МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття предмет, метод та система конституційного права України.Конституційне право України — провідна галузь національного права, являє собою сукупність правових норм, перш за все принципів і норм конституції, які закріплюють основи політичної та економічної організації суспільства, форму держави, порядок і принципи формування та компетенцію органів державної влади, основи правового статусу людини і громадянина. Предмет конституційного права України на сучасному етапі утворюють суспільні відносини щодо основ конституційного ладу України, конституційно-правового статусу людини та громадянина, форм безпосередньої демократії, організації та діяльності органів державної влади (передусім — законодавчої, виконавчої, судової та Президента, України), адміністративно-територіального устрою України, місцевого самоврядування. Сьогодні в Україні набуло поширення поняття «конституційне право», що спричинено, очевидно, необхідністю утвердження верховенства Конституції України у суспільній свідомості та поки що поширеною тенденцією до зміни та заперечення практично всього, що пов'язане з радянською державою. Специфіка конституційного права як галузі права визначається методами правового регулювання суспільних відносин, тобто сукупністю прийомів та способів впливу на суспільні відносини, що застосовуються державними органами при регулюванні цих відносин3. Метод конституційного права має такі особливості: 1) за допомогою конституційного регулювання закріплюються не всі, а найголовніші принципи і положення, які визначають зміст та основні напрями розвитку суспільства; 2) максимально високий юридичний рівень; 3) безпосереднє конституційне нормозакріплення; 4) переважання імперативного, централізованого регулювання, за якого відносини між суб'єктами ґрунтуються на засадах субординації; 5) установчий характер, який означає, що певні відносини в конституційному праві отримують первинне правове регулювання, тобто регулюються вперше; 6) Універсальний характер методу, оскільки його дія поширюється на всі сфери життєдіяльності; 7) поєднання прямого регулювання суспільних відносин з непрямим за допомогою закріплених у Конституції України норм-принципів, які визначають засади функціонування всіх галузей права; 8) поєднання стабільності і динамізму, оскільки, з одного боку, конституція, будучи основним джерелом конституційного права є стійким політико-правовим документом, а з іншого — має зважати на розвиток суспільних відносин. Розглянемо основні методи, що використовуються у конституційному праві. 1. Припис (позитивне зобов'язання) як метод застосовується у правовідносинах, в яких одна сторона має юридичний обов'язок вчинити активні дії, а інша сторона набуває право вимагати, а в разі невиконання - реальну можливість забезпечити виконання юридичного обов'язку. За допомогою цього методу проголошується більшість норм конституційного права щодо організації і діяльності органів державної влади, тобто на державні органи та посадових осіб покладається обов'язок діяти для досягнення конкретних цілей. Припис може мати характер як загально нормативної орієнтації, коли затверджуються положення про органи, встановлюються або змінюються їх завдання, повноваження тощо, так і конкретних доручень вчинити ту або іншу юридично значущу дію, наприклад, виділити кошти, прийняти рішення, призначити або звільнити з посади керівника тощо. З використанням методу припису сформульовані, наприклад, повноваження Верховної Ради України (ст. 85 Конституції України), Президента України (сг. 106 Конституції України), Кабінету Міністрів України (ст. 116) тощо. 2. Заборона — метод, при застосуванні якого правова норма покладає на своїх адресатів юридично значущий обов'язок утриматися під вчинення певних юридично значущих дій в умовах, які передбачені відповідною нормою. Іноді способом встановлення заборони може бути юридична санкція за певну поведінку. Метод заборони простежується, наприклад, у змісті ч. 1 ст. 61, ч. З ст. 62, ч. 1 ст. 64 Конституції України. 3. Дозвіл — метод, який передбачає юридичний дозвіл вчинити ті або інші юридично значущі дії в умовах, закріплених у певній нормі, або утриматися від їх вчинення на свій розсуд. Метод дозволу є основним при регулюванні прав і свобод людини і громадянина (хоча в денних випадках права і свободи формулюються через імператив), іноді застосовується при визначенні повноважень державних органів. Інколи дозволи формулюються шляхом надання суб'єкту права вибрати варіант належної поведінки. При цьому слід мати на увазі, що коли йдеться про норми, що формулюють права і свободи людини і громадянина, коректніше говорити про метод проголошення, підтримання, конкретизації, оскільки зазначені права та свободи існують незалежно від держави. Метод дозволу використано при формулюванні практично всіх прав і свобод людини і громадянина за Конституцією України.
