Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



З історії освіти і науки в Україні відомо, що...

...у початкових (церковноприходських) школах місце кожного учня в класі визначалося рівнем його успіхів у навчанні. Кращі учні сиділи на перших лавах, а останні – «ослячі» лавки – призначалися для лінивих і нетямущих. У суботу перевіряли, як учні засвоїли вивчене за тиждень, і карали тих, хто погано вчився. Здебільшого це було фізичне покарання різками – «березова каша», як його прозвали учні. «Жертва», оголивши сідниці, лягала на лавку і в присутності всіх учнів класу одержувала певну кількість ударів різками, яку призначав учитель за її недбале ставлення до навчання. Набравшись сорому і болю, такі учні довго пам’ятали «субітки», для інших це теж була добра наука.

... термін "університет" пов'язують з латинським словом universitas, тобто сукупність, об'єднання, корпорація, об'єднання людей, які навчаються. Оскільки перші університети як спілка людей для набутку певних знань багато запозичили у своїй структурі і звичаях від цехів, то й об'єднувалися не тільки ті, хто навчався, студіював, а й наставники, ті, хто навчав;з тієї ж сфери взято і назву ректор (rector – начальник цеху).

... Юрій Дрогобич (Котермак, бл.1450-1494) став першим вітчизняним докором медицини (1482), одержав ступінь доктора філософії, у 1481-1482 роках був ректором найстарішого в Європі Болонського університету. Він є автором першої української друкованої книги ("Прогностична оцінка поточного 1483 року"), зачинатель гуманізму в Україні.

...Станіслава Оріховського-Роксолана (1513-1566) у Західній Європі називали "українським (рутенським) Демосфеном" та "сучасним Цицероном". Він навчався у Краківському, Віденському, Віттенберзькому, Падуанському, Болонському університетах.

...термін "буквар" увів в обіг Мелетій Смотрицький (1572-1633), один із провідних діячів вітчизняної освіти, видатний письменник-публіцист, випускник академії в Острозі, де його вчителями були батько Герасим Смотрицький і Кирило Лукаріс. Згодом слухав лекції з філософії у Віленській академії, поглиблював знання у Вроцлавському, Лейпцігському, Віттенберзькому, Нюрнберзькому університетах. Увійшов в історію науки як засновник слов'янської філології. Видрукуваний ним у 1618-1619 рр. підручник "Граматика словенськия" майже два століттям був єдиним з цього предмету. М.Ломоносов узяв її за основу для свого підручника.

... студентів вищих шкіл називали спудеями, бурсаками. Життя їхнє було цікавим і веселим. У вільний від занять час вони ставили інтермедії, (головними героями яких були школярі, селяни, міщани, цигани, євреї), брали участь у різдвяних святах - ходили з вертепом, колядували; здібні студенти навчали грамоті дітей міщан; студентів запрошували в родини читати Святе письмо або співати релігійних пісень тощо.

... навчання у Києво-Могилянській академії відбувалося в семи класах: 1.Інфіма. 2. Граматика. 3.Синтаксима. 4.Піїтика. 5. Риторика. 6 і 7 - філософія. В 1-3 класах вчили основ латинської мови, граматики, а після 5 кл. спудеї повинні були вільно володіти латиною аж до укладання промов і віршів. У класах філософії викладали схоластичну філософію, логіку, фізику, метафізику, етику, математику, географію, основи наук про Землю та космос. Це була вища світська освіта, а з 1690 р. в Академії запрацювали вищі богословські студії.

... будівля Києво-Могилянської академії зображена на банкноті у 500 гривень, яка увійшла в обіг у 2006 р.

... будинок Головного («Червоного») корпусу КНУ імені Т.Г.Шевченка (вул. Володимирська, 60); збудований у 1837-42 рр. у формах класицизму за проектом архітектора Вікентія Івановича Беретті (1781–1842 рр.). Будівля являє собою величезний замкнений корпус з внутрішнім двором. Стіни корпусу пофарбовано у червоний колір, чавунні бази та капітелі колон — у чорний. Це відповідає кольорам стрічок ордену Святого Володимира (заснований у 1782 р.), чиє ім'я носив університет.

