує, що тягар оподаткування повинен розподілятись згідно з платоспроможністю платника податку (обсягу доходу, споживання, вартості майна тощо). З принципом плато­спроможності пов'язані питання горизонтальної та вер­тикальної рівності в оподаткуванні. Горизонтальна рів­ність передбачає, що платники податку з однаковою платоспроможністю та податковою базою за доходом чи майном сплачують однакові суми податків упродовж певного періоду. Вертикальна рівність досягається у то­му разі, якщо платники податку з різною платоспро­можністю сплачують різні за обсягом суми податків, що диференціюються згідно з певними етичними принци­пами соціальної справедливості.

Принцип вигоди стосується видатків і визначає спра­ведливий спосіб оплати суспільних благ та послуг, які забезпечує уряд.

Принцип визначальної бази полягає в тому, що в ос­нову побудови певної податкової системи має бути по­кладена економічна доктрина держави. Визначивши власну економічну доктрину, держава розробляє стра­тегію і тактику досягнення поставленої мети.

Податкова система повинна бути не лише справедли­вою, а й ефективною. Звідси випливають два конкретні наслідки для податкової політики: по-перше, податки не повинні бути "надмірним тягарем" і, по-друге, ви­трати на податкову адміністрацію та збирання податків не повинні бути надто великими порівняно з отримани­ми надходженнями.

Література

Основна: 2, 3,4,7,11,13,16,17,18,19,21, 28, 29,35, 38, 39, 45, 46, 56.

Додаткова: 1, 23, 33, 42, 44, 47, 53, 54.

 


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  3. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  4. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  5. The educational system of Great Britain (Система освіти Великобританії)
  6. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  7. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  8. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  9. VI. Узагальнення та систематизація знань
  10. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  11. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  12. Автоматизована система аудита (system update)




Переглядів: 653

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Податкова політика держави | Тематичний перелік запитань для

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.