Система конституційного права — це складна, структурована, динамічна система, якій властиві певні закони, принципи побудови та функціонування. Вона охоплює принципи конституційного права, його інститути та норми. Принципи конституційного права — це основні засади, виражені в змісті цієї галузі права, відповідно до яких вона формується як система правових норм, а також здійснюється конституційно-правове регулювання суспільних відносин. Вони регулюють суспільні відносини не безпосередньо, а через конкретні конституційно-правові норми. У конституційному праві виділяють: 1) загальні принципи, що декларуються конституціями: народний суверенітет, народне представництво, розподіл влади, рівноправ'я, невідчужувані права. Ці принципи не формулюють конкретних прав та обов'язків і не завжди забезпечені правовими санкціями, однак вони мають ключове значення для багатьох конституційно-правових норм; 2) принципи, що мають чітку юридичну форму вираження і безпосередньо застосовуються в державній діяльності: незалежність депутати під виборців, судовий захист конституційних прав тощо. Інститут конституційного права — це основна складова системи конституційної^) права, яка об'єднує відносно відособлену групу взаємообумовлених та взаємопов'язаних норм конституційного права, що регулюють конкретні сторони чи елементи суспільних відносин, визначених конституційним правом. Як правило, до конституційно-правових інститутів відносять інститути: — основ конституційного ладу; — громадянства; — основ правового статусу людини і громадянина; — територіального устрою; — виборчого права; — системи державної влади; — системи місцевого самоврядування.
Інститути конституційного права не є однорідними за своїм структурно-функціональним спрямуванням. Відповідно до їх конструкції (моделі) та функціонування виділяють: 1) підгалузі права (парламентське, виборче право тощо) — це об'єднання генеральних інститутів та інших елементів системи конституційного права; 2) генеральні інститути — це інститути, які охоплюють значне за обсягом коло суспільних відносин і включають до свого складу більш дрібні структурні елементи (наприклад, інститут основ конституційного ладу України, інститут конституційно-правового статусу особи і громадянина, інститут державної влади тощо); 3) основні інститути — це інститути, які, на відміну від генеральних, об'єднуються за більш однорідними правовими ознаками — мають вужчу і конкретизованішу предметно-функціональну спеціалізацію правового регулювання, не використовують увесь арсенал прийомів і засобів конституційно-правового регулювання тощо; 4) субінститути, що мають усі ознаки, притаманні класичним інститутам права, але ці ознаки перебувають у більш усіченому вигляді. До субінститутів можна віднести інститут притягнення депутата до юридичної відповідальності, інститут депутатського запиту тощо; 5) одноелементні інститути є найдрібнішим об'єднанням норм конституційного права. їм властивий незначний вміст нормативного матеріалу, обмежений регулятивний вплив па елементи суспільних відносин та вузька функціональна спрямованість. У більшості випадків одноелементні інститути не належать до складу субінститутів та основних інститутів конституційного права, а займають периферійне місце в складі генеральних інститутів (інститут державного герба, інститут державного прапора, інститут повторних виборів тощо); 6) міжгалузеві інститути, що утворюються на межі взаємодії конституційного права з іншими галузями права (інститут фінансування виборів та референдумів, інститут інформаційного забезпечення виборчої кампанії тощо). На сьогодні актуальним є порушення питання про виокремлення конституційно-процесуального права України у самостійну галузь права. Розглянемо аргументи, які свідчать на користь цього. По-перше, Конституція України містить значну кількість процесуальних норм щодо внесення змін до Конституції України, вступу на пост новообраного Президента України, призначення Прем'єр-міністра України, формування уряду і припинення його діяльності, дострокового припинення повноважень Президента України у разі неможливості виконувати свої повноваження за станом здоров'я, усунення з поста в порядку імпічменту, призначення суддів Конституційного Суду України тощо. Наявність великої кількості процесуальних норм пояснюється тим, що конституції не можуть бути документами, які реально працюють, якщо містять тільки матеріальні норми. По-друге, процесуальні норми, які формують механізм реалізації матеріальних конституційних норм, домінують у тексті законів — джерел конституційного права України. Наприклад, чинними законами врегульовано такі конституційно-процесуальні відносини, як порядок підготовки і проведення виборів, референдумів, статус Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, порядок діяльності Кабінету Міністрів України, повноваження, порядок обрання і діяльності Конституційного Суду України тощо. По-третє, конституційно-процесуальні норми — це не статичні норми, які не мають застосування. Навпаки, вони спрямовані на безпосередню реалізацію, причому здебільшого саме у межах конституційного поля (у вузькому значенні, тобто мається на увазі предмет конституційного права), а не поля інших галузей права. По-четверте, активна діяльність Конституційного Суду України, яка також відбувається на основі процесуальних норм відповідного закону, дає досить позитивні результати, які необхідно враховувати. Отже, предмет конституційно-процесуального права утворюють конституційно-процесуальні відносини, врегульовані конституційно-процесуальними нормами. Зазначені відносини можна об'єднати в такі блоки. 