Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Комунікації

Дуже важливо, щоб кожен член проектної команди знав, або хоча б мав при бажанні можливість дізнатися про проекті не менше, ніж його менеджер. І не варто нічого приховувати, ні проблем з замовником, ні розбіжності з керівництвом. Важко очікувати самостійні, нестандартні та ефективні рішення від людини, яка бачить проблему тільки з одного боку.

Найважливішим неформальним макро-показником стану проекту є комунікації, їх якість і кількість. Тільки завдяки ефективним комунікаціям можна досягати синергетичного ефекту, який відрізняє команду від просто групи. Мені неодноразово доводилося переконуватися, що освоєння нової технології парою програмістів, які здійснюють інтенсивний обмін знаннями, відбувається мінімум в 3 рази швидше, ніж у випадку, коли ту ж роботу виконує один програміст.

Недостатня кількість комунікацій свідчить, як правило, про відсутність команди, кожен заглиблений в свою задачу і не цікавиться, що роблять його колеги. В результаті буде зроблено не те, що потрібно, а те, що буде зроблено, навряд чи вдасться інтегрувати в єдину систему. Якщо через день після отримання тижневого завдання у програміста не виникло уточнюючих питань, чекай біди. Швидше за все, він з головою поринув у «проектування будинку, забувши уточнити, для чого він призначений» [23]. Враховуючи інтроверсію більшості програмістів і несхильність їх до спілкування, менеджеру потрібно докладати значних зусиль для того, щоб мотивувати необхідний рівень комунікацій в проекті.

Кожна комунікація має певну мету, якої може бути одна з наступних:

- Отримання інформації. Наприклад, питання або наведення довідок про стан роботи по проекту. Якщо питання сформульовані неакуратно, може сприйнятися як сумнів в компетентності. «Ти досі не зробив це?»

- Висловлення думки. Передача свого бачення ситуації, питання. Треба робити це повідомлення акуратно. Члени команди можуть сприйняти це як навчання або керівництво, в якому вони не потребують.

- Навчання, інструктування або керівництво. Передача інформації та спонукання до дії. Має сенс, якщо співрозмовник сам усвідомлює необхідність такого підходу.

- Підтвердження, підтримка, заохочення. Ми повідомляємо співрозмовнику, що чуємо і розуміємо його. Ми інформуємо співрозмовника про те, що розділяємо і підтримуємо його думку, дії.

- Розпорядження або наказ. Силовий тип комунікації в дусі «виграв / програв». Руйнівно діє на довіру. Ефективність майбутньої взаємодії сильно знижується. Допустимо застосування тільки в критичних ситуаціях.

Чітке розуміння мети обома сторонами - необхідна умова досягнення ефективності.

Ефективність комунікації сильно залежить від способу, яким ми її здійснюємо. Алістер Коуберн [10] наводить графік, який демонструє різке зниження ефективності комунікації при переході від особистого спілкування «очі в очі» до інших способів спілкування.

Залежність ефективності комунікації від способу її здійснення

Найбільш ефективно відбуваються комунікації в разі, коли люди перебувають разом в одній невеликій кімнаті. Тому, на мій погляд, 5-7 чоловік оптимальний розмір для ефективної команди.

За оцінками експертів в області спілкування:

- тільки 10% інформації передається через слова;

- 30% передається через інтонацію;

- 60% - через мову міміки і жестів (а може бути ще через щось, що, наприклад, не передає телевізійне зображення).

Уміння розпізнавати і правильно інтерпретувати невербальні знаки, за допомогою яких передається велика частина інформації, один з обов'язкових навичок ефективного спілкування. Настійно рекомендую книгу Алана Піза [24] для більш глибокого вивчення даного питання. До найбільш поширених невербальним сигналам, які вільно або мимоволі може подавати ваш співрозмовник, належать такі (Таблиця ).

Таблиця інтерпретація невербальних сигналів

Сигнал Інтерпретація
Розміщення на чолі столу, високе крісло Прагнення до домінування
Переговори, сидячи навпроти по різну сторону стола. Протистояння.
Схрещення рук, ніг Оборона.
Стислі кулаки. Нахил голови вперед. Погляд спідлоба. Погляд прямо в очі. Прискорене дихання. Губи напружені, часто стискаються Агресія.
Прагнення прикрити рот (або, можливо, замаскований жест: почухати ніс, розгладити вуса, торкнутися кінчика губ). Погляд убік. Не впевненість у своїх словах. Брехня.
Дотик до ока, вуха. Невдоволення тим, що бачимо або чуємо
Нахил корпуса вперед. Погляд в перенісся. Зацікавленість.

 

Для побудови ефективної комунікації необхідно обов'язково враховувати індивідуальні особливості людей. Для кожного типу особистості існує свій найбільш ефективний спосіб спілкування. Якщо мовець не бере до уваги індивідуальні особливості слухача, комунікації, як правило, заходять в глухий кут. При цьому буде відсутній (повністю або частково) передача інформації. Наприклад, якщо повідомлення за формою не відповідає особистості учасника комунікації, то одержувач може відчути, що до нього поставилися з зневагою, і не сприйняти передану інформацію. «Ви так голосно говорите, що я вас не чую!» Або, мовець при передачі інформації має на увазі щось, що невідомо одержувачу. Слід відзначити особливості в стилі спілкування, які проявляються в залежності від характеристики типу особистості (Таблиця).