... одночасно прийшли до відкриття природи загадкових Х-променів українець Іван Пулюй та німець Конрад Рентген. Проте слава першовідкривача і почесті – Нобелівська премія (і навіть промені названі рентгеновими) дісталися німецькому вченому.

... у КБ «Південне» народилися тринадцять бойових стратегічних і сім космічних ракетних комплексів (РК). Роботи виконано спільно з головним заводом-виробником – «Південмашем».

... Україна посідає четверте місце у світі за кількістю громадян з вищою освітою. Населення України належить до найбільш освічених, а кількість людей з вищою освітою на душу населення — вища за середньоєвропейський рівень.

 

 

Серед безлічі інших досягнень, ми маємо право пишатися такими:

· першим ректором першого в Європі Болонського університету був українець із Дрогобича Юрій Котермак;

· в братських школах України у XVI столітті з'явилась класно-урочна система, яку оцінив та про яку розповів всьому світові Ян Амос Коменський;

· за 100 років до Івана Федорова Іван Дропан ще 1491 року розпочав книгодрукування в Україні. До кінця XVII століття в Україні було 20 друкарень, а в Росії — одна.

· Україна у XVII столітті, за свідченням іноземців, була однією з найбільш розвинених країн Європи в галузі просвіти і культури: в козацькій державі не тільки чоловіки, але й жінки і навіть діти-сироти вміли читати і знали Закон Божий;

· Острозька і Києво-Могилянська академії були першими навчальними закладами Східної Європи, в яких здобувала освіту молодь з багатьох країн;

· на зорі становлення Російської академії наук із 20 академіків — 13 українців;

· перший Міністр просвіти Російської держави — українець, випускник Києво-Могилянської академії граф Завадовський;

· наприкінці XVIII століття, вже за часів Катерини II, яка зруйнувала Січ і знищила всі автономні права України, з 10 членів Священного Синоду — 9 українців. Українці ж обіймали всі єпископські кафедри.

 

 

Рекомендована література:

1. Біднов В. Школа й освіта на Україні/ В. Біднов// Українська культура: Лекції за редакцією Дмитра Антоновича. / Упор. С.В. Ульяновська. – К.: Либідь, 1993. – 592 с.

2. Богуцький Ю.П. Українська культура в європейському контексті / Ю.П. Богуцький, В.П. Андрущенко, Ж.О. Безвершук, Л.М. Новохатько. – К.: Знання, 2007. – 679 с.

3. Вища освіта в Україні: Навч. посіб. / В. Г. Кремень, С. М. Ніколаєнко, М. Ф. Степко та ін.; За ред. В. Г. Кременя, С. М. Ніколаєнка. – К.: Знання, 2005. – 327 с.

4. Грушевский М.С. Очерки стории украинского народа. – К.: Лыбидь, 1991. – 398 с.

5. Кононенко П.П. Українська освіта у світовому часопросторі. /П.П. Кононенко, Т.П. Кононенко – К.: Товариство “Знання” України, 2008. – 591 с.

6. Любар О.О. Історія української школи і педагогіки: Навч. посібник. /О.О. Любар, М.Г. Стельмахович, Д.Т. Федоренко. – К.: Знання. 2006. – 447 с.

7. Науково-освітній потенціал нації: погляд у ХХІ століття / Авт. кол.: В. Литвин (кер.), В. Андрущенко, А. Гуржій та ін. – К.: Навч. книга, 2004. – 672 с.

8. Остафійчук В.Ф. Історія України: сучасне бачення: Навч. посіб. – 4-те вид., випр. – К.: Знання-Прес, 2008. – 424 с.

9. Позінкевич Р.О. Освіта в системі культури. – Луцьк: РВВ “Вежа”: Волин. держ. у-тет, 2000.– 347 с.

10. Руденко Ю.Д. Українська козацька педагогіка: витоки, духовні цінності, сучасність: Навч. посібник. – К.: МАУП, 2007. – 384 с.

11. Сергійчук В. Що дала Україна світові / Сергійчук В. — К.: ПП Сергійчук М. І., 2008 – 288 с.

