МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Методи професійного навчанняІснує величезна кількість методів розвитку професійних знань і навиків. Всі вони можуть бути розділені на дві великі групи – навчання безпосередньо на робочому місці і навчання поза робочим місцем. Основними методами навчання на робочому місці є: інструктаж, ротація, учнівство і наставництво. Інструктаж є роз'ясненням і демонстрацією прийомів роботи безпосередньо на робочому місці і може проводиться як співробітником, що давно виконує дані функції, так і спеціально підготовленим інструктором. Інструктаж є, як правило, нетривалим, орієнтованим на освоєння конкретних операцій або процедур, що входять в круг професійних обов'язків того, що навчається. Інструктаж на робочому місці є недорогим і ефективним засобом розвитку простих технічних навиків, тому він так широко використовується на всіх рівнях сучасних організацій. Ротація є методом самостійного навчання, при якому співробітник тимчасово переміщається на іншу посаду з метою придбання нових навиків. Ротація широко застосовується підприємствами, що вимагають від працівників полівалентної кваліфікації, тобто володіння декількома професіями. Крім чисто повчального ефекту ротація робить позитивний вплив на мотивацію співробітника, допомагає долати стрес, що викликається одноманітними виробничими функціями. Ротація володіє одним серйозним недоліком, який необхідно враховувати при плануванні професійного навчання – високими витратами, пов'язаними з втратою продуктивності при переміщенні з однієї посади на іншу. Учнівство і наставництво є традиційними методами професійного навчання ремісників – з давніх часів, працюючи поряд з майстром, молоді робочі вивчали професію. Цей метод широко поширений і сьогодні, особливо там, де практичний досвід грає виняткову роль в підготовці фахівців – медицині, виноробстві, управлінні. Проте навчання на робочому місці звичайне вузьке спеціальним, не дає можливість працівнику абстрагуватися від сьогоднішньої ситуації і вийти за рамки звичайної поведінки, формування принципово нових поведінкових і професійних навиків. Для цих цілей ефективнішими є програми навчання поза робочим місцем. Навчання поза робочим місцем ефективніше, але пов'язано з додатковими фінансовими витратами і відверненням працівника від його службових обов'язків. При цьому свідомо міняється середовище, працівник відривається від повсякденних справ; навчання здійснюється в процесі читання лекцій, практичних занять тренінгу (ділові ігри, виробничі ситуації). ЛЕКЦІЯ є традиційною і одним з найстародавніших методів професійного навчання. В ході лекції, що є монологом інструктора, аудиторія сприймає учбовий матеріал на слух. Лекція є неперевершеним засобом викладу великого об'єму учбового матеріалу в короткий термін. Дозволяє розвинути безліч нових ідей протягом одного заняття, зробити необхідні акценти. Лекції надзвичайно ефективні з економічної точки зору. Оскільки один інструктор працює з декількома десятками, сотнями і навіть тисячами слухачів (якщо використовується відео). Обмеженість лекцій як засоби професійного навчання пов'язана з тим, що слухачі є пасивними учасниками того, що відбувається – лекція не припускає практичних дій тих, що із сторони навчаються, їх роль обмежується сприйняттям і самостійним осмисленням матеріалу. В результаті практично відсутній зворотний зв'язок, інструктор не контролює ступінь засвоюваності матеріалу і не може внести корективи в хід навчання. Розгляд практичних ситуацій дозволяє певною мірою подолати цей недолік. Даний метод навчання припускає аналіз і групове обговорення конкретних ситуацій, які можуть бути представлені у вигляді опису, відеофільму і т.д. У основі розгляду практичних ситуацій лежить дискусія, групове обговорення конкретних ситуацій, які можуть бути представлені у вигляді опису, відеофільму і т.д. Для успішного використання методу практичних ситуацій від учасників потрібен певний рівень професіоналізму і теоретичних знань, які повинні бути розвинені на робочому місці або за допомогою інших методів навчання. Ділові ігри є методом навчання, найбільш близьким до реальної професійної діяльності тих, що навчаються. Перевага ділових ігор полягає в тому, що будучи моделлю реальної організації, вони одночасно дають можливість значно скоротити операційний цикл і, тим самим, продемонструвати учасникам, до яких кінцевих результатів приведуть їх рішення і дії. Ділові ігри бувають як глобальними (управління компанією), так і локальними (проведення переговорів, підготовка бізнес-плану). Використання цього методу дозволяє таким, що навчається виконувати різні професійні функції і за рахунок цього розширити власне уявлення про організацію і взаємини її співробітників. Самостійне навчання є найбільш простим видом навчання – для нього не потрібен ні інструктор, ні спеціальне приміщення, ні певний час – навчається вчиться там, тоді і оскільки йому зручно. Організації можуть отримати значну користь з самонавчання за умови розробки і надання співробітникам ефективних допоміжних засобів – аудіо і відео касет, підручників, задачників, повчальних програм. Основною межею самостійного навчання є його індивідуальний характер. Навчається може визначати темп навчання, число повторень, тривалість заняття, тобто контролювати важливі параметри процесу навчання, що є заданими при інших методах. У теж час, індивідуальний характер позбавляє самостійне навчання однієї з найважливіших умов ефективності – зворотного зв'язку – навчається наданий самому собі. Розвиток персональних комп'ютерів і їх мультимедіа додатків дозволяє значною мірою подолати цей недолік. На відміну від традиційних методів професійного навчання при комп'ютеризованому навчанні основні витрати пов'язані з розробкою, а не з реалізацією програм навчання. Проте після того, як програма розроблена, навчання практично нічого не коштує організації, оскільки для її використання не потрібне ні інструкторів, ні приміщень, ні учбових матеріалів. Тому при великому числі тих, що навчаються комп'ютеризовані програми стають економічно дуже вигідними. Читайте також:
|
||||||||
|