Таблиця залежності особливостей в стилі спілкування від характеристик типу особистості

E - Extroverted (екстраверт) I - Introverted (інтроверт)
Воліють бути в курсі всіх справ і брати участь в процесі комунікації Схильні приходити до власних умовиводів, обговорюючи свої ідеї з іншими. Зазвичай багато і швидко говорять, покладаються на висловлювання інших, а іноді, будучи збудженими, можуть і перервати інших Обмірковують свої ідеї вголос. Інтровертам такий стиль може здатися напористим і надто прямолінійним. Віддають перевагу письмовій формі спілкування. Їм необхідно спочатку обдумати свої погляди і судження і тільки потім представити їх на суд громадськості. В процесі комунікації можуть обмежуватися лише кількома натяками (далеко не завжди очевидними для стороннього спостерігача), не виказуючи при цьому своїх думок Екстраверти можуть інтерпретувати такий стиль як незацікавленість або незалученість інтроверта в процес комунікації. У них навіть може скластися враження, що інтроверт відноситься до чого-небудь несхвально, з осудом.
S - Sensing (конкретне сприйняття) N - iNtuitive (інтуїція)
Зазвичай робить акцент на тому, що було і є зараз реально й актуально: хто? що? де? коли? Воліють приклади з життя і чекають того ж від інших В процесі комунікації задають багато конкретних питань, щоб з'ясувати деталі, і потім надають вичерпну інформацію або приклади. Інтуїтивний тип вважає такі питання і реакції прискіпливими, що сповільнюють процес, песимістичними, що перешкоджають змінам, а також нудними і прозаїчними. Воліють, щоб результатом спілкування були якісь нові зв'язки і більш глибокі цілі.   В процесі комунікації їх раптово осіняє, вони перескакують з однієї теми на іншу і пропонують різні точки зору. Сенсорному типом питання і реакції, що вимагають прояви інтуїції здаються несуттєвими і не відносяться до справи, що затягують процес, а також нереалістичними і марними.
T - Thinking (логіка) F - Feeling (етика)
Важливі логіка і ясність в процесі комунікації, а також ті повідомлення, на яких необхідно робити акцент в роботі   Відразу ж вимкнеться з бесіди і перестане приймати участь, як тільки зрозуміє, що занадто багато часу витрачається на несуттєві (з його точки зору) моменти, наприклад, вираз особистих емоцій або невиразні висловлювання.   Його судження можуть бути інтерпретовані етичним типом як критичні, негативні і холодні. Представників розумового типу можуть вважати людьми, яким немає діла до інших. Воліють, щоб висловлювані повідомлення не йшли врозріз з інтересами і системою цінностей як їх власних, так і інших людей   Відразу ж перестане приймати участь в бесіді, якщо в процесі комунікації відчувається деяка роз'єднаність, починаються якісь міжособистісні тертя, виступаючий не викликає симпатії або ж особистісний фактор не приймається в розрахунок.   Логічний тип може вважати його легковажним, не в міру м'яким і навіть упередженим
J - Judging (раціональність) P - Perceiving (ірраціональність)
Воліють, щоб будь-які комунікації були вичерпними і орієнтованими на кінцеву мету   Віддають перевагу чіткій структурі - комунікативний процес повинен мати початок, змістовну частину і висновок. Ірраціональний тип відчуває в процесі такої взаємодії тиск, напруга і контроль.   Воліють спочатку налаштуватися на спілкування, а потім підтримувати його.   Змінюють курс в цікавлять їх напрямках, пропонують додаткову інформацію, залишають питання відкритим.   Інформативна частина й проведені дослідження для них набагато важливіше, ніж ув'язнення   Раціональний тип може вважати їх неорганізованими, нездатними приймати рішення.  

 

В якості ілюстрації тупикової комунікації, в якій не враховуються особливості типів особистості співрозмовників можна привести приклад спілкування екстраверта (І. Іванов) і інтроверта (В.Пупкін).


Читайте також:

  1. Аргументація як раціональна частина комунікації.
  2. ВЕРБАЛЬНА КОМУНІКАЦІЯ. ЗАСОБИ ВЕРБАЛЬНОЇ КОМУНІКАЦІЇ.
  3. Види комунікації в управлінні
  4. Вплив засобів масової комунікації на формування громадської думки, політичну свідомість та культуру . Функції масової комунікації.
  5. Вплив маркетингової комунікації на поведінку споживачів
  6. ДІЛОВІ ПАПЕРИ ЯК ЗАСІБ ПИСЕМНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМУНІКАЦІЇ
  7. Дослідження ефективності маркетингової комунікації
  8. ЕЛЕКТРОННІ ЗАСОБИ КОМУНІКАЦІЇ.
  9. Закон ефективної комунікації
  10. Зв'язувальні процеси: комунікації та прийняття рішень
  11. Знову про контроль за результатами діяльності як необхідний елемент сучасної ділової комунікації
  12. Інтегровані маркетингові комунікації




Переглядів: 570

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Відкрита архітектура (теорія Z) | Практичний приклад. Екстраверт і інтроверт

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.