Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЛЕКЦІЯ 4

1. Білявський Г. О. Основи екології: теорія та практикум : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / Г. О. Білявський, Л. І. Бутченко – К. : Лібра, 2004. – 368 с.

2. Ігнатюк О. А. Основні екологічні принципи та концепції: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / О. А. Ігнатюк – К. : НТУУ „КПІ”, 2006. – 268 с.

3.Гайнріх Д. Екологія dtv-Atlas : [довідкове видання] / Д. Гайнріх, М. Гергт – К.:Знання-Прес, 2001. – 288.

ЛЕКЦІЯ 4

ОСНОВНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ВПЛИВУ ЕКОЛОГІЧНИХ ФАКТОРІВ НА БІОСИСТЕМИ (ПРОДОВЖЕННЯ). ЕКОЛОГІЯ ПОПУЛЯЦІЙ.

 

В процесі читання виділіть маркером або підкресліть найважливіші, на вашу думку, екологічні фактори.

Для будь-якого організму значення кожного фактора може бути сприятливим (оптимальним), тобто таким, при якому організм затрачає найменше енергії на підтримання своєї життєдіяльності і почуває себе комфортно. Якщо поступово збільшувати інтенсивність дії фактора, настає пригнічення організму, дискомфорт. Організм повинен все більше енергії затрачати на підтримання стабільності свого внутрішнього стану(гомеостазу,від грец. Homoios – однаковий, схожий та stasis – нерухомість, стояння): стабільності температури тіла у теплокровних, осмотичного тиску внутрішніх розчинів, складу крові і т.д. Якийсь час йому це вдається. Але при деякому (занадто високому або занадто низькому) значенні фактора організм гине. Фактор, що викликає загибель організму, називається летальним(від лат. Letalis – смертельний).

Значення екологічного фактора, не оптимальне, але при якому організм ще може існувати, називається екологічним мінімумом (або максимумом).

Принцип толерантності (від лат. Tolerantia -- терпіння) Шелфорда:життєдіяльність біосистеми обмежується максимальним та мінімальним значенням певного фактора. Широта діапазону між цими значеннями називаєтьсязоною толерантності(витривалості) біосистеми по відношенню до дії цього фактора.

Правило лімітуючих факторів:саме той екологічний фактор, значення якого є найближчим до межі зони толерантності для даного організму, лімітує його життєдіяльність.

Екологічні фактори не діють поодинці. Світло діє разом з температурою. А разом із ними діє вологість: високий рівень вологості посилює дію на організм і високих, і низьких температур. У Санкт-Петербурзі при дев”яностовідсотковій вологості повітря і температурі – 5оС людина відчуває набагато більший холод, ніж у пустелі Гобі на висоті 1600 м над рівнем моря при вологості повітря 30% і – 40оС. А при температурі +25оС і 90% вологості повітря у Санкт-Петербурзі відчувається страшенна задуха, тоді як у пустелі Гобі при вологості повітря 30% і температурі +40оС спека взагалі не відчувається. Адже чим вища вологість, тим більша теплоємність повітря, тим інтенсивніше воно відбирає або передає організму тепло. А якщо до дії цих факторів приєднується ще й вітер? Картина ускладнюється. Посилюючи випаровування поту, вітер сприяє охолодженню тіла, відповідно посилюючи дію холоду і ослаблюючи спеку.

Звичайно, в реальності усі фактори діють на біосистему одночасно. І якщо хоча б один із них буде мати значення, несприятливе для організму, то ніякого задоволення від приємності інших факторів він не отримає. Наприклад, якщо ви виїхали на пікнік, погода чудова, риба ловиться, але хмарами літають комарі, які нестерпно кусаються, вам буде неприємно.

Закон сумісної дії факторів:оптимальні умови середовища для організму залежать від усієї сукупності факторів водночас.

Ось ще деякі загальні закони екології.


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція (№8)
  12. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені




Переглядів: 496

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПИТАННЯ ДЛЯ АУДИТОРНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ | В процесі читання виділіть маркером або підкресліть найважливіші, на вашу думку, екологічні закони.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.