1. Процес прийняття конституції та внесення до неї змін. Так, чинна Конституція України передбачає можливість зміни її змісту. Порядок внесення змін визначається низкою процесуальних норм, що містяться як у Конституції України (Розділ XIII) та поточному законодавстві (наприклад, у законах України «Про Конституційний Суд України» та «Про Регламент Верховної Ради України»), так і в рішеннях Конституційного Суду України (наприклад, Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2008 р. № 6-рп/2008 у справі про прийняття Конституції та законів України на референдумі). 2. Конституційно-процесуальні основи правового статусу особи. Практично всі нормативно-правові акти, що існують у зазначеній сфері, прийняті порівняно недавно і містять значну кількість виключно процесуальних норм, що стосуються механізму вирішення справ про набуття і припинення громадянства, статусу біженця, порядку в'їзду, перебування в Україні, транзитного проїзду через територію країни та виїзду з неї іноземних громадян та осіб без громадянства тощо. Особливий інтерес у цьому блоці відносин представляють ті з них, що виникають у процесі реалізації основних прав, свобод та обов'язків людини і громадянина в Україні. 3. Адміністративно-територіальний процес. Це конституційно-процесуальні відносини, що опосередковують стадії адміністративно-територіального процесу, а саме: реалізацію ініціативи проведення адміністративно-територіального перетворення, підготовку необхідних матеріалів і проекту правового акта з адміністративно-територіального перетворення, оформлення документів і, нарешті, власне адміністративно-територіальне перетворення. 4. Виборчий і референдний процеси. Виборчий процес, як про нього зазначається у профільних законах, — це здійснення його суб'єктами виборчих процедур, передбачених цими законами. В Україні законодавчого визначення референдного процесу немає. В науковій літературі пропонується розуміти це поняття в об'єктивному та суб'єктивному значеннях. В об'єктивному референдний процес — це інститут конституційного права, що об'єднує конституційно-правові та інші галузеві норми права, які регулюють суспільні відносини, пов'язані з Ініціюванням, організацією та проведенням всеукраїнського і місцевих референдумів, а також реалізацією їх рішень. У суб'єктивному значенні референдний процес слід розуміти як сукупність нормативно визначених послідовних дій, спрямованих па реалізацію права громадян України на участь у референдумі. Поза сумнівами, більшість цих відносин має процедурний характер, отже, регулюється процесуальними нормами. 5. Конституційні процедури здійснення державної влади та місцевого) самоврядування. Зазначений блок правовідносин пов'язаний з процесуальними питаннями формування та організації діяльності законодавчих, виконавчих та судових органів державної влади та органів місцевого самоврядування. До цього блоку також відносять процесуальні відносини, що опосередковують статус парламентарів та депутатів місцевих рад. 6. Конституційно-судовий процес утворюється відносинами, що виникають у ході здійснення процесуальних дій, що в сукупності формують конституційне провадження. Названі блоки конституційно-процесуальних відносин являють собою вже сформовану, відносно самостійну сукупність правовідносин. Ця обставина, поряд із наявністю системи норм, які є конституційними за природою, але процедурними за формою, свідчить про те, що триває процес формування нової галузі — конституційно-процесуального права України. Зазначена галузь виступає як прикладна щодо матеріального конституційного права і покликана сприяти найбільш повній реалізації принципу прямої дії Конституції України, а також інших нормативно-правових актів, що розвивають її положення. Щодо співвідношення системи конституційного права та системи конституції слід зазначити таке: І) система конституційного права охоплює всі конституційно-правовими норми, тоді як система конституції — тільки частину з них; 2) для системи конституційного права характерний більш високий рівень узагальнення правових норм за предметною ознакою, ніж для системи конституції; 3) система конституційного права є суб'єктивною категорією постійно, тоді як система конституції набуває нормативного характеру на час її дії; 4) система конституційного права та система конституції постійно розвиваються, однак система конституційного права є більш мінливою. У цілому ж проблема співвідношення системи конституційного права із системою конституції є частиною більш загальної проблеми — співвідношення системи права і системи законодавства. У системі джерел певною мірою проявляється система конституційного права, через систему джерел правотворчі органи можуть впливати на систему конституційного права. Вивчення та правильне розуміння питань, що стосуються системи конституційного права та системи законодавства, мають важливе значення для систематизації законодавства. Місце і роль конституційного права в системі права визначається перш за все тим, що воно регулює основні суспільні відносини, а його норми є основоположними для всіх інших галузей права та визначають процес створення права. При поділі правової системи на публічне та приватне право вважається, що конституційне право належить до публічного права. Водночас норми конституційного права є базовими як для публічного, так і для приватного права, і в цьому розумінні конституційне право є публічно-приватним.
Читайте також:
|
||||||||
|