12. Сірополко С. Історія освіти в Україні. – Київ: Наук. думка, 2001. – 912 с.

13. Шендеровський Василь. Нехай не гасне світ науки. - К.: Смолоскип, 2004 . – 416 C.


[1]Див.: Степин В.С. Теоретическоезнание: структура,историческаяреволюция / В.С. Степин. – Москва:Прогресс-Традиция, 2000. – 744 с. – С. 57-58.

[2]Суслопаров Н.З. Надпись на сосуде (N40721-ДИМ-284) Днепропетровского исторического музея из села Попасное Днепропетровской области // Режим доступу:http://www.gramotey.com/?open_file=1269031203

[3]Див: Висоцький С.О. Древнерусские надписи Софии Киевской ХІ-ХІVвв. – К. : Наук. Думка, 1966 . – 240 с.

[4]Див: Редченко О. Не молитвою єдиною (українська мова в Київській Русі)//Електронний режим доступу:http://redchenko.com/?p=175

[5]Див.: Грушевський М.С. Очерк истории украинского народа. – 2-е изд. – К.: Лыбидь, 1991.– 400 с. – С. 90-91.

[6]Див.: Пашуто В. Внешняя политика Древней Руси. – М., 1968. – С. 28, 52.

[7]Див.: Степин В.С. Теоретическое знание: структура, историческая революция / В.С. Степин. – Москва: Прогресс-Традиция, 2000.– 744 с. – С. 58-59.

[8]Брайчевський М.Ю. Наукові знання // Київська Русь / Історія української культури, К., 2001, Том 1. с. 802-815.

[9]Див: Біднов В. Школа й освіта на Україні//Українська культура: Лекції за редакцією Дмитра Антоновича/Упор.С.В. Ульяновська. – К.: Либідь, 1993. – 592 с. – С. 40-71.

[10]Див.: Біднов В. Школа й освіта на Україні // Українська культура: Лекції за ред. Дмитра Антоновича. Упор.С.В. Ульяновська. – К.: Либідь, 1993. – 592 с. – С. 62-63.

[11]Січинський В. Чужинці про Україну. – Львів: Світ. – Львів: Слово, 1991. – 96 с. – С. 27.

 

[12]Див.:Подкошин С.О., Рогович М.Д. До джерел вищої освіти//Від Вишенськогодо Сковороди (З історії філософської думки на Україні ХVІ–ХVІІІ ст.). – К.: Наукова думка, 1972. – 144 с.

[13]Див.:Історія педагогіки: курс лекцій. Навчальний посібник . - К.: Кондор, 2004. – 171 c.

[14]Паславський І.В. Наукові знання// Історія української культури. Том 2 (Українська культура XIII — першої половини XVII століть). – Київ, 2001. [Електронний документ]. Режим доступу http://litopys.org.ua/istkult2/ikult2.htm

[15]Див.: СтворенняКиївськогоуніверситету та йогодіяльність в дореволюційнийперіод (1834-1917)// [Електронний документ]. Режим доступу: http://www.univ.kiev.ua/ua/geninf/history/#1-1

[16] Лепеха Т.В. Українознавство: Навчальний посібник. – К.: Просвіта, 2005.– 376 с.

[17]Бойко О.Д. Історія України: Посібник. – К.: Видавничий центр «Академія», 2002. – 656 с.

[18] За матеріалами сайту: http://rionews.com.ua

[19]Вища освіта в Україні.Матеріал з Вікіпедії – вільної енциклопедії./ Електронний режим доступу //http://uk.wikipedia.org/wiki/Вища_освіта_в_Україні


Читайте також:

  1. The educational system of Great Britain (Система освіти Великобританії)
  2. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  3. Авангард в Україні
  4. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  5. АГД як галузь економічної науки
  6. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.
  7. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  8. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  9. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  10. Адміністративне судочинство в Україні
  11. Адміністративний устрій та окупаційний режим в Україні під час війни 1941-1945 рр
  12. АКТИВІЗАЦІЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНОГО РУХУ В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ




Переглядів: 535

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ОСВІТИ І НАУКИ | Променеві методи дослідження опорно-рухового апарата

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.